Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Väärä asenne vai..?

20.11.2006 |

Lainaan Aleynan tekstiä: " Kuten Sanis (?), myös minä olen erittäin ylpeä miehestäni, joka opiskelee ammattikoulussa ja valmistuu ihan rehelliseksi duunariksi, vieläpä sellaiselle alalle johon jatkuvasti tarvitaan lisää työvoimaa (metalliala). Monet miehen tuttavista sen sijaan vain haaveilevat sen oman pizzerian perustamisesta ja nopeasta rikastumisesta...tai unelmaduunista, missä kädet eivät likastu, ei tule hiki, ja palkka on hyvä...lainkaan muistamatta että heillä ei ole minkäänlaista koulutusta, ei ammattia :/"

Ihmettelen kovasti ko. asiaa. Siis miksi hyvin harvat, ainakin arabit, afrikkalaiset..., nuoret miehet 18-40 v. lähtevät tavallisiin ammatteihin opiskelemaan? En halua väheksyä pizzeriatöitä, ne ovat töitä siinä missä muutkin. Palkka noilla aloilla on vaan ihan järkyttävä, laiton usein.

Oma miehenikin ennen Suomeen tuloaan kyseli, mitä voisi tehdä Suomessa. Tiesin erään hänen maalaisensa miehen Suomesta, jolla oli ravintolayritys. Hän päätti sitten kysyä töitä sieltä. Ensimmäisen kesän n. 1kk hän oli töissä tuossa ravintolassa n. 2 E/h palkalla. Myös sunnuntait samalla palkalla. Ihan kamalaa. Sitten mieheni viisastui ja lähti opiskelemaan suomen kieltä. Hyvä että viisastui, sillä nyt hän opiskelee ammattikoulussa ja tulevaisuutemme näyttää valoisammalta!!!

Mieheni maahanmuuttaja-kaverit haaveilevat juuri noista asioista, joita Aleynankin tuttava-maahanmuuttajat: Helposta duunista, rikastumisesta tai ravintolan perustamisesta.... ja ilman opiskelua tietenkin!

Onko Suomen yhteiskunta antanut vääränlaisen viestin maastaan? Sellaisen, että täällä pärjää ilman koulutusta ja kielitaitoa, vai mistä tuo asenne moniin ulkomaalaisiin on tullut?

Onnea Aleynan miehen metallialan opiskeluihin, samoin erään toisen täällä kirjoittelevan, jonka afrikkalainen mies opiskelee leikkausalisairaanhoitajaksi! Heitä ja heidän kaltaisiaan Suomi tarvitsee!

Kommentit (87)

Vierailija
41/87 |
21.11.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

pygmi:

Huumorintajumme eivät varmaan vaan sitten kohtaa.:)

Vierailija
42/87 |
21.11.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huomenta taas,

Olipa tullut paljon kirjoituksia. Ensimmäisenä vastaan Pygmille, minä kirjoituksessani taisin mainita, ettei afrikkalaisuus tee afrikkalaisista sen enempää harjamaiden kansalaisia kuin kenestäkään muustakaan. Eli minä olen koittanut kirjoituksissani moneen kertaan sanoa, etten usko yleistyksiin, en turkkilaisten, afrikkalaisten tai arabien tai muidenkaan kansallisuuksien välillä. Me itse yleistämme näissä puheissamme ja arvostelemme ja luomme jokaiselle sen oman paikan, turkkilaiset keittiöön, afrikkalaiset siivoamaan, ja aasialaiset muuten vaan nuolemaan suomalaisten persauksia. Tämä on väärin, mutta ikävä kyllä se on todella yleistä Suomessa. Omalla alallani on luojan kiitos paljon maahanmuuttajia ja lisää kouluttautuu koko ajan, mutta edelleen on monilla ns. asenne vamma siis työyhteisöillä. Viime keväänä jouduin ihan riitaan työpaikallani, kun eräs työkaverini käytti mielestäni helventavaa tyyliä puhuessaan ' sijais työvoimasta' somalialaisia hän nimitti ' omituisiksi rättipäiksi' suomalaisia taasen ' kaikenmaailman hörhöiksi tai luusereiksi' Eli näin ne asiat yleistyvät ja ihmiset luokitellaan. Esim. eräs todella ammattitaitoinen somalialainen nainen, ei saanut alaansa vastaavia töitä vaan hänet laitettiin siivoamaan (?)

Saniksen kysymykseen:

Me olemme tulleet omillamme toimeen ja viime keväänä ostimme Suomesta asunnonkin. Minulla on keskivertoa parempi palkka ja tekemällä ylityöpäiviä jatkuvasti niin aika yllättäviä tienaa Suomessakin. Jään äippälomalle pian ja silloinkin tullaan ihan omillamme toimeen.

t.emmi

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/87 |
21.11.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

tiedän kyllä että jokainen kertoo omista kokemuksistaan ja totuuksistaan - niinhän minäkin tein=-) Ja tiedän, etta tiedät, kuka on arabi..Yritin kyllä viljellä viestiin " blinkblink, ;-), räpsräps" -merkkejä, jotta kirjoitustani ei otettaisi niin vakavasti.

Mukavan vilkasta keskustelua aiheesta tosiaan!

Vierailija
44/87 |
21.11.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuosta taloudellisesta pärjäämisestä.

Me ollaan kummatkin opiskelijoita, tosin mä olen ollut äitiyslomalla/kotihoidontuella kohta 2 vuotta ja toisen lapsen synnyttyä edelleen niin jatkan. Opiskelen hieman lastenhoidon ohella siis. Mies saa opintotukea, sitä kun saa perheperustaisella oleskeluluvalla maassa oleva. Lisätuloja saadaan miehen kesä- ja keikkatöistä, mutta pääasiassa ollaan Kelan-elättejä tällä hetkellä. Yleistä asumistukea saadaan myös. Ihan samanmoisesti kun suuri osa suomalaisista opiskelijaperheistä.

Mua ei paljon jotkut Hauen tyyppiset kommentit hetkauta. Kun opintotuki ja Kelan tuet ne nyt vaan on tarkoitettu tähän elämänvaiheeseen ja ovat minusta parempi vaihtoehto kuin työttömänä & ammattitaidottomana toimeentulotukea nostellen oleilla. Mies kuitenkin valmistuu ihan normaaliajassa (3,5 vuotta) ja on sen jälkeen menossa ihan palkkahommiin.

Ei tämä elo mitään kovin äveriästä ole, mutta mun vanhemmat auttavat tarvittaessa kyllä ja esim. Kenian lentolippuihin rahan säästettiin miehen kesätyötuloista. Opiskelija saa niin esim. paljon edullisemmin asua ja liikkua, sekin auttaa.

Vierailija
45/87 |
21.11.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saniksen kysymykseen.

Meillä molemmat ovat töissä. Mies tosin tekee työtä, jonka haluaisi vaihtaa toiseen, mutta toistaiseksi ei ole onnistunut. Minä olen opiskellut paljon ja ollut vakitöissä pitkään. Tällä hetkellä olen vuorotteluvapalla ja vaikka vuorottelukorvaus on pieni, niin tullaan ihan mukavasti toimeen, kun varauduin tiettyihin laskuihin etukäteen säästämällä. Ylimääräistä ei juuri ole, mutta eipä ole isompia hankintojakaan, eikä lainoja tms. Ollaan molemmat aika tarkkoja rahankäyttäjiä. Keväällä jään mammalomalle ja pärjätään mukavasti sittenkin.

Vierailija
46/87 |
21.11.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Me tullaan toki nyt toimeen ihan palkkatuloillamme, kun molemmat olemme töissä... Mutta aiemmin kun mieheni opiskeli, minä kävin töissä meidän perheyrityksessä (vanhempieni yritys), jossa siis olen edelleen ja varmasti hamaan eläkeikään saakka.

Työni on siitä aina ollut hyvä juttu, että se on joustava: vaikka olen välillä ollut yliopistolla kirjoilla (en valmistunut, laiskuutta...) ja kaikenmoisia kursseja käynyt niin pitkiä kuin lyhyitäkin, olen saanut tehdä opintojen ohella juuri niin paljon töitä kuin olen jaksanut. Lisäksi opetan työväenopistolla, joten se on tuonut aina lisätuloja.

Eli käytännössä juu - minä olen pitkään elättänyt koko perheemme ja kyllä se on toki aika ajoin pistänyt ketuttamaankin. :o/ Sitä kun ei miehen menot olleet sieltä perheen pienimmästä päästä, vaikkei kolikkoja taloon tuonutkaan, joten tiettynä kuukaudenaikana teki aina mieli louksuttaa leukaperiä... Mutta kun hetken räyhäsin, muistuihan se aina mieleen, että tämä kaikki on vain väliaikaista ja sen jälkeen mieskin pääsee ansaitsemaan.

Me ollaan ihan hyvin aina tultu näin toimeen, mutta ylimääräisistä on kyllä saanut karsia. Esim. ulkomailla me ei käyty kokonaiseen seitsemään vuoteen (vasta viime vuosina ollaan käyty säännöllisesti), eikä meillä ole ollut lainkaan autoa ennenkuin viime tammikuusta saakka kun miehen täytyi päästä toiselle puolelle kaupunkia työharjoitteluun aamuseitsemäksi. Näin niinkuin esimerkkejä antaakseni.

Ja tietty meillä on sitten mies saanut opintoihinsa opintotukea, mutta lainaa emme nostaneet ja yksi lapsi meillä on, joten hänelle on tullut lapsilisä viimeiset 6 vuotta ja vähän olemme myös asumistukea saaneet, kun kolmen perhe saa jo vähän ihan ok palkkatuloista huolimatta.

Vierailija
47/87 |
21.11.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Senniina:

tiedän kyllä että jokainen kertoo omista kokemuksistaan ja totuuksistaan - niinhän minäkin tein=-) Ja tiedän, etta tiedät, kuka on arabi..Yritin kyllä viljellä viestiin " blinkblink, ;-), räpsräps" -merkkejä, jotta kirjoitustani ei otettaisi niin vakavasti.

Mukavan vilkasta keskustelua aiheesta tosiaan!

Tuo mun teksti ei ollut ihan kokonaisuudessaan muuten sulle tarkotettu ( Osaksi vaan.:)), vaan ihan kaikillekin yleisesti.:)

Vierailija
48/87 |
23.11.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mieheni on ammatiltaan kirvesmies ja toita riittaa niin paljon kuin vain jaksaa tehda, onneksi. Hanella on olemassa aivan toisen alan tutkinto Albaniasta, mutta ei ole tehnyt taman alan toita paivaakaan ja ymmarrettavista syista johtuen tutkintoa ei tunnusteta muualla.

Mies siis kay toissa ja itse olen nyt aitiyslomalla. Toimeen tullaan ihan hyvin. Vanhempani seka isoaitini " avustavat" joskus hyvaa hyvyyttaan ja aivan omasta tahdostaan kuten myos miehen vanhemmat.

Vierailija
49/87 |
23.11.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mieheni on koulunsa käynyt ja insinööri.

Vierailija
50/87 |
23.11.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Silloin kun mieheni tuli Suomeen, hän ei saanut suomalaisessa koulutussysteemissä juuri minkäänlaista tukea. Samaan tahtiin mentiin suomalaisten luokkakavereiden kanssa, mutta ruotsin kielestä ja hiihdosta sai vapautuksen. Nythän tilanne on toinen, kun on kaikenlaisia valmistavia luokkia jne. Mieheni on haaveillut ja kokeillutkin yrittämistä Suomessa. Totesi, että on tässä maassa liian kankeaa ja vähemmän tuottoisaa hänelle verrattuna siihen työhön, johon hän on koulutuksen hankkinut.

Voin kuvitella, että monilla Suomeen muuttaneilla ei ole aluksi kovin realistista käsitystä siitä, millaisia mahdollisuuksia heillä olisi kouluttautua johonkin ammattiin tai mikä jonkin ammatin arvostus on. Osa ehkä kokee olevansa liian vanha oppimaan uutta. Osa ajattelee, että itsestä viis, kunhan lapset saavat parempaa. Osa kyseenalaistaa koulutuksen, jos sillä ei kuitenkaan saavuta samanarvoista (koulutusta vastaavaa) työpaikkaa suomalaisten kanssa.

Sitten toimeentulosta: Meillä ei ollut vielä lapsia opiskeluaikana. Ihan normaalilla opintorahalla ja asumistuella elää kitkutettiin. Mies piti opiskeluaikanaan yhden välivuoden ja teki sen aikaa töitä, hankki vähän työkokemusta. Opintolainaa nostettiin jonkin verran, tosin niitä rahoja käytettiin myös miehen vanhempien tukemiseen.

Mulla valmistuminen kesti kauemmin, ja esim. gradua tehdessäni mies elätti mua (tukikuukaudet olivat loppu, ja perusopiskelustahan yliopisto ei maksa palkkaa). Olen " työllistynyt" jatko-opiskelijana, vaikka rahallisesti se ei kyllä kannata. Toisaalta, tutkijan työhön liittyy etuja, joita ei voi rahassa mitata.

Vierailija
51/87 |
24.11.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tää onkin kiinnostavaa tämä toimeentulokeskustelu!

Mä olen elättänyt meitä Suomessa ollessamme (pian kaksi vuotta). Ensimmäisen puolivuotisen mies odotteli oleskelulupaa ja sitten aloitti 2-vuotiset maisteriopinnot yliopistossa. On saanut opintotukea kyllä, mutta se ei riitä muihin kuin hänen menoihinsa käytännössä. Mies oli kesällä myös hoitovapaalla, minä olen ollut töissä melkein koko ajan, kotoa käsin tai nyt sitten toimistossa.

Meillä on omistusasunto ja miehen opintotukea ja parin kuukauden kotihoidontukea lukuunottamatta tukia ei olla nostettu. Palkkani on suomalaista keskitasoa, eli ei voi sanoa että herroiksi elettäisiin, mutta pärjäämme. Mies valmistuu pian, ja sitten *ehkä* tilanne muuttuu... vähän kyllä jännittää. Joskus rasittaa olla ainoa leivän tienaaja, toisaalta ymmärrän, että tilanne on tämä.

Vierailija
52/87 |
26.11.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä mies ei ole päässyt opiskelemaan, vaan on käynyt töissä ansaitsemassa rahaa, ja minä olen taas ollut kotona esikoisen kanssa ja pian jään kakkosta odottamaan kotiin. Nyt olen välillä itsekin käynyt töissä ihan sen takia, että ansioni ovat suuremmat kuin miehen, ja kun molemmat ollaan töissä, niin saadaan vähän taas hankittua tarpeellista elämään. Kun jään äitiyslomalle, niin tuloissa ollaan taas tasoissa.

Miehen kanssa ollaan kyllä samaa mieltä siitä, että hän lähtisi jossain vaiheessa opiskelemaan, kun vain sopiva hetki ja ala löytyisi. Nyt hän on sitten ollut töissä ravintolassa, vaikka ei nk. kebab-/ pizzamaasta olekaan kotoisin =)

Elämän helppoudesta taas. Mieheni maanmiehillä on monen monta ravintolaa (ei edelleenkään pizzeria- tai kebabpaikkaa) Suomessa ja työntekijöitä on omasta maasta. Ja jotkut ravintolassa töissä käyvät haaveilevat omasta ravintolasta. En kuitenkaan ymmärrä, miksi tämä olisi jotenkin ' helppo tie' : olla töissä ja koko sen ajan säästää rahaa tuloista, jotka eivät ole suuret. Ja parin tai useamman vuoden päästä sitten perustaa oma ravintola, jossa on riskinsä. En usko, että tämä suinkaan on ihmisten suunnitelmissa asioiden helppouden takia, vaan monelle ihan normaali unelma ' tulla toimeen omillaan' , tehdä jotain, joka jää jäljelle lapsille jne. Vähän niin kuin oman talon hankkiminen.

Minusta suomalaiset on vähän liiaksi kasvatettu uskomaan opiskeluun ja koulutukseen ja sen tuomaan onneen ja autuuteen. Totta on, että varmastikin varmin keino Suomessa työllistyä ulkomaalaiselle on näyttää suomalainen tutkintotodistus. Ja jatkuvuuden kannalta myös suomalaiselle. Mutta jos toinen keino on perustaa oma yritys, niin miksi se olisi huonompi vaihtoehto?

Musta se on jo jotenkin koomista, kun tietää, kuinka monta kapakkaa ja ravintolaa on ulkkisten omistuksessa. Jos haluaa ulkomaalaiset pois Suomesta, niin paras keino olisi ryhtyä baarilakkoon. Samat naamat sitten istuvat baarissa ja marisevat, miten ulkkikset vie rahat... Nyt monet ulkomaalaiset suorastaan rikastuvat suomalaisten juoppoudella.

No niin, se oli välihuomio vain. Tulvaisuudessa varmaan tapahtuu niin, että koulutuksen saaneet autonasentajat perustavat pikkufirmoja kuten nyt ravintoloita. Tarkoitan vain, että mielestäni se oma firma on monelle kuitenkin ihan kunnia-asia.

Tiedän myös tapauksia, joilla on Suomessa oma ravintola, mutta kielitaito on lähes olematon. Minusta se on lähes ihmeellistä... Mutta toisaalta kun omasta suvustakin on lähtenyt joitain ummikkoja tuonne suureen maailmaan ja ovat menestyneet siellä ihan kohtuullisesti, niin en oikein osaa syytelllä Suomeen tulevia. Työpaikassa kun voi Suomessakin pärjätä muilla kielillä. Ja itsekin olen ' syyllistynyt' samaan asiaan, asunut ja työskennellyt maassa osaamatta maan kieltä...

Vierailija
53/87 |
30.11.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Abena77:

Niin ja täytyy sanoa vielä, jos joku hauen kaltainen lukee tätä, ettei mieheni saa eikä ole saanut missään vaiheessa tukia Suomen valtiolta, vaan rahoittaa opinnot omasta pussistaan.

Ymmärräthän, että tämä ei yksinkertaisesti ole totta. Suomessa ei ole yhtään ulkomaalaista opiskelijaa, joka ei jollain muotoa saisi tukea Suomen valtiolta. Ei yhtään, ihan aikuisten oikeasti.

Jos miehesi on sinulle muuta väittänyt, se on tietenkin hyvin mielenkiintoista ja kertonee paljon hänestä itsestään.

Vierailija
54/87 |
30.11.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hauki73:

Ymmärräthän, että tämä ei yksinkertaisesti ole totta. Suomessa ei ole yhtään ulkomaalaista opiskelijaa, joka ei jollain muotoa saisi tukea Suomen valtiolta. Ei yhtään, ihan aikuisten oikeasti.

Jos miehesi on sinulle muuta väittänyt, se on tietenkin hyvin mielenkiintoista ja kertonee paljon hänestä itsestään.

Perustelepa kerrankin Hauki-pieni :)

Mitä tukia, miltä momentilta? Kuinka paljon? Kenelle ja millä perustein? Siis vastauksia esimerkein ja perusteluin tällä kertaa, kiitos :)

Mielenkiintoinen analyysi muuten sinulle ennestään tuntemattomasta sällistä ;)

Vierailija
55/87 |
30.11.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

mrs_O:

Perustelepa kerrankin Hauki-pieni :)

Mitä tukia, miltä momentilta? Kuinka paljon? Kenelle ja millä perustein? Siis vastauksia esimerkein ja perusteluin tällä kertaa, kiitos :)

Mielenkiintoinen analyysi muuten sinulle ennestään tuntemattomasta sällistä ;)

Mielenkiintoista on taas lähinnä se, että joku vaatii perusteluja täysin selvästä asiasta.

Mutta ennen kuin vastaan niin haluan varmistaa että ymmärsin Abenan väitteet oikein: kyseessä on siis ulkomaalainen mies, joka on tullut Suomeen omin rahoin opiskelemaan. Hän maksaa itse lukukausimaksunsa eikä nosta opintotukea eikä asumistukea. Hän ei myöskään saa Suomen valtion myöntämiä stipendejä. Elämiseen ja opiskelukustannuksiin hän käyttää säästöjään tai kotimaastaan/perheeltään lähetettävää tukea, koska ei kerran Suomessa töitä tee (opiskelijaviisumi).

Näinhän siis väitit tilanteen olevan, vai kuinka Abena77?

Vierailija
56/87 |
30.11.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

[b] Pitäisikö meidän " mokuvaimojen" olla jotenkin " isänmaallisempia" kuin Suomen valtio itse on? [/b] Kah kun laittomuuksia emme ainakaan me tee, vaan juurikin niin kun laki määrää ja antaa oikeuksia.

Mun mies siis saa opintotukea, mutta ihan laillisin perustein, koska on siihen oikeutettu. Opiskelijan oleskeluluvallakin täällä olevat toki tulevat valtiolle maksamaan, sillä eihän se koulutuksen tarjoaminen tietenkään ilmaista ole. Mutta pitäisikö meidän todellakin ajatella niin, että vaikka se valtion ja lain mielestä on ok, niin näitä etuja ei silti sinun kaltaistesi ihmisten vuoksi saa hyödyntää? Kun katsos jos laki sanoo niin ja näin, tarkoittaa se että sinun ajatuksesi vähemmistössä ovat väärin päin! ;)

Tiedätkö, meillä on suunnitelmissa tuoda miehen velikin tänne opiskelemaan!

Ja mitä ikinä sinun " kokemuksesi" ovatkin, niin mieheni tulee ihan aikuisten oikeasti verorahojakin valtiolle sairaanhoitajana tulevaisuudessa kantamaan. Katso vaan, ette ryyppää Juicen tavoin munuaisia ja maksaasi vaihtoon kun saatat joutua sitten mieheni hellään hoitoon! :)

Vierailija
57/87 |
30.11.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Homma meni " faktoiltasi" metsään jo tuossa opiskelijaviisumin työnteko-oikeus arviossasi.

Odotan edelleen niitä [b]sinun[/b] aiemminkin köykäisiksi havaittuja faktojasi ja perusteluitasi... kuten luultavasti moni muukin.

Vierailija
58/87 |
01.12.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jomar:

Mun mies siis saa opintotukea, mutta ihan laillisin perustein, koska on siihen oikeutettu. Opiskelijan oleskeluluvallakin täällä olevat toki tulevat valtiolle maksamaan, sillä eihän se koulutuksen tarjoaminen tietenkään ilmaista ole. Mutta pitäisikö meidän todellakin ajatella niin, että vaikka se valtion ja lain mielestä on ok, niin näitä etuja ei silti sinun kaltaistesi ihmisten vuoksi saa hyödyntää? Kun katsos jos laki sanoo niin ja näin, tarkoittaa se että sinun ajatuksesi vähemmistössä ovat väärin päin! ;)

Tiedätkö, meillä on suunnitelmissa tuoda miehen velikin tänne opiskelemaan!

Ja mitä ikinä sinun " kokemuksesi" ovatkin, niin mieheni tulee ihan aikuisten oikeasti verorahojakin valtiolle sairaanhoitajana tulevaisuudessa kantamaan. Katso vaan, ette ryyppää Juicen tavoin munuaisia ja maksaasi vaihtoon kun saatat joutua sitten mieheni hellään hoitoon! :)

Summa summarum: Suomen valtio, eli veronmaksajat, eli minä, maksamme sinun miehesi (ja kohta hänen veljensä) elämän ja opiskelun. Eiköhän sinun pitäisi pikemminkin kiittää minua kuin uhitella.

Pieni vinkki: opintotukea ei ole tarkoitettu suomiblondien rantasaaliiden elämiskustannuksia varten. Mitä tulee miehesi " veronkantoon tulevaisuudessa" , niin voi herran jeesus, salli mun nauraa. :-D Ajattele nyt vähän mitä höpäjät. Jos jostain kolmannen maailman slummista tuodaan Suomeen katupoika, annetaan hänelle koulutus ja työpaikka (ja yksinkertainen, kaikkeen suostuva vaimo), niin pitäisikö Suomen olla KIITOLLINEN tälle tyypille siitä että hän, ooh, MAKSAA IHAN VEROJA, EHKÄ, SITTEN JOSKUS?!? :-D

No juu, mutta niinhän se on että aivopestyjen kanssa on melko turha väitellä.

Vierailija
59/87 |
01.12.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

mrs_O:

Odotan edelleen niitä [b]sinun[/b] aiemminkin köykäisiksi havaittuja faktojasi ja perusteluitasi... kuten luultavasti moni muukin.

Odotetaan nyt vaan ihan rauhassa sitä Abenan tarkempaa selostusta, mistä hänen miehensä oikein saa rahat Suomessa elämiseen ja opiskeluun. Omasta pussistaan kun kuulemma tulevat. ;)

Mut ihan mielenkiinnosta voisin tietty kysäistä, että mitähän faktoja ja perusteluja sinä minulta nyt tähän hätään kaipaat? Haluat kuulla perusteluja tai faktoja siitä, että Suomessa opiskelevat ulkomaiset opiskelijat kaikki saavat joissain muodoissa tulosiirtoja Suomen valtiolta? Onko tämä sinulle ihan aidosti jonkinlainen uutinen?

Tämän palstan kirjoittajien yleistieto omasta yhteiskunnastaan taitaa kyllä olla lievästi sanoen hakoteillä... Vai halusitko taas " näyttää räkänokalla, kuinka tämä lyö päätään kiveen" ? Siinä kyllä onnistuit, on vaikea kuvitella että kaltaiseesi ihmiseen mitkään faktat tai tilastot uppoaisivat. ;)

Vierailija
60/87 |
01.12.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tätä on jo pitempään odoteltukin. Suomalaisten naisten puolisot ovat tietenkin blondien rantasaaliita.

Hauki-babe, say no more.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kaksi kuusi