Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kaupankassojen palkat samat kuin sairaanhoitajalla (amk)

Vierailija
09.02.2023 |

Toinen on käynyt korkeakoulun ja vastuussa ihmishengestä. Toinen on käynyt peruskoulun ja vastaa tuotteiden qr-koodien lukemisesta.

Kommentit (125)

Vierailija
61/125 |
09.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Yleensä se kaupan kassa tekee kyllä paljon muutakin kuin on kassalla. Sinne vaan töitä hakemaan jos luulee pärjäävänsä.

Mä väitän että suurin osa pärjäis oikein hyvin. Sorry nyt vaan, mutta ei ne kaupan hommat mitään rakettitiedettä ole. Amisopinnoilla niissä pärjää, joten miten kuvittelet ettei amk tai yliopistokoulutuksen saanut opi ja osaa niitä tehdä.

Tuskin jaksaa istua kassalla päivästä toiseen 8h vai jaksaisitko sinä?

Vierailija
62/125 |
09.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen ollut myyjänä useita vuosia tässä reilun kymmenen vuoden sisään (en siis kuitenkan enää). Työtunnit viikossa olivat 15-30 h riippuen kaupasta/myymälästä. Korkeimmillaan palkkani oli noin 12 €/h. Tätä sai muistaakseni viiden vuoden työkokemuksella, mutta aloitin myyjänä alle kymmenen eron tuntipalkalla.

Näillä työsoppareilla ja tällä korkeimmalla tuntipalkalla peruspalkkani oli 720-1440 € kuussa. Jos olisin tehnyt täysiä tunteja, kk-palkka olisi ollut 1800 €. Tähän sitten saa ilta-ja viikonloppulisiä sitten ehkä korkeintaan muutaman satasen.

Näitä töitä tehdessä minulla oli ylioppilastutkinto ja myöhemmin myös ammattitutkinto. Ja tämä amistutkinto oli oikeastaan vaatimus silloin näihin tehtäviin.

Työtehtäviini ovat kuuluneet niin kassa, mutta myös myynti, hyllytys, siistiminen, veikkaus, matkahuolto jne.

Olen itse hoitajien puolella ja mielestäni heidän työstään kuuluisi saada parempaa palkkaa ja toivoisin, että hoitajat voisivat olla myös muiden pienipalkkaisten puolella.

Samat muistot. Lisäksi meillä kuului tilitystä ja kassan laskua sekä kirjanpitoa päivittäistehtäviin osastovastaavalla, joka sai bruttona 50e enemmän kuin rivimyyjä.

Palkat on Suomessa kauttaaltaan huonot. Varsinkin kriittisissä töissä ja varsinkin suhteessa tukiin. Muutoin palkansaajat tuntuvat seisovan yhdessä rintamassa, mutta hoitajilla on koko ajan menossa oma sota kaikkia muita vastaan.

Hyvin sanottu. Hoitajilla on tosiaan käsittämätön sota kaikkia kohtaan menossa. Kaupankassa ja siivoojakin on vihollinen. Miksi, hoitajat? Tässä pitäisi seistä yhdessä rintamassa, eikä niin että hoitajat lyö kapulaa kaikkien yhteisiin rattaisiin.

Ei hoitajat voi olla pienipalkkaisten puolella, koska näin tekemällä he myöntäis, että on muita pienipalkkaisia, jotka tienaa jopa heitä heikommin. Johan meille on jo vuosia toitotettu, että nimenomaan hoitajat on ne, joilla on pienin palkka ja joita muutenkin syrjitään aina ja kaikkialla. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/125 |
09.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Yleensä se kaupan kassa tekee kyllä paljon muutakin kuin on kassalla. Sinne vaan töitä hakemaan jos luulee pärjäävänsä.

Mä väitän että suurin osa pärjäis oikein hyvin. Sorry nyt vaan, mutta ei ne kaupan hommat mitään rakettitiedettä ole. Amisopinnoilla niissä pärjää, joten miten kuvittelet ettei amk tai yliopistokoulutuksen saanut opi ja osaa niitä tehdä.

Tuskin jaksaa istua kassalla päivästä toiseen 8h vai jaksaisitko sinä?

Miksei jaksaisi? Mä jaksan jopa fyysistä työtä. Miksi istuminen olis jotenkin vaikeaa ja mahdotonta. Pystyyhän siihen nytkin moni kaupan kassa.

Vierailija
64/125 |
09.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Täällä vedotaan siihen että kassan huono palkka johtuu siitä, että tunnit ei ole täysiä.

Eikö silloin olisi järkevää kehittää työvuorosuunnittelua, eikä vaatia vajailla tunneilla isompaa palkkaa?

Ei kukaan (hoitajakaan) saa vajailla tunneilla täyttä palkkaa.

Onhan sitä kehitetty.

Siihen vajaatuntisuuntaan...

Kuitenkin sen verran tunteja, että ei onnistu toisen työn kanssa tunteja sovittamaan.

Tonni käteen...

Vierailija
65/125 |
09.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitäköhän tähän nyt hoitajana uskaltaa sanoa...

Toivottavasti saavat kaupanalalla palkankorotusta ja työtunteja enemmän. Tuo osa-aikainen, 20 - 30 tuntia on vähän.

Lähikaupassani on varmaan enemmän uhka, väkivalta, häiriötilanteita kuin omassa työpaikassani. Aika kiirettä tuntuu olevan, hyllyjä täytetään kassan ohella ym. En usko, että se työ on ihan niin helppoa.

Vierailija
66/125 |
10.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitäköhän tähän nyt hoitajana uskaltaa sanoa...

Toivottavasti saavat kaupanalalla palkankorotusta ja työtunteja enemmän. Tuo osa-aikainen, 20 - 30 tuntia on vähän.

Lähikaupassani on varmaan enemmän uhka, väkivalta, häiriötilanteita kuin omassa työpaikassani. Aika kiirettä tuntuu olevan, hyllyjä täytetään kassan ohella ym. En usko, että se työ on ihan niin helppoa.

Amen.

Olen itse ex-kassamyyjä, nykyinen lähihoitaja. Vaihdoin hoitoalalle korona-aikaan kun meitä myyjiä lomautettiin ihan urakalla, päiväraha olisi vajaiden viikkotuntien (olin kaupan alalla 15 vuotta ja erikoisliikkeessa urani huipulla 30h/vko-sopimuksella, käytänössä nämä eivät enempää tarjoa kuin myymäläpäälliköille eivätkä aina heillekään) takia ollut niin pieni että lähdin suoraan opiskelemaan oppisopimuksella.

Nykyään kk-ansioni on n. 3500e (teen 6-päiväistä viikkoa tai ylitöitä), ja pidän sitä työn vaativuuteen ja raskauteen nähden hyvänä.

Olen sitä mieltä että kaupan alan palkkauskin oli hyvä ja ongelmana näin ennemmin nuo osa-aikasopimukset, jotka kuitenkin suunnitellaan viidelle työpäivälle, eli  esim. se 20h viikossa tarkoittaa siis viittä nelituntista työpäivää, ja tämä tekee lisätöiden ottamisen muualta lähes mahdottomaksi. 

Tuo ip-lehdessä haasteteltu lähes 2k käteen tienaava myyjä oli alalla todellinen harvinaisuus.

Vierailija
67/125 |
10.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei niin suurta palkkaa olekaan, joka lähi- ja sairaanhoitajille riittäisi.

Vierailija
68/125 |
10.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kerro nyt mitä koulutusta tai aiempaa osaamista vaaditaan kaupan myyjäksi haluavalta? Itse olin aikoinani rautakaupassa töissä ilman mitään koulutusta aiheeseen liittyen. 

Vierailija
69/125 |
10.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kerro nyt mitä koulutusta tai aiempaa osaamista vaaditaan kaupan myyjäksi haluavalta? Itse olin aikoinani rautakaupassa töissä ilman mitään koulutusta aiheeseen liittyen. 

Merkonomi nyt vähintään. Pitää osata käyttää kassakonetta.

Myös asiakaspalvelu on taito. Vähän sama kuin myyntitaito. Ei hyväksi myyjäksi tulla noin vain.

Ulospäinsuuntautunut reipas luonne pitää olla. Pitää tykätä oikeasti olla ihmisten kanssa tekemisissä.

Arvostan kaikkia ammatteja.

Moni on sitä mieltä, että siivooja ei tarvitse mitään koulutusta. Tai että työ on ihan helppoa.

Yksi kaverini oli kesätöissä virastossa ja pesi eteishallin lattian väärällä pesuaineella. Lattia meni paikoin pilalle.

Vierailija
70/125 |
10.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Rautakaupassa on nykyään monenlaisia koneita ja laitteita.

K-raudassa on eri osastot erikoisasiantuntijoineen. Vai osaisitko tältä istumalta antaa maalineuvontaa tai esitellä eri hiomakoneet ominaisuuksineen?

Vierailija
71/125 |
10.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Täällä vedotaan siihen että kassan huono palkka johtuu siitä, että tunnit ei ole täysiä.

Eikö silloin olisi järkevää kehittää työvuorosuunnittelua, eikä vaatia vajailla tunneilla isompaa palkkaa?

Onko työntekijän helppokin suunnitella täydet vuorot?

Vierailija
72/125 |
10.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Monesti olen minäkin töissäni tehnyt insinöörin suunnittelu töitä vaikka vaan amiska koulutus.

Vierailija
73/125 |
10.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Myyjän alkupalkka on 11,60€/ tunti.

Itse aloitin 15h/vko sopparilla ja työ oli pääsääntöisesti ma-pe (tai la) klo 7-13 eli ei mitään lisiä. Eli nykyisellä palkkataulukolla alle 700€ brutto. Kannattaako tuota hoitajien kadehtia?

Paljonko hoitsu saa palkkaa jouluaattona työskentelystä? Myyjä saa ihan vain peruspalkan.

Työstä on myyjälläkin glamour kaukana. Minua on lyöty asiakkaan toimesta, huoriteltu, minun autoa vahingoitettiin henkikökunnan parkkipaikalla, kaikenlaiset pervot käyvät stalkkaamassa, minua on yksi kännikala myös tullut suutelemaan suulle. Kaupassa pitää itsellä käydä aamulla ennen klo 9, ettei se juoppo,

jolle et kaljaa myynyt, ole yhtäaikaa kaupassa ja karsi kimppuun. Työpäivät on yhtä pirihumppaa narkkien kanssa. Olet paikallinen julkkis, kaikki tunnistaa sinut. Sinun oletetaan palvelevan asiakkaita myös vapaa-ajalla ja myös kilpailevissa kaupoissa.

Kotiin et pääse ajoissa, kun asiakkaita vain puskee kassalle vaikka kuinka koitat kertoa, että tämä kassa sulkee ja sitten solvataan kun ei suostu enää palvelemaan.

Se myyjä vain hymyillen ottaa sen kaiken paskan vastaan mitä ikinä asiakas vain keksii tehdä.

Minun työpaikalla on myyjät elvyttäneet sairauskohtauksen saaneita asiakkaita. Itsekin olen paikkaillut itsensä loukanneita, huolehtinut hukassa olevista muistisairairaista, lohduttanut vanhemmistaan eksyneitä lapsia, muutaman kerran olen pysäyttänyt yksin ulos menossa olevan taaperon. Olen itse henkilökohtaisesti maksanut ihan vieraan lapsen ostoksia, kun rahat ei ihan riittäneet. Mitään kiitosta näistä ei koskaan saa, kun sehän on vain myyjä ja tällaiset asiat kuuluu toimenkuvaan.

Myyjän työn p*skuutta ei kyllä ymmärrä, jos ei ole koskaan ollut itse myyjä. Asiakkaistakin pystyy päättelemään kuka on itse ollut myyjänä tai vastaavassa aspassa töissä. Asenne siihen myyjään on ihan eri.

Minä arvostan kaupan henkilökunnan työtä. Joka kerta tervehdin ja ainakin annan hymyn. Olin itse koko työurani asiakaspalvelussa, eikä ikinä tulisi mieleenikään räyhätä myyjille. Kaikkia pitää arvostaa, puolin ja toisin, asiakaspalvelijana ja asiakkaana. Mitä ylipäätään sillä huonolla käytöksellä saavuttaa?

Ja toivon, että kaupanala saa myös korotukset.

Terv eläköitynyt vakuuutushenkilö

Vierailija
74/125 |
10.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pitääkö todella muka olla peruskoulu käytynä että pääsee kassalle? Pääseehän sinne luku ja kirjoitustaidottomia ihmisiä afrikastakin?

Vierailija
75/125 |
10.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Myös asiakaspalvelu on taito. Vähän sama kuin myyntitaito. Ei hyväksi myyjäksi tulla noin vain.

Ulospäinsuuntautunut reipas luonne pitää olla. Pitää tykätä oikeasti olla ihmisten kanssa tekemisissä.

Luuletko kassakonetta opeteltavan käyttämään koulussa? Ruokakaupassa sinulle ei aidosti myydä mitään. Kassa rahastaa ja joku hyllyttää tuotteita. Noilla ei ole mitään tekemistä myymisen kanssa. 

Vierailija
76/125 |
10.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Arvostan kaikkia ammatteja.

Moni on sitä mieltä, että siivooja ei tarvitse mitään koulutusta. Tai että työ on ihan helppoa.

Yksi kaverini oli kesätöissä virastossa ja pesi eteishallin lattian väärällä pesuaineella. Lattia meni paikoin pilalle.

Tässä puhutaan kassoista, ei myyjistä/asiakaspalvelijoista, täysin eri asia.

ps kassakoneen käytön vaativuus on samaa tason, kuin jonkun yksinkertaisen äpin käyttö älypuhelimessa, eli hoituu täysin joltain 4-vuotiaalta lapseltakin

Vierailija
77/125 |
10.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Työtuntien määrä on ihan eri asia kuin palkka.

Kassoilla palkkoja vääristää myös iltaisin ja pyhäisin tehdyt työt, pitäisi aina vain puhua siitä arkisin tapahtuvasta tuntipalkasta, lisät ja työmäärät ovat ihan toinen keskustelu/asia.

Vierailija
78/125 |
10.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Monesti olen minäkin töissäni tehnyt insinöörin suunnittelu töitä vaikka vaan amiska koulutus.

Et ainakaan kykene dokumentoimaan työtäsi ulosannistasi päätellen.

T:toinen suunnittelutyötä amistaustalla tehnyt

Vierailija
79/125 |
10.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Taas hoitsut rutisee ja vertailee nettopalkkaa. Varmasti ovat vielä laittaneet veroprosentin taivaisiin jäännösveron pelossa. Kaupan myyjän ja hoitsun BRUTTOpalkka on kaukana toisistaan hoitsun eduksi.

Vierailija
80/125 |
10.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Helsingissähän palkan pitäisi olla joku 3-4 kertaa suurempi kuin esimerkiksi jossain Kainussa, kun asuminenkin on ainakin 3-4 kertaa kalliimpaa, tällä kaavalla, kaikissa normaaleissa ammateissa on aivan-aivan-aivan-liian pienet palkat.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan neljä kahdeksan