Sanoin äidilleni suorat sanat puhelimessa ja halvensin hänet. Inhoan häntä alkoholistina.
En puhelun aikana vaan puhelun jälkeen aloin nauramaan ja tuli hyvä olo.
En ole koskaan uskaltanut haukkua häntä ja tullut huono omatunto jos olen mielessäni häntä arvostellut.
Puhelimessa sanoin, että "Olet niin kamala k*sipää, joka vain ajattelee itseään ja panee miesten kanssa lapsen läsnollessa, ryyppää ja uhriutuu, Ei ihmekkään, ettei isä halua olla sun kanssa enää missään tekemisissä, puhumattakaan exästäsi! V*un idiootti, joka ei koskaan opi mistään ja haukkuu muita omista virheistään."
Se vain tuli ulos. Minä olin tuo tyttö jonka vieressä harrasti seksiä tuntemattomien ihmisten kanssa. Aina haastanut riitaa ihmisten kanssa ja aiheuttanut konflikteja. Uhriutunut ja itkenyt, alkoholisti. Tätä on jatkunut aina ja nyt vasta pystyin huutamaan puhelimessa hänelle miten idiootti on ja inhoan häntä. s
Kommentit (55)
AP. Se sun äitisi ei ole itse valinnut alkoholismia, vaan hän on sairastunut siihen. Alkoholismi sairaus vaikuttaa häneen siten, että hän toimii niin kuin toimii. Alkoholistina hän ei vain pysty toimimaan samalla tapaa kuin jos hän ei olisi alkoholisti. Jos hän ei olisi sairastunut alkoholismiin, hän olisi aivan eri ihminen. Sairautensa vuoksi hän tekee ja sanoo kaikenlaista, mitä ei tekisi ja sanoisi, jos hän ei olisi alkoholisti.
Kukaan ei ala juomaan aikomuksena, että hei! Nyt mä rupean juomaan ja alan alkoholistiksi. Ei. Se on sairaus, jota kukaan ei halua, mutta osa vain sairastuu siihen juomisen myötä. Sitten kun alkoholisti ei itse ymmärrä sairastuneensa. Ihmettelee vain, miksi ja miten elämä on muuttunut tällaiseksi.
Alkoholismi on vittumainen sairaus, eikä asioista mitään tietämättömien ihmisten jatkuva ilkeily, kuittailu, tuomitseminen yms. tee siitä sairaudesta yhtään helpompaa. Päinvastoin.
Vierailija kirjoitti:
AP. Se sun äitisi ei ole itse valinnut alkoholismia, vaan hän on sairastunut siihen. Alkoholismi sairaus vaikuttaa häneen siten, että hän toimii niin kuin toimii. Alkoholistina hän ei vain pysty toimimaan samalla tapaa kuin jos hän ei olisi alkoholisti. Jos hän ei olisi sairastunut alkoholismiin, hän olisi aivan eri ihminen. Sairautensa vuoksi hän tekee ja sanoo kaikenlaista, mitä ei tekisi ja sanoisi, jos hän ei olisi alkoholisti.
Kukaan ei ala juomaan aikomuksena, että hei! Nyt mä rupean juomaan ja alan alkoholistiksi. Ei. Se on sairaus, jota kukaan ei halua, mutta osa vain sairastuu siihen juomisen myötä. Sitten kun alkoholisti ei itse ymmärrä sairastuneensa. Ihmettelee vain, miksi ja miten elämä on muuttunut tällaiseksi.
Alkoholismi on vittumainen sairaus, eikä asioista mitään tietämättömien ihmisten jatkuva ilkeily, kuittailu, tuomitseminen yms. tee siitä sairaudesta yhtään helpompaa. Päinvastoin.
Aivan, se on sairaus. Täytyykö silti kaikki kestää? Omat tunteet tukahduttaa, ettei vahingoita tätä rikkinäistä alkoholistia? Että minun täytyy lapsena aina pienentää itseni ja kestää kaikki kaltoinkohtelu?
Nyt aikuisena olen tietenkin saanut etäisyyttä mutta lapsena ollessa se oli todella kivuliasta. Hän näytti käsiään ja sanoi kuinka paljon niillä käsillään on tehnyt töitä meidän lapsien vuoksi. Aina oli konflikteja peheiden ja sukulaisten kanssa. Aina oli kaikkea epämääräistä. Väkivaltaa yms.
Kuinka kauan tällaista pitää jaksaa'? Äitiä olen aina ymmärtänyt ja ollut tukena koska hällä vaikea elämä mutta niin on ollut minullakin. Kauan tällaista täytyy sietää ja ymmärtää kun ihminen ei edes hae apua? Olen liian kiltti ollut. Ei ole oikein ollut koskaan tämä suhdanne minun ja vanhempien välillä. -Ap
Äitisi ei varmaan edes muista tuota enää ja tuskin noteeraa sanomaasi millään tavoin kun ei muutenkaan välitä. Joskus purkautuminen tekee kuitenkin ihan hyvää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Alkoholismi on vittumainen sairaus, eikä asioista mitään tietämättömien ihmisten jatkuva ilkeily, kuittailu, tuomitseminen yms. tee siitä sairaudesta yhtään helpompaa. Päinvastoin.Aivan, se on sairaus. Täytyykö silti kaikki kestää? Omat tunteet tukahduttaa, ettei vahingoita tätä rikkinäistä alkoholistia? Että minun täytyy lapsena aina pienentää itseni ja kestää kaikki kaltoinkohtelu?
Nyt aikuisena olen tietenkin saanut etäisyyttä mutta lapsena ollessa se oli todella kivuliasta. Hän näytti käsiään ja sanoi kuinka paljon niillä käsillään on tehnyt töitä meidän lapsien vuoksi. Aina oli konflikteja peheiden ja sukulaisten kanssa. Aina oli kaikkea epämääräistä. Väkivaltaa yms.
Kuinka kauan tällaista pitää jaksaa'? Äitiä olen aina ymmärtänyt ja ollut tukena koska hällä vaikea elämä mutta niin on ollut minullakin. Kauan tällaista täytyy sietää ja ymmärtää kun ihminen ei edes hae apua? Olen liian kiltti ollut. Ei ole oikein ollut koskaan tämä suhdanne minun ja vanhempien välillä. -Ap
Se on ikävää ja ymmärrän tilannettasi. Kiitos, kun vastasit asiallisesti. Se on hankalaa, kun lähiomainen tai muu, jonka kanssa joutuu olemaan tekemisissä päivittäin tai usein, sairastaa alkoholismia. Kun kaikenlaista mälsää tulee vastaan tämän tästä. Jos kyseessä olisi joku kaveri, niin se olisi helpompi hylätä ja ottaa pitkä etäisyys, mutta ei omaa äitiään ilkeä oikein hylätä. Ei se ole helppoa kestää alkoholistin ikävää käytöstä, tekoja ja puheita.
Äitisi alkoholismi on juuri siinä vaiheessa, tilassa, jossa alkoholisti torjuu kaiken avun. Ilmeisesti myös kieltää olevansa alkoholisti. Se tekee tilanteesta todella haastavan.
Olen itsekin alkoholisti. Olen ollut yli 14 vuotta ilman alkoholia. Sitä ennen join viisi vuotta ja olin todella paska ihminen humalassa. Kyllä oli monilla kestämistä ja ei ihme, kun ei mikään seurustelukuvio ja muukaan ihmissuhde kestänyt. Moni karttoi. Eikä se ollut helppoa minullakaan, kun viina vei ja olin tosi heikoilla sairauteni kanssa.
Onneksi minulla ei ole lapsia. Ties mitä olisivat joutuneet kestämään isänsä alkoholismin takia. Sitten kun niitä alkoholistin merkkejä oli nähtävissä jo ennen kuin se varsinainen juominen oli edes alkanut. En todellakaan ollut se penaalin terävin kynä silloinkaan, kun sairauden pahin vaihe oli vasta edessäpäin. Mulla kun se alkoholismi on periytynyt ominaisuus, ettei se ole vain ympäristövaikutusten johdosta tullutta. Mulla ja mun isällä ja vaareille on alkoholistina se ero, että minä olen porukasta ainut, joka pystyi raitistumaan. Äidin isä kuoli 56-vuotiaana, kun lähti humalassa traktorilla ajelee, isä kuoli tosi hämärissä olosuhteissa 46-vuotiaana, ja hänen isä löytyi aamulla kuolleena vuoteestaan. Hänkään ei elänyt kuin nelikymppiseksi. Itse olen 51-vuotias ja selvinnyt hengissä. Tosin mun juomisen takia on yksi ihmishenki mennyt, koska pyörin väärissä porukoissa ja jouduin puolustamaan itseäni. Muuten olisin itse ollut vainaa ja mut olisi löydetty kotini lattialta sitten joskus. Vankila pelasti minut, koska korkit eivät olisi menneet kiinni, jos poliisit eivät olisi vieneet minua poliisilaitoksen kautta linnaan 4,5 vuodeksi lusimaan. Se oli kova läksy. Raitistuttuani olen miettinyt näitä asioita paljon ja oppinut virheistäni. Kun kerran mun juomisen takia on ihmishenki mennyt, niin kyllä ne on silloin meikäläisen juomiset juotu.
Hei ap, minulla on kokemusta läheisen alkoholismista ja onnittelen sinua, olet viimein löytänyt rajasi. Sinun todellakaan ei tarvitse kuunnella mitään pazkaa äidiltäsi eikä sen paremmin keneltäkään muultakaan. Toivottavasti äitisi muistaa mitä sanoit.
Siinä vaiheessa kun oma oleminen muuttuu liian raskaaksi alkoholistin takia, on pakko ottaa etäisyyttä. Moni jo sen sanoikin, että kiellä häntä soittamasta humalassa ja lopeta puhelu, jos hän on humalassa. Alkoholismiin usein kuuluu se, että on hyvin katkera ja vihamielinen muita kohtaan niin kuin kuulostaa äitisikin olevan. Kaikki on muiden syytä. On jokseenkin käsittämätöntä, että kun on ensin tuhonnut lastensa lapsuuden, kehtaa vedota jonkinlaiseen sääliin mitä itse on joutunut kokemaan. Koko maailman pitäisi paapoa alkoholistia, joka on itse sotkenut asiansa.
Kaikki alkoholistit eivät kuitenkaan ole samanlaisia, tiedän sellaisiakin, jotka vain juovat yksin hiljaa eivätkä häiritse ketään paitsi lapsiaan, siis juomalla niin, että siitä saa olla huolissaan. Mutta jos alkolisti on ilkeä ja katkera muita kohtaan, hänen ympäriltään katoavat ennenpitkää kaikki muut paitsi ryyppyporukat.
Suomessa on sikäli turvallista katkaista välit, että jokainen alkholisti tietää kyllä saavansa apua, jos vain itse haluaa. Ei tarvitse tuntea syyllisyyttä siitä, jos ei jaksa. Minä en jaksanut. En koe asiasta syyllisyyttä, vaan helpotusta.
Vierailija kirjoitti:
Ei alkoholi muuta ihmistä ihan toisenlaiseksi, alkoholisteja on monenlaisia. Toinen minun läheisistäni oli kiltti, ei syyttänyt koskaan ketään eikä ollut ilkeä, ongelmana liiallinen kiltteys. Perusluonne siellä on kuitenkin takana ja persoonallisuus jokaisella alkoholistillakin. Kaikesta ei voi alkoholia syyttää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Alkoholismi on vittumainen sairaus, eikä asioista mitään tietämättömien ihmisten jatkuva ilkeily, kuittailu, tuomitseminen yms. tee siitä sairaudesta yhtään helpompaa. Päinvastoin.Ei alkoholi muuta ihmistä ihan toisenlaiseksi, alkoholisteja on monenlaisia. Toinen minun läheisistäni oli kiltti, ei syyttänyt koskaan ketään eikä ollut ilkeä, ongelmana liiallinen kiltteys. Perusluonne siellä on kuitenkin takana ja persoonallisuus jokaisella alkoholistillakin. Kaikesta ei voi alkoholia syyttää.
Ei alkoholia voikaan syyttää, vaan alkoholistia ja hänen juomatapojaan. Ei se alkoholi aiheuta ikävyyksiä, jos sitä juodaan kohtuudella ja fiksusti. Mutta kun alkoholisti alkaa ottamaan viinaa, niin homman luonne on ihan toinen kuin kohtuukäyttäjällä. Se on totta, että alkoholisteja on monenlaisia ja jokaisella alkoholistilla on persoonallisuus. Miksei olisi. Alkoholismia on niin monenlaista. Yksi tekee viinapäissään sellaista, mitä joku toinen alkoholisti ei humalassa tekisi.
Sairaus Krapula kirjoitti:
Miksi alkoholismi on sairaus ja esimerkiksi heroiini riippuvuus ei?
Kyllä huumeriippuvuuskin on sairaus.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Alkoholismi on vittumainen sairaus, eikä asioista mitään tietämättömien ihmisten jatkuva ilkeily, kuittailu, tuomitseminen yms. tee siitä sairaudesta yhtään helpompaa. Päinvastoin.Ei alkoholi muuta ihmistä ihan toisenlaiseksi, alkoholisteja on monenlaisia. Toinen minun läheisistäni oli kiltti, ei syyttänyt koskaan ketään eikä ollut ilkeä, ongelmana liiallinen kiltteys. Perusluonne siellä on kuitenkin takana ja persoonallisuus jokaisella alkoholistillakin. Kaikesta ei voi alkoholia syyttää.
Ei alkoholia voikaan syyttää, vaan alkoholistia ja hänen juomatapojaan. Ei se alkoholi aiheuta ikävyyksiä, jos sitä juodaan kohtuudella ja fiksusti. Mutta kun alkoholisti alkaa ottamaan viinaa, niin homman luonne on ihan toinen kuin kohtuukäyttäjällä. Se on totta, että alkoholisteja on monenlaisia ja jokaisella alkoholistilla on persoonallisuus. Miksei olisi. Alkoholismia on niin monenlaista. Yksi tekee viinapäissään sellaista, mitä joku toinen alkoholisti ei humalassa tekisi.
Kyllä minäkin allekirjoitan, että alkoholismi on sairaus, mutta monilla kyse on siitä, että vielä pahempi sairaus tai yleinen vinksahtaneisuus on olemassa jo ennen alkoholismia, jolloin alkoholi vielä pahentaa sitä. Tietyt persoonan piirteet ovat siis olemassa jo lapsena, toinen herkkä ja kiltti, toinen taas kovapintainen, kateellinen ja heikompia sortava ja ilkkuva. Molemmat alkoholisteja, mutta täysin erilaisia.
Vierailija kirjoitti:
Huumeet muuttavat persoonaa minusta enemmän kuin alkoholi. Niistäkin kokemusta löytyy, vaikka huumeiden käyttäjissä on ehkä vielä enemmän persoonallisuushäiriöisiä kuin alkoholisteissa.
Vierailija kirjoitti:
Ap on takuuvarmasti mielialalääkkeillä käyvä luuseri.
Jos näin on, se syy voi olla juurikin tuolla turvattomassa lapsuudessa, kuten useimmilla on. Siitäkin syystä katsottuna, jos kaiken sen on pidätellyt aikuisuuteen saakka, tuo mainittu hetki saattaa auttaa häntä paljonkin toipumiseen. Miten se on sinulta pois?
Oletko itse täydellinen lumihiutale, jota elämä ei ole koskaan päähän potkinut? Jos on, mutta vasta aikuisiällä turvallisen lapsuuden jälkeen kuten itselläni niin meillä on pienoinen etumatka käsitellä asioita itsemme kanssa kuin turvattoman lapsuuden saaneilla.
Tsemppiä ap, en yhtään vähättele kokemustasi!
Vierailija kirjoitti:
Kaikki riippuvuudet ovat hoitoa tarvitsevia sairauksia. Jos sulla on tarve runkata 5 kertaa päivässä ja päästä ostarilla kesken kauppareissun panemaan kumppanin kanssa, kyllä sekin on jo riippuvuussairaus, joka häiritsee sekä itseä että muita normaalissa arjessa.
Onhan sekin. :D
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi sä puhut puhelimessa juopuneen kanssa? Puhelimen voi sulkea kun kuulet hänen olevan juonut.
Hän soitti ja kyseli miten minulla menee. Kerroin muuttavani ja hän alkoi haukkumaan minua. Sitten vain räjähti ja kerroin tuon lauseen suoraan mitä aloituksessa sanoin, aivan suoraan ja täysin katumatta.
Sen jälkeen vielä kysyin, että miltäs nyt tuntuu kun sinua arvostellaan ja kun olet tehnyt tätä monille muille ihmisille. Halusin hänen oikein kytevän siinä ja sanoin, että tuolta se tuntuu, aivan paskalta. Ole hyvä ja löin luurin kiinni.
En tiedä mistä se tuli mutta riitti vaan eikä edes tullut huonoa omatuntoa vaan nauratti, tuli vapautunut olo. Vaikken normaalisti edes tällaista harrasta mutta siinä oli ihmiselle, joka haukkuu aina muita niin vastaus ja kiitos. - Ap
Kytevän siinä? Mitä ihmettä? Sun suomenkieli on kyllä todella huonoa. Tiedätkö sinä edes mitä kyteminen tarkoittaa?
Vierailija kirjoitti:
Suurinpiirtein joka toisessa ketjussa rääyt. Edustat sitä todellista luuseriutta täydellisesti
Vierailija kirjoitti:
Palstan vähä-älyisimmältä kestotrollilta aika mielenkiintoinen heitto