Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Asunnon vuokranantajia ahneina pitäville vastaukseni on tässä:

Vierailija
09.02.2023 |

Annan vuokralle yhtä yksiötä kerrostalossa. Se on rakennettu 1970-luvulla jo siinä on oma tontti. Sijaitsee Turun keskustassa.

Saan siitä vuokraa 510 euroa. Siitä lähtee juuri vuokralainen ja välitysfirma pitää sitä edelleen käypänä vuokrana. En ole nostanut kertaakaan ja vuokralainen asui 3 vuotta.

Siihen on tehty 14 vuotta sitten hissi- porraskäytävä- ja yhteissauna- ja pesutuparemontit. Ne maksoin heti. 8 vuotta sitten tehtiin putkiremontti uusine kylppäreineen. Maksoin heti. Nyt juuri valmistui julkisivu-, lisäeristys- ja parveke- ovi-ja ikkunaremontti Sitä ei enää ole varaa maksaa heti (35 000 euroa).

Yhtiövastike on nyt mulla 400 euroa kuussa rahoitusvastikkeineen tuosta viimeisimmästä remontista. Vielä on tulossa täydellinen piharemontti autokansineen.

Saan siis voittoa 110 euroa kuukaudessa. Tästä maksan asujien välillä pintaremontit, hajonneet jääkaapit ym ja lisäksi tyhjät kuukaudet ja välityspalkkiot. Nyt on tulossa tyhjiä kuukausia. Tähän aikaan vuodesta ei juuri kelpo vuokralaisia ole tarjolla.

Itselle jäävästä osuudesta maksan 30 % veroa.

Olenko muka ahne?

Mikä teistä on kohtuullista?

Kommentit (115)

Vierailija
101/115 |
10.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niin? Edelleen se vuokralainen maksaa sinulle koko sen julkisivuremontin, jonka lisäksi sinä saat asunnon arvonnousun joka remonteista seuraa + vielä voittoa päälle satasen.

Miten jaksat valittaa?

Et ymmärtänyt, ei jää mitään satasen voittoa.

Kyllä jää. Aloittaja ei jostain syystä kertonut asunnon hoitovastiketta, joka voi yksiössä olla vaikka 100€. Tällä kaavalla vuokratulo onkin 400€, koska rahoitusvastike ei ole varsinaisesti kulu vaan nostaa asunnon arvoa.

T: toinen vuokranantaja

Vierailija
102/115 |
10.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eikö vuokrauksesta syntyvää voittoa ja tappiota voi jakaa eri vuosille?

Siis, jos yhtenä vuonna on tullut enemmän verotettavaa vuokratuloa kuin edellisenä vuonna, jolloin meni miinukselle, eikö tuota tappiota voi käyttää lisävähennyksenä verotuksessa?

Voisiko joku oikeasti tietävä vastata/selittää?

Alapeukut on yhtä tyhjän kanssa.

En mä tiedä peukuista, mutta ap:n tapauksessa tuollaisesta ei ole hyötyä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/115 |
10.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niin? Edelleen se vuokralainen maksaa sinulle koko sen julkisivuremontin, jonka lisäksi sinä saat asunnon arvonnousun joka remonteista seuraa + vielä voittoa päälle satasen.

Miten jaksat valittaa?

Et ymmärtänyt, ei jää mitään satasen voittoa.

Kyllä jää. Aloittaja ei jostain syystä kertonut asunnon hoitovastiketta, joka voi yksiössä olla vaikka 100€. Tällä kaavalla vuokratulo onkin 400€, koska rahoitusvastike ei ole varsinaisesti kulu vaan nostaa asunnon arvoa.

T: toinen vuokranantaja

Rahoitusvastike EI nosta asunnon arvoa. Asunnon ARVO on se VELATON hinta.

Vierailija
104/115 |
10.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Harmi, ettei tänne voi jakaa meemejä. Muuten olisin kommentoinut näin:

Asunnon vuokranantajia ahneina pitäville vastaukseni on tässä: meemi itkun tuhruisia silmiään seteleillä pyyhkivästä Woody Harrelsonista.

T. Oman asuntonsa pyörätuoliin joutuneelle äidilleen persnetolla vuokrannut

Ole hyvä:

https://smartbitchestrashybooks.com/reviews/ravenous-m-s-force/giphy-23…

En kyllä ymmärrä ketä haluat tässä tölväistä?

Itsekin vuokraan asuntoa aikuiselle lapselleni omakustannusperiaatteella.

Nimimerkistä päättelisin, että kommentti oli sarkastinen.

Vierailija
105/115 |
10.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap. Kerro milloin ostit asunnon ja mikä oli velaton hinta? Ja mikä on velaton arvo nyt? Ja etkö osannut ennakoida noita remontteja? Vai oliko perintö?

Vierailija
106/115 |
10.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minkä ihmeen takia vuokraat asuntoa kun kirjoituksen perusteella koet sen hirveänä rasitteena? Olisiko järkevämpää myydä pois ja sijoittaa rahat muilla tavoin? Remontit voit vähentää verotuksessa, joka myydessä tai maksuvuonna riippuen siitä miten merkitty taloyhtiön kirjanpitoon, mutta tämän varmaan jo tiesitkin.

Ja ne jääkaapit ja muutkin kodinkoneet ja kalusteet voi vähentää vuokratuloista verotuksessa.

Niin saa.

Vuoden tuotto 1000€

Liesi 500€

Veroa maksetaan 500 eurosta

500-30%=150€ tuotto 350€

Jos liesi ei hajoaisi, niin 

1000€-30%=700€

Tuottoero 350€.

Jokainen voi laskea paljon liesi maksoi.

Se liesi maksaa edelleen sen 500, et huomioinut sitä menona.

Juuri sen hän on laskelmassaan tehnyt, eli huomioi sen menoksi.

Jos kerran olet toista mieltä, niin esitä oma laskelma.

-eri

Vierailija
107/115 |
10.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaa erotella hoitovastikkeen ja rahoitusvastikkeen ero, jos taloyhtiö tulouttaa rahoitusvastikkeet nekin voidaan vähentää po-tuloista, eli jonkun taloyhtiörempan poismaksaminen ei välttämättä ole aina järkevää.

Jos 70-luvun kämpän ostaa niin pitää ostaessa jo miettiä niiden tulevien remppojen hintaa.

Mutta asuntosijoittamisen parhaat päivät ovat varmaa menneet.

Vierailija
108/115 |
10.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minkä ihmeen takia vuokraat asuntoa kun kirjoituksen perusteella koet sen hirveänä rasitteena? Olisiko järkevämpää myydä pois ja sijoittaa rahat muilla tavoin? Remontit voit vähentää verotuksessa, joka myydessä tai maksuvuonna riippuen siitä miten merkitty taloyhtiön kirjanpitoon, mutta tämän varmaan jo tiesitkin.

Ja ne jääkaapit ja muutkin kodinkoneet ja kalusteet voi vähentää vuokratuloista verotuksessa.

Niin saa.

Vuoden tuotto 1000€

Liesi 500€

Veroa maksetaan 500 eurosta

500-30%=150€ tuotto 350€

Jos liesi ei hajoaisi, niin 

1000€-30%=700€

Tuottoero 350€.

Jokainen voi laskea paljon liesi maksoi.

Se liesi maksaa edelleen sen 500, et huomioinut sitä menona.

Juuri sen hän on laskelmassaan tehnyt, eli huomioi sen menoksi.

Jos kerran olet toista mieltä, niin esitä oma laskelma.

-eri

Jatkan vielä sen verran, että verovähennysoikeus ei tarkoita sitä, etteikö vähennykseen menevistä ostoista jäisi myös itsensä maksettavaksi.

Vierailija
109/115 |
11.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Laitan vielä lyhyesti, että minulle käteen jäävä tulo kuukaudessa on aivan mitättömän vähän. Mahtaako sitä olla ollenkaan. En ole uskaltanut laskea, jos siis ottaa huomioon kaikki tyhjät kuukaudet vuokralaisten välillä ja välityspalkkiot ja matkat ja ajankäyttö yhtiökokouksissa ja asuntoa tarkastaessa ja asukkaiden välillä pientä pintaremonttia tehden.

Myönnän sen, että minun pitäisi tehdä tarkemmat laskelmat tästä kaikesta. Olen laskenut vain verottajaa varten vuosittain veroilmoitukseen, mutta kokonaisjuttuja en ole laskenut kuten jotkut tähännkirjoittaneet on tehneet hyvinkin tarkasti.

Asuntoa myydessä en usko saavani takaisin läheskään kaikkea asuntoon sijoittamaani. (Osto ja 2 suurta remonttia, jotka kaikki maksoin säästöistäni ja vielä tämä uusi 35 000 remontti, jota joudun maksamaan rahoitusvastikkeena eli velkana korkoineen)

Vierailija
110/115 |
11.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lisään, että pintaremontit tekee mun mies. Materiaalit vaan saa vähentää verotuksessa, ei muuta. Iso monen päivän työ kuitenkin.

(Joku takertuu jääkaappiin. Se on sinänsä pikku juttu. Se nyt vaan sattumoisin on uusittava. Kannattaisikohan ostaa jääkaappipakastin saman tien. Osia on rikkoontunut jääkaapista. On ollut aika heikkoa tekoa, vaikka on tunnettu merkki. Tää ostettava on jo neljäs jääkaappi asuntoon.

Vierailija
111/115 |
11.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Laitan vielä lyhyesti, että minulle käteen jäävä tulo kuukaudessa on aivan mitättömän vähän. Mahtaako sitä olla ollenkaan. En ole uskaltanut laskea, jos siis ottaa huomioon kaikki tyhjät kuukaudet vuokralaisten välillä ja välityspalkkiot ja matkat ja ajankäyttö yhtiökokouksissa ja asuntoa tarkastaessa ja asukkaiden välillä pientä pintaremonttia tehden.

Myönnän sen, että minun pitäisi tehdä tarkemmat laskelmat tästä kaikesta. Olen laskenut vain verottajaa varten vuosittain veroilmoitukseen, mutta kokonaisjuttuja en ole laskenut kuten jotkut tähännkirjoittaneet on tehneet hyvinkin tarkasti.

Asuntoa myydessä en usko saavani takaisin läheskään kaikkea asuntoon sijoittamaani. (Osto ja 2 suurta remonttia, jotka kaikki maksoin säästöistäni ja vielä tämä uusi 35 000 remontti, jota joudun maksamaan rahoitusvastikkeena eli velkana korkoineen)

Miksi et myy asuntoa ja sijoita myyntirahoja osakkeisiin, joista saa pelkästään osinkoina selvästi paremman tuoton paljon pienemmällä vaivalla?

Vierailija
112/115 |
11.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi et myy asuntoa ja sijoita myyntirahoja osakkeisiin, joista saa pelkästään osinkoina selvästi paremman tuoton paljon pienemmällä vaivalla?

Mulla on siis pieni määrä rahaa myös osakkeissa. Sieltä Olen joutunut dumppaamaan asunnon remppoihin. Loput rahat jätän osakkeisiin.

En uskalla laittaa kaikkia osakkeisiin eli munia samaan koriin, muttei tämäkään oikein kannata.

Ap

Vierailija
113/115 |
11.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mulla on siis pieni määrä rahaa myös osakkeissa. Sieltä Olen joutunut dumppaamaan asunnon remppoihin. Loput rahat jätän osakkeisiin.

En uskalla laittaa kaikkia osakkeisiin eli munia samaan koriin, muttei tämäkään oikein kannata.

Ap

Mikä on se skenaario, jossa tuon asunnon voisi olettaa tuottavan paremmin? Vuokrataso nousee selvästi? 1970-luvun asuntoon ei enää tarvitse tehdä remontteja? Kuinka todennäköisenä näitä pidät? Montako vuotta menee siihen, että saat edes viimeisimmän remontin maksetuksi nykyisellä rahoitusvastikkeella?

Vierailija
114/115 |
11.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ymmärrä miksi olet maksanut remontit heti, etkä rahoitusvastikkeena? Olisit saanut vuokran verovapaana. Vuokrattavasta tulostahan maksetaan veroa vain siitä osasta, joka jää menojen jälkeen käteen. Ja jos vastikkeet ovat suuremmat kuin vuokra, niin vuokraustoiminnan tappion saa vähentää verotuksessa.

Vaikuttaa siltä, että et ihan ole perehtynyt kaikkiin veroasioihin.

Vierailija
115/115 |
11.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En ymmärrä miksi olet maksanut remontit heti, etkä rahoitusvastikkeena? Olisit saanut vuokran verovapaana. Vuokrattavasta tulostahan maksetaan veroa vain siitä osasta, joka jää menojen jälkeen käteen. Ja jos vastikkeet ovat suuremmat kuin vuokra, niin vuokraustoiminnan tappion saa vähentää verotuksessa.

Vaikuttaa siltä, että et ihan ole perehtynyt kaikkiin veroasioihin.

Vaikuttaa vähän siltä, että sinä et ole perehtynyt kaikkiin veroasioihin. Rahoitusvastikkeen voi vähentää verotuksessa vuokratulosta vain siinä tapauksessa, että ne on tuloutettu taloyhtiön kirjanpidossa. Tyypillisesti näin tehdään suhteellisen uusissa taloyhtiöissä. Vanhoissa taloyhtiöissä korjauskustannuksiin kerätyt rahoitusvastikkeet usein rahastoidaan, jolloin niitä ei voi vähentää verotuksessa vuokratuloista, vaan vasta luovutusvoittoveroa laskettaessa asunnon myyntihinnasta sitten, kun asunto myydään.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kahdeksan seitsemän