Köyhäilyruoka onkin ihan törkeän hyvää!
Keitin kokonaista ohraa, sekoitin siihen currytahnaa ja lopuksi paistettua uunilenkkiä. Hyvää!
Kommentit (1264)
Yritin köyhäillä tekemällä kotitekoista kinuskikaramellia Kotiruoka-keittokirjan ohjeella sen sijaan että olisin ostanut fudgea tai toffeeta kaupasta, mutta yritys epäonnistui täydellisesti nähtävästi sen takia, etten ollut halukas investoimaan sokerilämpömittariin. Onko mitään muita makeisreseptejä, joiden kokeileminen kotona onnistuisi helpommin?
Munakkaat taitavat olla nopeimmin valmistettavia ja maistuvimpia köyhäilyruokia.
Mun paras köyhäilysnäksi on omena kuorittuna ja paloiteltuna jonka kanssa syön pari kuorittua ja paloiteltua porkkanaa. Tuosta saa hyvin vitamiineja ja on jotain naposteltavaa Netflixin ääreen.
Minä olen siirtynyt syömään kuten muistan mummoni syöneen. Vietin lapsena ja nuorena mummolassa paljon aikaa.
Ruoka oli esim. erilaisia puuroja, paistettuja/keitettyjä kananmunia, viiliä, keitettyjä perunoita kastikkeen kanssa, makaronivelliä, makkarasoppaa, kalasoppaa, perunaa/muusia ja lihapullia / jauhelihapihviä / silakkapihviä, kiisseleitä marjoista, leivät, sämpylät ja herkut leivottiin itse esim. kuivakakkua, pikkuleipiä ja pullaa...
Salaatteja ja hedelmiä mummo ei kovin paljon syönyt, joten ne olen lisännyt omaan ruokavaliooni: Omppuja, banaania ja mandariineja on tarjolla aina ja kuorin ja paloittelen esim. porkkanaa ja kurkkua ruokapöytään. Mitään eineksiä mummo ei ostanut varmaan koskaan. Samoin kaikki kaupasta ostettavat herkut kuten suklaa, karkit, limsa tms kuuluivat selvästi juhlaan ja niitä ostettiin suurin piirtein vain jouluksi, pääsiäiseksi, juhannukseksi ja syntymäpäiville.
Ruoka on edullista tällaisella ruokavaliolla ja luulen, että tekee ihan hyvää kiloillekin.
Vierailija kirjoitti:
Minä olen siirtynyt syömään kuten muistan mummoni syöneen. Vietin lapsena ja nuorena mummolassa paljon aikaa.
Ruoka oli esim. erilaisia puuroja, paistettuja/keitettyjä kananmunia, viiliä, keitettyjä perunoita kastikkeen kanssa, makaronivelliä, makkarasoppaa, kalasoppaa, perunaa/muusia ja lihapullia / jauhelihapihviä / silakkapihviä, kiisseleitä marjoista, leivät, sämpylät ja herkut leivottiin itse esim. kuivakakkua, pikkuleipiä ja pullaa...
Salaatteja ja hedelmiä mummo ei kovin paljon syönyt, joten ne olen lisännyt omaan ruokavaliooni: Omppuja, banaania ja mandariineja on tarjolla aina ja kuorin ja paloittelen esim. porkkanaa ja kurkkua ruokapöytään. Mitään eineksiä mummo ei ostanut varmaan koskaan. Samoin kaikki kaupasta ostettavat herkut kuten suklaa, karkit, limsa tms kuuluivat selvästi juhlaan ja niitä ostettiin suurin piirtein vain jouluksi, pääsiäiseksi, juhannukseksi ja syntymäpäiville.
Ruoka on edullista tällaisella ruokavaliolla ja luulen, että tekee ihan hyvää kiloillekin.
Olen keski-ikäinen ja meillä syötiin noin ihan omassa lapsuudessanikin. Karkkipäivä oli lauantaina ja silloin syötiin yksi nykymittapuulla pikkupussi karkkeja. Limskaa juotiin veljen kanssa pieni pullo puoliksi saunan jälkeen, ja uuniranskalaiset tai lämpimät leivät olivat ekstraherkkua.
Vierailija kirjoitti:
Italiassa on käsite cucina povera joka tarkoittaa nimenomaan köyhien ruokaa (tai keittiötä), käsittääkseni alunperin köyhästä Puglian maakunnasta kotoisin mutta tunnetaan kautta maan. Tuolla termillä jos googlaa niin löytää ihania reseptejä edullisiin ruokiin. Mukana on usein papuja tai muita palkokasveja proteiinin lähteenä.
Hienoa, jos perheessä voidaan syödä palkokasveja. Tämän päivän ongelma. Siirry aina edullisiin palkokasveihin -toki, jos lapset voisivat niitä syödä. Lidlin croissanteissakin on herneproteiinia. Miksi?
Toisinaan laitan banaaniviipaleita pussiin ja pakasteeseen, nami nami, kuinka makeus tulee esille kylmänä. Näin tuon vinkin jostain ja totta on.
Vierailija kirjoitti:
Limskaa???!!!
Limonadi, virvoitusjuoma jne.
Vierailija kirjoitti:
Toisinaan laitan banaaniviipaleita pussiin ja pakasteeseen, nami nami, kuinka makeus tulee esille kylmänä. Näin tuon vinkin jostain ja totta on.
Mä laitan niitä jäisiä banaaniviipaleita blenderiin maidon ja/tai kylmän kahvin kanssa ja kyllä tulee maukas ja kuohkea pirtelö. Myös esim. (säilyke)mango toimii hyvin joukossa. Tai vaikka tumma kaakaojauhe mitä mulla on leivontaa varten.
Vierailija kirjoitti:
Mun paras köyhäilysnäksi on omena kuorittuna ja paloiteltuna jonka kanssa syön pari kuorittua ja paloiteltua porkkanaa. Tuosta saa hyvin vitamiineja ja on jotain naposteltavaa Netflixin ääreen.
Mä dippaan porkkana-, kukkakaali- ja kurkkutikkuja itse maustettuun kermaviiliin. Nam. Ja kurkku tietenkin vain tarjouksesta.
Ei ole. Kyllä sitä naudan sisäfilettä pitää olla vara jokapäivä syödä. itsellä on kyllä varaa. Olenkin oikea kulinaristi ja syön päivittäin ravintoloissa ruokani. Minähän en köyhien laskiämpäreille alene.
Vierailija kirjoitti:
</p>
<p>Eiköhän makaronipussista tule ateria monelle. Jos sun pitää ostaa kaikki se ei ole köyhäilyruokaa mutta eihän mikään ole jos ostat kaiken uutena.[/quote kirjoitti:Ihan pakko ;-) Mä ostan aina makaronit ja muutkin ruoat käytettyinä...
Vierailija kirjoitti:
Tarjouksesta halpoja lihoja eli ruhon etuosaa. Näistä nyhtölihaa ja riittää monelle aterialle.
Naudan luullisia keittolihoja saa myös edullisesti, eli perinteistä lihakeittoa tekemään.
Silakka on halpaa ja terveellistä.
Hernekeitto menee silloin tällöin.
Kasvissosekeitot on ihania ja muunneltavissa loputtomiin. Ruokakermoilla ja juustoilla saa jo kunnon aterian. Itse leivotut sämpylät kylkeen.
Puuropäiviä, riisipuuroa vaikka karpalosopalla.
Pyttipannu tarjousmakkarasta. Sipulit ja peruna ei paljoa maksa.
Peruna- ja makaronivelli uppoaa lapsille aina. Samoin kananmunakastikkeet ja paistetut muikut.
Lindströmin pihvit yllättävän edullisia myös kun tekee keitetyistä punajuurista.
Kalat kannattaa opetella perkaamaan ja fileoimaan itse niin ei edes lohi ole kallista..
Naudan keittoliha nykyään ihan ylihintaista. Ei kannata enää ostaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuberkuloosin kukistaminen pidensi elinikää kerralla 10 vuotta. Verenpaine- ja sydänlääkkeet, sekä pallolaajennus- ja ohitusleikkaukset, sekä nopeat ambulanssikyydit, mammografia yms. Lääketieteellinen kehitys toiset kymmenen vuotta, vaikka nykyruuat elinajanodotetta laskevatkin. Tupakoinnin väheneminen lisää myös vuosia ja kestää syödä mitä sokerimoskaa tahansa kun homma hoituu lääkkein ja hoidoin.
Ei kai tubia sentään 70-luvulla kukistettu?
Syödäänkö Suomessa nykyään oikeasti enemmän sokeria kuin ennen?
Suomessa syödään nykyään paljon eineksiä ja eineksissä on paljon lisättyä sokeria.
Oletteko esimerkiksi katsoneet, paljonko Turun tai Auran sinapissa on lisättyä sokeria`?
Aivan helvetisti. Lähes kaikkiin tuotteisiin lisätään nykyään sokeria.
Sinappi ei ole eines.
Naudan lihaa ostin ennen myös suoraa tuottajalta 15€/kg, tuli jauhelihaa, paisteja, ulkofilettä ja etuselkää pakastin täyteen. Harmi kun lopetti viljelyn, lähialueilla ei oikein ole lihantuottajia. Eli jos tuttavapiirissä on karjankasvattajia niin kannattaa aina edes kysyä. Joskus saa ihan kympin kilo millä mitalla lihaa kun mennyt mullalla jalka poikki tms, että on hätäteurastettu.[/quote]
Melkoinen viljelijä. ;-) Lopetti naudanviljelyn. Hyvä, että lopetti.
Vierailija kirjoitti:
Hyvänä vinkkinä, että meillä kotona tehtiin viiliä siten, että ostetusta viilistä laitettiin lusikallinen tai pari astiaan tai pestyihin viilipurkkeihin juureksi, ja maitoa päälle, annettiin olla huoneen lämmössä pari päivää. Tällä tavalla sai paljon viiliä jatkettuna syötäväksi. Vanhemmissa ihmisissä oli tuota kätevää säästöajattelua, etenkin kun viili ei ollut edes vielä niin jokapäiväistynyttä. Terveydestä ei kuitenkaan tingitty, eli joku pöpöpelkoinen voi olla turvallisin mielin, viili oli ensiluokkaista. Kokeilkaa. Itse olen nykyään laiskistunut kaupunkilainen, joten lyllerrän kauppaan ja ostan sen viilin:D
Ja mä teen viilin tänä päivänäkin ihan savikippoihin, kuten mun lapsuudessa oli tapana.
Kauppamies kirjoitti:
Ei ole. Kyllä sitä naudan sisäfilettä pitää olla vara jokapäivä syödä. itsellä on kyllä varaa. Olenkin oikea kulinaristi ja syön päivittäin ravintoloissa ruokani. Minähän en köyhien laskiämpäreille alene.
Tarjoa sitten meille muillekin hyvät pihvit, kun syöt seuraavan kerran ravintolassa.
Kyllä ruoka on hyvää jos siihen panostaa.
Pula-ajan keittokirja, kuukleta