Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Unilääkkeet

Vierailija
11.02.2023 |

Mitä unilääkkeitä teillä on/on ollut käytössä? Kokemuksia kaipaisin. En enää jaksa, vanhempien kuolemat taustalla ja niin edelleen. Kaikkeni olen yrittänyt, mutta en vain saa unta.

Kommentit (159)

Vierailija
81/159 |
11.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Opamox oli tammikuun ajan ja nyt helmikuun alussa loppu. Pitääkö tässä nyt sitten omatoimisesti saada unta vai olisko jostain apua? Nyt mulla on käytössä Melatoniinia 1mg ja Sedix.

Onhan noita keinoja kuten kahvinjuonnin lopettaminen, somettamisen lopettaminen, ei kovaa liikuntaa juuri ennen nukkumaan menoa. Jokaisen pitäisi miettiä missä mättää elintavoissa sen sijaan että vaaditaan vuosikausiksi unilääkkeitä.

Välillä oikein ihmettelee mikä ihmisissä on vialla kun aina vaan halutaan lisää ja lisää lääkkeitä ihan kuin ne aina olisivat ratkaisu. Unilääke ei paranna unettomuutta kuten ei masennus- tai ahdistuslääke paranna mielisairautta.

Käyn kyllä traumaterapiassa, elintavat kunnossa enkä syö lääkkeitä jatkuvasti, älä siis huoli.

Vierailija
82/159 |
11.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Opamox oli tammikuun ajan ja nyt helmikuun alussa loppu. Pitääkö tässä nyt sitten omatoimisesti saada unta vai olisko jostain apua? Nyt mulla on käytössä Melatoniinia 1mg ja Sedix.

Onhan noita keinoja kuten kahvinjuonnin lopettaminen, somettamisen lopettaminen, ei kovaa liikuntaa juuri ennen nukkumaan menoa. Jokaisen pitäisi miettiä missä mättää elintavoissa sen sijaan että vaaditaan vuosikausiksi unilääkkeitä.

Välillä oikein ihmettelee mikä ihmisissä on vialla kun aina vaan halutaan lisää ja lisää lääkkeitä ihan kuin ne aina olisivat ratkaisu. Unilääke ei paranna unettomuutta kuten ei masennus- tai ahdistuslääke paranna mielisairautta.

Jutellaan sitten enemmän kun alat kärsiä kroonisesta hermokivusta

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/159 |
11.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Melatoniinilla ei ole minkäänlaista positiivista vaikutusta itselleni. Herään 1-2h nukuttuani pirteänä kuin peipponen. Vaikuttaakohan illalla otettu melatoniini niin että kun vaikutus loppuu niin herää?

Melatoniini kuuluu syödä 2 tuntia ennen nukkumaanmenoaikaa. Tuossa tapauksessa kannattaa vaihtaa ehkä melatoniinia pitkävaikutteisempaan melatoniiniin. Lyhytvaikutteinen voi auttaa nukahtamisvaikeuksissa, pitkävaikutteinen taas auttaa heräileviä.

Kaikenlaiset melatoniinit olleet kokeilussa erilaisilla annostuksilla. Reseptillä ja ilman. Lyhytvaikutteinen imeskeltävä ehkä auttaa vähän nukahtamiseen. Pitkävaikutteisella ei vaikutusta. Korkeintaan päänsärky aamulla.

Vierailija
84/159 |
11.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Unettavista kokeiltu

Melatoniini

Atarax

Mirtazapiini

Ketipinor

Tenox

Stella

Imovane

Promatsiini

Olantsapiini

Levomepromatsiini

Truxal

Opamox

Temesta

Nukun ihan hyvin pääsääntöisesti mutta satunnainen valvominen laukaisee manian joten erilaisia lääkkeitä ja komboja on kokeiltu. Välillä käyn osastolla nukkumassa nervifenellä. Peruslääkityskin ollut sellainen että siitä pitäisi olla polvillaan mutta kun kierrokset nousee niin pois tieltä risut ja männynkävyt.

Vierailija
85/159 |
11.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nukun Stillnoctilla max 5h. Sillä kitkutan töissä jotenkuten. Varsinaisia unilääkkeitä olen kokeillut kerran mutta se kemiallinen uni, mikä niistä tulee ei kyllä virkistä, suussa maistuu p ja pää on tokkurassa, niin mieluummin otan tarvittaessa tuota em. nukahtamislääkettä.

Nukahtamislääkkeet ja uunilääkkeet ovat täysin sama asia. Jotkut pitkäkestoisimmat kun toiset.

Vierailija
86/159 |
11.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nukun Stillnoctilla max 5h. Sillä kitkutan töissä jotenkuten. Varsinaisia unilääkkeitä olen kokeillut kerran mutta se kemiallinen uni, mikä niistä tulee ei kyllä virkistä, suussa maistuu p ja pää on tokkurassa, niin mieluummin otan tarvittaessa tuota em. nukahtamislääkettä.

Nukahtamislääkkeet ja uunilääkkeet ovat täysin sama asia. Jotkut pitkäkestoisimmat kun toiset.

Korj; Uni 🙃

Vierailija
87/159 |
11.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Varoitan Stella-nimisen nukahtamislääkkeen käytöstä. Ensinnäkin siihen jää kiinni todella helposti ja annostarve kasvaa nopeasti. Sitten annoksen pienentäminen ja vieroittuminen jo kahden viikon jälkeen oli aika kauhea kokemus. Kun lääkepitoisuus oli aamulla laskenut pois, olin aggressiivinen ja inhosin kaikkea itsestäni lähtien. Kaikki oli mielestäni päin helskuttia. Tuli vahva vastenmielisyys kaikkia unilääkkeitä kohtaan siitä episodista. Onneksi unettomuuteni oli ohimenevää laatua ja liittyi elämäntilanteeseen. Nyt on laatikossa varalta vahvaa Melatoniinia. 

Varoitan mustavalkoisuudesta. Siihen jää koukkuin todella helposti jos siihen tarttuu heikolla hetkellä. Tarve kasvaa nopeasti kun heikkoja hetkiä tulee koko ajan lisää ja ennen kuin huomaatkaan, olet aggressiivinen ja inhoat itseäsi. Koet olosi vastenmieliseksi kun mielipiteitäsi haastetaan ja maailmankuvaasi yritetään laajentaa tavanomaisillakin argumenteilla.

Onneksi pääset irti tottumuksistasi kyseenalaistamalla ajatuksesi ja esim. lukemalla oppikirjoja vaikka kirjastosta lainaten .

Vierailija
88/159 |
11.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tämä. Yllättävän yleinen väärinkäsitys, vaikka eri niitä kuvataan monessa paikassa näillä termeillä.

Osa ihmisistä myös puhuu unilääkkeestä vaikka tarkoittaa jotakin toisen lääkeryhmän valmistetta, joka on hänelle itselleen kirjoitettu uneen.

Vierailija
89/159 |
11.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nukkumisen apuvälineitä kuitenkin. Ovatpa sitten mihin vain tarkoitukseen pääasiallisesti käytettyjä.

Vierailija
90/159 |
11.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Melatoniini 3mg ja Imovane (yleensä puolikas silloin tällöin riittää). Ei kannata ottaa psykoosi ym. vastaavia lääkkeitä (Mirtazapin, Ketipinor), joita mielellään tyrkytetään oikeiden nukahtamislääkkeiden sijaan.

Suosittelen lisäksi unikoulua, rentoutumisharjoituksia ja/tai hengitysharjoitteita. Itselläni on ikävä kyllä yli 20 vuoden kokemus unettomuudesta.

Vähällä pärjäät. Et ole kroonikkona läheskään pahimmasta päästä, joten toivottavasti ymmärrät miten turhia suosituksesi ovat meille pahemmista ongelmista kärsiville. Itse valvoisin vuorokausia tuolla lääkemäärällä.

No, sinä varmaan tiedät sitten itse omasta kokemuksestasi, että juuri sinä tarvitset eri määrän lääkkeitä kuin joku toinen. Eikä se tee sinusta sen parempaa uniongelmista kärsivää. Turha vähätellä. - eri

Itse vähättelet, ihan kuin kaikki pärjäisi pelkällä melatoniinilla

Vierailija
91/159 |
11.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla on tällä hetkellä näin:

Ketipinor 75-100 mg (jaettu iltaan ja nukkumaan menoon), Olanzapin (7,5 mg)- 10 mg, Opamox 15 mg (1-3 kertaa vuorokaudessa, yleensä otan 1-2 kertaa vuorokaudessa), Atarax 25 mg (otan vain jos olen valvonut useamman yön peräkkäin).

Sepramin 30 mg otan aamulla.

Kysyin olisiko mahdollista saada imovane-resepti hätätilanteisiin (jos olen valvonut useampia öitä peräkkäin), mutta en tiedä vielä mitä mieltä lääkäri on.

Mulla on siis aika paljon lääkkeitä, mutta siltikin saatan valvoa ja/tai nukkua huonosti 1-3 yötä viikossa. Mulla on vaikea unettomuus. Tai olen ikäänkuin traumatisoitunut unettomuudesta, kun menin ennen avun hakemista niin fyysisesti kuin henkisestikin huonoon kuntoon.

Onkohan täällä muita samantyylisesti sairastuneita ihmisiä?

Mä olen käyttänyt Imovanea 15 vuotta.

Lähes kaikki mielialalääkkeet kokeiltu. Aika ikäviä sivuvaikutuksia.

Sulla on kyllä aika vahva lääkitys.

Unettomuus on kyllä kamala juttu.

Vierailija
92/159 |
11.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Somnor-nimistä nukahtamislääkettä olen käyttänyt noin 15 vuotta huonojen öiden putken katkaisemiseen, max. 3 krt/viikko. Jos jään valvomaan aamuyöllä 3-4 aikaan, otan lääkkeen, jos takana on useampi tällainen yö. Sen avulla nukahdan puolessa tunnissa enkä tiedä siitä aamulla mitään. Tämä lääke on ollut käytännössä hengenpelastajani. 

Vierailija
93/159 |
11.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mulla on tällä hetkellä näin:

Ketipinor 75-100 mg (jaettu iltaan ja nukkumaan menoon), Olanzapin (7,5 mg)- 10 mg, Opamox 15 mg (1-3 kertaa vuorokaudessa, yleensä otan 1-2 kertaa vuorokaudessa), Atarax 25 mg (otan vain jos olen valvonut useamman yön peräkkäin).

Sepramin 30 mg otan aamulla.

Kysyin olisiko mahdollista saada imovane-resepti hätätilanteisiin (jos olen valvonut useampia öitä peräkkäin), mutta en tiedä vielä mitä mieltä lääkäri on.

Mulla on siis aika paljon lääkkeitä, mutta siltikin saatan valvoa ja/tai nukkua huonosti 1-3 yötä viikossa. Mulla on vaikea unettomuus. Tai olen ikäänkuin traumatisoitunut unettomuudesta, kun menin ennen avun hakemista niin fyysisesti kuin henkisestikin huonoon kuntoon.

Onkohan täällä muita samantyylisesti sairastuneita ihmisiä?

Mä olen käyttänyt Imovanea 15 vuotta.

Lähes kaikki mielialalääkkeet kokeiltu. Aika ikäviä sivuvaikutuksia.

Sulla on kyllä aika vahva lääkitys.

Unettomuus on kyllä kamala juttu.

Millä annostuksella olet käyttänyt ja onko teho pysynyt? Oletko pitänyt taukoja?

Vierailija
94/159 |
11.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla ketipinor. On todella hyvä, tosin sen kanssa nukkuisin ihan loputtomasti ja olen seuraavan päivänkin vähän pihalla. Joskus oli nukahduslääkkeitä, mutta niissä on se paha että niistä menee teho ihan muutamassa viikossa, ainakin itseĺläni. Joskus kauan sitten minulla oli joku todella hyvä rauhoittava lääke, jota ei tarvinnut ottaa kuin pieni murunen silloin tällöin ja sen kanssa pärjäsin loistavasti vuosia. Mutta nykyään sitä ei enää saa millään. En muista just nyt sen nimeä, mutta se on nykyään sellainen mitä annetaan lähinnä vain sairaaloissa. Eli ilmeisesti aika tuju lääke. Harmittaa vaan, koska se soveltui itselleni kaikkein parhaiten ja sitä ei tarvinnut ottaa kuin vähän ja harvoin. Sain sen kanssa tavallaan ryhmiteltyä unirytmejäni ja kikkailtua elämääni juuri sopivasti ja olin silti aina päivisin pirteä ja tehokas. Tän ketipinorin kanssa nukun kyllä ihan tolkuttomasti, mutta nyt pitää kikkailla elämääni sen tolkuttoman nukkumisen ja päivittäisen lääketokkuran perusteella. Kun nyt mä nukkuisin aina vaan. Enkä jaksa hereillä ollessani tehdä mitään ylimääräistä. Syön ja lihoan kyllä. En oikein ymmärrä miksei enää saa lääkettä, mikä ennen toimi loistavasti. En käyttänyt sitä mitenkään liikaa, päinvastoin ne joskus jopa vanheni hyllyyn kun en aina niitä tarvinnut. Mutta tarvittaessa otin, niin kuin pitääkin.

Mutta joo, jos haluat nukkua tolkuttomasti, suosittelen tätä ketipinoria. Siinä se toimii.

Vierailija
95/159 |
11.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Liikkukaa päivisin älkääkä vetäkö mömmöjä. Noilla lahoaa kuuppa.

Vierailija
96/159 |
11.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olisiko ketipinorin annostuksessa säätövaraa alaspäin? Jos ei väsyttäisi seuraavana päivänä liikaa kun ottaisi pienempää annosta? Unettomuuteen käytettävä pikkuannos vaikuttaa vain 7h.

Vierailija
97/159 |
11.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuuntelen nappi kuulokkeilla koko yön rauhoittavaa puhetta podcasteistä. Melko hiljainen volyymi. Juon myös pari lasia vettä nukkumaan mennessä, ettei tule kuivumista. Pissahätää ei silti yöllä tule. Syön myös hyvin ennen nukkumaan menoa. Tuuletan huoneen kylmäksi. Aina puhtaat lakanat. Tyynyliinan vaihdan joka kerta, kun pesen tukan. Nukkumis hygienia vaikuttaa minulle positiivisesti. Lakanatkin ovat 500 Percalea, koska ihoni on erityisherkkä.

Jos yöllä herään, niin nappi kuuloke takaisin korvaan ja uni tulee jossain välissä.

Vierailija
98/159 |
11.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mirtatsapiini 4,5 mg, unettaa koko yön. Annos ns. low dose eli vain murto-osa siitä, mitä masennukseen käytetään. Mutta teho hiipuu nopeasti, jos ottaa joka ilta. Paras teho, kun ottaa satunnaisesti. Lääkärin mukaan ei koukuta.

Vierailija
99/159 |
11.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Somnor-nimistä nukahtamislääkettä olen käyttänyt noin 15 vuotta huonojen öiden putken katkaisemiseen, max. 3 krt/viikko. Jos jään valvomaan aamuyöllä 3-4 aikaan, otan lääkkeen, jos takana on useampi tällainen yö. Sen avulla nukahdan puolessa tunnissa enkä tiedä siitä aamulla mitään. Tämä lääke on ollut käytännössä hengenpelastajani. 

Mulla tuo Somnor ei tee mitään! En nukahda kuin Stilnoctilla, tämä on monta krt kokeiltu. Ei auta myöskään Stella. Somnorissa ja Stellassa on enemmän jotain sidosaineita ja vähemmän sitä vaikuttavaa ainetta jonka ainakin itse huomaan eli ei tehoa. Yksilöllistä kai.

Vierailija
100/159 |
11.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tenox auttoi mulla katkaisemaan pahan unettomuuden joka johtui vaikeasta elämäntilanteesta, stressistä ja ahdistuksesta.

Käytin vain 2vk ja otin puolikkaan, kun sekin jo vei tajun.

Tämän jälkeen sain taas nukuttua, mutta myöhemmin masennuin ja sain mirtatzapiinia univaikeuksiin, joka on edelleen käytössä, ei aiheuta tokkuraa ja pieni määrä auttaa jo hyvin nukkumaan koko yön.

On siis masennuslääke, eikä tule sivuvaikutuksia, lihomista näin pienestä määrästä.

Alussa toki oli tokkurainen hieman aamusta, mutta pian tottui.

Tsemppiä!

unettomuus on kamalaa😔

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan neljä kahdeksan