Veikatkaa, kumpi tapahtuu ensin? Pakkoruotsi poistuu vai viinit ruokakauppoihin?
Kommentit (116)
Sä olisit voinut pistää kolmanneksi vaihtoehdoksi olkiluoto kolmosen valmistumisen toimintakuntoon..
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Juuri tuosta kirjoitin yllä. Naurettavaa antaa ohituskaista ruotsinkielellä, jolla ei oikeasti tee mitään. Taas kerran järjettömyyttä ja ihmisten kusettamista.
Sehän on ihan puhdasta RKP:n itsekästä ja narsistista politiikkaa. Saadaan lisää suomea osaamattomia ummikoita, jotka äänestävät jatkossa RKP:tä ja vaativat suomenkielisille lisää pakkoruotsia.
Nimenomaan. Jos Suomi haluttaisiin aidosti kaksikieliseksi maaksi niin silloin suomea äidinkielenään puhuvat opiskelisi ruotsiksi ja ruotsia äidinkielenään puhuvat suomeksi ja jo päiväkodeissa olisi kielikylpy aivan kaikille.
Silloin molemmat kielet olisi yhtä vahvoja kaikilla ja ruotsinkieliset ei saisi etua omasta äidinkielestään eli ei olisi omia kiintiöitä esim opiskelupaikkojen suhteen.
Jostain kumman syystä RKP ei vaadi tällaista aitoa kaksikielisyyttä.
Vierailija kirjoitti:
Kenelle tuosta ruotsin opetuksesta on haittaa? Ja minkälaista haittaa? Miksi joidenkin mielestä on paha asia oppia vierasta kieltä?
En tajua tätä hommaa. Ei mua ainakaan koulussa haitannut ruotsin tunnit yhtään.
Tuntikaupalla hukkaan heitettyä aikaa. Lisää kustannuksia kun kaikki pitää olla ruotsiksi myös. Hidastaa virastoja, kun osa asioista on pakko hoitaa ruotsiksi, jota oikeasti virkamiehistä osaa kunnolla aika harva.
Ei siitä mitään haittaa sinällään ole, mutta ei siitä kyllä ole hyötyäkään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pakkoruotsi ei tule koskaan poistumaan. Hurreilla on joku käsittämätön ote tästä maasta, eikä sitä helpolla muuteta.
Se on nimenomaan vallan symboli, josta ei tingitä. Pakkoruotsi osoittaa, että suomalaiset on alistettu ruotsalaisten vallan alle.
Näin se näyttää olevan. Toisaalta, kun toiselta puolelta kuumottaa itänaapuri ja toiselta puolelta pakkoruotsi, niin se tekee ja on tehnyt meistä suomalaisista sinnikkäitä perkeleitä, jotka eivät alistu koskaan. Sisu!
Suomalaiset ovat olleet pakkoruotsin suhteen italialaisessa lakossa jo 50 vuotta.
Tunneilla käydään, mutta mitään ei opita.
Tämä on niin totta. Itse sain surkeita numeroita ruotsista koko koulu-urani. Kirjoituksiin vähän tsemppasin ja jatko-opinnoissa suoritin virkamiehiltä vaadittavan pakollisen ruotsin. Sen jälkeen en ole koskaan sitä kieltä käyttänyt. Samoin muut tuntemani ihmiset, vaikka ovat paremmin kieltä opiskelleet, niin koskaan eivät sitä käytä. Täysin turhaa opiskelua.
Kyllä olen samaa mieltä, vaikka opinkin koulussa ihan kelvollisesti ruotsia puhumaan. Rannikkoseutujen ulkopuolella voi hyvin viettää elämänsä kertaakaan joutumatta käyttämään ruotsinkieltä. Varsinkin pojat kärsivät pakkoruotsista, ja jättävät jopa koulun kesken sen takia.
Ottaen huomioon, että tässä on nyt vastakkain kaksi asiaa, joissa valtio on kansan syvien rivien mielipidettä vastaan, niin sanon pakkoruotsin poistuvan ensin.
Tulijat eivät pärjää ruotsilla ja on ikävää pakottaa heitä opiskelemaan sekä suomea että ruotsia. Eli kun ruotsin numerot alkaa riittävästi laskea ja ruotsi haitata tarpeeksi tulijoita, pakkoruotsi lakkautetaan.
Viinat ei tule ikinä siirtymään kauppoihin. Se on aivan varma.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kenelle tuosta ruotsin opetuksesta on haittaa? Ja minkälaista haittaa? Miksi joidenkin mielestä on paha asia oppia vierasta kieltä?
En tajua tätä hommaa. Ei mua ainakaan koulussa haitannut ruotsin tunnit yhtään.Lopettakaa tuo tyhmän esittäminen siellä RKP:n puoluetoimistossa. Teille on selitetty tämä jo 1000 kertaa.
Vai niin. Mä en ollut mitenkään hyvä ruotsissa, peruskoulun selvitin jollain 6 tai 7 arvosanalla. Yo-kirjoitukset sain menemään läpi yhtä huonolla arvosanalla ( en muista enää).
Selitäpä vielä 1001. kerran jos joku jaksaisi lukea. Mä en jaksa tästä vääntää, koskaan ei tule kunnollista selitystä.
Jatkan mun Line on duty- maratonia ( englanninkielinen).
En ole koskaan äänestänyt RKP, aina SDP tai Vas. liitto.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
they were kept in the dark about the fact that Swedish-language skills would not suffice for launching a career in Helsinki—or anywhere else in Finland.
“Some have been really frustrated—even angry. They didn’t know that Swedish wasn’t enough to get by on,”
Jessus så svagt. Din engelska är upprepat lika skraltig som mångens finska här. Är Vauva bara för analfabeter?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pakkoruotsi ei tule koskaan poistumaan. Hurreilla on joku käsittämätön ote tästä maasta, eikä sitä helpolla muuteta.
Se on nimenomaan vallan symboli, josta ei tingitä. Pakkoruotsi osoittaa, että suomalaiset on alistettu ruotsalaisten vallan alle.
Näin se näyttää olevan. Toisaalta, kun toiselta puolelta kuumottaa itänaapuri ja toiselta puolelta pakkoruotsi, niin se tekee ja on tehnyt meistä suomalaisista sinnikkäitä perkeleitä, jotka eivät alistu koskaan. Sisu!
Suomalaiset ovat olleet pakkoruotsin suhteen italialaisessa lakossa jo 50 vuotta.
Tämä on niin totta. Itse sain surkeita numeroita ruotsista koko koulu-urani. Kirjoituksiin vähän tsemppasin ja jatko-opinnoissa suoritin virkamiehiltä vaadittavan pakollisen ruotsin. Sen jälkeen en ole koskaan sitä kieltä käyttänyt. Samoin muut tuntemani ihmiset, vaikka ovat paremmin kieltä opiskelleet, niin koskaan eivät sitä käytä. Täysin turhaa opiskelua.
Kyllä olen samaa mieltä, vaikka opinkin koulussa ihan kelvollisesti ruotsia puhumaan. Rannikkoseutujen ulkopuolella voi hyvin viettää elämänsä kertaakaan joutumatta käyttämään ruotsinkieltä. Varsinkin pojat kärsivät pakkoruotsista, ja jättävät jopa koulun kesken sen takia.
Kaikki opetusalan ammattilaiset kyllä tietävät, että motivaatio on kaiken perusta. Kun ruotsin kielen oppimiselle ei ole mitään todellista sisäistä motivaatioa ja ainoa perustelu on ulkoinen motivaatio eli se, että velvollisuutesi on palvella ruotsinkielisiä, niin ei kai kukaan voi olettaa hyviä oppimistuloksia?
Jos saman ajan saisi käyttää kieleen, joka oikeasti kiinnostaa (monilla on nykyään jokin yhteys johonkin kieleen, sukulainen, tuttava, ulkomaan matkat jne), niin tulokset olisivat jotain ihan muuta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen Turussa virkamiehenä ja tarvitsen ruotsia max 5 krt vuodessa. Silloinkin yleensä tyyppi kysyy voiko asioida ruotsiksi, eli voisin sakoa että mieluummin suomeksi. Ei siitä ruotsista ole täälläkään mitään hyötyä siis. Jossain saaristossa toki, koska kaikki puhuu siellä ruotsia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Persujen toiveesta varmaan ensin tulee kouluihin pakkovenäjä ja votka tulee R-kiskalle.
Suomessa EI tarvita mitään muuta pakkokieltä, kuin suomenkieli. Joka ei sitä haluan opiskella, olkoot sitten tulkkien varassa.
Mitään pakkovenäjää ei tänne ole kukaan koskaan edes ajatellutkaan ja miksi olisi? Suomi on Suomi ja suonenkielinen, ei täällä minkään naapurimaan kieltä tarvitse pakkotuputtaa. Ei tänne kukaan suunnittele pakkonorjaakaan.
Pakkoviro pitää saada heti! Tere tere!!!
Kuidas käsi käib?
Varför skriver ni alltid "pakko" framför svenskan, trots att ni till 100 % har valt den helt självt?
Vi skriver sällan "pakko" framför finskan, trots att det är ni som tvingar den på oss. Vi har aldrig fått välja. Språkvalet var bara för finnar.
Är ni på något sätt djupare mentalt skadade än vad som syns på ytan?
Vierailija kirjoitti:
Ottaen huomioon, että tässä on nyt vastakkain kaksi asiaa, joissa valtio on kansan syvien rivien mielipidettä vastaan, niin sanon pakkoruotsin poistuvan ensin.
Tulijat eivät pärjää ruotsilla ja on ikävää pakottaa heitä opiskelemaan sekä suomea että ruotsia. Eli kun ruotsin numerot alkaa riittävästi laskea ja ruotsi haitata tarpeeksi tulijoita, pakkoruotsi lakkautetaan.
Näin minäkin luulen, että pakkoruotsi kaatuu (persujen harmiksi) lisääntyvän mmuuton seurauksena. Pieni määrä voidaan vapauttaa, mutta jos puolet luokasta on suomea osaamattomia, ei heiltä voi edellyttää ruotsinkin opiskelua ja tasa-arvo olisi siitä kaukana, jos puolet luokasta saa vapautuksen, mutta kantasuomalaiset edelleen pakotettaisiin pakkoruotsin opintoihin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen Turussa virkamiehenä ja tarvitsen ruotsia max 5 krt vuodessa. Silloinkin yleensä tyyppi kysyy voiko asioida ruotsiksi, eli voisin sakoa että mieluummin suomeksi. Ei siitä ruotsista ole täälläkään mitään hyötyä siis. Jossain saaristossa toki, koska kaikki puhuu siellä ruotsia.
Turkuhan ei edes olisi kaksikielinen kaupunki, jos kielilain prosenttirajaa noudatettaisiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Persujen toiveesta varmaan ensin tulee kouluihin pakkovenäjä ja votka tulee R-kiskalle.
Suomessa EI tarvita mitään muuta pakkokieltä, kuin suomenkieli. Joka ei sitä haluan opiskella, olkoot sitten tulkkien varassa.
Mitään pakkovenäjää ei tänne ole kukaan koskaan edes ajatellutkaan ja miksi olisi? Suomi on Suomi ja suonenkielinen, ei täällä minkään naapurimaan kieltä tarvitse pakkotuputtaa. Ei tänne kukaan suunnittele pakkonorjaakaan.
Pakkoviro pitää saada heti! Tere tere!!!
Kuidas käsi käib?
Hästi käib, kuidas endal läheb? Hälsningar från Nuckö!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Haha! just nu gör Finland sitt bästa för att få underkasta sig Natoöverheten.
Eihän pakkoruotsi voi poistua. Miten tulevat pääministerit sitten oppisivat ruotsia, kun se tuntuu olevan niin tärkeää?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Näin minäkin luulen, että pakkoruotsi kaatuu (persujen harmiksi) lisääntyvän mmuuton seurauksena. Pieni määrä voidaan vapauttaa, mutta jos puolet luokasta on suomea osaamattomia, ei heiltä voi edellyttää ruotsinkin opiskelua ja tasa-arvo olisi siitä kaukana, jos puolet luokasta saa vapautuksen, mutta kantasuomalaiset edelleen pakotettaisiin pakkoruotsin opintoihin.
Jos nyt vedotaan ihan vain siihen, että Suomessa on 95% suomenkielisiä :) Ei tarvitse sen kummempia perusteluja. Tämän pitäisi olla päivän selvä ja looginen peruste.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Turkuhan ei edes olisi kaksikielinen kaupunki, jos kielilain prosenttirajaa noudatettaisiin.
Du har visst inte hört om Åbo Akademi och Finlands vackraste flickor och styvaste gossar?
Hukkaan heitettyä aikaa. Silti pakollista.