Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Kaupankassojen palkat samat kuin sairaanhoitajalla (amk)

Vierailija
09.02.2023 |

Toinen on käynyt korkeakoulun ja vastuussa ihmishengestä. Toinen on käynyt peruskoulun ja vastaa tuotteiden qr-koodien lukemisesta.

Kommentit (125)

Vierailija
21/125 |
09.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Toisten töiden vähättely ei johda mihinkään hyvään. Palkkauksissa on ihan yksityiskohtaisia seikkojakin.

Lakatkaa sitten vähättelemästä hoitajien työtä. Korona-aikaankin oltiin suorassa kontaktissa potilaiden kanssa ja kiitoksena pelkkiä haukkuja.

Vierailija
22/125 |
09.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Toisten töiden vähättely ei johda mihinkään hyvään. Palkkauksissa on ihan yksityiskohtaisia seikkojakin.

Lakatkaa sitten vähättelemästä hoitajien työtä. Korona-aikaankin oltiin suorassa kontaktissa potilaiden kanssa ja kiitoksena pelkkiä haukkuja.

Kaupan kassat oli muuten myös aivan normaalisti töissä ilman mitään suojaa (koska kiitos huoltovarmuuskeskuksen tunaroinnin, kaikki maskit piti säästää hoitajille). Asiakkaatkaan eivät ole yhtään sen kivampia kuin hoitajilla ja erilaisia eritteitä saa siinäkin työssä päälleen.

Muistutan myös, että on ollut aika, kun kaikkein vaarallisin tehtävä oli Siwan kassa. Siellä kun sattui niitä aseellisia ryöstöjä alvariinsa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/125 |
09.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Parempi siis kostaa? Siitäkö sitten tulee hyvä mieli ja saatte omaa tilannetta parannettua?

Vierailija
24/125 |
09.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kukaan ei tienaa niin vähän kuin hoitaja. Vaikka palkkoja nostettiin, niin silti. Kaupan kassat pois ja heidän palkkansa hoitajille.

Miten joku voi olla näin pihalla?? Kauppa tienaa itse rahansa, hoitajat kustannetaan verovaroilla. 

Vierailija
25/125 |
09.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kassa siirtelee tavaroita hihnalla. Sairaanhoitaja laittaa haavojen päälle laastareita. Kummankin työhön myös kuuluu paljon sellaista, mikä ei kaikille asiakkaille näy. 

Itse asiassa nykymeininki on se, että vanhemmat eivät hyväksy, että sairaanhoitaja laittaa lapsen polven haavaan laastarin, vaan paikalle on kutsuttava päivystävä lääkäri. Tässä aloituksessa ehkä viitattiin siihen aloitukseen, jossa kaupan kassa tienasi jotain 2200 käteen. Lääkärinä kuuden vuoden opiskelujen ja 25 vuoden työssäolon jälkeen tienaan reilun tonnin enemmän.

Vierailija
26/125 |
09.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Taktisesti jäi taas "korkeakoulusta" se ensimmäinen sana pois :D

Vierailija
27/125 |
09.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Noh. Mulla on ollut aina tietty mielikuva hoitajista ja tämä aloitus vain vahvistaa sitä.

Vierailija
28/125 |
09.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta hei hoitajat, eihän niitä lisiä saanut verrata? Eihän hoitajatkaan tienaa kuin 2400 euroa/kk tällä palstalla vaikka keskipalkka on 3400 euroa/kk virallisesti.

Vierailija
29/125 |
09.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aika monta ammattikuntaa missä 3 vuoden koulutuksella saa nettona tuon mitä hoitaja tai kassa bruttona.

Miksi niistä ei valiteta että tienaat liikaa, äkkiä pudotettava palkkoja.

Vierailija
30/125 |
09.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hyvin harva myyjä on vain ja ainoastaan kassalla, ja vielä harvemmalla on täydet työtunnit joilla (ja runsaasti viikonloppuja ja iltavuoroja tekevänä) juuri ja juuri saattaisi päästä pelkkää päivävuoroa tekevän sairaanhoitajan tuloihin.

Jokainen myyjän palkkaa kadehtiva voi ihan itse hakea niitä 0-15h/vko avoinna olevia myyjän työpaikkoja.

Lisäksi on olemassa erilaisia myyjiä. Citymarketin kassa ei ole se kovapalkkaisin. Siellä kovapalkkaisten päädyssä on teknisiä myyjiä, jotka myy tuotteita yrityksille. Nämä ovat esim tradenomeja ja osa jopa ekonomeja jos oikein isoista summista puhutaan. Eli siis maistereita ja amk-tutkinnolla omalla alallaan olevia henkilöitä.

Joku perus marketinkassa ei tienaa kuin sen ehkä 1200e käteen.

Vierailija
31/125 |
09.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mutta hei hoitajat, eihän niitä lisiä saanut verrata? Eihän hoitajatkaan tienaa kuin 2400 euroa/kk tällä palstalla vaikka keskipalkka on 3400 euroa/kk virallisesti.

Myyjällä ne lisät kuuluu palkkaan. Että vähän eri.

Vierailija
32/125 |
09.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Yleensä se kaupan kassa tekee kyllä paljon muutakin kuin on kassalla. Sinne vaan töitä hakemaan jos luulee pärjäävänsä.

No kerroppa mitä isompaa koulutusta vaativaa siellä tehdään?

Hyllytetään?

Ei todellakaan vaadi mitään isomman osaajaa.

Vierailija
33/125 |
09.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En ollut kommentillani kummankaan puolella, enkä kuulu kumpaankaan ammattiin.

Eihän kaikilla hoitajilla ja kaikilla kaupanalan työntekijöillä ole identtiset työnkuvat.

Varmasti molemmissa aloissa on aihetta kyseenalaistaa palkkaa.

Sitten tähän kaiken päälle vielä hintojen nousu pelleily kaikilta suunnilta. Mä oon tässä kuvitellutkin, että monet ihmiset ovat kusessa näinä aikoina rahan suhteen. Sitten kun nousisi enemmän otsikoihin aloja, joissa on kyseenalaiset palkat.

Vierailija
34/125 |
09.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Myyjällä ne lisät kuuluu palkkaan. Että vähän eri.

Eli myyjät tienaavat siis vielä vähemmän kuin luulisi. Lisien kanssa sama kuin hoitajat ilman lisiä.

Vierailija
35/125 |
09.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Yleensä se kaupan kassa tekee kyllä paljon muutakin kuin on kassalla. Sinne vaan töitä hakemaan jos luulee pärjäävänsä.

No kerroppa mitä isompaa koulutusta vaativaa siellä tehdään?

Hyllytetään?

Ei todellakaan vaadi mitään isomman osaajaa.

Minkä myyjän työstä haluat tietää? Yrityksille myyvän teknisen myyjän työstä, marketin kassan työstä? Näissä on vaatimukset ja palkat ihan eri. Tekninen myyjä tienaa bruttona 2500e tai enemmän. Varsinkin jos saa bonuksia.

Marketin kassa lisineen ehkä hikisen 2000e. Bruttona siis.

Vierailija
36/125 |
09.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Myyjän alkupalkka on 11,60€/ tunti.

Itse aloitin 15h/vko sopparilla ja työ oli pääsääntöisesti ma-pe (tai la) klo 7-13 eli ei mitään lisiä. Eli nykyisellä palkkataulukolla alle 700€ brutto. Kannattaako tuota hoitajien kadehtia?

Paljonko hoitsu saa palkkaa jouluaattona työskentelystä? Myyjä saa ihan vain peruspalkan.

Työstä on myyjälläkin glamour kaukana. Minua on lyöty asiakkaan toimesta, huoriteltu, minun autoa vahingoitettiin henkikökunnan parkkipaikalla, kaikenlaiset pervot käyvät stalkkaamassa, minua on yksi kännikala myös tullut suutelemaan suulle. Kaupassa pitää itsellä käydä aamulla ennen klo 9, ettei se juoppo,

jolle et kaljaa myynyt, ole yhtäaikaa kaupassa ja karsi kimppuun. Työpäivät on yhtä pirihumppaa narkkien kanssa. Olet paikallinen julkkis, kaikki tunnistaa sinut. Sinun oletetaan palvelevan asiakkaita myös vapaa-ajalla ja myös kilpailevissa kaupoissa.

Kotiin et pääse ajoissa, kun asiakkaita vain puskee kassalle vaikka kuinka koitat kertoa, että tämä kassa sulkee ja sitten solvataan kun ei suostu enää palvelemaan.

Se myyjä vain hymyillen ottaa sen kaiken paskan vastaan mitä ikinä asiakas vain keksii tehdä.

Minun työpaikalla on myyjät elvyttäneet sairauskohtauksen saaneita asiakkaita. Itsekin olen paikkaillut itsensä loukanneita, huolehtinut hukassa olevista muistisairairaista, lohduttanut vanhemmistaan eksyneitä lapsia, muutaman kerran olen pysäyttänyt yksin ulos menossa olevan taaperon. Olen itse henkilökohtaisesti maksanut ihan vieraan lapsen ostoksia, kun rahat ei ihan riittäneet. Mitään kiitosta näistä ei koskaan saa, kun sehän on vain myyjä ja tällaiset asiat kuuluu toimenkuvaan.

Vierailija
37/125 |
09.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Se tuntuu olevan vähän niin, ettei se koulutus juurikaan palkkapussissa näy. Opettajat ovat koulutetumpia kuin sairaanhoitajat ja sairaanhoitajat koulutetumpia kuin kassat. Verojen jälkeen kaikilla sama palkka. Kannustaa tosi paljon opiskelemaan.

Kannattaa miettiä vaaleissa millaista yhteiskuntaa haluaa. Nythän tosiaan verojen jälkeen kaikki saavat suunnilleen yhtä vähän ja työttömille ja eläkeläisille maksetaan suunnilleen sama. Koulutuksella ja työn vaativuudella ei ole enää mitään merkitystä.

Tämä on arvovalinta. Halutaanko, että kaikki saavat saman huolimatta siitä mitä tekee tai vaikkei tekisi mitään, vai halutaanko, että työn vaativuus, koulutus jne näkyvät myös käteen jäävässä palkassa.

Vierailija
38/125 |
09.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Myyjän alkupalkka on 11,60€/ tunti.

Itse aloitin 15h/vko sopparilla ja työ oli pääsääntöisesti ma-pe (tai la) klo 7-13 eli ei mitään lisiä. Eli nykyisellä palkkataulukolla alle 700€ brutto. Kannattaako tuota hoitajien kadehtia?

Paljonko hoitsu saa palkkaa jouluaattona työskentelystä? Myyjä saa ihan vain peruspalkan.

Työstä on myyjälläkin glamour kaukana. Minua on lyöty asiakkaan toimesta, huoriteltu, minun autoa vahingoitettiin henkikökunnan parkkipaikalla, kaikenlaiset pervot käyvät stalkkaamassa, minua on yksi kännikala myös tullut suutelemaan suulle. Kaupassa pitää itsellä käydä aamulla ennen klo 9, ettei se juoppo,

jolle et kaljaa myynyt, ole yhtäaikaa kaupassa ja karsi kimppuun. Työpäivät on yhtä pirihumppaa narkkien kanssa. Olet paikallinen julkkis, kaikki tunnistaa sinut. Sinun oletetaan palvelevan asiakkaita myös vapaa-ajalla ja myös kilpailevissa kaupoissa.

Kotiin et pääse ajoissa, kun asiakkaita vain puskee kassalle vaikka kuinka koitat kertoa, että tämä kassa sulkee ja sitten solvataan kun ei suostu enää palvelemaan.

Se myyjä vain hymyillen ottaa sen kaiken paskan vastaan mitä ikinä asiakas vain keksii tehdä.

Minun työpaikalla on myyjät elvyttäneet sairauskohtauksen saaneita asiakkaita. Itsekin olen paikkaillut itsensä loukanneita, huolehtinut hukassa olevista muistisairairaista, lohduttanut vanhemmistaan eksyneitä lapsia, muutaman kerran olen pysäyttänyt yksin ulos menossa olevan taaperon. Olen itse henkilökohtaisesti maksanut ihan vieraan lapsen ostoksia, kun rahat ei ihan riittäneet. Mitään kiitosta näistä ei koskaan saa, kun sehän on vain myyjä ja tällaiset asiat kuuluu toimenkuvaan.

Myyjän työn p*skuutta ei kyllä ymmärrä, jos ei ole koskaan ollut itse myyjä. Asiakkaistakin pystyy päättelemään kuka on itse ollut myyjänä tai vastaavassa aspassa töissä. Asenne siihen myyjään on ihan eri.

Vierailija
39/125 |
09.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen ollut myyjänä useita vuosia tässä reilun kymmenen vuoden sisään (en siis kuitenkan enää). Työtunnit viikossa olivat 15-30 h riippuen kaupasta/myymälästä. Korkeimmillaan palkkani oli noin 12 €/h. Tätä sai muistaakseni viiden vuoden työkokemuksella, mutta aloitin myyjänä alle kymmenen eron tuntipalkalla.

Näillä työsoppareilla ja tällä korkeimmalla tuntipalkalla peruspalkkani oli 720-1440 € kuussa. Jos olisin tehnyt täysiä tunteja, kk-palkka olisi ollut 1800 €. Tähän sitten saa ilta-ja viikonloppulisiä sitten ehkä korkeintaan muutaman satasen.

Näitä töitä tehdessä minulla oli ylioppilastutkinto ja myöhemmin myös ammattitutkinto. Ja tämä amistutkinto oli oikeastaan vaatimus silloin näihin tehtäviin.

Työtehtäviini ovat kuuluneet niin kassa, mutta myös myynti, hyllytys, siistiminen, veikkaus, matkahuolto jne.

Olen itse hoitajien puolella ja mielestäni heidän työstään kuuluisi saada parempaa palkkaa ja toivoisin, että hoitajat voisivat olla myös muiden pienipalkkaisten puolella.

Vierailija
40/125 |
09.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen ollut myyjänä useita vuosia tässä reilun kymmenen vuoden sisään (en siis kuitenkan enää). Työtunnit viikossa olivat 15-30 h riippuen kaupasta/myymälästä. Korkeimmillaan palkkani oli noin 12 €/h. Tätä sai muistaakseni viiden vuoden työkokemuksella, mutta aloitin myyjänä alle kymmenen eron tuntipalkalla.

Näillä työsoppareilla ja tällä korkeimmalla tuntipalkalla peruspalkkani oli 720-1440 € kuussa. Jos olisin tehnyt täysiä tunteja, kk-palkka olisi ollut 1800 €. Tähän sitten saa ilta-ja viikonloppulisiä sitten ehkä korkeintaan muutaman satasen.

Näitä töitä tehdessä minulla oli ylioppilastutkinto ja myöhemmin myös ammattitutkinto. Ja tämä amistutkinto oli oikeastaan vaatimus silloin näihin tehtäviin.

Työtehtäviini ovat kuuluneet niin kassa, mutta myös myynti, hyllytys, siistiminen, veikkaus, matkahuolto jne.

Olen itse hoitajien puolella ja mielestäni heidän työstään kuuluisi saada parempaa palkkaa ja toivoisin, että hoitajat voisivat olla myös muiden pienipalkkaisten puolella.

Samat muistot. Lisäksi meillä kuului tilitystä ja kassan laskua sekä kirjanpitoa päivittäistehtäviin osastovastaavalla, joka sai bruttona 50e enemmän kuin rivimyyjä.

Palkat on Suomessa kauttaaltaan huonot. Varsinkin kriittisissä töissä ja varsinkin suhteessa tukiin. Muutoin palkansaajat tuntuvat seisovan yhdessä rintamassa, mutta hoitajilla on koko ajan menossa oma sota kaikkia muita vastaan.