Onko tukitaso jo liian korkea, Helsingissä asuva 2500 ansaitseva saa vain 32 euroa enemmän kuussa kuin työtön, onko Suomella aidosti varaa tällaiseen (paljon han meille olisi kyllä tulijoita mutta mitä sanovat maksajat?)?
https://www.verkkouutiset.fi/a/pysayttava-laskelma-tulot-nousevat-1000-…
Jo yksi lääke resepti tai sähkölasku jonka soosu maksaa tekee työttömästä työttömästä varakkaamman kuin vaikka sairaanhoitajat joka ansaitsee 2500 euroa kuukaudessa.
Suomessa satojatuhansia työttömiä. Emme tarvitse yhtäkään sosiaalipummia lisää vaan nämä työttömät töihin- tuet leikattava nyt ihan minimitasolle ja annettava vain niille jotka ovat aidosti kyvyttömiä huolehtimaan itsestään!
Kommentit (706)
Vierailija kirjoitti:
Työtön ei pysty säästämään.
Itsellä säästöjä. En saa kuin työmarkkinatuen.
Persaukiset ja muualta tulleet hyötyy systeemistä ja saa eniten rahaa.
Työtön pystyy säästämään, ei tietenkään tilille vaan käteisenä säästöt!
Minä yksinhuoltajana saan 280e enemmän töissä kuin ollessani työttömänä. Siitä kun maksaa lapsen harrastuksen minkä saisin ilmaiseksi työttömänä niin voi miettiä kannattaako paskapalkalla minnekkään töihin lähteä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"EK:n johtaja, ekonomisti Sami Pakarinen on ..."
Medialukutaito, lähdekritiikki? Verkkouutiset on kokoomusmedia, EK on kokoomuksen isäntä ja Kaupanliitto kuuluu EK:hon.
Eli vaikka on oikein laskettu niin ei pidä paikkaansa koska uutisen kertoja on "väärä"?
Mutta kun ei ole oikein laskettu.
Vierailija kirjoitti:
Juu.asumistuki on ensimmäinen joka pitää poistaa. Jos ei ole varaa niin muutetaan semmosen kämppään mihi on niillä korvauksilla varaa.jos ei ole varaa mennään töihin.loppuu se lomailu.
Asumistukea ei voi poistaa tuosta vain, koska vuokrat ovat nykyään niin järjettömän korkeita ympäri Suomen. Erittäin moni työssä käyväkin saa asumistukea. Ensiksi vuokrat pitäisi saada laskuun tavalla tai toisella ja vasta sen jälkeen asumistukea voidaan alkaa leikata. Vuokria tuskin koskaan tullaan saamaan niin alas, että asumistuki voitaisiin lopullisesti poistaa.
Näin aluksi sinä voisitkin kovana tyÄhenkilönä työllistää vaikkapa 100 työtöntä. Eipä onnistu, koska et löydä/saa edes itsellesi uutta työtä.
Tarkka laskelma olisi ollut kiva kuitenkin. Mutta ilmankos joiltain napsaistaan oikeus työmarkkinatukeen melko helposti ja mikä parasta oikeus työmarkkinatukeen tai soviteltuun palaa vasta kun on kerännyt tarpeeksi työtunteja.
Siinäpä sitten kannustavuus lisääntyy kun vertailukohteeksi tulee vain tt tuki, mutta siinäkin tulot lisääntyy vain 150€ verran olkoon summa mitä tahansa. Vasta n. 800€ ylittävät tulot lisää tuloja enemmän. Eli tee tosi vähän vuoroja tai tosi paljon. Sovitellulla päivärahalla taas pääsee lähelle kuukausipalkkaa pienemmillä tunneilla.
Vierailija kirjoitti:
Minä en tajua miten muut työttömät kiskoo tuollaisia summia. Itse saan työllisenä työnhakijana n. 600-700 € kk palkka+soviteltu työmarkkinatuki. En saa asumistukea koska omistusasunto ja just rajan yli tienaava kumppani. Kateeksi käy tuollaiset työttömät.
Itsekin olen jotenkin aina jäänyt "ilman". Nyt mies on töissä niin ei edes asumistukea tule, itse olen työmarkkinatuella. En ole koskaan onnistunut pääsemään noille isoille tuille, kelpaisi kyllä.
Vierailija kirjoitti:
Minä yksinhuoltajana saan 280e enemmän töissä kuin ollessani työttömänä. Siitä kun maksaa lapsen harrastuksen minkä saisin ilmaiseksi työttömänä niin voi miettiä kannattaako paskapalkalla minnekkään töihin lähteä.
Jos palkkasi on oikeasti pieni, niin olet todennäköisesti oikeutettu asumistukeen, ja ehkä myös toimeentulotukeen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Juu.asumistuki on ensimmäinen joka pitää poistaa. Jos ei ole varaa niin muutetaan semmosen kämppään mihi on niillä korvauksilla varaa.jos ei ole varaa mennään töihin.loppuu se lomailu.
Asumistukea ei voi poistaa tuosta vain, koska vuokrat ovat nykyään niin järjettömän korkeita ympäri Suomen. Erittäin moni työssä käyväkin saa asumistukea. Ensiksi vuokrat pitäisi saada laskuun tavalla tai toisella ja vasta sen jälkeen asumistukea voidaan alkaa leikata. Vuokria tuskin koskaan tullaan saamaan niin alas, että asumistuki voitaisiin lopullisesti poistaa.
Näin aluksi sinä voisitkin kovana tyÄhenkilönä työllistää vaikkapa 100 työtöntä. Eipä onnistu, koska et löydä/saa edes itsellesi uutta työtä.
Kyllä minä saan töitä jos tarvetta tulee.olen ollut työttömänä melkein 3 päivää koulun jälkeen.
Mutta eikö sulla yhtään toimi ajatus miksi ne vuokrat on niin kovia?? Aivan juuri siksi kun asukkaita löytyy meidän veroja maksavien kustannuksella.. jos niitä tukia ei ole ei ole niillä hinnoilla myöskään asukkaita...Alkaisi hinnat putoamaan yhtä nopeasti kun se tuki loppuisi.
Vierailija kirjoitti:
Plus, että se yyhoo, joka jää kotiin ennemmin kuin tienaa sen 32 euroa enemmän kuussa opettaa lapsilleenkin samanlaisen loiselämisen mallin.
Kyllä ne yksinhuoltajat kuules töihin menis jos siitä maksettaisiin. Itse olen yh ja tienaan 280e enemmän töissä kuin kotona. Mutta maksan itse sähkön, harrastukset, kotivakuutuksen, lapsen jälkkärin, työmatkat jotka muuten maksaisi sossu ( paitsi työmatka jäisi pois) niin saman verran se on pyöritteli miten tahansa. Ja hei, saan alle 300e lapsilisää ja elatustukea yhteensä. Lapsilisäähän saa myös ne keillä on puoliso joten saan siis vain 158e tukia.
Työttömät halvempiin kuntiin asumaan. Helppo tapa tehdä tästä oma-aloitteista on asettaa tukikatto niin että halvemmissa kunnissa pärjää mutta Helsingissä tai muissa kalliimmissa ei. Valtio voi antaa muuttoavustuksen tarvittaessa, myös toiseen suuntaan jos saa töitä Helsingistä tms.
Minä olin päiväkodissa töissä lastenhoitajana ja olen yh Helsingissä. Sain toimeentulotukea ja asumistukea n 200 e yht, vaikka olin kokopäivätyössä... Vuokra 1000 e kaupungin asunto itä Hki. Ongelma on pienet palkat matalapalkkatöissä sekä kalliit vuokrat ei tukien määrä. Ilman asumistukea oli harva omalla työpaikallani. Missä meidän tulisi asua? Kaikki eivät voi asua toisella paikkakunnalla kuin työpaikka. Nyt olen sairaslomalla enkä voi palata entiseen työhön. Elämme toimeentulotuella ja tulemme juuri ja juuri toimeen. Voisin muuttaa maaseudulle mutta ainoa tukiverkosto on täällä samoin lasten isä. Minulla ei .ole ajokorttia joten olen julkisen liikenteen varassa.
Kirjoitan itsestäni mutta koko elämäni hoitajan työtä tehneenä tiedän että minunkaltaisiani on todella paljon kaupungin työntekijöissä. Tukia tarvitaan palkan päälle jotta selviää.
Kokoomukselta voidaan leikata runsain määrin, jos halutaan lisää tuloja. Heiltä liikenee kyllä muille, jos vain kiinnostaa auttaa heikompiaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä en tajua miten muut työttömät kiskoo tuollaisia summia. Itse saan työllisenä työnhakijana n. 600-700 € kk palkka+soviteltu työmarkkinatuki. En saa asumistukea koska omistusasunto ja just rajan yli tienaava kumppani. Kateeksi käy tuollaiset työttömät.
Itsekin olen jotenkin aina jäänyt "ilman". Nyt mies on töissä niin ei edes asumistukea tule, itse olen työmarkkinatuella. En ole koskaan onnistunut pääsemään noille isoille tuille, kelpaisi kyllä.
Mitä ihmettä ? sinulla on mies joka on töissä olette perhe joten et ole oikeutettu asumistukeen
Vierailija kirjoitti:
Sossun luukku pitää laittaa lopullisesti kiinni elämäntapatyöttömiltä!
Niiltä jotka ovat tarkoituksellaan LOISIA , ja tämä ominaisuus PERIYTYY sukupolvelta toisille.
Nähty on ja kuultu on !
LOISET KURIIN.
Suomi tarvitsee MATOKUURIN!
Periytymisestä eri mieltä ellei sitten koko perhe aina työttömänä ja kaikilla jotain mt päihdeongelmia.
Nuoret tykkää rahasta ja kokemuksen mukaan, jos saa enemmän töissä kun työttömänä tekevät töitä.
Harvoin nuorilla pahoja kannustinloukkuja, koska eivät aina saa soviteltua, varsinkin jos asuvat kotona. Kyllä työnteosta enemmän jää sinkulle, jos ei kallis vuokra.
Sovitellulla päivärahalla pääsee osa-aikatyöllä myös paremmille ansioille kun työttömänä, eikä niin mitätön ero kun esimerkissä.
Nuorelle 400€ enemmän työstä kun työttömänä on vähän eri kun esim. perheelle.
Korjaan: nuoret ilman ammattitutkintoa eivät saa soviteltua. Ei riipu siitä asuuko kotona.
Vierailija kirjoitti:
Kokoomukselta voidaan leikata runsain määrin, jos halutaan lisää tuloja. Heiltä liikenee kyllä muille, jos vain kiinnostaa auttaa heikompiaan.
Kas kun me kokoomuslaiset emme saa mitään mitä leikata. Meidän rahamme muodostuvat palkkatulosta ja pääomatuloista. Se on täysin eri asia kuin sosiaalietuus, jotka ovat sellaisia rahoja, joita voidaan ja pitääkin leikata.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos palkkasi on oikeasti pieni, niin olet todennäköisesti oikeutettu asumistukeen, ja ehkä myös toimeentulotukeen.
Saan asumistukea mutta tulot jäävät toimeentulotuen alle joten sitä en saa. Tarkoittanee sitä että maksan sähkön, lääkkeet, lapsen harrastukset, jälkkärin, kotivakuutuksen, työmatkakulut itse jotka saisin jos olisin oikeutettu toimeentulotukeen. Eli minulle jää vähemmän käteen töissä ollessa kuin työttömänä. Maksan myös täyden hinnan uimahalliin yms jotka työttömänä edullisemmat. Ei kannusta olla töissä.
Vierailija kirjoitti:
"EK:n johtaja, ekonomisti Sami Pakarinen on ..."
Medialukutaito, lähdekritiikki? Verkkouutiset on kokoomusmedia, EK on kokoomuksen isäntä ja Kaupanliitto kuuluu EK:hon.
Laskelma on kuitenkin ihan oikein ja samaan mittaluokkaan päädyn itse laskemalla Kelan sivuja lähteenä käyttäen.
Vierailija kirjoitti:
Työttömät halvempiin kuntiin asumaan. Helppo tapa tehdä tästä oma-aloitteista on asettaa tukikatto niin että halvemmissa kunnissa pärjää mutta Helsingissä tai muissa kalliimmissa ei. Valtio voi antaa muuttoavustuksen tarvittaessa, myös toiseen suuntaan jos saa töitä Helsingistä tms.
lasten kanssa muutetaan edestakaisin? Miten lasten koulut kaverit ja sukulaiset? kuinka helppoa työttömällä vanhemmalla on sopeutua lasten kanssa vieraalle paikkakunnalle? mielestäni vain lapsiperheille tulisi maksaa asumistukea. siinä säästäisi. itsekin olen muuttanut ulkomaita myöten ennen lapsia ja asunut max 30 neliön asunnoissa 35 v asti. sama taas edessä kun lapset muuttavat kotoa. Nyt on pakko yrittää jotain juuria antaa lapsille ja rakentaa kotia
Sinulla on mies ja omistusasunto, et ole yh, siinä selitys