Mitä järkeä näissä nykyisissä vanhojen tansseissa oikein edes on?
https://www.is.fi/hyvaolo/art-2000009377103.html
Pukuihin voi mennä oli 1000€ ja mukamas on sen arvoista. Milloin tällainen jenkkilästä lähtöisin oleva materialismi rantautui Suomeen
Kommentit (315)
Vierailija kirjoitti:
Miksi tyttöjen mekkoa ei voi muka vuokrata
Eilen näin yhden likan päällä sellaisen koltun, että oliko lie äidin tai mummon tekemä. Siihen tuskin oli mitään tonnia mennyt, oli tosi halvan ja mauttoman näköinen, ruma.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse olin abi v. 2000 ja silloin lähes kaikilla oli "wanhat" vaatteet, mutta pari Amerikasta mallia ottanutta tyttöä oli enemmän ilta/gaalapuvuissa. Siitä se muutos alkoi.
Naurettavaa kyllä tuo pröystäily ja varmasti köyhissä perheissä nyt itketään ja riidellään näistä. Ripset, kynnet.. huoh.Lukio ei ole köyhien paikka, se on eliitille. Köyhät kuuluu amikseen opiskelemaan palveluammatteja ja tuotantotason hommia.
Älä nyt viitsi. Suomessa on ilmainen koulutus korkea-asteelle saakka. Aiemmin piti maksaa toisella asteella oppimateriaaleista, mutta köyhät perheet saivat niihin tarvittaessa avustusta. Samalla tavalla amiksessa piti maksaa vaikkapa työkengistä tai parturin välineistä. Nykyään toinen aste on kokonaan maksuton, edes ylioppilaskokeista ei tarvitse maksaa ja läppärin saa koululta. Vanhojentanssipukua ei tokikaan koulu kustanna, mutta tansseihin osallistuminen ei olekaan edellytys ylioppilaaksi valmistumiselle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eilen näin yhden likan päällä sellaisen koltun, että oliko lie äidin tai mummon tekemä. Siihen tuskin oli mitään tonnia mennyt, oli tosi halvan ja mauttoman näköinen, ruma.
Kuvissa oli myös niitä liian isoja 90-luvun miesten pukuja. Sinänsä kiva että osallistuivat kuitenkin.
Vierailija kirjoitti:
Aikoinaan mun vanhojen tanssipäivä maksoi 50mk. Puvun ja pussukan sain lainaan edullisesti (jostain en edes muista mistä), meikkasin itte ja kapauksen tein itte. Kengät oli jotkut omat vanhat.
Se oli silloin se. Vanhat hyvät ajat eivät palaa.
Vierailija kirjoitti:
Itse olin abi v. 2000 ja silloin lähes kaikilla oli "wanhat" vaatteet, mutta pari Amerikasta mallia ottanutta tyttöä oli enemmän ilta/gaalapuvuissa. Siitä se muutos alkoi.
Naurettavaa kyllä tuo pröystäily ja varmasti köyhissä perheissä nyt itketään ja riidellään näistä. Ripset, kynnet.. huoh.
Joka ikisessä asiassa ei voida aina mennä köyhät ja hitaat edellä ja lopettaa kaikkea kivaa tasapäistämisen takia. Johan koko peruskoulu on menty niin, että kaikki laskettelureissut, maksulliset luokkaretket, maksulliset lajikokeilut liikuntapäivinä jne. on jouduttu jättämään pois. Joku raja siihen köyhien valitukseenkin nyt. Kukaan ei pakota laittamaan kynsiä ja ripsiä. Ne laittavat, jotka haluavat tai kykenevät ja se heille suotakoon.
Tämä taas kuvastaa hyvin ihmisten huonoa sisälukutaitoa.
Jos joku maksaa jopa 1000€ tai yli vanhojenpäivästään, niin ei se tarkoita, että se on pakollinen summa vanhojenpäivästä kaikille muillekin.
Suunnittelemalla, tekemällä itse ja valmistautumalla hyvissä ajoissa tansseista selviää pienellä rahalla. Pukua voi kysyä lainaksi, vuokrata, ostaa tori.fi:sta, ompelutaitoiset tekevät itse tai modaavat tanssipuvun äidin vanhasta juhlapuvusta. Kampaukset ja meikit tekee itse tai pyytää kaveria tekemään.
Eikä siinä enempää tarvita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kauheeta. Kai kutsuit poliisit?
Muistan omilta kouluajoiltani kuokka ja kirves, miten vanhojen päivinä nuoret pukeutuivat tyyliin mummon vanha pyhäkolttu tai vaarin vanha rippipuku . Asuin pk-seudulla, joten en tiedä miten muualla Suomessa. En tykännyt silloisesta kirppistyylistä, koska suurin osa vaatteista olivat ankeita ja rumia.
Tämän päivän prinsessa- ja herrasmiestyyli on ihan kiva. Se on monelle nuorelle ehkä se elämän ainoa hetki, jolloin saavat huomiota ja opettelevat tavoille. Vanhemmat syytävät rahaa, jos syytävät, jo omiakin haaveita täyttäessään ja kanavoivat sen lapseensa.
Nuoret haluavat rikkoja vanhoja sääntöjä ja asenteita, joten minun mielestäni he tekevät sitä nytkin vanhojen päivillä. Painotetaan, miten ei ole enää prinsessatyttöjä tai herrasmiespoikia. On tyttö- ja poikaroolit henkilön toiveiden mukaisesti.
Rahan käyttäminen yhteen päivään (muutamaan tuntiin) 1000 euron edestä kertoo vain karua tarinaansa uusavuttomuudesta. Mielestäni nuoria pitäisi rohkaista kekseliäisyyteen ja luovuuteen, jota vanhojen päivilläkin saisi harrastaa. Maailma on mahdollisuuksia ja tekijöitä pullollaan ja jota harva osaa hyödyntää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Todella fiksusti formuloitu kommentti. Oliko ihan pakko tuokin vielä päästää ulos?
Olen tosi iloinen, että meidän lukiossa 90-luvulla ei vielä ollut koko vanhojentanssijuttua olemassakaan. Se hyvä puoli sentään oli siinä takahikiässä. Kuulemma sitten meitä seuraavat jo pääsivät tai joutuivat tanssimaan.
Olen nainen, joka ei siedä mitään lavatansseja, valsseja tai edes diskossakaan tanssimista. Tietenkin muut saavat tehdä mitä haluavat, mutta se, että koulussa olisi pitänyt joutua silmätikuksi siksi, että kieltäytyy osallistumasta, olisi ollut vähän liikaa.
Vierailija kirjoitti:
Tämä taas kuvastaa hyvin ihmisten huonoa sisälukutaitoa.
Jos joku maksaa jopa 1000€ tai yli vanhojenpäivästään, niin ei se tarkoita, että se on pakollinen summa vanhojenpäivästä kaikille muillekin.
Suunnittelemalla, tekemällä itse ja valmistautumalla hyvissä ajoissa tansseista selviää pienellä rahalla. Pukua voi kysyä lainaksi, vuokrata, ostaa tori.fi:sta, ompelutaitoiset tekevät itse tai modaavat tanssipuvun äidin vanhasta juhlapuvusta. Kampaukset ja meikit tekee itse tai pyytää kaveria tekemään.
Eikä siinä enempää tarvita.
Juuri näin. Ostin tyttärelleni puvun, laukun ja korut iltapukuoutletista. Näitä järjestetään suuremmissa kaupungeissa säännöllisesti. Maksoivat yhteensä 150 euroa. Lyhensin ja kavensin puvun itse. Samoin ompelin itse tekoturkistakin, hintaa sille tuli 25 euroa. Pukuun sopivat rintaliivit maksoivat 30 euroa. Niille on käyttöä myöhemminkin. Kengät sain lainaksi ystävältäni, jolla on samankokoinen jalka kuin tyttärelläni. Kampaus teetettiin ammattilaisella. Maksoi 75 euroa. Meikin tytär laittoi itse. Tällä panostuksella sai jo todella näyttävän kokonaisuuden aikaan.
Vierailija kirjoitti:
Suoraan sanottuna tulee kamala myötähäpeä kun tuollaista katselee
T. Janica amiksesta
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No voi että. Kai kävit sanomassa tämän sille tytöllekin? Että mokoma kehtasi näyttäytyä julkisesti "mauttomassa, halvassa ja rumassa" koltussa niin, että kirjoittajan päivä meni pilalle :(
Siis oikeasti, tähän sitten kiinnitit huomiota ja unohdit kaiken muun siellä tansseissa.
Mä meinasin kapinoida, että ei oo vanhojentanssit vanha perinne, kun vielä mun vanhemmat pukeutui vanhoiksi vanhojen päivänä. Sit tajusin, että mun tansseista on 25 vuotta aikaa ja äidin tansseista 50 vuotta. 😂
Meillä oli kanssa tuossa ysärin lopulla vanhojentansseissa pitkät iltapuvut, ei mitään historiallista vaatetta. Kymmenkunta vuotta sitten katselin toisessa saman alueen koulussa, että yllättävän monella tytöllä oli vesirajamekko.
Vierailija kirjoitti:
Käsittääkseni aika vanha perinne ja kyllä niihin vanhojentansseihin ennenkin rahaa kului. Teetettiin 80 ja 90-luvuillakin tansseihin pukuja. Ihmiset eivät vain olleet samanlaisia nillittäjiä kuin nykyisin.
Ei taida ola mikään "aika vanha perinne". Ns. vanhojen päivä kylläkin, mutta nämä tanssit ovat nuorempaa perua.
Vierailija kirjoitti:
Mä meinasin kapinoida, että ei oo vanhojentanssit vanha perinne, kun vielä mun vanhemmat pukeutui vanhoiksi vanhojen päivänä. Sit tajusin, että mun tansseista on 25 vuotta aikaa ja äidin tansseista 50 vuotta. 😂
Meillä oli kanssa tuossa ysärin lopulla vanhojentansseissa pitkät iltapuvut, ei mitään historiallista vaatetta. Kymmenkunta vuotta sitten katselin toisessa saman alueen koulussa, että yllättävän monella tytöllä oli vesirajamekko.
Piti kirjoittamana, että äidin vanhojenpäivästä, mutta kirjoitin näköjään tansseista. Oikeasti en tiedä, kuinka päivää viettivät mummuina ja vaareina.
Vierailija kirjoitti:
Olen tosi iloinen, että meidän lukiossa 90-luvulla ei vielä ollut koko vanhojentanssijuttua olemassakaan. Se hyvä puoli sentään oli siinä takahikiässä. Kuulemma sitten meitä seuraavat jo pääsivät tai joutuivat tanssimaan.
Olen nainen, joka ei siedä mitään lavatansseja, valsseja tai edes diskossakaan tanssimista. Tietenkin muut saavat tehdä mitä haluavat, mutta se, että koulussa olisi pitänyt joutua silmätikuksi siksi, että kieltäytyy osallistumasta, olisi ollut vähän liikaa.
Kuulostat mahtavalta tyypiltä. Olet varmasti illanistujaisten odotetuin vieras, joka saa aina juhlatunnelman aikaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No voi että. Kai kävit sanomassa tämän sille tytöllekin? Että mokoma kehtasi näyttäytyä julkisesti "mauttomassa, halvassa ja rumassa" koltussa niin, että kirjoittajan päivä meni pilalle :(
Siis oikeasti, tähän sitten kiinnitit huomiota ja unohdit kaiken muun siellä tansseissa.
Älä nyt jeesustele siinä. Kyllähän tietyt asut aina erottuu joukosta.
Jäin aikoinani pois koko tansseista, kun poika, jonka kanssa piti tanssia ja jonka kanssa oltiin tanssittu aina kaikki liikuntatuntien paritanssiharkat, lupautuikin luokan tähtitytölle pariksi :(
Oli niin nujertunu olo, että jäin pois koko tansseista. Tyttöparit on tosi typerän näköisiä (elleivät he ole oikeassa elämässä pari)
Meillä kaksostytöille satsattiin pukuihin yhteensä n. 1000 euroa. Olivat tosi kauniita. Seuraavana vuonna puvut myytiin ja saatiin niistä noin 500 euroa yhteensä. Yksi puku maksoi 250 e/tyttö. Ei siihen budjetti kaadu.