En kestä mummoutumista ulkonäössä!
Kuinka kestit sekoamatta piirteiden katoamisen, ihon rypistymisen ja löystymisen?
Kommentit (76)
Mitä vanhemmaksi tulen, sitä enemmän tuntuu merkitsevän se, miltä minusta tuntuu eikä se, miltä näytän. Nuorempana oli lähes hysteeristä virheiden etsintää ja murehtimista, nyt keskityn nauttimaan elämästäni.
Ehkä vähemmän yllättäen minusta myös tuntuu kauniimmalta, kun ihmiset viihtyvät seurassani: pystyn olemaan paljon paremmin läsnä heille ja itselleni, sen sijaan että murehtisin miltä näytän tai kuulostan. Miehet vaikuttavat pitävän muutoksesta, vaikka peili ei samaa mieltä olekaan :D
Mua se ei haittaa ollenkaan. Olen 48 v. Olin nuorena kaunis, jopa kaduilla usein ihailtu ja lähestytty. Jossain 35 v iässä aloin muuttua tavikseksi, jonkinasteinen lihominen edesautti asiaa. 42 v alkoi esivaihdevuosioireet ja tuli pikarupsahdus. Nyt olen kaulahelttainen, ryppyinen, bulldogposkinen mummo. Mutta se on mulle ihan ookoo. Miksi minun täytyisi enää olla kaunis? Kauneus on katoavaista, se on ihan luonnollinen ilmiö. Mieheni kanssa olen ollut naimisissa yli 20 vuotta, ei meidän juttu enää ulkonäköön perustu, eikä kummannkaan tarvi miettiä että toinen voisi lakata rakastamasta ulkonäön muutosten takia. Ennemmin tai myöhemmin alkaa tulla sairauksia ja vanhuuden rajoitteitakin, eikä nekään meidän juttua todennäköisesti riko. Saati joku pelkkä ulkokuori. Yhdessä on onnellisesti rupsahdettu ja elämä on mukavaa.
Lihavuus vanhentaa ja ei kannata odottaa sinne että mittari kilahtaa 55 ja vasta sitten herätä tekemään jotain. Aktiivisesti kun tekee koko ajan ajan kuluessa toimenpiteitä niin vanhenee kauniisti.
Vierailija kirjoitti:
Vain Suomessa omaan ulkonäköön panostaminen nähdään pinnallisena. Aion itse kyllä huoltaa itseäni vielä pitkään, se tukee omaa hyvinvointia. Mummonikin asuessaan vielä 84-vuotiaana palvelutalossa värjäytti ja käherrytti hiuksiaan. Ei tässä tartte harmaaksi muuttua jos ei itse halua, jokainen tyylillään
Ulkonäöstään voi pitää huolta myös pelkäämättä vanhenemista. Amerikassa sitä pelätään, ja ihmiset ottaa botoxia, fillereitä, käy plastiikkakirurgisissa toimenpiteissä. Toisin on esim. Ranskassa. Sielläkin naiset välittävät paljonkin ulkonäöstään, mutta ikääntymisen merkkejä ei siellä pidetä ollenkaan rumana. Ryppyjä saa olla, harmaat hiukset saa olla. Silti voi olla pitkät huolella laitetut hiukset ja vaikka punaista huulipunaa. Siellä ajatellaan, että tyylin pitää elää iän mukaan, mutta että silloin kun tyyli ja ikä ovat sopusoinnussa, vanhakin ihminen voi olla kaunis. Olen ihan samaa mieltä.
Vierailija kirjoitti:
Se on hauskaa kun niin moni ihminen pitää pinnallisena sitä, että joku ei halua näyttää vanhalta ja väsyneeltä. Itsehän päätin, etten jaksa kuunnella muiden jatkuvaa huomauttauttelua siitä, että näytän "väsyneeltä". Siitä on oikeasti monessa tilanteessa haittaa, jos muut tulkitsevat väärin vain siksi, että naama roikkuu. Ilmeisen moni on pinnallinen muiden ulkonäön suhteen vaikka ei omalle naamalleen aikoisi tehdä mitään.
Se on vain semmoinen lyhyt välivaihe, jossa ihmiset huomauttelee tai tulkitsee väärin. Sitä tapahtuu kun naama on hiljattain muuttunut, ja on tottunut näkemään sen saman ihmisen ilman iän merkkejä. Kyllä ihmiset tottuu, että ei ne huulet alaspäin johdukaan tyytymättömyydestä vaan iästä, eikä ne mustat kuopalla olevat silmänaluset valvomisesta vaan iästä. Mullekin joskus 40 v paikkeilla hetki kommentoitiin että ai kauhea kun näytät väsyneeltä tms, sanoin reippaasti että en ole, olen vaan vanha. Äkkiä se kommentointi loppui ja työelämässä teknisellä alalla ei ole ollut mitään haittaa siitä että ihan luonnon mummoutunut olen.
Siihen kannattaa kyllä vaan tottua, koska se tulee tapahtumaan joka tapauksessa. Ihan turhaa taistelua tuulimyllyjä vastaan yrittää estää sitä. Tiedän naisia, jotka käyttää todella paljon aikaa päivittäin tämän asian parissa. Yöksi naama kinesioteipataan, sitten gua shata ja rolleria ja ties mitä monivaiheisia ihonhoitorutiineja, kauneushoitoloissa mikroneulauksissa vähän väliä jne. Ja silti juuri nämä samat naiset kaikken eniten tuntuvat murehtivan sitä ulkonäköään. Monet meistä taviksista, jotka antaa luonnollisen vanhenemisen vaan tapahtua eikä se haittaa, päästään yhdellä stressinaiheella vähemmän, ja voidaan keskittyä mukavampiin asioihin kuin oman naaman vanheneminen ja sen pelko.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Outoa, että ennen vahaan mummot näytti mummoilta ja oli onnellisia ja hyväntuulisia. Naisia taidetaan aivopestä.
Itsekin olen miettinyt palstan ulkonäkö-vanhenemis-ryppy-kouhotuksia lukiessani, että onko tämä joku nykypäivän ilmiö? Vai onko edes kovin yleinen ilmiö edelleenkään? Täällähän korostuu monet sellaiset ilmiöt, jotka eivät todellisuudessa ole kovin yleisiä.
Tämä. Olen itse 47 v enkä tunne ketään ikäistäni tosielämässä jolle ulkonäkö olisi enää kovin merkittävä asia. Nekin jotka laihduttaa, yleensä tekee sen terveyssyistä, siinä missä nuorempana siinä saattoi olla tärkeämpi juttu ulkonäkö. Ja useimmille tyylissä menee jo mukavuus kauneuden edelle, eikä todellakaan yritetä näyttää nuoremmilta kuin ollaan. On rento mukava olo rauhassa vanheta ja nauttia siitä, että vielä ei isompia vaivoja ole. Ryppyinen ja helttainen naama on ihan sympaattisen näköinen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Outoa, että ennen vahaan mummot näytti mummoilta ja oli onnellisia ja hyväntuulisia. Naisia taidetaan aivopestä.
Itsekin olen miettinyt palstan ulkonäkö-vanhenemis-ryppy-kouhotuksia lukiessani, että onko tämä joku nykypäivän ilmiö? Vai onko edes kovin yleinen ilmiö edelleenkään? Täällähän korostuu monet sellaiset ilmiöt, jotka eivät todellisuudessa ole kovin yleisiä.
Tämä. Olen itse 47 v enkä tunne ketään ikäistäni tosielämässä jolle ulkonäkö olisi enää kovin merkittävä asia. Nekin jotka laihduttaa, yleensä tekee sen terveyssyistä, siinä missä nuorempana siinä saattoi olla tärkeämpi juttu ulkonäkö. Ja useimmille tyylissä menee jo mukavuus kauneuden edelle, eikä todellakaan yritetä näyttää nuoremmilta kuin ollaan. On rento mukava olo rauhassa vanheta ja nauttia siitä, että vielä ei isompia vaivoja ole. Ryppyinen ja helttainen naama on ihan sympaattisen näköinen.
Tämä. Olen vasta 31 mutta kukaan mies ei ole päässyt tekemään tarpeitaan minuun kuuteen vuoteen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vain Suomessa omaan ulkonäköön panostaminen nähdään pinnallisena. Aion itse kyllä huoltaa itseäni vielä pitkään, se tukee omaa hyvinvointia. Mummonikin asuessaan vielä 84-vuotiaana palvelutalossa värjäytti ja käherrytti hiuksiaan. Ei tässä tartte harmaaksi muuttua jos ei itse halua, jokainen tyylillään
Ulkonäöstään voi pitää huolta myös pelkäämättä vanhenemista. Amerikassa sitä pelätään, ja ihmiset ottaa botoxia, fillereitä, käy plastiikkakirurgisissa toimenpiteissä. Toisin on esim. Ranskassa. Sielläkin naiset välittävät paljonkin ulkonäöstään, mutta ikääntymisen merkkejä ei siellä pidetä ollenkaan rumana. Ryppyjä saa olla, harmaat hiukset saa olla. Silti voi olla pitkät huolella laitetut hiukset ja vaikka punaista huulipunaa. Siellä ajatellaan, että tyylin pitää elää iän mukaan, mutta että silloin kun tyyli ja ikä ovat sopusoinnussa, vanhakin ihminen voi olla kaunis. Olen ihan samaa mieltä.
Ranskassa on kyllä ihan hirveää niuhotusta painon ja ulkonäön suhteen. Naisille ei tosiaankaan sallita mitään "rupsahtanut ja vihainen, pullea emäntä" -lookia. Se luonnollinen vanheneminen saa olla vaan sitä eleganttia tai charmikasta tyyppiä. Näkyy jo tv-kanaviltakin.
Joo harmaata tukkaa on (se myös näyttää paksussa eteläntukassa ihan erilaiselta), mutta naamaleikkauksia tehdään ja monesti puleerataan kuin viimeistä päivää. Tarvitsee katsoa vain Macronin vaimoa.
Kyllä Suomessa saa naiset mun mielestä vielä ihan rauhassa olla vanhoja, mutta luulen, että leikkauksistakin valitettavasti tulee melko normi, kun nuo huulitäytteetkin jo tulivat. Ruotsissahan ollaan tässäkin jo "pidemmällä".
Vierailija kirjoitti:
Se on hauskaa kun niin moni ihminen pitää pinnallisena sitä, että joku ei halua näyttää vanhalta ja väsyneeltä. Itsehän päätin, etten jaksa kuunnella muiden jatkuvaa huomauttauttelua siitä, että näytän "väsyneeltä". Siitä on oikeasti monessa tilanteessa haittaa, jos muut tulkitsevat väärin vain siksi, että naama roikkuu. Ilmeisen moni on pinnallinen muiden ulkonäön suhteen vaikka ei omalle naamalleen aikoisi tehdä mitään.
Totta. Ja sitten sellainen juttu, että jos 45+nainen ei laita itseään yhtään, voi tulla mieleen onko krapula? Tai alko ongelma. Jos tukka roikkuu, vaatteet nukkavierut, naama meikittä ja vielä väsynyt ilme.
Itsekin jo 50+ ja meikkaan joka päivä. Ja laitan hiukset enkä mene duuniin esimerkiksi rönttövaatteissa. Voisin mennä koska en tee aspatyötä. Mutta en mene. Joku vinoillut että miehiäkö yritän jahdata, en. Naimisissa olen.
Silmäluomileikkaus varmaan tulee, on tässä sikäli luomet lupsahtaneet. Ei pahasti vielä.
Näillä en tarkoita sitten henkkamaukan tms nuorten releisiin pukeutumista. Täytyy yrittää tyyliä pitää mummon ja pissiksen välillä.
Minä pidän Ursula von den Leyenin ulkonäöstä. Saman ikäinen kuin Madonna, mutta näyttää 100 kertaa paremmalta. Ursulalla on aina huulipunaa, se jo piristää kummasti. Jos jotain toimenpiteitä tehty, niin tehty hyvällä maulla ja varovaisesti. Itsestäni tiedän, että silmäni lähes muurautuvat kiinni,Bellen tee silmäluomi leikkausta. Äidillä ja mummolla oli samanlainen rakenne.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse olen 47v tänä vuonna ja vielä on pärjätty treenaamalla, retinolilla, vedellä ja kunnon yöunilla. Aion kyllä testata eri toimenpiteitä heti kun tarvetta on.
Uteliaisuudesta, paljonko käytät instagramia, facebookia, tiktokkia tai muuta somea esim iltalehteä?
Miten liittyy mihinkään?
Iltalehti ei ole some.
Pakkohan siihen on sopeutua, että omat piirteet muuttuvat eikä näytä enää samalta kuin nuorempana. Minullekin tämä prosessi on ollut vaikea, mutta yritän pitää huomioni muissa asioissa tietoisesti. Esteettisiin hoitoihin tuskin lähden, kun näin tuon tuoreimman kuvan Madonnasta.
Suominaisilla tämä alkaa siinä neljänkympin korvilla. Ei todellakaan ole kaunista katseltavaa.
En ole vielä kokenut, mutta tiedostan sen että kokonaisvaltainen hyvinvointi näkyy myös kasvoilla. Katkeraksi ei kannata tulla vaan hymyillä niille asioille jotka ovat elämässä hyvin :) Mun mielestä on sitäpaitsi käsittämätöntä että luonnollista vanhenemista vieroksutaan. Varttuneempikin nainen voi olla tosi hyvän näköinen kun mukana on tervettä itseluottamusta ja ymmärrystä siihen ettei kaikkea tarvitse ottaa niin vakavasti. Onneksi oon aina tykännyt luonnollisesta lookista, niin onpahan sitten valinnanvaraa mitä alkaa kokeilla jos jostain syystä alkaisi oikein ahdistamaan. :D
N31
Höh! Täytän keväällä 65 ja ihan hyvältä näytän. Mitkä rypyt?
Angelan (90 pv morskuna) poskivekit ovat kyllä aivan tosiluokkaa ryppymaailmassa.
Noita ei saa edes ryyppäämällä. Katsopas äitiäsi ja isoäitiäsi. Sieltä näet osviitan tulevaisuuteesi.
Anoppini kasvot olivat kuin shakkiruutu ja sillehän ei voi mitään. Äitini kasvot ovat kuin vauvan pylly.
Ne geenit.