Voiko elimistön tulehdustilan sammuttaa?
Ruokavaliolla? Sairastan endometrioosia ja haluaisin siitä eroon.
Kommentit (26)
Periaatteessa ehkä voisi, mutta käytännössä varmasti vaatisi valtavan isoa salapoliisityötä, eri syiden tutkimista ja eri asioiden hoitamista: suolisto, erilaiset vitamiini-, hivenaine-, rasvahappovajeet ja tasapainot, perinnölliset tekijät, geenivirheet mm. MTHFR, joka voi aiheuttaa, ettei foolihappo sovi ja on B12-ongelmaa, maksan, munuaisten toiminnan tukeminen, mahdollisen raudan puutoksen syyn perinpohjainen selvitys + hoito, onko jotain muuta esim. jostain syystä kuparia kertynyt liikaa elimistöön, ympäristötekijät, stressi, elintavat, ihmissuhteet, onko joku muu tulehduksellinen sairaus myös taustalla, keliakia, ruokavalio, muut mahdolliset allergiat ja yliherkkyydet jne.
Googleta "Karpalo-terveysprojekti" Ehkä sieltä löytyy vastaus.
Dee sammuttaa tulehduksia. Kannattaa mittauttaa dee. Mulla ainakin on se tosi matala, ja mulla on aina tulehdusarvot koholla, ja endometrioosi löytyi vajaa kolme vuotta sitten. Dee pitää olla 150, 50 on vakavan puutoksen raja. Aurinkoisissa maissa ihmisillä on normaalisti 150, paitsi jos käyttävät auringossa paljon vaatetta.
Ei sokerin, viljojen ja haitallisten kasvisten jättämisestä pois haittaakaan ole. Muista syödä paljon rasvaista lihaa ja kalaa. Jotkut hölmöt luulevat edelleen, että eläinrasva on pahasta...
Vierailija kirjoitti:
sokerin ja ns höttöhiilarin pois jättäminen auttaa sellaiseen metaboliseen tulehdustilaan.
endometrioosista en kyllä tiedä mitään.
endometrioosikin on tulehdustila niinkuin kaikki sairaudet
Kyllä, jos tarkoitat sitä matala-asteista tulehdusta niin se muhiin läskissä, eli laihduttaminen auttaa jos on ylipainonen. Hyvä ruokavalio auttaa molempiin.
En minäkään tiedä onko sillä tulehduksella yhteyttä endometriooseen, mutta inaki nivelkipuja voi aiheuttaa.
insuliiniresistenssi kuriin, liikuntaa, terveellinen ruokavalio.
kurkumaa ja inkivääriä kannattaa syödä paljon.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä, jos tarkoitat sitä matala-asteista tulehdusta niin se muhiin läskissä, eli laihduttaminen auttaa jos on ylipainonen. Hyvä ruokavalio auttaa molempiin.
En minäkään tiedä onko sillä tulehduksella yhteyttä endometriooseen, mutta inaki nivelkipuja voi aiheuttaa.
Olen jo normaalipainoinen joten laihduttaa en voi. Muta olen ottanut ruokavaliooni kalan, oliiviöljyn, pähkinät. Koitan välttää einesruokia, punaista lihaa ja "tavallista" maitoa. Juon luomumaitoa.
Vierailija kirjoitti:
Kurkuma ja inkivääri ovat luonnon omia antibiootteja ja tuhoavat myös kaiken terveen suolistossa.
Otat tulehduslääkkeet osaksi ruokavaliotasi niin johan tulehdukset helpottaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen jo normaalipainoinen joten laihduttaa en voi. Muta olen ottanut ruokavaliooni kalan, oliiviöljyn, pähkinät. Koitan välttää einesruokia, punaista lihaa ja "tavallista" maitoa. Juon luomumaitoa.
Miksi vältät punaista lihaa? Se on ihan välttämätön osa ruokavaliota, jos haluaa korjata kehonsa. Jos eettisyys mietityttää, hanki liha luomutiloilta tai riistana. Pähkinöissä myös aika paljon myrkkyjä (homeenestoaineita) ja haitallisia aineita. Macadamiat parhaita, jos välttämättä haluat syödä pähkinöitä.
Luepa Hyvinvoinnin vallankumous, Maria Boreliuksen kirja. Löytyy esim. Bookbeatista.
Vierailija kirjoitti:
Endometrioosista kannattaa ottaa selvää. Aloittaja mene lääkäriin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi vältät punaista lihaa? Se on ihan välttämätön osa ruokavaliota, jos haluaa korjata kehonsa. Jos eettisyys mietityttää, hanki liha luomutiloilta tai riistana. Pähkinöissä myös aika paljon myrkkyjä (homeenestoaineita) ja haitallisia aineita. Macadamiat parhaita, jos välttämättä haluat syödä pähkinöitä.
Jostain luin, että punainen liha on pahaksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kurkuma ja inkivääri ovat luonnon omia antibiootteja ja tuhoavat myös kaiken terveen suolistossa.
Ne vähentävät tulehdusta. Alkuvaiseessa niillä voi auttaa sammuttamaan tulehdusta monen muunkin asian kera. Toki niitä voi vähitellen vähentää ja syödä paljon liukenevia kuituja ja maitohappobakteereja esim. hapankaalia, yrittää rakentaa terveempi mikrobiomi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen kuule ollut lääkärissä ja leikkauksissa jo :0
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eikö aloittaja pyytänyt vinkkejä tulehduksen vähentämiseen? Tulehdus on monen vaivan takana, oireena tai pahentaa ainakin oireita.
Toki endometrioosi taitaa olla ihan periytyvää eikä sitä varmaan voi kokonaan estää.
sokerin ja ns höttöhiilarin pois jättäminen auttaa sellaiseen metaboliseen tulehdustilaan.
endometrioosista en kyllä tiedä mitään.