Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Mitä järkeä näissä nykyisissä vanhojen tansseissa oikein edes on?

Vierailija
10.02.2023 |

https://www.is.fi/hyvaolo/art-2000009377103.html
Pukuihin voi mennä oli 1000€ ja mukamas on sen arvoista. Milloin tällainen jenkkilästä lähtöisin oleva materialismi rantautui Suomeen

Kommentit (315)

Vierailija
61/315 |
11.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minäkin pukeuduin vanhaksi vanhojenpäivänä. Vuosi oli 1997. Ei ollut mitään tansseja.

Vierailija
62/315 |
11.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos näille valittajille tulisi kutsu Linnan juhliin, niin olisivat varmaan palstalla julistamassa etteivät mene, amerikkalaista hapatusta ja eriarvoista. Julistavat menevänsä vaan kaveriporukalla libanonilaisravintolaan.

Menisin, tietenkin. Rakastan pukeutua viimeisen päälle. Rakastan gaaloja, tyylikkäitä tilaisuuksia ylipäätään.

Se, että koulun jumppasalissa ähelletään pari tuntia ylipukeutuneena tansseja, joita iso osa ei kunnolla osaa, tasoltaan välttävän puhallinorkesterin tai ehkä keskusradiosta  tulevan musiikin tahdissa, on kovin kaukana juhlallisesta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/315 |
11.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tämä taas kuvastaa hyvin ihmisten huonoa sisälukutaitoa.

Jos joku maksaa jopa 1000€ tai yli vanhojenpäivästään, niin ei se tarkoita, että se on pakollinen summa vanhojenpäivästä kaikille muillekin.

Suunnittelemalla, tekemällä itse ja valmistautumalla hyvissä ajoissa tansseista selviää pienellä rahalla. Pukua voi kysyä lainaksi, vuokrata, ostaa tori.fi:sta, ompelutaitoiset tekevät itse tai modaavat tanssipuvun äidin vanhasta juhlapuvusta. Kampaukset ja meikit tekee itse tai pyytää kaveria tekemään.

Eikä siinä enempää tarvita.

Näkisi vaan tuonkin ihmeen.

Vierailija
64/315 |
11.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen tosi iloinen, että meidän lukiossa 90-luvulla ei vielä ollut koko vanhojentanssijuttua olemassakaan. Se hyvä puoli sentään oli siinä takahikiässä. Kuulemma sitten meitä seuraavat jo pääsivät tai joutuivat tanssimaan.

Olen nainen, joka ei siedä mitään lavatansseja, valsseja tai edes diskossakaan tanssimista. Tietenkin muut saavat tehdä mitä haluavat, mutta se, että koulussa olisi pitänyt joutua silmätikuksi siksi, että kieltäytyy osallistumasta, olisi ollut vähän liikaa.

Ainakin mun aikana nää tanssit tanssittiin muistaakseni vapaaehtoisen liikunnan kurssin puitteissa, eli pakko ei ollut kenenkään. Vai muistaako ihan väärin?

Vierailija
65/315 |
11.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lainasin oman puvun tansseja varten. Kulut 0 e.

Vierailija
66/315 |
11.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minustakin oli hauskaa laittautua, mutta se tanssiminen oli kauheaa. Tanssipari asteli helman päälle niin että hyvä kun ei mekko revennyt. Sisäänajamani kengät eivät olleetkaan sisäänajetut, joten jaloistani tursusi verta pitkin tanssilattiaa. Ärsyttävää, kun kaikki tuijottavat ja arvostelevat. Rentous puuttuu. Niin ja illalla puoliväkisin juotettiin känniin, niin enhän minä laiha hippiäinen selvinnyt seuraavan päivän kakkos- ja kolmosesityksiin. Ehkä voisi järjestää nuorille prom-tyyppisen tapahtuman? Bändi, juontoa, purtavaa, vapaa tanssiinhaku. Tai sitten fiinimmän yhteisen illallisen ja muutama valssi.

Vai että ihan puoliväkisin juotettiin humalaan? Etköhän ihan itse kumonnut juomat kurkustasi alas. Alkoholista olisit voinut kieltäytyäkin ja mikä pakko oli vetää pää niin täyteen, ettet selvinnyt seuraavan päivän esiintymisiin. Tuossa iässä on hyvä opetella alkoholin kohtuukäyttäjäksi. Muuten sen viinan kanssa ei tule ikinä mistään mitään. "Kun minut puoliväkisin/väkisin juotettiin niin humalaan." On siis niiiiiin kulunut aloittelevan alkoholistin koottu selitys. Ja aina jossain ongelmissa sen ottamisen takia.

Tää on muuten ihan tosi juttu. Huono merkki, kun ryyppyillan jälkeen asioita aletaan kaataa muiden syyksi sillä että kun väkisin juottivat. Tuollaisesta pitäisi tehdä opetusvideo EI näin!

Vierailija
67/315 |
11.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos näille valittajille tulisi kutsu Linnan juhliin, niin olisivat varmaan palstalla julistamassa etteivät mene, amerikkalaista hapatusta ja eriarvoista. Julistavat menevänsä vaan kaveriporukalla libanonilaisravintolaan.

Menisin, tietenkin. Rakastan pukeutua viimeisen päälle. Rakastan gaaloja, tyylikkäitä tilaisuuksia ylipäätään.

Se, että koulun jumppasalissa ähelletään pari tuntia ylipukeutuneena tansseja, joita iso osa ei kunnolla osaa, tasoltaan välttävän puhallinorkesterin tai ehkä keskusradiosta  tulevan musiikin tahdissa, on kovin kaukana juhlallisesta.

Minä en ymmärrä, että miksi näihin ei voi vuokrata kunnon tiloja tai edes koristella sitä paikkaa muutenkin kuin kahdella ilmapallolla. Missä esim tunnelmavalaistus?

Vierailija
68/315 |
11.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen tosi iloinen, että meidän lukiossa 90-luvulla ei vielä ollut koko vanhojentanssijuttua olemassakaan. Se hyvä puoli sentään oli siinä takahikiässä. Kuulemma sitten meitä seuraavat jo pääsivät tai joutuivat tanssimaan.

Olen nainen, joka ei siedä mitään lavatansseja, valsseja tai edes diskossakaan tanssimista. Tietenkin muut saavat tehdä mitä haluavat, mutta se, että koulussa olisi pitänyt joutua silmätikuksi siksi, että kieltäytyy osallistumasta, olisi ollut vähän liikaa.

Kuulostat mahtavalta tyypiltä. Olet varmasti illanistujaisten odotetuin vieras, joka saa aina juhlatunnelman aikaan.

En ole vielä kertaakaan ollut illanistujaisissa, joissa olisi kukaan tanssinut. Ei tanssiminen ole aikuisen ihmisen elämässä kovinkaan tavallista, jollei itse harrasta.

Vierailija
69/315 |
11.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yritetäänkö seuraavaksi masinoida kampanja vanhojenpäivän perinteen lakkauttamiseksi??! On täysin vapaaehtoista osallistua tansseihin, ja sama koskee penkkareita.

Käsittämätöntä urputtaa traditiosta, jonka olemassaolo ei todellakaan aiheuta kenellekään aitoa vahinkoa. Jos kokee tanssiaiset epämiellyttävinä niin senkus jättää välistä. As simple as that.  

Vierailija
70/315 |
11.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itse olin abi v. 2000 ja silloin lähes kaikilla oli "wanhat" vaatteet, mutta pari Amerikasta mallia ottanutta tyttöä oli enemmän ilta/gaalapuvuissa. Siitä se muutos alkoi.

Naurettavaa kyllä tuo pröystäily ja varmasti köyhissä perheissä nyt itketään ja riidellään näistä. Ripset, kynnet.. huoh.

Joka ikisessä asiassa ei voida aina mennä köyhät ja hitaat edellä ja lopettaa kaikkea kivaa tasapäistämisen takia. Johan koko peruskoulu on menty niin, että kaikki laskettelureissut, maksulliset luokkaretket, maksulliset lajikokeilut liikuntapäivinä jne. on jouduttu jättämään pois. Joku raja siihen köyhien valitukseenkin nyt. Kukaan ei pakota laittamaan kynsiä ja ripsiä. Ne laittavat, jotka haluavat tai kykenevät ja se heille suotakoon.

Mä oon ihan samaa mieltä tästä, että ei voida kaikessa mennä sen köyhimmän mukaan ja kieltää kaikilta kivoja juttuja sen takia. Köyhyyttä ei tarvitse vielä alakoululaisten naamaan hieroa, mutta pikku hiljaa on totuteltava siihen, että tässä maailmassa ne piirtää joilla on liitua.

Nyt vanhojentanssit ovat vielä sellainen juttu, että kekseliäisyydellä ja omalla vaivannäöllä on mahdollista laittaa itsensä aivan yhtä hienoksi kuin ne tonnin päivään laittaneet.

Vierailija
71/315 |
11.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Puitteet riippuvat varmasti paikkakunnista. Isommissa kaupungeissa kaikki lukiot kokoontuvat tanssimaan messuhalliin tai vastaavaan isoon tilaan, esimerkiksi Lahdessa tanssitaan Sibeliustalossa. Paikkakunnilla, joilla on varuskunta, soittaa yleensä armeijan orkesteri. Onhan se nyt näyttävän näköistä, kun vaikkapa 800 paria tanssii Ilmavoimien soittokunnan tahdittamana monituhatpäiselle yleisölle.

Vierailija
72/315 |
11.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Käsittääkseni aika vanha perinne ja kyllä niihin vanhojentansseihin ennenkin rahaa kului. Teetettiin 80 ja 90-luvuillakin tansseihin pukuja. Ihmiset eivät vain olleet samanlaisia nillittäjiä kuin nykyisin.

Tanssin omat vanhat vuonna -92 ja kyllä silloinkin oli tyttöjä, jotka teettivät viimeisen päälle -puvun ompelijalla ja kävivät aamulla kampaajalla laitattamassa hiukset ja kosmetologilla meikattavana. Ei se ihan ilmaista ollut tuolloinkaan eli vanhempien piti kaivaa kuvetta aika syvältä, oletan. Mutta tosiaan, vanhojen tanssit ovat (tytöillä) vain kerran elämässä, pojat saavat/joutuvat monissa lukioissa tanssimaan niitä 2-3 kertaa jos koulu on tyttövaltainen. 

Mä olen muuten tanssinut tyttönä vanhat kahdesti. Pitkä tarina, mutta kaverin partneri teki oharit omista tansseista seuraavana vuonna, ja hyppäsin vanhoilla opeilla uudelleen vetämään koko vanhojenpäiväsetin muutaman viikon varoitusajalla. Toinen kerta saattoi olla jopa hauskempi kuin ensimmäinen.

Vierailija
73/315 |
11.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä en ymmärrä, että miksi näihin ei voi vuokrata kunnon tiloja tai edes koristella sitä paikkaa muutenkin kuin kahdella ilmapallolla. Missä esim tunnelmavalaistus?

Ei pienemmissä kunnissa ole mitään kunnon tiloja missään. Se on joko se koulun liikuntasali tai ei mitään. Eikä niihin ole hankittu mitään teatterivalaistuksia, koska nekin maksaisivat.

Vierailija
74/315 |
11.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä järkeä on viettää joulua? Tulee joka vuosi, menee vaa rahaa ja kestää pari hassua päivää? Entä Vappua tai Juhannusta?? Ehkä kuitenkin elämiseen ja kokemusten takia. Eihän elämässä ole mitään järkeä, jos ei ole mitään mitä odottaa, esim. Kerran elämässä tapahtuvat wanjojen tanssit.

Omista vanhojen tansseistani on jo aikaa, ne olivat 90 -luvulla. Mutta, en muista tansseista mitään muuta kuin paikan, jossa ne järjestettiin. En muista kuka oli parini saati mitä hänellä oli yllään. Tai mitä minulla oli päällä. Väkisin väännetty tapahtuma, jonka suoritin muiden joukossa välittämättä siitä mitään.

Olen silti elänyt elämääni täysillä. Juuri nyt odotan innolla iltaa, jolloin menen kumppanini ja hyvän ystäväni kanssa (tapaavat ensimmäistä kertaa)  syömään kehuttuun libanonilaiseen ravintolaan. Sieltä varmaan jatkamme baariin / klubille.

En tarvitse tylsiä perinteitä tai ylipäätään jotain tekosyitä sille, että juhlistan elämää ja kerään hienoja kokemuksia elämän kirjaani.

No mitä järkeä on mennä edes libanonilaiseen ravintolaan syömään ja baariin sen jälkeen. Kotona voi syödä lihamakaroonilaatikkoa ja juoda kaljan päälle. Homma hoidettu.

Miksi mennä yhtään minnekään tekemään yhtään mitään.

Vierailija
75/315 |
11.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuulostat mahtavalta tyypiltä. Olet varmasti illanistujaisten odotetuin vieras, joka saa aina juhlatunnelman aikaan.

En ole vielä kertaakaan ollut illanistujaisissa, joissa olisi kukaan tanssinut. Ei tanssiminen ole aikuisen ihmisen elämässä kovinkaan tavallista, jollei itse harrasta.

Kyllä meidän juhlissa ainakin joutuisi ihmettelyn kohteeksi. Illallisen jälkeen siirrymme tanssisaliin ja me isäntäväki avaamme tanssin.

Vierailija
76/315 |
11.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei näitä prinsessapäiviä niin usein tule, kun pukeutua kauniiseen mekkoon ja laittaa tukka ja meikit. Jokaisessa perheessä itse päättävät kuinka paljon rahaa katsotaan kohtuulliseksi laittaa tuohon. Minun äitini aikoinaan ompeli ihanan mekkoni. Mitä tämmöinen kauhistelu auttaa, kun tuo touhu on nähdäkseni harmitonta.

Vierailija
77/315 |
11.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei pienemmissä kunnissa ole mitään kunnon tiloja missään. Se on joko se koulun liikuntasali tai ei mitään. Eikä niihin ole hankittu mitään teatterivalaistuksia, koska nekin maksaisivat.

Rahat loppuu just siinä vaiheessa kun pitäisi vuokrata ne valaisimet yhdeksi illaksi.

Vierailija
78/315 |
11.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä meidän juhlissa ainakin joutuisi ihmettelyn kohteeksi. Illallisen jälkeen siirrymme tanssisaliin ja me isäntäväki avaamme tanssin.

Näin varmaan joo. Teillä tietenkin käykin myös harva se päivä herrasmiehiä ja rouvia jättämässä käyntikorttejaan, jotta pääsisivät mukaan kynttiläillallisillenne.

Vierailija
79/315 |
11.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tanssin 10 vuotta sitten ja mulla meni rahaa alle 200€. Edelleen muistelen lämmöllä, oli lukion paras päivä.

Vierailija
80/315 |
11.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Rahat loppuu just siinä vaiheessa kun pitäisi vuokrata ne valaisimet yhdeksi illaksi.

Näin ne tapaavat pikkukunnissa loppua, jos nyt ylipäätään sellaista firmaakaan olisi lähimmän sadan kilometrin säteellä.