Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Mitä järkeä näissä nykyisissä vanhojen tansseissa oikein edes on?

Vierailija
10.02.2023 |

https://www.is.fi/hyvaolo/art-2000009377103.html
Pukuihin voi mennä oli 1000€ ja mukamas on sen arvoista. Milloin tällainen jenkkilästä lähtöisin oleva materialismi rantautui Suomeen

Kommentit (315)

Vierailija
81/315 |
11.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mä meinasin kapinoida, että ei oo vanhojentanssit vanha perinne, kun vielä mun vanhemmat pukeutui vanhoiksi vanhojen päivänä. Sit tajusin, että mun tansseista on 25 vuotta aikaa ja äidin tansseista 50 vuotta. 😂

Meillä oli kanssa tuossa ysärin lopulla vanhojentansseissa pitkät iltapuvut, ei mitään historiallista vaatetta. Kymmenkunta vuotta sitten katselin toisessa saman alueen koulussa, että yllättävän monella tytöllä oli vesirajamekko.

Piti kirjoittamana, että äidin vanhojenpäivästä, mutta kirjoitin näköjään tansseista. Oikeasti en tiedä, kuinka päivää viettivät mummuina ja vaareina.

Meillä ainakin silloin 1997 kierrettiin laulamassa jotain lauluja luokissa koulupäivän aikana. En muista enää tarkemmin, mutta tanssimista ei kuulunut siihen oikeasti vanhoiksi pukeutumiseen lainkaan.

Vierailija
82/315 |
11.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos näille valittajille tulisi kutsu Linnan juhliin, niin olisivat varmaan palstalla julistamassa etteivät mene, amerikkalaista hapatusta ja eriarvoista. Julistavat menevänsä vaan kaveriporukalla libanonilaisravintolaan.

Menisin, tietenkin. Rakastan pukeutua viimeisen päälle. Rakastan gaaloja, tyylikkäitä tilaisuuksia ylipäätään.

Se, että koulun jumppasalissa ähelletään pari tuntia ylipukeutuneena tansseja, joita iso osa ei kunnolla osaa, tasoltaan välttävän puhallinorkesterin tai ehkä keskusradiosta  tulevan musiikin tahdissa, on kovin kaukana juhlallisesta.

Minä en ymmärrä, että miksi näihin ei voi vuokrata kunnon tiloja tai edes koristella sitä paikkaa muutenkin kuin kahdella ilmapallolla. Missä esim tunnelmavalaistus?

Ei pienemmissä kunnissa ole mitään kunnon tiloja missään. Se on joko se koulun liikuntasali tai ei mitään. Eikä niihin ole hankittu mitään teatterivalaistuksia, koska nekin maksaisivat.

Rahat loppuu just siinä vaiheessa kun pitäisi vuokrata ne valaisimet yhdeksi illaksi.

Näin ne tapaavat pikkukunnissa loppua, jos nyt ylipäätään sellaista firmaakaan olisi lähimmän sadan kilometrin säteellä.

Ja mitään muutakaan viihtyisyyttä ei voi tehdä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/315 |
11.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos näille valittajille tulisi kutsu Linnan juhliin, niin olisivat varmaan palstalla julistamassa etteivät mene, amerikkalaista hapatusta ja eriarvoista. Julistavat menevänsä vaan kaveriporukalla libanonilaisravintolaan.

Menisin, tietenkin. Rakastan pukeutua viimeisen päälle. Rakastan gaaloja, tyylikkäitä tilaisuuksia ylipäätään.

Se, että koulun jumppasalissa ähelletään pari tuntia ylipukeutuneena tansseja, joita iso osa ei kunnolla osaa, tasoltaan välttävän puhallinorkesterin tai ehkä keskusradiosta  tulevan musiikin tahdissa, on kovin kaukana juhlallisesta.

Minä en ymmärrä, että miksi näihin ei voi vuokrata kunnon tiloja tai edes koristella sitä paikkaa muutenkin kuin kahdella ilmapallolla. Missä esim tunnelmavalaistus?

Ei pienemmissä kunnissa ole mitään kunnon tiloja missään. Se on joko se koulun liikuntasali tai ei mitään. Eikä niihin ole hankittu mitään teatterivalaistuksia, koska nekin maksaisivat.

Rahat loppuu just siinä vaiheessa kun pitäisi vuokrata ne valaisimet yhdeksi illaksi.

Näin ne tapaavat pikkukunnissa loppua, jos nyt ylipäätään sellaista firmaakaan olisi lähimmän sadan kilometrin säteellä.

Aika pieni ja köyhä kunta saa olla, jos siellä ei koskaan järjestetä mitään konsertteja, teatteriesityksiä tai vastaavia. Näin pienen kunnan lukiokin lienee pieni niin, että tanssijat mahtuisivat vaikka seurakuntasaliin, jos liikuntasalia tunnelmallisempi paikka on toiveena. En edes usko valaistuksen nuoria itseään vaivaavan, he ovat keskittyneitä ihailemaan itseään ja toisiaan, ja näin sen kuuluu mennäkin. Nuorena ollaan usein epävarmoja omasta viehättävyydestä, joten suotakoon heille yksi päivä, jolloin saa luvan kanssa olla turhamainen ja ihastelun kohteena.

Vierailija
84/315 |
11.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itse olin abi v. 2000 ja silloin lähes kaikilla oli "wanhat" vaatteet, mutta pari Amerikasta mallia ottanutta tyttöä oli enemmän ilta/gaalapuvuissa. Siitä se muutos alkoi.

Naurettavaa kyllä tuo pröystäily ja varmasti köyhissä perheissä nyt itketään ja riidellään näistä. Ripset, kynnet.. huoh.

Lukio ei ole köyhien paikka, se on eliitille. Köyhät kuuluu amikseen opiskelemaan palveluammatteja ja tuotantotason hommia.

No voi voi. Mitenhän te eliitti oikein pärjäisitte, jos köyhät eivät työskentelisi tehtaissa valmistamassa premiumautoja ym. luxus tuotteita teille rikkaille? Tai jos yksikään ei olisi palvelemassa teitä ns. "parempaa" väkeä. Nyt sinäkin ottaisit kirveen käteesi ja lähtisit omatoimisesti itse teurastamaan eläinparkaa, jonka jälkeen itse saisit nuijia ja maustaa lihan, jotta saat murean pihvin lautasellesi, jonka olet myös saanut itse tehdä. Aasilla saisit kulkea ja mennä metalleja louhimaan.

Vierailija
85/315 |
11.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen tosi iloinen, että meidän lukiossa 90-luvulla ei vielä ollut koko vanhojentanssijuttua olemassakaan. Se hyvä puoli sentään oli siinä takahikiässä. Kuulemma sitten meitä seuraavat jo pääsivät tai joutuivat tanssimaan.

Olen nainen, joka ei siedä mitään lavatansseja, valsseja tai edes diskossakaan tanssimista. Tietenkin muut saavat tehdä mitä haluavat, mutta se, että koulussa olisi pitänyt joutua silmätikuksi siksi, että kieltäytyy osallistumasta, olisi ollut vähän liikaa.

Kuulostat mahtavalta tyypiltä. Olet varmasti illanistujaisten odotetuin vieras, joka saa aina juhlatunnelman aikaan.

En ole vielä kertaakaan ollut illanistujaisissa, joissa olisi kukaan tanssinut. Ei tanssiminen ole aikuisen ihmisen elämässä kovinkaan tavallista, jollei itse harrasta.

Kyllä meidän juhlissa ainakin joutuisi ihmettelyn kohteeksi. Illallisen jälkeen siirrymme tanssisaliin ja me isäntäväki avaamme tanssin.

Näin varmaan joo. Teillä tietenkin käykin myös harva se päivä herrasmiehiä ja rouvia jättämässä käyntikorttejaan, jotta pääsisivät mukaan kynttiläillallisillenne.

Tietenkin. Kutsumme ovat erittäin pidettyjä kulttuurikodissamme. Illallisen jälkeen miehet vetäytyvät isännän kirjastoon juomaan konjakkia ja polttamaan sikareita ja naiset emännän salonkiin nauttimaan sherryä ja hedelmiä.

Vierailija
86/315 |
11.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Yritetäänkö seuraavaksi masinoida kampanja vanhojenpäivän perinteen lakkauttamiseksi??! On täysin vapaaehtoista osallistua tansseihin, ja sama koskee penkkareita.

Käsittämätöntä urputtaa traditiosta, jonka olemassaolo ei todellakaan aiheuta kenellekään aitoa vahinkoa. Jos kokee tanssiaiset epämiellyttävinä niin senkus jättää välistä. As simple as that.  

Joitain kateellisia vain ärsyttää kaikki mikä liittyy lukioon. Tällanen uutisointi saa vain lisää vettä myllyyn näille urputtajille: 1000€ vanhojenpäivästä! On se hyvä, etteivät lapsemme Jonne ja Veeti menneet lukioon, eikä mekään, eikä kukaan meidän suvusta.Rahanhukkaa!

Vierailija
87/315 |
11.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aika pieni ja köyhä kunta saa olla, jos siellä ei koskaan järjestetä mitään konsertteja, teatteriesityksiä tai vastaavia. Näin pienen kunnan lukiokin lienee pieni niin, että tanssijat mahtuisivat vaikka seurakuntasaliin, jos liikuntasalia tunnelmallisempi paikka on toiveena. En edes usko valaistuksen nuoria itseään vaivaavan, he ovat keskittyneitä ihailemaan itseään ja toisiaan, ja näin sen kuuluu mennäkin. Nuorena ollaan usein epävarmoja omasta viehättävyydestä, joten suotakoon heille yksi päivä, jolloin saa luvan kanssa olla turhamainen ja ihastelun kohteena.

Konsertit ovat yleensä jotain ulkoilmakonsertteja kesäisin pesäpallokentällä tai sitten kirkkokonsertteja kirkossa. Seurakuntasali on huonompi kuin liikuntasali tietenkin siksi, että yleisöä liikuntasaliin sopii enemmän. Teatteriesityksiä jälleen järjestetään kesäteattereissa, jotka eivät ajankohdan vuoksi myöskään sovi vanhojentanssien pitopaikoiksi.

Totta on, että lukiot ovat varmasti minun ajoistani vielä pienentyneet, mutta jos nyt ajatellaan sellaisia 3000  - 8000 asukkaan kuntia, niin todennäköisesti lukiossa on 100 - 200 opiskelijaa, osa muilta paikkakunnilta, joilla taas ei ole omaa lukiota.

Tervetuloa suomalaisen maaseudun todellisuuteen.

Vierailija
88/315 |
11.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen tosi iloinen, että meidän lukiossa 90-luvulla ei vielä ollut koko vanhojentanssijuttua olemassakaan. Se hyvä puoli sentään oli siinä takahikiässä. Kuulemma sitten meitä seuraavat jo pääsivät tai joutuivat tanssimaan.

Olen nainen, joka ei siedä mitään lavatansseja, valsseja tai edes diskossakaan tanssimista. Tietenkin muut saavat tehdä mitä haluavat, mutta se, että koulussa olisi pitänyt joutua silmätikuksi siksi, että kieltäytyy osallistumasta, olisi ollut vähän liikaa.

Kuulostat mahtavalta tyypiltä. Olet varmasti illanistujaisten odotetuin vieras, joka saa aina juhlatunnelman aikaan.

En ole vielä kertaakaan ollut illanistujaisissa, joissa olisi kukaan tanssinut. Ei tanssiminen ole aikuisen ihmisen elämässä kovinkaan tavallista, jollei itse harrasta.

Kyllä meidän juhlissa ainakin joutuisi ihmettelyn kohteeksi. Illallisen jälkeen siirrymme tanssisaliin ja me isäntäväki avaamme tanssin.

Näin varmaan joo. Teillä tietenkin käykin myös harva se päivä herrasmiehiä ja rouvia jättämässä käyntikorttejaan, jotta pääsisivät mukaan kynttiläillallisillenne.

Tietenkin. Kutsumme ovat erittäin pidettyjä kulttuurikodissamme. Illallisen jälkeen miehet vetäytyvät isännän kirjastoon juomaan konjakkia ja polttamaan sikareita ja naiset emännän salonkiin nauttimaan sherryä ja hedelmiä.

Juhlissamme naiset saattavat pelata bridgeä sillä aikaa kun miehet keskustelevat tupakkasalongissa viimeisimmustä pörssisijoituksistaan ja yritysvaltauksistaan. Sitten onkin jo aika kutsua vaunut viemään herrasväki koteihinsa. Tietysti palvelusväki on laittanut vierashuoneet valmiiksi heille, jotka ovat liian väsyneitä lähtemään pitkälle kotimatkalle.

Vierailija
89/315 |
11.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi tyttöjen mekkoa ei voi muka vuokrata

Eilen näin yhden likan päällä sellaisen koltun, että oliko lie äidin tai mummon tekemä. Siihen tuskin oli mitään tonnia mennyt, oli tosi halvan ja mauttoman näköinen, ruma.

Todella fiksusti formuloitu kommentti. Oliko ihan pakko tuokin vielä päästää ulos?

Heh heh. Tuo muiden puolesta loukkaantuminen on sitten niin nerokasta ja muodikasta tätä nykyään. Voi sentään.

Vierailija
90/315 |
11.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksei saisi olla mitään tapahtumia? Pitäisikö meidän vaan istua kotona perunasäkit päällä ja mököttää?

Itse en tanssinut vanhoja silloin vuonna 2000 kun oma aika oli, ei kiinnostanut pätkääkään eikä edelleenkään kiinnosta. Silti vanhat on tärkeä ja mieluisa tapahtuma monelle nuorelle, joten miksi niitä ei saisi olla? Siksi, että jollain ei ole varaa pukuun? Kielletään sitten samalla kaikki tapahtumat ja matkat, koska jollekin voi tulla paha mieli.

Vierailija
91/315 |
11.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiva perinne tuo on.

Lopettakaa nillittäminen.

Vierailija
92/315 |
11.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Yritetäänkö seuraavaksi masinoida kampanja vanhojenpäivän perinteen lakkauttamiseksi??! On täysin vapaaehtoista osallistua tansseihin, ja sama koskee penkkareita.

Käsittämätöntä urputtaa traditiosta, jonka olemassaolo ei todellakaan aiheuta kenellekään aitoa vahinkoa. Jos kokee tanssiaiset epämiellyttävinä niin senkus jättää välistä. As simple as that.  

Joitain kateellisia vain ärsyttää kaikki mikä liittyy lukioon. Tällanen uutisointi saa vain lisää vettä myllyyn näille urputtajille: 1000€ vanhojenpäivästä! On se hyvä, etteivät lapsemme Jonne ja Veeti menneet lukioon, eikä mekään, eikä kukaan meidän suvusta.Rahanhukkaa!

Jep, just näin. Se säästynyt tonni/poika käytetään komeisiin tatuointeihin pojille. Siinäpä jotain mitä ikuisesti katsella.

Vierailija
93/315 |
11.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksei saisi olla mitään tapahtumia? Pitäisikö meidän vaan istua kotona perunasäkit päällä ja mököttää?

Itse en tanssinut vanhoja silloin vuonna 2000 kun oma aika oli, ei kiinnostanut pätkääkään eikä edelleenkään kiinnosta. Silti vanhat on tärkeä ja mieluisa tapahtuma monelle nuorelle, joten miksi niitä ei saisi olla? Siksi, että jollain ei ole varaa pukuun? Kielletään sitten samalla kaikki tapahtumat ja matkat, koska jollekin voi tulla paha mieli.

Kyse on varmaan paljon siitä, että lukio mielletään helposti peruskoulun jatkeeksi. Peruskoulussahan ei ole luvallistakaan järjestää sellaista toimintaa, johon oppilaat eivät voi osallistua vanhempiensa erilaisten rahatilanteiden vuoksi. Ja jos vanhojentansseja harjoitetaan koulussa kouluajalla, niin silloin kyse on nimenomaan koulun toiminnasta.

Sitä en tiedä, miten asiaan vaikuttaa se, että oppivelvollisuusikää on nostettu ja toinen astekin on ilmeisesti nyt oppilaille maksuton. 

Vierailija
94/315 |
11.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Just eilen poikani, jonka tanssit oli v. 2014, muisteli että wanhojen päivä oli ehdottomasti yksi kouluajan parhaista!

Mulla tanssit oli ysärin alussa ja silloin taisi hiljalleen olla käynnissä tyttöjen puvuissa se siirtymä aidoista vanhoista puvuista prinsessamekkoihin. Useimmilla tytöistä oli teetetty/vuokrattu/lainattu pitkä satiini- tms. mekko, joku oli jopa ommellut itse rokokootyylisen mekon, ja ihan vain parilla oli enää tumma mummonmekko. Asuun sopiva (pilleri)hattu oli muutamalla. Useimmat olivat meikanneet ja hoitaneet kampauksensa kotona, mutta jokunen tuli meikkaajan ja kampaajan kautta. Nykyään yleisin mekko taitaa olla pastellisävyinen ja tyllihelmainen, ysärillä ei vielä niin hempeää ollut. Ja meillä oli vielä pitkähihaiset mekot tai ainakin olkapäät peitossa.

Vierailija
95/315 |
11.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vuonna - 92 pukeuduttiin oikesti vanhan näköiseksi, mummoiksi ja papoiksi. Itse kävin vuokraamassa mummopukuni teatterista.

Muuten oli samat meiningit kuin tyttärellä eilen.

Vierailija
96/315 |
11.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Konsertit ovat yleensä jotain ulkoilmakonsertteja kesäisin pesäpallokentällä tai sitten kirkkokonsertteja kirkossa. Seurakuntasali on huonompi kuin liikuntasali tietenkin siksi, että yleisöä liikuntasaliin sopii enemmän. Teatteriesityksiä jälleen järjestetään kesäteattereissa, jotka eivät ajankohdan vuoksi myöskään sovi vanhojentanssien pitopaikoiksi.

Totta on, että lukiot ovat varmasti minun ajoistani vielä pienentyneet, mutta jos nyt ajatellaan sellaisia 3000  - 8000 asukkaan kuntia, niin todennäköisesti lukiossa on 100 - 200 opiskelijaa, osa muilta paikkakunnilta, joilla taas ei ole omaa lukiota.

Tervetuloa suomalaisen maaseudun todellisuuteen.

Syrjäseutujen lukioiden taloustilanne on itse asiassa usein parempi kuin suurissa kaupungeissa, on ilmaisia ajokortteja ja ratsastustunteja. Pienet kunnat tarjoavat lukioilleen mielellään lisärahoitusta valtionosuuden päälle saadakseen nuoret pysymään paikkakunnalla.

En ymmärrä tällaisia "tervetuloa maaseudun todellisuuteen" -asenteita. Eihän Suomessa ole enää vuosikymmeniin maaseudulla asuminen tarkoittanut mitään pellon laidalla tönöttävää tuulenpieksemää torppaa, ja jokainen on toki vapaa muuttamaan muualle, jos kotikunnan palvelutaso ei ole riittävä.

Vierailija
97/315 |
11.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ainakin mun aikana nää tanssit tanssittiin muistaakseni vapaaehtoisen liikunnan kurssin puitteissa, eli pakko ei ollut kenenkään. Vai muistaako ihan väärin?

Meilläkin vanhojentanssit oli vapaaehtoinen liikuntakurssi. Kaikki sen kuitenkin ottivat, koska kaikki halusivat tanssi vangat. Paitsi se kaikkein syrjäytynein outo tyyppi mustissa vaatteissa ja mustassa tukassa, joka vihasi meitä kaikkia, vihasi liikuntaa, vihasi kaikkea ja erityisesti luokan tyttöjä.

Vierailija
98/315 |
11.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tanssin 10 vuotta sitten ja mulla meni rahaa alle 200€. Edelleen muistelen lämmöllä, oli lukion paras päivä.

Vanhojentanssit oli ihana päivä. Mutta parhaat oli kyllä penkkarit. Elämäni yksi hauskimpia päiviä.

Vierailija
99/315 |
11.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyse on varmaan paljon siitä, että lukio mielletään helposti peruskoulun jatkeeksi. Peruskoulussahan ei ole luvallistakaan järjestää sellaista toimintaa, johon oppilaat eivät voi osallistua vanhempiensa erilaisten rahatilanteiden vuoksi. Ja jos vanhojentansseja harjoitetaan koulussa kouluajalla, niin silloin kyse on nimenomaan koulun toiminnasta.

Sitä en tiedä, miten asiaan vaikuttaa se, että oppivelvollisuusikää on nostettu ja toinen astekin on ilmeisesti nyt oppilaille maksuton. 

Peruskouluissa on kyllä edelleen toimintaa, joka vanhempien oletetaan kustantavan. Painotetussa opetuksessa, kuten musiikki- ja liikuntaluokilla, harrastusvälineet ostetaan itse. Sama koskee musiikki- ja urheilulukioita. Vanhojentanssit ja esimerkiksi ulkomaille suuntautuvat opintomatkat rinnastuvat näihin.

Vierailija
100/315 |
11.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun aikaan, 80-luvulla, me vuokrattiin puvut teatterilta, jos ei ollut jotain oikeesti vanhoja vaatteita. Ei kenelläkään mitään prinsessapukuja ollut.

Se oli oikeesti vanhojen päivä, ei mikään tyttöjen prinsessapäivä. Hulluksi on mennyt, jos tonni käytetään nykyisin.

En asu Suomessa enää ja hullua on meno nykyisessä kotimaassanikin. Oma lapsi maksoi liki 500€ ylioppilaslakistaan. Ihan järjetöntä. Ja tuo ei edes ollut se kallein vaihtoehto. Kilpavarusteluksihan nää kaikki on menneet. Kaikki on muuttunut ja vain huonompaan suuntaan.