Kaupankassojen palkat samat kuin sairaanhoitajalla (amk)
Toinen on käynyt korkeakoulun ja vastuussa ihmishengestä. Toinen on käynyt peruskoulun ja vastaa tuotteiden qr-koodien lukemisesta.
Kommentit (125)
Mä odottelen jo innolla koska säädetään kaupan kassoja koskeva pakkotyölaki
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yleensä se kaupan kassa tekee kyllä paljon muutakin kuin on kassalla. Sinne vaan töitä hakemaan jos luulee pärjäävänsä.
Mä väitän että suurin osa pärjäis oikein hyvin. Sorry nyt vaan, mutta ei ne kaupan hommat mitään rakettitiedettä ole. Amisopinnoilla niissä pärjää, joten miten kuvittelet ettei amk tai yliopistokoulutuksen saanut opi ja osaa niitä tehdä.
Vuosia kaupan alalla töissä ja muutama yliopisto-opiskelija ollut töissä. Itsevarmuus huipussaan ("olenhan yliopistossa, toisin kuin muut") mutta ei edes kieliä osata kassatyössä. Minulta yksi tällainen neiti kysyi osaanko englantia ja sanoin käyttäneeni päivittäin viimeisten 40v ajan. Hän ei osannut asiakaspalvelun perussanastoa, sotki sekaisin ruotsia englantia ja suomea ja puhui isoon ääneen ihan kuin asiakas paremmin sitä ymmärtäisi 😄. Neuvoi minua ja muita mitä kenenkin pitää kaupassa tehdä, komenteli talon vakituisia tekemään omia töitään ja istuskeli kassalla. Niin mahtava osaaja, mutta vain omasta mielestään. Ette te yliopiston käyneet ole yhtään osaavampia kuin duunarit. Teillä on pää täynnä kirjatietoa, siinä kaikki. Elintarvikeosastolla löytyy selityksiä miksi ei tänäänkään voi tyhjentää hevirullakoita tai mennä maitokaappiin. Tulee lihakset kipeäksi 😄.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Taktisesti jäi taas "korkeakoulusta" se ensimmäinen sana pois :D
Voisko nämä lässyttäjät joskus kertoa sen oman koulutuksensa? Olisi kiva tietää, kenen on näin mahdotonta ymmärtää korkeakoulutuksen duaalimallia.
Olen DI. Ei kukaan akateemisista tutuistani puhu itsestään korkeakoulutettuna, koska se antaa amk-vibat.
Miten DI llä on noin huono itsetunto?
Vierailija kirjoitti:
Mitäköhän tähän nyt hoitajana uskaltaa sanoa...
Toivottavasti saavat kaupanalalla palkankorotusta ja työtunteja enemmän. Tuo osa-aikainen, 20 - 30 tuntia on vähän.
Lähikaupassani on varmaan enemmän uhka, väkivalta, häiriötilanteita kuin omassa työpaikassani. Aika kiirettä tuntuu olevan, hyllyjä täytetään kassan ohella ym. En usko, että se työ on ihan niin helppoa.
Molemmilla aloilla on hyvin erilaisia työpaikkoja, rauhallisempia ja kiireisempiä. Turha vertailla, kumpikin on palkkansa ansainnut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yleensä se kaupan kassa tekee kyllä paljon muutakin kuin on kassalla. Sinne vaan töitä hakemaan jos luulee pärjäävänsä.
Kerro nyt mitä koulutusta tai aiempaa osaamista vaaditaan kaupan myyjäksi haluavalta? Itse olin aikoinani rautakaupassa töissä ilman mitään koulutusta aiheeseen liittyen.
Merkonomi nyt vähintään. Pitää osata käyttää kassakonetta.
Myös asiakaspalvelu on taito. Vähän sama kuin myyntitaito. Ei hyväksi myyjäksi tulla noin vain.
Ulospäinsuuntautunut reipas luonne pitää olla. Pitää tykätä oikeasti olla ihmisten kanssa tekemisissä.Arvostan kaikkia ammatteja.
Moni on sitä mieltä, että siivooja ei tarvitse mitään koulutusta. Tai että työ on ihan helppoa.
Yksi kaverini oli kesätöissä virastossa ja pesi eteishallin lattian väärällä pesuaineella. Lattia meni paikoin pilalle.Tässä puhutaan kassoista, ei myyjistä/asiakaspalvelijoista, täysin eri asia.
ps kassakoneen käytön vaativuus on samaa tason, kuin jonkun yksinkertaisen äpin käyttö älypuhelimessa, eli hoituu täysin joltain 4-vuotiaalta lapseltakin
Perusmyyntitapahtuman osalta korttimaksulla ehkä.
Sitten, kun tulee jokin ongelma, tapahtuman peruutus, virhe tuotteen hinnoittelussa(jonka asiakas huomaa) jne.
Asiakkaat voivat maksaa käteisellä sekalaisilla hiluilka, pyytää tietyn kokoisia vaihtorahoja, käyttäytyä sekavasti...
Myös muita järjestelmiä usein on kassan käytettävä, veikkaus esimerkiksi.
Mutta juu, kauppaan voi työllistyä pelkällä peruskoululla ja se on hyvä asia.
Alkupalkka peruskoulupohjalla on n. 10€/h.
Ikävin piirre kaupan alalla on vajaat työtunnit.
Harvalle yli 30h/vk sopimusta tehdään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No kerroppa mitä isompaa koulutusta vaativaa siellä tehdään?
Hyllytetään?
Ei todellakaan vaadi mitään isomman osaajaa.
Kyllä kaupallisen alan koulutus tai edes kokemus on hyvä olla kun teet kampanjoita ja suunnittelet erilaisia tarjouksia ja houkutuksia asiakkaille. Monet yritykset tilaavat isoja eriä esim ruokatarvikkeita tapahtumiin, ne pitää osata tilata oikeasta paikasta oikeaan aikaan että päiväykset riittää. Nämä työthän eivät koskaan näy asiakkaille. Tilauspäivien kanssa on välillä melkoista jumppaamista kun eri tukut toimittaa eri päivinä, vielä kun osuu arkipyhiä ym siihen väliin, ei ole ihan tumpelon hommaa. Hävikkiä ei saa tulla ja jos jokin iso määrä uhkaa jäädä käsiin, siitä pitää osata rakentaa kampanja josta myös kassaan jää jotain eli jonkinlaista kaupallista osaamista pitää olla. Asiakkaalle näkyy vain kassatyö ja pienet hyllytykset. Suurin osa vaativimmista töistä tehdään aamuyön tunteina. Ja tämä siis vain ruokakaupoissa. Myyjiähän on myös muissa kaupoissa, vaateliikkeissä jopa teetetään asiakkaan mittojen mukaan muutoksia, kyllä siinä pitää tietää esimerkiksi pukeutumisen etiketistä, vaatteiden tekemisestä, materiaaleista, mittaamisesta ym. Kodinkonemyyjien pitää tietää kymmenistä erilaisista sähkölaitteista. Sinä näet vain sen lähimarketin kassan joka istuu ja naputtelee kassaa tai ojentelee tuotteita hyllyssä. Olet aika sokea tai sitten vain hävyttömän ilkeä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minkä takia kaikki kaupan alaa väheksyvät aloitukset tulevat nimenomaan hoitajilta? Luulisi teillä olevan empatiaa muita ihmisiä kohtaan tai jos ei ole, olette väärällä alalla.
Vaamaan siksi, kun hoitajia on haukuttu ja väheksytty palkkaneuvottelujen ja työtaisteluiden vuoksi.
Niin, hoitajilla piti tulla mittavat palkankorotukset ja vielä Teknologiateollisuuden sopimuksiin sidotusti edelleen lisää. Vieläkin näyttävät räkyttävän?
Olen sairaanhoitaja ja minulla on peruspalkka ilman lisiä 2900e. Työ on kevyttä ja siistiä päivätyötä, lähinnä potilaiden ohjaamista ja pieniä toimenpiteitä. Potilaat useimmiten työikäisiä asiallisia ihmisiö. Pari päivää viikossa yleensä teen etänä erinäisiä paperitöitä. Viikonloput aina vapaalla. Lisätienestiä ns. jononpurkutyöstä, jota mahdollista tehdä pari kertaa kuussa iltaisin. Näistä maksetaan erillinen korvaus, joka on yleensä yht. noin 300-400e/kk. Olen tyytyväinen palkkaani, joka on noin 3300e/kk. Ja tämä siis ihan julkisella puolella sairaanhoitopiirissä. Tiedostan toki, että tilanteeni on hyvä ja olen myös kokenut sen ns. vuodeosastohelvetin.
Vierailija kirjoitti:
Täällä vedotaan siihen että kassan huono palkka johtuu siitä, että tunnit ei ole täysiä.
Eikö silloin olisi järkevää kehittää työvuorosuunnittelua, eikä vaatia vajailla tunneilla isompaa palkkaa?
Ei kukaan (hoitajakaan) saa vajailla tunneilla täyttä palkkaa.
Kassoja tarvitaan asiakasmäärän mukaan. Arkiaamuina riittää vähemmän, viikonloppuisin ja ruuhka-aikoina tarvetta useammalle. Työtä ei ole tasaisesti. Samoin hyllytyksessä, tuoreet elintarvikkeet, vihannekset, hedelmät, lihat, maidot kaikki kuormat tulevat aamulla aikaisin.
Tai aamuyöstä. Ne on hyvä saada heti hyllyille ja myyntiin.
Uskoisin, että yhtälöä on mietitty. Vuosikausia osa-aikainen työ on ollut yleistä kaupan alalla.
Kai hyviä työntekijöitäkin löytyisi helpommin kokoaikaiseen työhön.
Palkkamaltti kirjoitti:
Monella kaupankassalla on (työllistämätön) maisterin tutkinto, eli ovat oikeasti akateemisia tosin kuin amk-sairaanhoitajat. Kyllä kassa on palkkansa ansainnut. Näistä valittavista "korkeakoulutetuista" en ole niinkään varma.
Olen minäkin akateeminen, mutten sille alalle, mistä nykyisin palkkani maksetaan. Ei akateeminenkaan ole pätevä pelkän koulutuksensa turvin alalle kuin alalle. Vähän pitää kunnioitusta olla muita aloja kohtaan.
Vierailija kirjoitti:
Taas hoitsut rutisee ja vertailee nettopalkkaa. Varmasti ovat vielä laittaneet veroprosentin taivaisiin jäännösveron pelossa. Kaupan myyjän ja hoitsun BRUTTOpalkka on kaukana toisistaan hoitsun eduksi.
Jopas jaksat miettiä ihmisten veroprosentteja.. 😳elämäsi taitaa olla aika tylsää.
Ihan sama mulle muiden palkat. Ja lisäyksenä brutot ja netot, ei haittaa mitä muut tienaa.
Vierailija kirjoitti:
Kassa siirtelee tavaroita hihnalla. Sairaanhoitaja laittaa haavojen päälle laastareita. Kummankin työhön myös kuuluu paljon sellaista, mikä ei kaikille asiakkaille näy.
Niin, kassalla veikkausjutut, rahan nostot pankkipalveluista, postipaketit jne.
Tuttava tekee kaupassa myös tuotepalautukset englanniksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kassa siirtelee tavaroita hihnalla. Sairaanhoitaja laittaa haavojen päälle laastareita. Kummankin työhön myös kuuluu paljon sellaista, mikä ei kaikille asiakkaille näy.
Niin, kassalla veikkausjutut, rahan nostot pankkipalveluista, postipaketit jne.
Tuttava tekee kaupassa myös tuotepalautukset englanniksi.
Ja osa asiakkaista puhuu pelkkää englantia, kerrot niille tuotetiedot englanniksi esim. pesukoneesta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kerro nyt mitä koulutusta tai aiempaa osaamista vaaditaan kaupan myyjäksi haluavalta? Itse olin aikoinani rautakaupassa töissä ilman mitään koulutusta aiheeseen liittyen.
Merkonomi nyt vähintään. Pitää osata käyttää kassakonetta.
Myös asiakaspalvelu on taito. Vähän sama kuin myyntitaito. Ei hyväksi myyjäksi tulla noin vain.
Ulospäinsuuntautunut reipas luonne pitää olla. Pitää tykätä oikeasti olla ihmisten kanssa tekemisissä.Arvostan kaikkia ammatteja.
Moni on sitä mieltä, että siivooja ei tarvitse mitään koulutusta. Tai että työ on ihan helppoa.
Yksi kaverini oli kesätöissä virastossa ja pesi eteishallin lattian väärällä pesuaineella. Lattia meni paikoin pilalle.Tässä puhutaan kassoista, ei myyjistä/asiakaspalvelijoista, täysin eri asia.
ps kassakoneen käytön vaativuus on samaa tason, kuin jonkun yksinkertaisen äpin käyttö älypuhelimessa, eli hoituu täysin joltain 4-vuotiaalta lapseltakin
Perusmyyntitapahtuman osalta korttimaksulla ehkä.
Sitten, kun tulee jokin ongelma, tapahtuman peruutus, virhe tuotteen hinnoittelussa(jonka asiakas huomaa) jne.
Asiakkaat voivat maksaa käteisellä sekalaisilla hiluilka, pyytää tietyn kokoisia vaihtorahoja, käyttäytyä sekavasti...
Myös muita järjestelmiä usein on kassan käytettävä, veikkaus esimerkiksi.
Mutta juu, kauppaan voi työllistyä pelkällä peruskoululla ja se on hyvä asia.
Alkupalkka peruskoulupohjalla on n. 10€/h.
Ikävin piirre kaupan alalla on vajaat työtunnit.
Harvalle yli 30h/vk sopimusta tehdään.
Niin ja nyt jos kohta soviteltuun pitää tehdä 12 kuukautta työtä eikä 6 niin saako kaikki sitä lisäksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minkä takia kaikki kaupan alaa väheksyvät aloitukset tulevat nimenomaan hoitajilta? Luulisi teillä olevan empatiaa muita ihmisiä kohtaan tai jos ei ole, olette väärällä alalla.
Vaamaan siksi, kun hoitajia on haukuttu ja väheksytty palkkaneuvottelujen ja työtaisteluiden vuoksi.
Niin, hoitajilla piti tulla mittavat palkankorotukset ja vielä Teknologiateollisuuden sopimuksiin sidotusti edelleen lisää. Vieläkin näyttävät räkyttävän?
Hoitajat räksyttää aina. Pitäisi olla sama palkka kuin lääkärillä. Mieluummin vähän ylikin.
Vierailija kirjoitti:
Luulee? Siellä kyllä pärjää kuka tahansa. Olen ollut kolmessa eri kaupassa töissä, eikä se nyt todellakaan mitään ihmeellisiä taitoja vaadi. Jokainen joka on selvinnyt peruskoulusta läpi pärjää kyllä kaupassakin.
Toinen julkistasektoria ja toinen ei. Siitä voi jo paljon päätellä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voisko nämä lässyttäjät joskus kertoa sen oman koulutuksensa? Olisi kiva tietää, kenen on näin mahdotonta ymmärtää korkeakoulutuksen duaalimallia.
Olen DI. Ei kukaan akateemisista tutuistani puhu itsestään korkeakoulutettuna, koska se antaa amk-vibat.
Ok. mun mies on DI ja tohtori eikä väheksy kenenkään koulutusta. Päin vastoin arvostaa suuresti hoitajia ja opettajia.Kumpaankin hommaan tarvitaan tietynlaisia luonteenpiirteitä jotta onnistuu työssään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ok. mun mies on DI ja tohtori eikä väheksy kenenkään koulutusta. Päin vastoin arvostaa suuresti hoitajia ja opettajia.Kumpaankin hommaan tarvitaan tietynlaisia luonteenpiirteitä jotta onnistuu työssään.
Kyllä muiden ihmisten ja työn kunnioittaminen alasta ja koulutuksesta riippuen opitaan kasvatuksen mukana kotoa.
Itselleni on tullut yllätyksenä, että miten osa akateemisista vähättelee muita aloja jne.
Oma mummoni on jopa vähän suuttunut, jos lukee kommentteja toisen työn aliarvioimisesta, ja työn tekemisestä kuuluu aina sen tekijälle palkka, jolla tulee toimeen ja elättää itsensä. Tämän opetti myös suvun tytöille, jonka vuoksi jokainen on aina pärjännyt omillaan. Kyllä itse kunnioitan työtä kaupan alalta hoitajiin ja kuljettajista tekniikan aloille saakka. Aika vaikeaa olisi elää tässäkin yhteiskunnassa, jos työt jäisi tekemättä.