Köyhäilyruoka onkin ihan törkeän hyvää!
Keitin kokonaista ohraa, sekoitin siihen currytahnaa ja lopuksi paistettua uunilenkkiä. Hyvää!
Kommentit (1264)
Vierailija kirjoitti:
Mitäs makeita herkkuja tulisi mieleen, edullisesti tottakai
Muffinit
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Peruna on kasvi siinä missä muutkin jotka eivät ole eläimiä. Kuuluu itse asiassa samaan kastiin mm.tomaatin kanssa. En käsitä miksi siitä tulee joku muu siinä vaiheessa, kun hokema "puoli kiloa päivässä" sai julkisuutta. Puoli kiloa pottua on puoli kiloa kasvista ja sillä selvä.
Mulla on sellainen etymologia, että perunan nimi tulee siitä maasta, mistä peruna tulee, eli Perusta.
Olisi loogista. Tiedän, wikipedia on eri mieltä kanssani.
Peru-na. Etymologisesti lähes täydellinen teoria.
Alunperin suomeksi maapäärynä. Päärynä - peruna.
Eestiläinen asiakkaani pyysi ostamaan maaomenoita. Pyysin tarkennusta asiaan ja onnistuin viimein päättelemään että perunoitahan hän pyysi tuomaan.
Vierailija kirjoitti:
Just nyt on täysjyväriisit kypsenemässä. Sen jälkeen vien ulos jäähtymään, vatkaan kerman ja sekoitan joukkoon. Omatekoista riisifruttia!
Hunajaa ehkä hiukan, maun mukaan voi laittaa sokeria, vanilliinisokeria tai mitä nyt tykkää kokeilla.
En ole koskaan tehnyt täysjyväriisiin. Toivottavasti onnistuu.
Vierailija kirjoitti:
Tänään herkkuateria. Löysin 50% alehinnalla pienjuustolan savujuuston. Mikrotin 1/3 siitä aiemmin paistetun uuniperunan kanssa, lisäsin tekemääni marinoitua punasipulia ja muutaman suolakurkkuviipaleen = raclette.
Jälkiruuaksi olin ostanut kypsymään kaksi passionhedelmää. Ateria alle 3e.Käyn kaupassa korkeintaan kerran viikossa. Katson onko aletuotteissa mitään kiinnostavaa, jos on, niin kehittelen siitä ruokaa. Muuten etukäteissuunnittelulla mennään.
Mulla on sama, että ostan tarjouksia mutta isoja eriä jos saan aamusta punalappuja. Ostan myös yleensä 10 kappaletta kutakin tuotetta kerralla eli esim. nautasikajauhelihaa ja 10 pussia makaronia jne. Eli perustuotteita joita varmasti menee ostan aina isot satsit pakkaseen ja kuivakaappiin.
Tosin ongelma on etten esim. kestä oikein tomaattia kun tomaattimurska olisi kätevä ja välillä en meinaa keksiä mitä kasviksia hankkia kuivakaappiin kun pakkaseen ei mahdu niin paljon lihoja jos ostan pakastekasviksia. Ja jääkaappiin tuntuvat nahistuvan nopeasti. Peruna kun alkaa ärsyttää tai kyllästyttää. Ehkä sitten oliivia tai herkkusieniä edes...nuokin kyllä ovat kalliita. Kaalia ja porkkanaa menee sitten paljon, mutta välillä vähän kyllästyttää perunan ohella.
Vierailija kirjoitti:
Sydänliiton keittokirjasta löytyi suklaakastikkeen ohje: 3 dl maitoa, 1 dl sokeria, 1 dl kaakaojauhetta, 1 rkl perunajauhoa. Kuumennetaan kattilassa vipaten samalla käsivispilällä, mutta ei anneta kiehahtaa. Herkullista! Laitoin suklaakastiketta tuoreiden hedelmien, siis appelsiinien ja banaanien, päälle, ja koristelin annokset pähkinöillä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Peruna on kasvi siinä missä muutkin jotka eivät ole eläimiä. Kuuluu itse asiassa samaan kastiin mm.tomaatin kanssa. En käsitä miksi siitä tulee joku muu siinä vaiheessa, kun hokema "puoli kiloa päivässä" sai julkisuutta. Puoli kiloa pottua on puoli kiloa kasvista ja sillä selvä.
Mulla on sellainen etymologia, että perunan nimi tulee siitä maasta, mistä peruna tulee, eli Perusta.
Olisi loogista. Tiedän, wikipedia on eri mieltä kanssani.
Peru-na. Etymologisesti lähes täydellinen teoria.
Alunperin suomeksi maapäärynä. Päärynä - peruna.
Eestiläinen asiakkaani pyysi ostamaan maaomenoita. Pyysin tarkennusta asiaan ja onnistuin viimein päättelemään että perunoitahan hän pyysi tuomaan.
Hollannin ja Ranskan kielellä se on myös maaomena
Venäjän puolella vanhan karjalan kielellä se on maamuna
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Köyhän kannattaa syödä perunaa. Muistan jutun missä joku kokeili syömällä pelkkää perunaa kolme kuukautta niin ei ollut tullut mitään puutostauteja vaan kaikki arvot olivat jopa parantuneet.
Pula-aikoina ihmiset ovat pysyneet jopa terveimpinä perunalla ja juureksilla eikä ole tullut kakkostyypin diabeettesta kun nykyään se ihan kansantauti jo pikku lapsillakin kun sokeri pitoista vedetään kuin simo hilloa. Teollisuus lisää piilo sokeria ihan kaikkeen kun se maistuu paremmalta ja koukuttaa.
Opiskelu aikoina kun ei ollut liiemmälti rahaa ruokaan niin ei kannattanut ostaa ravinnotonta makaroonia kun siihen aikaan ei saanut vielä kuitupitoisempia ruskeita makarooneja, vaan perunaa joista sai maustamalla tosi hyvää uuniperunaa. Sipuli ja pakaste pinaatti oli myös edullisinta superfoodia. Itse tehdyt pinaatti lätyt olivat herkkua.
Ei ihan kaikki ruoka ole vieläkään älyttömän kallista jos osaa halvimmista aineksista itse kokata herkkuja ja osaa maustaa.
Opin eräästä matkailuohjelmasta, että peruna on lähtöisin Perusta. Alunperin on syöty vain kuoret ja muu on syötetty eläimille tai heitetty pois, kunnes on tajuttu, että sisus kelpaa syötäväksi. Sitten heitettiin juurikin se ravinteikkain osa mihin kaikki kerääntyy, eli kuoret pois, kunnes tajuttiin tuo, että kuoretkin voi syödä.
Ei tulis mieleenkään syödä perunankuoria ne on sian ruokaa.
Sika onkin viisas eläin, tajuaa mikä ruoka on hyväksi. Ei meillä kuorita perunoita kuin muusia varten. Muuten menee aina kuorineen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Köyhän kannattaa syödä perunaa. Muistan jutun missä joku kokeili syömällä pelkkää perunaa kolme kuukautta niin ei ollut tullut mitään puutostauteja vaan kaikki arvot olivat jopa parantuneet.
Pula-aikoina ihmiset ovat pysyneet jopa terveimpinä perunalla ja juureksilla eikä ole tullut kakkostyypin diabeettesta kun nykyään se ihan kansantauti jo pikku lapsillakin kun sokeri pitoista vedetään kuin simo hilloa. Teollisuus lisää piilo sokeria ihan kaikkeen kun se maistuu paremmalta ja koukuttaa.
Opiskelu aikoina kun ei ollut liiemmälti rahaa ruokaan niin ei kannattanut ostaa ravinnotonta makaroonia kun siihen aikaan ei saanut vielä kuitupitoisempia ruskeita makarooneja, vaan perunaa joista sai maustamalla tosi hyvää uuniperunaa. Sipuli ja pakaste pinaatti oli myös edullisinta superfoodia. Itse tehdyt pinaatti lätyt olivat herkkua.
Ei ihan kaikki ruoka ole vieläkään älyttömän kallista jos osaa halvimmista aineksista itse kokata herkkuja ja osaa maustaa.
Opettele yhdyssanat, ole kiltti. Sattuu silmiin ja sieluun.
Sori ohis.
Olis ollut hauska nähdä kirjoittajien iät samalla.
Melkoisia eläkeläisruokia. :D
Kiva saada vinkkejä, näitä lisää!
Tänään teen minäkin " riisifruttia"!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hernekeitto on tosi hyvää.
Teen kerralla isomman satsin ja laitan loput pakastimeen jossa se paranee vain. Se on ainut ruoka joka pakastimessa paranee vain eikä menetä makua. Teen 10% kotimaisesta paisti jauhelihasta herne rokkaa. Yksi sipuli ja kasvisliemi jauhetta laitan sekaan. Jätän herneet al dente niin etten niitä ihan muusiksi keitä.
Sitä purkki hernekeittoa en pysty syömään kun se on järkyttävän pahaa muusia ja sianlihaa josta en tykkää, kun joskus sitä kun oli kotona ruokana.
En ole koskaan syönyt tai keittänyt hernekeittoa jauhelihasta. Minä teen yleensä hernekeittoa joulun jälkeen kinkun tähteistä tai jos keväällä tekee mieli ostan Hakaniemen hallista palvipotkan ja siitä lihat hernekeittoon.
Yhdysvalloissa sikanaudasta tehty hernekeitto on perusruokaa.
Vierailija kirjoitti:
Olis ollut hauska nähdä kirjoittajien iät samalla.
Melkoisia eläkeläisruokia. :D
Mieluummin otan oppia ruoka-asioissa eläkeläisiltä kuin heiltä jotka näivettävät itsensä hengiltä ennen keski-ikää jollain "tiedostavalla" ruokavaliolla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hyvä muuten. Paitsi: milleniaalit ja 90-luvulla syntyneet (alle!30vuotiaat) ='itse kokata ja osaa' ?
Eivät!
- Keittiössä ei tunnista edes liedennupin numeroita?
- Ruoka/ruokailla sanana tarkoittaa='wolt-foodora- mcdonalds-hesburger' -puhelinnumeroita?
- Mikrossa ei osaa 'lämmittää' mitään= Vain noutoruoka voi olla niille "lämmintä ruokaa'?
Mutta joo. Muuten hyvä ajatus: itse kokata..
Epäilen kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hyvä muuten. Paitsi: milleniaalit ja 90-luvulla syntyneet (alle!30vuotiaat) ='itse kokata ja osaa' ?
Eivät!
- Ruoka/ruokailla sanana tarkoittaa='wolt-foodora- mcdonalds-hesburger' -puhelinnumeroita?
- Mikrossa ei osaa 'lämmittää' mitään= Vain noutoruoka voi olla niille "lämmintä ruokaa'?
Kokkaaminen taitaa olla persua nykyään. Kokkaamisen ongelma lienee nykyään, ettei se ole kuluttamista. Nykyään vierastetaan syömistä jos siihen ei liity kuluttamisen kokemusta.
Epäilen kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eivät!
Oma 2000-luvun alussa syntynyt lapseni osasi kyllä perusteet ruuanlaitosta omilleen muuttaessaan. Loput hän on opetellut youtubesta. Syö edullisesti, ehkä erilaista ruokaa kuin mitä minä opiskeluaikana, mutta ei wolttaa päivittäin (ei edes viikottain).
Ei kannata niin totaalisesti leimata edes milleniaaleja.
Vierailija kirjoitti:
Juures kehittyy maan alla. Peruna on juures.
Väärin!
Kun peruna ensikertaa tuli suomeen, kävi samoin kuin myöhemmin esim.sitruunan kanssa:
se ei ollut omena! (ei voi syödä kuorineen.. ;)
Peruna, joo istutettiin maahan mutta ihmiset ymmärsivät silloin: ' kun perunaa ensikertaa..'
syödä siitä:
VAIN maanpäälliset osat!
(ja kuinkas siinä sitten kävi?)
Lanttuun tottuneet suomlaiset HYLKÄSIVÄT!
..perunan kanssa pelaamisen. Vuosikymmeniksi..
Näillä osin.
Maanpäällisen 'osan syömistä' kutsuisin:
Vihannekseksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Opin eräästä matkailuohjelmasta, että peruna on lähtöisin Perusta. Alunperin on syöty vain kuoret ja muu on syötetty eläimille tai heitetty pois, kunnes on tajuttu, että sisus kelpaa syötäväksi. Sitten heitettiin juurikin se ravinteikkain osa mihin kaikki kerääntyy, eli kuoret pois, kunnes tajuttiin tuo, että kuoretkin voi syödä.
Ei tulis mieleenkään syödä perunankuoria ne on sian ruokaa.
Sika onkin viisas eläin, tajuaa mikä ruoka on hyväksi. Ei meillä kuorita perunoita kuin muusia varten. Muuten menee aina kuorineen.
Parhaat lohkoperunat saa kun tekee ne kuorineen.
Samoin usein laitan uunipellille kokonaiset perunat kuorineen, porkkanat ym. juurekset kypsymään samalla kun esim. broilerin tai lihamurekkeen. Helppoa ruuanlaittoa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä laitatte ruskeaan kastikkeeseen sekaan? Ei kai pelkkää kastiketta ja perunaa? Jauhelihaa, makkaraa tai jotain?
Täällä nää meinaa, että syövät pelkkää ruskeeta kastiketta ja perunaa. Oli mulle aivan täysin uusi juttu, että piti jututtaa äitiäkin, kun en omasta lapsuudesta tuommoista muista.
Äitikin oli samaa mieltä, että kyllä ruskeeseen kastikkeeseen tuli aina lihaa tai makkaraa/nakkia. Nauroi vielä päälle, eihän kukaan niin ravintoköyhää ole syönyt, että tosiaan pelkkää ruskeeta kastiketta ja perunaa?
vm -72
Siis meillä syötiin AINA ruskeakastike ilman lihaa tai makkaraa. Siihen lautaselle voi sen perunan ja kastikkeen lisäksi laittaa paljonkasviksia /salaattia ja miksi ei kananmunaakin, mutta ihan kasvisversiona onnistuu.(Onko makkarassa äitisi mielestä paljonkin ravintoarvoja, jos se tekee ruskeasta kastikkeesta ravintorikkaan?)
Äitisi tekee väärin, kun naureskelee toisten ruualle.
Joskus entisaikoina varsinkin, kun köyhyys oli ihan oikeata, niin ne kastikkeet oli aina vain pelkkää kastiketta. Ei niissä lihaa ollut. Lihaa syötiin monessa perheessä tosi harvoin, ei juuri koskaan. Nykyään "köyhänkin" pitää saada lihaa joka ateriaalle.
"Äitisi tekee väärin..." 😁😁😁
Epäilen kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Juures kehittyy maan alla. Peruna on juures.
Väärin!
Kun peruna ensikertaa tuli suomeen, kävi samoin kuin myöhemmin esim.sitruunan kanssa:
se ei ollut omena! (ei voi syödä kuorineen.. ;)
Peruna, joo istutettiin maahan mutta ihmiset ymmärsivät silloin: ' kun perunaa ensikertaa..'
syödä siitä:VAIN maanpäälliset osat!
(ja kuinkas siinä sitten kävi?)
Lanttuun tottuneet suomlaiset HYLKÄSIVÄT!
..perunan kanssa pelaamisen. Vuosikymmeniksi..
Näillä osin.
Maanpäällisen 'osan syömistä' kutsuisin:
Vihannekseksi.
Omituisin tapa kirjoittaa, mitä olen koskaan nähnyt.
kYLLÄ......- NÄIN ooooon,,,,, 'se' __________@siaH!!!!
Tänään herkkuateria. Löysin 50% alehinnalla pienjuustolan savujuuston. Mikrotin 1/3 siitä aiemmin paistetun uuniperunan kanssa, lisäsin tekemääni marinoitua punasipulia ja muutaman suolakurkkuviipaleen = raclette.
Jälkiruuaksi olin ostanut kypsymään kaksi passionhedelmää. Ateria alle 3e.
Käyn kaupassa korkeintaan kerran viikossa. Katson onko aletuotteissa mitään kiinnostavaa, jos on, niin kehittelen siitä ruokaa. Muuten etukäteissuunnittelulla mennään.