Mitä järkeä näissä nykyisissä vanhojen tansseissa oikein edes on?
https://www.is.fi/hyvaolo/art-2000009377103.html
Pukuihin voi mennä oli 1000€ ja mukamas on sen arvoista. Milloin tällainen jenkkilästä lähtöisin oleva materialismi rantautui Suomeen
Kommentit (315)
Siellä pitää olla iltapuku ja iltapuvut maksaa. Oma pukuni maksoi 300e ja sekin tuntui kalliilta silloin 15v sitten. Monella tulee vielä kylkeen kampaajat ja meikkikin.
Wanhat on monelle kuin hääpäivä ja niihin valmistaudutaan monta kuukautta aikaisemmin.
Ihana perinne lukiolaisille. Oppii tansseja, saa pukeutua ja laittautua hienoksi. Ihana päivä oli.
Jokainen käyttää rahaa tansseihin oman budjettinsa verran. Pienellä budjetillakin saa upean juhlaglamourin aikaiseksi.
Minustakin oli hauskaa laittautua, mutta se tanssiminen oli kauheaa. Tanssipari asteli helman päälle niin että hyvä kun ei mekko revennyt. Sisäänajamani kengät eivät olleetkaan sisäänajetut, joten jaloistani tursusi verta pitkin tanssilattiaa. Ärsyttävää, kun kaikki tuijottavat ja arvostelevat. Rentous puuttuu. Niin ja illalla puoliväkisin juotettiin känniin, niin enhän minä laiha hippiäinen selvinnyt seuraavan päivän kakkos- ja kolmosesityksiin. Ehkä voisi järjestää nuorille prom-tyyppisen tapahtuman? Bändi, juontoa, purtavaa, vapaa tanssiinhaku. Tai sitten fiinimmän yhteisen illallisen ja muutama valssi.
Upea perinne, jota pitää vaalia.
Tärkeä juttu nuorille.
Vierailija kirjoitti:
Minustakin oli hauskaa laittautua, mutta se tanssiminen oli kauheaa. Tanssipari asteli helman päälle niin että hyvä kun ei mekko revennyt. Sisäänajamani kengät eivät olleetkaan sisäänajetut, joten jaloistani tursusi verta pitkin tanssilattiaa. Ärsyttävää, kun kaikki tuijottavat ja arvostelevat. Rentous puuttuu. Niin ja illalla puoliväkisin juotettiin känniin, niin enhän minä laiha hippiäinen selvinnyt seuraavan päivän kakkos- ja kolmosesityksiin. Ehkä voisi järjestää nuorille prom-tyyppisen tapahtuman? Bändi, juontoa, purtavaa, vapaa tanssiinhaku. Tai sitten fiinimmän yhteisen illallisen ja muutama valssi.
Kuulut siihen ihmistyyppiin, jonka lasi on puoliksi tyhjä.
Lukutaito: Pukuihin VOI mennä, ei tarkoita että niihin aina menee tai pitää laittaa niin paljon rahaa. Paljon halvemmallakin pääsee.
Tätä samaa ilmiötä on muissakin elämässä. Toiset haluavat ajella ökyautoilla ja toiset eivät. Toiset ostavat kalliita merkkivaatteita ja toiset eivät. Jotkut laittavat paljon rahaa häihin ja morsiamen pukuun ja toiset eivät, kaikki eivät edes pidä häitä. Jne.
Eli ihan samoin voit kysyä mitä järkeä tuossa kaikessa muussa on. Ei se vanhojen tanssit mitenkään eroa muusta materialismista. Ja me ihmiset olemme erilaisia ja meillä on erilaisia arvoja.
Olisi hyvä myös ymmärtää että mediassa tuodaan esille usein ääripäitä ja halutaan kohauttaa, tehdään nk. Klikkiotsikoita. Niistä saa helposti väärän kuvan kuinka yleistä jokin on ja ne muokkaavat ajatusmaailmaamme, jos emme ole valveutuneita.
Tämähän on menossa parempaan suuntaan kuin 10 vuotta sitten. Enemmän näkee iltapukuja kuin röyhelöunelmia. Ekologista kun mekkoa voi käyttää myös muualla myöhemmin.
Vierailija kirjoitti:
Itse olin abi v. 2000 ja silloin lähes kaikilla oli "wanhat" vaatteet, mutta pari Amerikasta mallia ottanutta tyttöä oli enemmän ilta/gaalapuvuissa. Siitä se muutos alkoi.
Naurettavaa kyllä tuo pröystäily ja varmasti köyhissä perheissä nyt itketään ja riidellään näistä. Ripset, kynnet.. huoh.
Meillä oli vanhojentansseissa prinsessapuvut jo vuonna 1988.
Vierailija kirjoitti:
Itse olin abi v. 2000 ja silloin lähes kaikilla oli "wanhat" vaatteet, mutta pari Amerikasta mallia ottanutta tyttöä oli enemmän ilta/gaalapuvuissa. Siitä se muutos alkoi.
Naurettavaa kyllä tuo pröystäily ja varmasti köyhissä perheissä nyt itketään ja riidellään näistä. Ripset, kynnet.. huoh.
Lukio ei ole köyhien paikka, se on eliitille. Köyhät kuuluu amikseen opiskelemaan palveluammatteja ja tuotantotason hommia.
Ei käy kyllä kateeksi nuoria nykyisillä ulkonäköpaineilla. Noihan on nykyään koulun sisäiset tyttöjen missikisat
Vierailija kirjoitti:
Siellä pitää olla iltapuku ja iltapuvut maksaa. Oma pukuni maksoi 300e ja sekin tuntui kalliilta silloin 15v sitten. Monella tulee vielä kylkeen kampaajat ja meikkikin.
Wanhat on monelle kuin hääpäivä ja niihin valmistaudutaan monta kuukautta aikaisemmin.
Nykyisin käytettyjen pukujen kauppa ja vuokraus toimii näppärästi netissä. Monella on käytetty puku, koska on nykyarvojen mukaista. Meillä tytöllä se puku oli alle 200eur ja ihan priima. Meikkauksen ja kampauksen teki itse. Nykyisin nuoret ovat kyllä taitavia meikkaajia ja luottavat omaan meikkaukseensa useammin kuin kävisivät meikkaajilla. Kampaajalla vielä aika moni käy, mutta muoti noissa hiuksissa vanhojen tansseissa on muuttunut luonnollisempaan suuntaan ja kampaajalla käynnitkin vähentyneet.
Vierailija kirjoitti:
Vapaa tanssiinhaku ei tulisi onnistumaan, fiininpi meininki ei muutenkaan sillä tavalla, että illasta tulisi suurelle osalle onnellista. Näillä käytöstavoilla vain ne kauniit ja suositut tanssisivat, loput perseltäisivät ja seinäkukkasia olisi ennätysmäärä. Koska mistä yhtäkkiä ne sosiaaliset taidot tulisivat...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuulut siihen ihmistyyppiin, jonka lasi on puoliksi tyhjä.
Sulla taas ei vaikuta olevan koko lasia.
-eri
Vierailija kirjoitti:
Käsittääkseni aika vanha perinne ja kyllä niihin vanhojentansseihin ennenkin rahaa kului. Teetettiin 80 ja 90-luvuillakin tansseihin pukuja. Ihmiset eivät vain olleet samanlaisia nillittäjiä kuin nykyisin.
Tanssin omat vanhat vuonna -92 ja kyllä silloinkin oli tyttöjä, jotka teettivät viimeisen päälle -puvun ompelijalla ja kävivät aamulla kampaajalla laitattamassa hiukset ja kosmetologilla meikattavana. Ei se ihan ilmaista ollut tuolloinkaan eli vanhempien piti kaivaa kuvetta aika syvältä, oletan. Mutta tosiaan, vanhojen tanssit ovat (tytöillä) vain kerran elämässä, pojat saavat/joutuvat monissa lukioissa tanssimaan niitä 2-3 kertaa jos koulu on tyttövaltainen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Naurettavaa kyllä tuo pröystäily ja varmasti köyhissä perheissä nyt itketään ja riidellään näistä. Ripset, kynnet.. huoh.Lukio ei ole köyhien paikka, se on eliitille. Köyhät kuuluu amikseen opiskelemaan palveluammatteja ja tuotantotason hommia.
Tällanen nyt on ihan paskapuhetta. Lukioissa on ihan kaikista eri taustoista olevien perheiden lapsia oppilaina.
Mitä järkeä on ostaa BMW tai Mercedes Benz kun Ladallakin pääsee ihan hyvin paikasta toiseen?
Vierailija kirjoitti:
Onkohan tässä ollut paikkakuntakuntakohtaisua eroja? Olen kanssasi saman ikäinen, ja omalla kotipaikkakunnallani vanhojenpäivä oli kyllä jo melkoista kilpavarustelua. Meillä pukeuduttiin historiallisiin asuihin, jotka yleensä vuokrattiin tai teetettiin. Oli renessanssiasuja, rokokooasuja, viktoriaanisia asuja ja 20-luvun flappertyyliä. "Wanhoihin" vaatteisiin, kuten isoäidin mekkoon pukeutuminen oli jäänyt pois jo 90-luvun puolivälissä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Käsittääkseni aika vanha perinne ja kyllä niihin vanhojentansseihin ennenkin rahaa kului. Teetettiin 80 ja 90-luvuillakin tansseihin pukuja. Ihmiset eivät vain olleet samanlaisia nillittäjiä kuin nykyisin.
Tanssin omat vanhat vuonna -92 ja kyllä silloinkin oli tyttöjä, jotka teettivät viimeisen päälle -puvun ompelijalla ja kävivät aamulla kampaajalla laitattamassa hiukset ja kosmetologilla meikattavana. Ei se ihan ilmaista ollut tuolloinkaan eli vanhempien piti kaivaa kuvetta aika syvältä, oletan. Mutta tosiaan, vanhojen tanssit ovat (tytöillä) vain kerran elämässä, pojat saavat/joutuvat monissa lukioissa tanssimaan niitä 2-3 kertaa jos koulu on tyttövaltainen.
Nykyään on trendikkäämpää, että tanssitaan tyttöpareina. Ei kukaan vaadi poikia tanssimaan kertaakaan. Oman kaupungin lukiossa nimenomaan pojat jättää koko perinteen väliin ja tilaisuus menee vuosi vuodelta enemmän pukunäyttelyn suuntaan.
Vierailija kirjoitti:
Minusta juuri se, että suomalainen perinne on niin omaleimainen, juuri on säilyttämisen arvoista! Ei kaikkea tarvitse matkia Yhdysvalloista. Suomessa ei ole quinceañeraperinnettä, eikä muutakaan aikuistumisriittiä, jossa tytöt saisivat laittautua kauniiksi. Vanhojenpäivä on ainoa tilaisuus, jossa voi pukeutua prinsessaksi, sillä muihin juhliin ei vastaava puku sovi, eivätkä ne vanhemmille naisille kävisikään. Niiden, joita tällainen ei miellytä, ei ole mikään pakko osallistua, ja voihan sitä mennä suoraan jatkoille, jos ei tanssiminen tunnu omalta jutulta.
Tällä palstalla on monesti nähty, että Itä-Suomi ei ole ahdasmielinen ja vanhanaikainen, vaan ne alueet ovat muualla.