CM-kassa Pia valittaa: tienaa käteen vähän vaille 1900 euroa
1900e käteen - Sehän on hyvä palkka!!!
Kommentit (529)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Työ kaupassa/kassalla on monesti osa-aikatyötä. Siinä jää väkisinkin vähemmän käteen. Ei ole kuukausiansiot verrattavissa 40 h viikossa tekeviin muihin aloihin. Itse tekisin mieluusti 20 h/vko ja nykyään tulisin sillä palkalla toimeenkin, mutta kukaan ei ota minua kassalle ylikoulutetun ja paljon korkeapalkkaisemman ja erilaisen työhistoriani vuoksi. Ja oma työnantajani ei osa-aikaistamaan suostu. Vapaa-aikaa ikävä. Vaikka sit ei olisi varaa matkustella tms.
No ei sulla olisi aikaakaan nykyistä enempää, koska ei ne osa-aikatyön tunnit tarkoita esim kolmea 7,5 tunnin työpäivää vaan esim kahta kuuden tunnin välivuoroa klo 12-18 maanantaina ja torstaina ja kahta viiden tunnin iltaa tiistaina ja perjantaina klo 14-19 sekä yhtä 3 tunnin vuoroa lauantaina klo 10-13.
Vapaata on sillä viikolla sunnuntaina ja keskiviikkona. Ja kuten huomasit, niitä lisiin oikeuttavia tunteja on vain kahtena arki-iltana yhteensä kaikki kaksi tuntia.
Tuossahan jäisi tosi paljon enemmän vapaa-aikaa nykyiseen 40 tunnin viikkotyöaikaan verrattuna. Pääsisin aamulla uimaan rauhalliseen aikaan, voisin lenkkeillä valoisaan aikaan yms. Olisi vaihtelevaa. Ihanaa. Ei sekään kivaa ole, että arkiaamit on AINA oltava toimistolla klo 8. Aamu-uninen en ole, mutta tosiaan lenkille en pimeällä halua ja uimahalli ei aukea tarpeeksi aikaisin.
Otan osaa. Mulla uimahalli tosi kaukana 10km. En jaksa ikinä mennä. Teen enimmäkseen iltavuoroa ja lenkille aina klo 9 aamulla 2 km. Se virkistää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuo on hyvä palkka. Olen itse kouluterveydenhoitaja, minulla on kaikki ikälisät.
Palkka 1987euroa kuukaudessa käteen.
Niin. Teet aika todennäköisesti päivätyötä ja et vuorotyötä tai vääntäydy viikonlopuksi töihin. Pian saman suuruiseen palkkaan sisältyy lisät. Ymmärrätkö mikä ero teidän kahden tilanteessa on? Mitä veikkaat kummalla teistä on suurempi peruspalkka? Paljonko saisit, jos tekisit vuorotyötä, kuten Pia?
Monessa työssä tehdään päivätyötä, mutta samalla teetetään myös paljon ylitöitä, joista ei makseta mitään lisäpalkkaa. Eli vaikka työpäivä olisi klo 7-22, niin palkkaa ei tipu senttiäkään enempää. Itselläkin tuli edellisessä työpaikassa 80h ylitöitä/kk.
Kerro ihmeessä millainen työ sinulla sitten on ja miksi suostut sellaiseen? Palstalla niin parjattuna lähihoitajana en ole koskaan tehnyt ylitöitä ilman asianmukaista korvausta. No, joskus on mennyt viisi minuuttia yli ajan omaan piikkiin.
Mikä tahansa ylemmän toimihenkilön työ on tällaista; on kokonaispalkka ja nimellisesti työmäärä on yleensä 37,5h / 40h per viikko, mutta odotusarvo on että siellä ollaan töissä ja määritellyt työt hoidetaan ajallaan, meni siinä sitten 40 tai 60 h per viikko. Ylemmät toimihenkilöt eivät myöskään saa käytännössä mitään korvausta mm. vapaa-ajalla matkustamisesta.
Yleisin kompensaatio em. "ylitöistä" on se, että oman esihenkilön kanssa sovitaan exceliin kertyneiden saldojen pitämisestä vapaina. Mutta näitä ylitöitä olen nähnyt joillain ihmisillä olevan exceleissään 500-1000 tuntia, eikä semmoista taloa olekaan missä voisi olla 3-6 kuukautta putkeen poissa, epävirallisilla "saldovapailla".
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pamilaiset vaativat liian suurta palkankorotusta. 50 euroakin on nykyään iso raha, se riittäisi ihan hyvin.
Kaikille ei vaan voida maksaa kolmea tonnia kuussa.
PAMilaisille ei ilmeisesti makseta edes kahta tonnia kuussa, vaikka tekisi täydet tunnit.
Myyjän lähtöpalkka täysillä tunneilla on kaksi tonnia. Erikoisalan myyntityöstä tulee enemmän.
Niin on. Täysiä tunteja ei vain ole tarjolla, henkilö josta keskustelu lähti teki myös osa-aika yli 20 vuotta. Erikoisliikkeessä ei käytännössä saa täysiä tunteja ikinä, koska aamun ja illan hiljaiset tunnit eivät kaipaa työntekijöitä, joten koko henkilökunta menee osa-aikasopimuksilla.
B-t-b ja vastaavat erikseen, näihin ei myöskään työllistetä vajaakuntoisia ja tettiläisiä, jotka av:n mukaan voisivat isotkin marketit pyörittää päineen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuo on hyvä palkka. Olen itse kouluterveydenhoitaja, minulla on kaikki ikälisät.
Niin. Teet aika todennäköisesti päivätyötä ja et vuorotyötä tai vääntäydy viikonlopuksi töihin. Pian saman suuruiseen palkkaan sisältyy lisät. Ymmärrätkö mikä ero teidän kahden tilanteessa on? Mitä veikkaat kummalla teistä on suurempi peruspalkka? Paljonko saisit, jos tekisit vuorotyötä, kuten Pia?
Monessa työssä tehdään päivätyötä, mutta samalla teetetään myös paljon ylitöitä, joista ei makseta mitään lisäpalkkaa. Eli vaikka työpäivä olisi klo 7-22, niin palkkaa ei tipu senttiäkään enempää. Itselläkin tuli edellisessä työpaikassa 80h ylitöitä/kk.
Kerro ihmeessä millainen työ sinulla sitten on ja miksi suostut sellaiseen? Palstalla niin parjattuna lähihoitajana en ole koskaan tehnyt ylitöitä ilman asianmukaista korvausta. No, joskus on mennyt viisi minuuttia yli ajan omaan piikkiin.
Mikä tahansa ylemmän toimihenkilön työ on tällaista; on kokonaispalkka ja nimellisesti työmäärä on yleensä 37,5h / 40h per viikko, mutta odotusarvo on että siellä ollaan töissä ja määritellyt työt hoidetaan ajallaan, meni siinä sitten 40 tai 60 h per viikko. Ylemmät toimihenkilöt eivät myöskään saa käytännössä mitään korvausta mm. vapaa-ajalla matkustamisesta.
Yleisin kompensaatio em. "ylitöistä" on se, että oman esihenkilön kanssa sovitaan exceliin kertyneiden saldojen pitämisestä vapaina. Mutta näitä ylitöitä olen nähnyt joillain ihmisillä olevan exceleissään 500-1000 tuntia, eikä semmoista taloa olekaan missä voisi olla 3-6 kuukautta putkeen poissa, epävirallisilla "saldovapailla".
Mun miehellä on tuollainen sopimus. Toki hänen kk-palkkansa on nelinkertainen omaani verrattuna, joten jokainen ymmärtää ettei hanskoja voi tiputtaa joka päivä klo 16.
Hän ei myöskään kerrytä noin järjettömiä saldoja kuin tuossa edellä kuvattiin, vaan pitää muutaman kerran vuodessa ne pois. Käytännössä tuollaiset "aina töissä"- tyypitkään eivät vuosikausia noita kerryttele, joko jäävät pitkälle burnissaikulle ja aloittavat siinä uuden uran unisieppareita tekevänä yrittäjänä tai sitten järkevöityvät ihan tunnistamaan rajansa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaikesta työstä tulisi täysillä tunneilla maksaa sellainen peruspalkka, että sillä pystyy elättämään itsensä oli koulutusta tai ei. Peruspalkan lisäksi tulee maksaa lisät kokemuksesta ja osaamisesta (mm. koulutus huomioiden), sekä työaikoihin liittyvät lisät.
Näinhän tehdään myös myyjien kohdalla jo nyt. Jos ei osaa suhteuttaa menojaan tulojen mukaan, se ei ole asiakkaiden vika.
Myyjien ongelma on myös vajaat työtunnit, mutta eipä tuo käteen jäävä palkkakaan täysillä tunneilla päätä huimaa vaikka kuinka olisi kaikki lisät laskettuna päälle. Asiakkaiden vika ei toki ole mikään, ei kai tässä kukaan heitä ole syyttämässä.
Palkankorotukset siirtyvät suoraan hintoihin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulla kaupan alalla käteen jäävä summa on alkuvuodesta 1400-1600€, loppuvuodesta 1500-1700€, joulukuuna paras 1900€.
Kyllähän tuon kanssa oppii elämään, mutta ainakin itsellä esim. auton pitäminen on mahdotonta. Ja jos sattuu paakamäihä = useampi yllättävä suuri meno, koko talouden kaatuminen on lähellä säästöistä huolimatta.Ihan normaallilta käteenjäävältä palkalta kuulostaa. Miten ihmeessä pitää elää jos tuota ei saa riittämään? Itsellä suurin tili on ollut n.1500€/kk ja olin tyytyväinen. 1900:sta saisin jo reippaasti säästöönkin kuukaudessa.
Riittäähän se, jos elämä sujuu ilman isompia yllätyksiä. En tiedä oletko ehkä onnekas, jos ei ole kokemusta siitä, että elämässä tulee joskus eteen asioita, jotka laittaa talouden sekaisin.
Vaikka sellainen yllätys, että tekee viisi lasta...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaverin työpaikalla oli tyyppi, joka teki aina niin, että oli muutaman vuoden töissä ilman lomia ja sitten oli puoli vuotta putkeen lomalla. Teki näin siis läpi uransa. Hoitolaitos kyseessä, hän oli siis hoitaja. Sitten joku tuli kateelliseksi ja valitti asiasta ja tuollainen saldovapaasysteemi poistettiin.
Mun miehellä on tuollainen sopimus. Toki hänen kk-palkkansa on nelinkertainen omaani verrattuna, joten jokainen ymmärtää ettei hanskoja voi tiputtaa joka päivä klo 16.
Hän ei myöskään kerrytä noin järjettömiä saldoja kuin tuossa edellä kuvattiin, vaan pitää muutaman kerran vuodessa ne pois. Käytännössä tuollaiset "aina töissä"- tyypitkään eivät vuosikausia noita kerryttele, joko jäävät pitkälle burnissaikulle ja aloittavat siinä uuden uran unisieppareita tekevänä yrittäjänä tai sitten järkevöityvät ihan tunnistamaan rajansa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pamilaiset vaativat liian suurta palkankorotusta. 50 euroakin on nykyään iso raha, se riittäisi ihan hyvin.
PAMilaisille ei ilmeisesti makseta edes kahta tonnia kuussa, vaikka tekisi täydet tunnit.
Myyjän lähtöpalkka täysillä tunneilla on kaksi tonnia. Erikoisalan myyntityöstä tulee enemmän.
Niin on. Täysiä tunteja ei vain ole tarjolla, henkilö josta keskustelu lähti teki myös osa-aika yli 20 vuotta. Erikoisliikkeessä ei käytännössä saa täysiä tunteja ikinä, koska aamun ja illan hiljaiset tunnit eivät kaipaa työntekijöitä, joten koko henkilökunta menee osa-aikasopimuksilla.
B-t-b ja vastaavat erikseen, näihin ei myöskään työllistetä vajaakuntoisia ja tettiläisiä, jotka av:n mukaan voisivat isotkin marketit pyörittää päineen.
Pointti onkin juuri se, että he eivät tarvitse korotusta palkkaan vaan tuntimäärään. Taas lakkoillaan väärän asian puolesta. Vähän niin kuin hoitajat, jotka ruikuttivat, kun on liikaa töitä työntekijöitä kohden ja kurja työympäristö, vaikka tyytyivät työmääräänsä heti kun saivat lisää liksaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaverin työpaikalla oli tyyppi, joka teki aina niin, että oli muutaman vuoden töissä ilman lomia ja sitten oli puoli vuotta putkeen lomalla. Teki näin siis läpi uransa. Hoitolaitos kyseessä, hän oli siis hoitaja. Sitten joku tuli kateelliseksi ja valitti asiasta ja tuollainen saldovapaasysteemi poistettiin.
(Näin siis piti kirjoittaa, jostain syystä tekstini päätyi keskelle lainausketjua.)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Toivottavasti tällaiset palkkakuopat toimisivat motivaattoreina laiskoille peruskoulua käyville teineille. Opiskelu antaa paremmat eväät ja mahdollistaa paremman palkan. Ei se tietenkään itsestään selvää ole, mutta todennäköistä.
Opiskelu antaa paremmat eväät, mutta jonkun se on kaupassakin työskenneltävä, samoin ravintoloissa ja muissa palveluammateissa. Ei se ole nuorille mikään motivaatio, että kauppaan ei kannata jäädä töihin vaikka hommasta tykkäisi, koska sillä ei voi elättää itseään, palkka on ihan nimellinen ja pienipalkkaisista hommista tulee aina se tunne, että työ ei ole kunnon työtä tai arvostettua. Tällaiset palkkakuopat vain syventävät työntekijäpulaa, kun kukaan ei halua hakeutua tietyille aloille kun ei siellä saa työlleen riittävästi vastinetta. Moni jää mieluummin kotiin makaamaan, kun sillä saa saman "palkan" kuin kaupassa työskennellessä. Ei pienipalkkaiset alat motivoi muuhun.
1900€ on ihan hyvä palkka. Yhden ihmisen elämiseen menee vuokraan noin 500-600€ riippuen kuinka lähellä keskustaa haluaa asua, jää vielä vähintään 1300€, yhden ihmisen ruokiin ja pieniin hygieniajuttuihin menee ehkä 300€/kk vaikka käy joskus ravintolassakin. Jää vielä 1000€ muuhun esim. liikkumiseen, siihen menee ehkä 200€ keskimäärin. Muut kulut onkin sitten pieniä esim. kännykkäliittymä. Helposti jää 500€ ainakin säästöön kuukaudessa vaikka vähän humputtelisikin. Eli suurinpiirein sama summa jonka köyhimmät saavat elämiseensä.
3 vuotta kun säästää 500€/kk on jo sen verran pesämunaa että voi ostaa yksiön tai halvoilla alueilla jopa kaksion, ja jatkaa oman maksamista eikä vuokraisännän.
Missä muka saa yksiön, saati kaksion, 18000e hintaan? Jonnekin perähikiälle huonokuntoiseen röttelöön muuttaminen ei varmaan ole sitä, mitä joku supermarketin työntekijä haluaa, jos työpaikkakin on tarkoitus pitää järkevän kulkumatkan päässä. Kannattaa tuplata tuo säästöaika, niin yksiöistä voidaan jo keskustella.
Siellä, missä on niitä halpoja asuntoja, ei ole sitten oikein mitään muuta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pointti onkin juuri se, että he eivät tarvitse korotusta palkkaan vaan tuntimäärään. Taas lakkoillaan väärän asian puolesta. Vähän niin kuin hoitajat, jotka ruikuttivat, kun on liikaa töitä työntekijöitä kohden ja kurja työympäristö, vaikka tyytyivät työmääräänsä heti kun saivat lisää liksaa.
No, olin 90-luvulla Mäkkärissä duunissa ja siellä oli sellainen käytäntö, että mitä parempaa tuntipalkkaa sai, sitä vähemmän sai tehdä tunteja. Sieltä ei koskaan irtisanottu ketään, siellä alettiin savustamaan työntekijää pois, kun yksi totesi, että tuota naamaa on katseltu täällä nyt ihan riittävän pitkään.
Saahan se tuntipalkka olla vaikka satasen, mutta jos kuukaudessa annetaan tehdä kymmenen tuntia töitä, niin ei se paljo mieltä lämmitä, eikä varsinkaan hyödytä.
Öh, onko 1900 käteen siis muka liian vähän työstä joka ei vaadi koulutusta tai tutkintoa ja työnkuvankin oppii melko pysyvästi vuoden sisään? Olen saanut asiantuntijatyössäkin vähemmän, tuohan on n. 2500 bruttona.
Työvuosina pieni palkka tietää sitä, että työeläke jää pieneksi.
Itse rahoitusalla 42 v/työeläke on 1852 brutto.
Olen sitä mieltä, että kaupanala tarvitsee korotukset siinä missä muutkin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaikesta työstä tulisi täysillä tunneilla maksaa sellainen peruspalkka, että sillä pystyy elättämään itsensä oli koulutusta tai ei. Peruspalkan lisäksi tulee maksaa lisät kokemuksesta ja osaamisesta (mm. koulutus huomioiden), sekä työaikoihin liittyvät lisät.
Näinhän tehdään myös myyjien kohdalla jo nyt. Jos ei osaa suhteuttaa menojaan tulojen mukaan, se ei ole asiakkaiden vika.
Myyjien ongelma on myös vajaat työtunnit, mutta eipä tuo käteen jäävä palkkakaan täysillä tunneilla päätä huimaa vaikka kuinka olisi kaikki lisät laskettuna päälle. Asiakkaiden vika ei toki ole mikään, ei kai tässä kukaan heitä ole syyttämässä.
Palkankorotukset siirtyvät suoraan hintoihin.
Kaikki kulut siirtyy suoraan hintoihin, mutta tämä maailma ei toimi niin että kaikki voisi olla ikuisesti pysyvää, sekä palkat että hinnat. Hintoihin vaikuttaa niin moni muukin asia, kuin se mitä työntekijöille maksetaan ja jollain työntekijöidenkin on elettävä, kun hinnat nousevat. Ostovoiman lasku on niille yrityksillekin kuolemaksi, kun kaikki rahat menee välttämättömyyksiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulla kaupan alalla käteen jäävä summa on alkuvuodesta 1400-1600€, loppuvuodesta 1500-1700€, joulukuuna paras 1900€.
Kyllähän tuon kanssa oppii elämään, mutta ainakin itsellä esim. auton pitäminen on mahdotonta. Ja jos sattuu paakamäihä = useampi yllättävä suuri meno, koko talouden kaatuminen on lähellä säästöistä huolimatta.Ihan normaallilta käteenjäävältä palkalta kuulostaa. Miten ihmeessä pitää elää jos tuota ei saa riittämään? Itsellä suurin tili on ollut n.1500€/kk ja olin tyytyväinen. 1900:sta saisin jo reippaasti säästöönkin kuukaudessa.
Riittäähän se, jos elämä sujuu ilman isompia yllätyksiä. En tiedä oletko ehkä onnekas, jos ei ole kokemusta siitä, että elämässä tulee joskus eteen asioita, jotka laittaa talouden sekaisin.
Vaikka sellainen yllätys, että tekee viisi lasta...
Tai sellainen, että autoon tulee vika, jääkaappi hajoaa, vesivahinko, itselle, lapselle tai puolisolle tulee terveysongelma joka vaatii useita lääkärikäyntejä ja lääkkeet.... Ihan tavallisia elämisen riskejä, jotka ei satu kohdalle joka viikonloppu mutta joku noista sattuu todennäköisesti ainakin kerran elämässä.
Käyttäjä42924 kirjoitti:
Katkera mutta suloinen kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä saan saman käteen. Eikä ole urakehitysmahdollisuuksia eikä ilta/viikonloppulisiä. Nyt sitten kaupan kassalla saa jopa enemmän samalla päivätyöllä, jos vaatimukset menee läpi. Kiva heille, mutta onhan tää epäreilua. Meidän liitto on sysipaska.
T. Kasvatustieteiden maisteri, varhaiskasvatuksen opettaja
Lastentarhanopettajan palkka on sama kuin kassahenkilön. On ollut jo 30 vuotta.
Liitto on luvannut palkankorotuksia, vaan edelleen olemme matalapalkka-ala korkealla koulutuksella. Älä liity ainakaan tuohon liittoon, mieti myös mille alalle aiot. Jäsenmaksut kyllä kerätään ja palkataan liittoon uusia toimihenkilöitä.
Yksikin puheenjohtaja yrmeili kymmenen vuotta että nyt tapahtuu. Vaan ei mikään muuttunut. Lienee hyvä ansaintakenttä, kun jäsenet maksavat ja odottavat palkankorotuksia.
Jos opiskelet varhaiskasvatuksen opettajaksi, lue samantien itsellesi maistelun paperit. Älä jää kandiksi.Miksi lastenhoitamiseen täytyy olla korkeakoulututkinto ? Ei mitään järkeä. "Only in Finland" osastoa.
Älä syrjähtele.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ohis, mutta kyllä se hoitajien työvoimapula on päättäjillä päänvaivana koko ajan, vaikka asia ei enää saisi julkisuutta 24/7. Hoitajien työtaisteluun tuli ratkaisu, joten ihan luonnollista että liitto ei enää kampanjoi asian puolesta suureen ääneen ja esitä uhkailuja ja vaatimuksia työnantajalle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
(Näin siis piti kirjoittaa, jostain syystä tekstini päätyi keskelle lainausketjua.)
Ehkä firman puolesta ihan hyvä, että tuo systeemi loppui. Vähän haastavaa voi olla, kun pitää yhtäkkiä keksiä puoleksi vuodeksi sijainen tuollaisen lomailijan paikalle. Jos useampi työntekijä tekisi tuota, niin niitä sijaisia saisi hakea koko ajan tai sitten olla kuukausia vajaamiehityksellä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä saan saman käteen. Eikä ole urakehitysmahdollisuuksia eikä ilta/viikonloppulisiä. Nyt sitten kaupan kassalla saa jopa enemmän samalla päivätyöllä, jos vaatimukset menee läpi. Kiva heille, mutta onhan tää epäreilua. Meidän liitto on sysipaska.
T. Kasvatustieteiden maisteri, varhaiskasvatuksen opettaja
No vaihdapa sitten alaa. Istu siellä kassalla milloin aikaisin aamulla, milloin iltamyöhään tai sunnuntaisin kun muu perhe on viettämässä aikaa. Tai jouluna, juhannuksena jne.
No sama se on nuorisokodeissa. Iltavuoro voi vielä lisäksi päättyä päivystykseen, jossa istutaan odottamassa lääkärin konsultaatiota pitkälle yöhön asti. Nuoria etsitään junaradoilta ja autoteiltä, takavarikoidaan teriä ja lääkkeitä sekä päihteitä. Oven takana saattaa odottaa nuori verta vuotavan, syvän ja tikattavan haavan kanssa. Väkivaltatilanteita unohtamatta. Palkka aikalailla sama, yövuoroissa lisät toki ihan hyvät, sama pyhäpäivissä.
Kaikissa Cittareissa ei tunnu olevan sama käytäntö: 10% alennus ruuasta ja 15% käyttötavarasta. Ei Turtolan Cittarissa saa henkilökunta-alennusta... ai niin, työkokeilija ei olekaan henkilökuntaa...kävin "kokeilemassa" hyllytystä yrittäjätaustalla ennen eläköitymistä ;)
Kyllä 1900 eurolla pitäisi tulla toimeen, ei tarvitse edes pihistellä, varsinkin kun taloudessa on kaksi palkansaajaa.
Minä tulen toimeen 1300 eläkkeellä, maksan kaiken yksin, enkä pihistele mistään. Tosin tarpeeni ja mielitekoni ovat aika vähäiset, mutta 1900 eurolla eläisin suorastaan ruhtinaallisesti, törsäisin harrastukseen ostamalla valmista tusintavaraa (no en todellakaan!), jota löytyy jokaiselta asian harrastajalta.