Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Mitkä ovat normaaleita keskituloisten pientaloalueita pk-seudulla joista hyvät julkiset kulkuyhteydet ilman autoa?

Vierailija
11.02.2023 |

Katseltiin asuntoa esim Paloheinästä mutta sitten huomasin että lähialepaan 1,1km ja bussipysäkille 550m ja bussi menee 20min välein. Eli mitkä ovat keskituloiselle saavutettavissa olevia alueita, joilla on hyvät julkiset yhteydet pk-seudulla? Ja nimenomaan pientaloalueita.
Mulla ei ajokorttia niin oon täysin julkisten varassa, miehellä on auto. Ja minä en aio hankkia ajokorttia, mies haluaa asua pientaloalueella.

Kommentit (161)

Vierailija
141/161 |
12.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Riippuu varmaan missä kohtaa Paloheinää/Torppista asuu ja minne on päivittäin menossa. 560 menee poikittain Myyrmäestä  Itä-Helsinkiin ja keskustaan menee olisko bussi 63(?) mutta se on vissiin aika hidas (40 min?)

Tämä siis mutua, kun itse asun Kuninkaantammessa ja joskus aluetta sivuan. 

Vierailija
142/161 |
12.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen viihtynyt perheen kanssa Espoon Nuottaniemessä jo pitkään ja olemme täällä muutamassa eri paikassa asuneet. Kaikki palvelut ihan vieressä ja metro kulkee hyvin, jos sitä haluaa käyttää. Ja meri nenän edessä rantaraitteineen. Tätä seutua suosittelen; Kaitaa, Nuottaniemi, Koukkuniemi, Haukilahti.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
143/161 |
12.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Teoriassa vaikka malmi mutta haluatko oikeasti kävellä aseman läpi JOKA päivä?

Tämä. Kävelen Malmin aseman läpi muutaman kerran vuodessa. Masentava paikka ja pahenee vain, kun aseman viereen on rakennettu tornitalo, joka täynnä kymmenen neliön vuokrakoppeja.

Vertailun vuoksi, mikä juna-asema ei olisi masentava paikka? Ei kukaan mene juna-asemilel fiiliksen vuoksi, rautatieasemakin on aika masentava, mutta juna-asemat ovat läpikulkupaikkoja. Malmilta löytyy ihan ok palvelutkin.

Sivusta vastaan, että ei Malmin asemasta huokuvaa huono-osaisuuden ilmapiiriä ole esim. Huopalahdessa, Pasilassa tai Käpylässä.

Vierailija
144/161 |
12.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Malmin asema on kyllä semmoinen paikka, että en mene vapaaehtoisesti. Jos on pakko kulkea läpi saatan samalla käydä Prismassa, mutta aina tulee sellainen huh ihanaa -tunne, kun Malmi jää taakse. 

Minusta on harmi että aseman seudut ovat aina niin suttuisia ja rauhattomia.

Oikeastaan melkein kaikki Helsingin ja Vantaan asemat ovat sellaisia paikkoja joissa täytyy vilkuilla olan yli. 

Vierailija
145/161 |
12.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tämä. Kävelen Malmin aseman läpi muutaman kerran vuodessa. Masentava paikka ja pahenee vain, kun aseman viereen on rakennettu tornitalo, joka täynnä kymmenen neliön vuokrakoppeja.

Vertailun vuoksi, mikä juna-asema ei olisi masentava paikka? Ei kukaan mene juna-asemilel fiiliksen vuoksi, rautatieasemakin on aika masentava, mutta juna-asemat ovat läpikulkupaikkoja. Malmilta löytyy ihan ok palvelutkin.

Sivusta vastaan, että ei Malmin asemasta huokuvaa huono-osaisuuden ilmapiiriä ole esim. Huopalahdessa, Pasilassa tai Käpylässä.

Värähtelen varmaan eri taajuuksilla, kun en ihan tätä huono-osaisuuden ilmapiiriä tajua :) Huopalahti ja Käpylän asemilla ei ole mitään, ei myöskään Ilmalan asemalla.. mutta graffiteja on ainakin ennen ollut. Ja masentavat ovat ulkonäkönsä puolesta. Malmilla on nyt kaikenlaista kansaa, valtaosa ihan taviksia. Pk-seudulla ei nyt valitettavasti pääsee karkuun sitä seikkaa, että niitä huono-osaisia joutuu joskus näkemään. Kyllä niitä Pasilassakin on, siellä on vain paljon jengiä että sulautuvat sinne, siellä on joku yömajakin tai vastaava.

Vierailija
146/161 |
12.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap voisi kyllä kertoa lisää tietoa mihin pitäisi päivittäin päästä kulkemaan? Se on todella oleellista kun valitsee asuinaluetta Helsingissä (ja muualla PK-seudulla).

Ja aina pitää matka-aika laskea minuuteissa, ei kilometreissä, koska täällä saa kulumaan kaupungin toiselta puolelta toiselle julkisilla 1,5h. Omalla autolla pääsee nopeampaa, mutta kalliiksihan se tulee kun ei ole ilmaisia (tai maksullisia tarpeeksi) parkkipaikkoja, varsinkaan keskustassa.

Vierailija
147/161 |
12.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asun itse Paloheinässä ja omiin tarpeisiin julkisen liikenteen yhteydet ovat hyvät. Ne olivat yksi kriteeri alueelle muutettaessa. Ruuhka-aikaan bussi keskustaan/keskustasta menee 10-15 minuutin välein. Lisäksi poikittaisyhteydet ovat hyvät verrattuna moneen muuhun paikkaan. 

Alepa ei tosiaan ole kummoinen mutta siitä 10 minuutin kävelymatkan päässä (tai pari pysäkkiä bussilla) on hyvä S-market ja Lidl. Torpparinmäen K-supermarket on myös hyvä ja sen vieressä on toinen S-market. Autottomana myös Oda on toiminut varsin hyvin, kun niillä ei ole usein toimitusmaksuakaan. 

Mutta jos Paloheinän palvelut eivät ole tarpeeksi, niin kehä 1:sen sisäpuolella oleva Länsi-Pakila ja nimenomaan Pakilan puoleinen osa. Suursuon omakotitaloalue näyttää myös viihtyisälle, siellä on Maunulan hyvät palvelut ja liikenneyhteydet lähellä. 

Vierailija
148/161 |
12.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jokaisella asuinalueella on paikkoja, jotka eivät ole bussipysäkin tai kaupan vieressä. Ei voi mitenkään sanoa varmasti, että alueella X on hyvät yhteydet.

Vierailija
149/161 |
12.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Riippuu varmaan missä kohtaa Paloheinää/Torppista asuu ja minne on päivittäin menossa. 560 menee poikittain Myyrmäestä  Itä-Helsinkiin ja keskustaan menee olisko bussi 63(?) mutta se on vissiin aika hidas (40 min?)

Tämä siis mutua, kun itse asun Kuninkaantammessa ja joskus aluetta sivuan. 

Keskustaan menee Paloheinästä kolme bussia, 67, 63 ja 66. 67 ja 66 rautatientorilla ja 63 Kamppiin. Lisäksi Tuusulanväylän lähellä asuvat hyödyntävät motaria meneviä busseja. Poikittaislinjoja menee 560 lisäksi kehällä Leppävaaraan, Pitäjänmäkeen, Malmille ja Itäkeskukseen.

Vierailija
150/161 |
12.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jokaisella asuinalueella on paikkoja, jotka eivät ole bussipysäkin tai kaupan vieressä. Ei voi mitenkään sanoa varmasti, että alueella X on hyvät yhteydet.

Ja toisaalta olisi hyvä ymmärtää myös yhteyksien tarve, esim. onko työpaikka Helsingin keskustassa tms. vai onko kyse siitä, että palveluiden vuoksi pitäisi päästä keskustaan. Itse asun Kartanonkoskella, eikä mulla ole mitään muuta tarvetta mennä Helsinkiin, kuin kaveri- tai työporukan illanvietot tms. satunnaisesti. Ihan kaikki tarvitsemani palvelut on täällä lähempänä. Ja täältähän siis menee tuo runkolinja 600 keskustaan ympäri vuorokauden.

Vierailija
151/161 |
12.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Malmin asemasta tekee erityisen masentavan pitkät, likaiset ja pahanhajuiset tunnelit, mitä pitkin laitureille mennään. Pääsehän sieltä bussiterminaalin puolelta ilman tunneliakin, mutta itse kuljen yleensä toisesta suunnasta eli pakko kulkea tunnelin läpi. Se likaisuus tekee alueesta superankean. Malmilla on paljon baareja ja niiden myötä päihderiippuvaisia ihmisiä, jotka ovat pelottavia ja jotka hengailevat aseman sisätiloissa.

Vierailija
152/161 |
12.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Malmin asemasta tekee erityisen masentavan pitkät, likaiset ja pahanhajuiset tunnelit, mitä pitkin laitureille mennään. Pääsehän sieltä bussiterminaalin puolelta ilman tunneliakin, mutta itse kuljen yleensä toisesta suunnasta eli pakko kulkea tunnelin läpi. Se likaisuus tekee alueesta superankean. Malmilla on paljon baareja ja niiden myötä päihderiippuvaisia ihmisiä, jotka ovat pelottavia ja jotka hengailevat aseman sisätiloissa.

Ei se putki minusta sen likaisempi ole kuin muukaan julkinen tila, olen alueella asunut kohta 6 vuotta, ollut töissä Malmilla ja lasten kanssa viikottain käydään Malmilla, siellä on oma epämääräisen jengin ryhmät, mutta eivät meitä olemassaolollaan häiritse. Ei pelota.

Mutta summa summarum, kannattaa käydä varmaan itse vähän kulkemassa alueella, hyvät liikenneyhteydet on suhteellinen käsite ja riippuu myös minnepäin haluaa kulkea. Reittioppaan avulla niitäkin voi arvioida.

Vierailija
153/161 |
12.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tontunmäki Espoossa. Rauhallinen pientaloalue kahden metroaseman välissä, palvelut, kouluja ja urheilupuisto vieressä.

Vierailija
154/161 |
12.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Asutaan Paloheinässä ihan K-Supermarketin lähellä ja tästä pääsee kätevästi keskustaan Tuusulantien busseilla.

K- ja S- marketteihin noin 200m. Bussipysäkit 100m ja 200m. Hiihtolatu lähtee 500m päästä. Autolla pääsee hetkessä kehälle. Hyvällä paikalla tää mielestäni on eikä missään hevonkuusessa.

Rauhallista on ja viihtyisää aluetta.

Tätä Paloheinää on täällä mainostettu moneen otteeseen. Onko sieltä tosiaan hyvät yhteydet? Metro ei sinne kulje, onko juna-asemaa lähellä? Kauan bussi kestää keskustaan, jonkun tunnin verran? Rauhallista varmaan on, sitä en kiellä.

Vaikeaksi käy työssäkäynti sieltä jos ei ole autoa, ellei sitten ole töissä ihan lähellä. Jos jokapäiväinen arki menee hirveän hankalaksi niin kannattaa todella miettiä, että jaksaako sitä vuodesta toiseen joka päivä.

Rauhallista on, mutta joukkoliikenneyhteydet todella takkuiset.

Vierailija
155/161 |
12.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Malmin aseman seutu on kyllä todella törkyistä, aikoinaan jouduin aina sitä asemaa käyttämään ja silloin pisti silmään juuri se likaisuus. Jotain oksennusta aina ympäriinsä. Nyt on varmaan vielä pahemmassa kunnossa. Minusta siellä oli likaisempaa kuin vaikka Itäkeskuksessa jossa itse asun.

Vierailija
156/161 |
12.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Värähtelen varmaan eri taajuuksilla, kun en ihan tätä huono-osaisuuden ilmapiiriä tajua :) Huopalahti ja Käpylän asemilla ei ole mitään, ei myöskään Ilmalan asemalla.. mutta graffiteja on ainakin ennen ollut. Ja masentavat ovat ulkonäkönsä puolesta. Malmilla on nyt kaikenlaista kansaa, valtaosa ihan taviksia. Pk-seudulla ei nyt valitettavasti pääsee karkuun sitä seikkaa, että niitä huono-osaisia joutuu joskus näkemään. Kyllä niitä Pasilassakin on, siellä on vain paljon jengiä että sulautuvat sinne, siellä on joku yömajakin tai vastaava.

Kyllä Malmilla pistää silmään, että iso osa aikaa viettävistä on epäakateemisempaa väestönosaa. Asun nyt Tapiolassa ja täällä näkee huono-osaisuutta todella paljon vähemmän kuin Malmilla, vaikka onkin samanlainen iso keskus.

Vierailija
157/161 |
12.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei se putki minusta sen likaisempi ole kuin muukaan julkinen tila, olen alueella asunut kohta 6 vuotta, ollut töissä Malmilla ja lasten kanssa viikottain käydään Malmilla, siellä on oma epämääräisen jengin ryhmät, mutta eivät meitä olemassaolollaan häiritse. Ei pelota.

Mutta summa summarum, kannattaa käydä varmaan itse vähän kulkemassa alueella, hyvät liikenneyhteydet on suhteellinen käsite ja riippuu myös minnepäin haluaa kulkea. Reittioppaan avulla niitäkin voi arvioida.

Kannattaa itse kokeilla yhteyksiä, mitä tarvitsee päivittäin. Reittiopas on hyvä vinkki, mutta käytännössä kokeilemalla löytää toimivimmat yhteydet.

Vierailija
158/161 |
12.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos Paloheinää olet katsellut, niin tosiaan paremmilla yhteyksillä on vieressä Länsi-Pakila. Palveluita enemmän ja nopeampi matka myös keskustaan, jos asunnolta ei ole kovin pitkä matka Pakilantielle. Silti lähellä myös Paloheinän maastot ja Keskuspuisto. Palveluiden ääreen kauppakeskus Kaareen pääsee hetkessä julkisilla ja autolla Tammistoon.

Aika harvassa ovat pk-seudulla ne pientaloalueet, joista alle puolessa tunnissa pääsee keskustaan. Raiteiden varrella kun harvemmin aivan aseman vieressä on pientaloja.

Vierailija
159/161 |
13.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä on porukalla jäänyt levy grammariin pyörimään ja matka-aikaa keskustaan hoetaan joka toisessa lauseessa kun väki elää ilmeisesti vieläkin 1980-lukua.

Koittakaa nyt ymmärtää että etätyön, verkkokaupan ja megaostarien 2020-luvulla hyvätuloinen työssäkäyvä joutuu käymään Helsingin keskustassa oopperassa, teatterissa ja Michelin-ravintolassa eli korkeintaan kerran viikossa/kuussa/elinaikanaan.

Jos asut Paloheinässä tai vaikka Espoossa, koko elämäsi pyörii puolen vuoden kuluttua vartin säteellä kotiovesta josta löytyvät juuri ne kaupat, harrastukset ja palvelut joita oikeasti käytät ja tarvitset eikä mene pitkään että etsit aktiivisesti työpaikkaa mukavan matkan päästä kotoa.

Ainoa millä on merkitystä on sujuva matka näihin. Helsingin keskustaan pääsee kaikkialta mutta sinne tulee asiaa niin aniharvoin ettei matka-ajalla ole mitään merkitystä.

Vierailija
160/161 |
13.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Täällä on porukalla jäänyt levy grammariin pyörimään ja matka-aikaa keskustaan hoetaan joka toisessa lauseessa kun väki elää ilmeisesti vieläkin 1980-lukua.

Koittakaa nyt ymmärtää että etätyön, verkkokaupan ja megaostarien 2020-luvulla hyvätuloinen työssäkäyvä joutuu käymään Helsingin keskustassa oopperassa, teatterissa ja Michelin-ravintolassa eli korkeintaan kerran viikossa/kuussa/elinaikanaan.

Jos asut Paloheinässä tai vaikka Espoossa, koko elämäsi pyörii puolen vuoden kuluttua vartin säteellä kotiovesta josta löytyvät juuri ne kaupat, harrastukset ja palvelut joita oikeasti käytät ja tarvitset eikä mene pitkään että etsit aktiivisesti työpaikkaa mukavan matkan päästä kotoa.

Ainoa millä on merkitystä on sujuva matka näihin. Helsingin keskustaan pääsee kaikkialta mutta sinne tulee asiaa niin aniharvoin ettei matka-ajalla ole mitään merkitystä.

Niin, mikäli ei satu olemaan työpaikka keskustassa, on sinne oikeastaan aika turhaa mennä muuten kuin teatteriin, oopperaan tai halutessaan just siihen tiettyyn ravintolaan, joka on keskustassa. Itse oon asunut Helsingissä vasta n. 10v ja ehkä n. 15 kertaa oon käynyt keskustassa eli ei edes kerran puolessa vuodessa.