Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Asunnon vuokranantajia ahneina pitäville vastaukseni on tässä:

Vierailija
09.02.2023 |

Annan vuokralle yhtä yksiötä kerrostalossa. Se on rakennettu 1970-luvulla jo siinä on oma tontti. Sijaitsee Turun keskustassa.

Saan siitä vuokraa 510 euroa. Siitä lähtee juuri vuokralainen ja välitysfirma pitää sitä edelleen käypänä vuokrana. En ole nostanut kertaakaan ja vuokralainen asui 3 vuotta.

Siihen on tehty 14 vuotta sitten hissi- porraskäytävä- ja yhteissauna- ja pesutuparemontit. Ne maksoin heti. 8 vuotta sitten tehtiin putkiremontti uusine kylppäreineen. Maksoin heti. Nyt juuri valmistui julkisivu-, lisäeristys- ja parveke- ovi-ja ikkunaremontti Sitä ei enää ole varaa maksaa heti (35 000 euroa).

Yhtiövastike on nyt mulla 400 euroa kuussa rahoitusvastikkeineen tuosta viimeisimmästä remontista. Vielä on tulossa täydellinen piharemontti autokansineen.

Saan siis voittoa 110 euroa kuukaudessa. Tästä maksan asujien välillä pintaremontit, hajonneet jääkaapit ym ja lisäksi tyhjät kuukaudet ja välityspalkkiot. Nyt on tulossa tyhjiä kuukausia. Tähän aikaan vuodesta ei juuri kelpo vuokralaisia ole tarjolla.

Itselle jäävästä osuudesta maksan 30 % veroa.

Olenko muka ahne?

Mikä teistä on kohtuullista?

Kommentit (115)

Vierailija
41/115 |
09.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ap ei sitten laske arvoa asunnon arvonnousulle. Sillähän ne suurimmat voitot tehdään. Jos siis asunto osattu ostaa oikealta paikalta.

"tehtiin"

Tehdäänkö vastaisuudessa jos sattuisi käymään kuten muutamana 70-luvun inflaatiovuonna kun asuntojen reaaliarvot laskivat.

Vierailija
42/115 |
09.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Turussa ei asuntojen hinnat laske, joten asunnon arvonnousu on se juttu millä ap rikastuu.

Mietihän, jos kämppäsi olisi jossain Salossa missä Nokian matkapuhelimien jälkeen ei ole ollut mitään elämää.

Vai ajattelitko ap nopeaa rikastumista vuokratuloilla? Nosta vuokrasi 1290 euroon kuukaudessa ja rahaa tulee ovista ja ikkunoista.

1290 euroa olisikin aika kohtuullinen vuokra siihen nähden, että asunto on tavallaan velkaa minulle niistä aiemmin säästöistäni maksamistani remonteista ja nyt vielä tämä 35 000 euron remontti päälle.

Mutta turha haaveilla noin suuresta vuokrasta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/115 |
09.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on nättinummessa yksiö, jota vuokraan 540€/kk. Vastike ja julkisivurempan rahoitusvastike 200€. Remontti-ja hankintalainaa lyhennän 170€. Ja kun alkupääomakin, siis peritty luukun puolikas, ei maksanut mulle kuin perintöveron verran, niin mun mielestä tää on aika hyvä diili. Mullahan on 15 vuodessa jonkun muun mulle maksama asunto, vaikkei siitä just nyt kassavirtaa tulekaan.

Vierailija
44/115 |
09.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla on nättinummessa yksiö, jota vuokraan 540€/kk. Vastike ja julkisivurempan rahoitusvastike 200€. Remontti-ja hankintalainaa lyhennän 170€. Ja kun alkupääomakin, siis peritty luukun puolikas, ei maksanut mulle kuin perintöveron verran, niin mun mielestä tää on aika hyvä diili. Mullahan on 15 vuodessa jonkun muun mulle maksama asunto, vaikkei siitä just nyt kassavirtaa tulekaan.

Sulle voi tulla siihen vielä putkiremontti ja lämmityspatteriremontti. Sitten kohta se ei enää olekaan kannattavaa, kun makselet niidenkin lainoja. Lisäksi hissitemontti ym.

Vierailija
45/115 |
09.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sulle voi tulla siihen vielä putkiremontti ja lämmityspatteriremontti. Sitten kohta se ei enää olekaan kannattavaa, kun makselet niidenkin lainoja. Lisäksi hissitemontti ym.

Nuo nyt eiole näköpiirissä vielä hetkeen. Pihan asvaltointi on tulossa ja se ei yksiössä ole kallis, siihenhän se menee vähennettäviin vastikkeisiin. Asunnolle on suunnitelmia eläkepäiville, joten vuokralaiset ehtii maksaa remontteja enemmänkin.

Vierailija
46/115 |
09.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ottaisin vuokraa min. 650e, max 710e riippuen sijainnista.

Mulla vähän sama tilanne muualla ja ajattelin pistää kesäkaudeksi airb&n-sivustolle tai hotels.com.

En jaksa pitkäaikaisia ja kesäkautena voi saada helposti koko vuoden tuoton.

No ota ihmeessä yli Turun vuokratason ja ihmettele kun kukaan ei vuokraa. Tuo kesävuokraus järkevämpi idea.

Vierailija
47/115 |
09.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jääkaappi kestää 10-15 vuotta kun ei osta jotain halvinta alelaaripaskaa.

Pintamaalit sikäli kun niitä tarvitsee (ei tarvitse jos hyvä asunto koska silloin vuokralaiset haluavat pysyä niin pitkään kuin mahdollista) maksaa noin 60 euroa.

Eli eipä nyt yliarvioida myöskään "ylläpitokuluja". Saat kämpästä paitsi ilmaista pääomatuloa n. tonnin vuodessa, niin vuokralainen myös maksaa koko arvonnousun yhtiövastikkeen/remonttilainojen kautta noin kuutisen tonnia vuodessa, ilman että sinun pitää sormea nostaa.

Tuloutetut pitää maksaa verotuksessa kun myy.

Vierailija
48/115 |
09.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niin? Edelleen se vuokralainen maksaa sinulle koko sen julkisivuremontin, jonka lisäksi sinä saat asunnon arvonnousun joka remonteista seuraa + vielä voittoa päälle satasen.

Miten jaksat valittaa?

Miten niin voittoa yli satanen? Tuossahan kerrotaan että osuudesta menee 33e veroa ja ostaa jäljelle jääneellä osuudella kodinkoneita tarvittaessa ja tekee pintaremppaa. Yksi rikkoutunut jääkaappi vie 500e, jos muuta niin siihen menee koko tuotto.

Jääkaapin saa vähentää verotuksessa, usko jo. Mutta eipä tuo muuten lyö leiville.

Vierailija
49/115 |
09.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niin? Edelleen se vuokralainen maksaa sinulle koko sen julkisivuremontin, jonka lisäksi sinä saat asunnon arvonnousun joka remonteista seuraa + vielä voittoa päälle satasen.

Miten jaksat valittaa?

Miten niin voittoa yli satanen? Tuossahan kerrotaan että osuudesta menee 33e veroa ja ostaa jäljelle jääneellä osuudella kodinkoneita tarvittaessa ja tekee pintaremppaa. Yksi rikkoutunut jääkaappi vie 500e, jos muuta niin siihen menee koko tuotto.

500 euron jääkaappi kestää nykyään noin kymmenen vuotta tai enemmän. Eli siihen menee noin puolen vuoden tuotot ja saa kymmenessä vuodessa päälle 8040 euroa itselleen.

Miksi takerrut johonkin lillukanvarsiin kuten jääkaappiin kertakuluna, kun AP saa myös kuitattua 30 tonnin velan (yhtiövastikkeiden kautta) vuokralaisen avulla noin viidessä vuodessa? Ventovieras siis maksaa hänelle siitä, että hänen asuntonsa arvo nousee.

Mistä nuo lukemat tempaisit? Kaikki ei vielä asu Tampereella. Täysin utopistista muualla Suomessa.

Väännetään nyt rautalangasta:

Verojen jälkeen hän saa täysin ilmaiseksi 67€x12 = vähän päälle 800 euroa vuodessa.

Tämän lisäksi vuokralainen kuittaa yhtiövastikkeen joka johtui remonteista 400x12 = 4,800€ vuodessa tai kymmenessä vuodessa 48,000€.

Vuokran yhteissumman ollessa siis 510€.

Miten Tampere tai asuinalue liittyy asiaan mitenkään?

Jos ne remonttilainat on rahastoitiu niin eipä saa edes vuokrausaikana huomioida vuokratuottoa laskiessa.

Vierailija
50/115 |
09.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Huomatkaa, että olen 14 vuoden aikana maksanut omista säästöistäni kylppäri- ja putkiremontin ja yleisten tilojen remontin. Nyt tuli vielä tuo 35 000 euron (aivan överi) julkisivuremontti. (Yritin toki yhtiökokouksissa muuttaa sitä puheenvuoroillani maltillisemmaksi, mutta enemmistö halusi toisin.)

Nyt sitten menee rahoitusvastikkeessa tuota julkisivuremonttia yli satanen kuussa. Laina ei tietenkään lyhene satasella kuussa, vaan siinä on korkoa mukana. Menee todella kauan lyhentää 35 000 euron lainaa, kun kuussa lyhenee alle satasella.

Tämä on oikeastaan aika tappiollista koko vuokraaminen. Ei asunnon arvo nouse samassa suhteessa. Tosiaan se piharemontti autokansineen on tulossa vielä.

Mutta jos minulla ei olisi ollenkaan tuota remonttilaina, niin silti aika huono tuotto on asunnolla, kun siitä maksaa verot ja tulee ne tyhjät kuukaudet ja välityspalkkiot noin 3-5 vuoden välein. Kerran oli vuokralainen vain vuoden.

Ap

Välitysliikkeet ärsyttävät. Eivät vastaa vuokralaisille ja Vuokraturvalla ei näe hakulomaketta ennen kun kirjautuu pankkitunnuksilla. Yritän itse välttää mutta joskus on pakko.

Vierailija
51/115 |
09.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ilmoittamassasi vastikkeessa on mukana rahoitusvastike eli vuokralainen maksaa sinun puolestasi asunnon remontin, ja silti viitsit valittaa.

EI MAKSA

Vierailija
52/115 |
09.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miten jaksat valittaa?

No siksi kun tässä puhuttiin asunnon arvonnoususta. Sitä ei välttämättä tapahdu rempoista huolimatta.

500 euron jääkaappi kestää nykyään noin kymmenen vuotta tai enemmän. Eli siihen menee noin puolen vuoden tuotot ja saa kymmenessä vuodessa päälle 8040 euroa itselleen.

Miksi takerrut johonkin lillukanvarsiin kuten jääkaappiin kertakuluna, kun AP saa myös kuitattua 30 tonnin velan (yhtiövastikkeiden kautta) vuokralaisen avulla noin viidessä vuodessa? Ventovieras siis maksaa hänelle siitä, että hänen asuntonsa arvo nousee.

Mistä nuo lukemat tempaisit? Kaikki ei vielä asu Tampereella. Täysin utopistista muualla Suomessa.

Väännetään nyt rautalangasta:

Verojen jälkeen hän saa täysin ilmaiseksi 67€x12 = vähän päälle 800 euroa vuodessa.

Tämän lisäksi vuokralainen kuittaa yhtiövastikkeen joka johtui remonteista 400x12 = 4,800€ vuodessa tai kymmenessä vuodessa 48,000€.

Vuokran yhteissumman ollessa siis 510€.

Miten Tampere tai asuinalue liittyy asiaan mitenkään?

NO siksi kun tässä puhuttiin asunnon arvonnoususta. Sitä ei välttämättä tapahdu rempoista huolimatta.

Sillä estetään arvonlasku.

Vierailija
53/115 |
09.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt kun kaikilla pitää olla sijoitusasuntoja niin monet ei tajua että ei se ole mikään rahaluukku josta rahaa tulee kuin roskaa. Pitää olla jotain hajua mikä on sijoituksena kannattava, pitää olla myös ihmistuntija. Monet sortuvat ahneuteen ja vuokria korotetaan pilviin ja vuokravakuutuksia varastetaan vuokralaisilta heppoisin perustein. Sitten vielä ihmetellään kun sattuu vuokralaisia joiden jäljiltä asunto on kuin läävä. Aloittajan tapauksessa näyttää olevan jotain hämärää siinä miten taloyhtiön asioita hoidetaan. Ehkä sieltä löytyy joku luihu tyyppi joka on huomannut loistavan tilaisuuden parannella omaa rahatilannettaan osakkeenomistajien kustannuksella. Kannattaisi siis myös kiinnittää huomiota siihen mitä siellä taloyhtiön toimijoiden joukossa puuhaillaan.

Vierailija
54/115 |
09.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

510€ vuokra Turun keskustassa? Pistä hintaa pari satkua lisää, ellet laske jotain Raisiolaista lähiötä Turun keskustaksi.

Välitystoimisto sanoi tuon käyväksi hinnaksi. 510-520 euroa kuulemma voisi saada.

No oletko edes kokeillut hinnaksi 650?

Vierailija
55/115 |
10.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nyt kun kaikilla pitää olla sijoitusasuntoja niin monet ei tajua että ei se ole mikään rahaluukku josta rahaa tulee kuin roskaa. Pitää olla jotain hajua mikä on sijoituksena kannattava, pitää olla myös ihmistuntija. Monet sortuvat ahneuteen ja vuokria korotetaan pilviin ja vuokravakuutuksia varastetaan vuokralaisilta heppoisin perustein. Sitten vielä ihmetellään kun sattuu vuokralaisia joiden jäljiltä asunto on kuin läävä. Aloittajan tapauksessa näyttää olevan jotain hämärää siinä miten taloyhtiön asioita hoidetaan. Ehkä sieltä löytyy joku luihu tyyppi joka on huomannut loistavan tilaisuuden parannella omaa rahatilannettaan osakkeenomistajien kustannuksella. Kannattaisi siis myös kiinnittää huomiota siihen mitä siellä taloyhtiön toimijoiden joukossa puuhaillaan.

Olet oikeassa! Luulen, että tosiaan on jotain hämärää noissa remonttipäätöksissä. Tehtiin ihan liian kallis remontti. Esim parvekkeille pakotettiin ottamaan monia turhia ja kalliita lisävarusteita. En olisi halunnut maksaa niistä yhdestäkään.

Ehkä joku sai jotain hyötyä siitä, että remontti oli kallis.

Vierailija
56/115 |
10.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

510€ vuokra Turun keskustassa? Pistä hintaa pari satkua lisää, ellet laske jotain Raisiolaista lähiötä Turun keskustaksi.

Välitystoimisto sanoi tuon käyväksi hinnaksi. 510-520 euroa kuulemma voisi saada.

No oletko edes kokeillut hinnaksi 650?

En ole kokeillut pyytää markkinahintaa korkeampaa vuokraa. Arvelen vuokralaisen tuolloin kärkkyvän koko ajan halvempaa ja lähtevän heti, kun vuosi on täynnä.

Tällöin tulee tyhjiä kuukausia ja välityskuluja.

Vierailija
57/115 |
10.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin, luuleeko ihmiset, että vuokralla asuvat käy parturissa. No, monikaan ei käy. Minun tyttäreni tai puolisoni leikkaa hiukseni.

Vierailija
58/115 |
10.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Niin, luuleeko ihmiset, että vuokralla asuvat käy parturissa. No, monikaan ei käy. Minun tyttäreni tai puolisoni leikkaa hiukseni.

5000 ihmistä kuolee kuukaudessa. Eikö ole hyvä, että asiakkaat vähenevät ja saadaan asuntovelkaiset ulosottoon.

Vierailija
59/115 |
10.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mahtaako minunkaan vuokraisäntäni tietää, että minulla ei ole rahaa parturiin, tuskin.

Vierailija
60/115 |
10.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mahtaako minunkaan vuokraisäntäni tietää, että minulla ei ole rahaa parturiin, tuskin.

Hiukset voi leikata vaikka itse ja tehdä letin tai nutturan, ei näy miten hiustenlatvat on leikattu.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kaksi kaksi