Millaista pääkaupunkiseudulla on asua? Muutto toiselta puolelta Suomea
Olen miettinyt että muuttaisin pääkaupunkiseudulle.
Asun nyt Pohjois-Suomessa ja työskentelen vuokratyöntekijänä nollatuntisopimuksella.
Töitä on alkanut olla koko ajan vähemmän.
Eikä täällä muutenkaan oikein mikään pidättele.
Katselin tossa työpaikkoja ja pääkaupunkiseudulla näyttäisi olevan oman alan töitä tarjolla ja vielä vakituisia työsuhteita.
Mietin että voisin hakea noita paikkoja.
Eniten oman alan töitä on tarjolla Vantaalla, mutta muuallakin pk-seudulla.
Minkälaista pääkaupunkiseudulla on asua?
Onko asumisen hintataso joka paikassa kallis?
Kommentit (1010)
Vierailija kirjoitti:
Asumisen hintataso on kalliimpi, riippuu tietty tuuristakin minkälaisen kämpän löytää. Paikasta toiseen liikkumiseen menee aikaa jos ei työpaikka ole vaikkapa helpon matkan päässä. Mutta ei täällä muuten sen kummallisempaa ole asua kuin muuallakaan. Ihmisiä on enemmän tietty ja oma rauha on vaihteleva käsite - riippuu vähän siitäkin mistä tänne on muuttamassa ja millaista asumista ja harrastuksia itse arvostaa.
Mikäänhän ei estä kokeilemasta jos ei ole pidättelijöitä. Kyllä täältä aina pääsee pois jos niikseen tulee eikä viihdy. Itse nyt 10 vuoden jälkeen kaipaan muualle ja muuttokuorma lähteekin kohti Hämettä pikkuiseen maalaiskuntaan josta sain vakipaikan.
Suomalaiset vähenevät jatkuvasti ja kiihtyvästi. Tästa on seuraus, että asunnoista tulee ylitarjonta. Eikä Hesan seutukaan säästy vaikutukselta.
Kokeile Mäntsälää. Kohtuuhintaiset kämpät. Nätit maisemat. Junalla n. 40 minuuttia Pasilaan. Leppoisa tunnelma. Myös Kerava on leppoisa, mut vähän kalliimpi.
Just tutkittiin, että vuokrien hinnoissa ei ole paljon eroa esim Rovaniemen ja Espoon välillä.
Ap kysyi, millaista on asua pääkaupunkiseudulla. Minusta siellä asuminen oli samanlaista kuin nyt Kuopiossa(ollut täällä vasta vuoden, mies löytyi täältä) Aamulla töihin, illalla kotiin, kotihommat, lenkki, kerran viikossa kuoroharjoitukset, viikonloppuisin ulkoilua, brunssi tai lounas ystävien kanssa.
Asuin pääkaupunkiseudulla Espoonlahdessa, Herttoniemessä ja Roihuvuoressa. Kaikissa oli meri lähellä, josta tykkäsin. Enkä koskaan kohdannut mitään ikävää kuten ahdistelua tai vastaavaa.
Vierailija kirjoitti:
Helsingissä kartalla hyvinkin lyhyiden etäisyyksien kulkemiseen saattaa kulua valtavasti aikaa.
Kalliosta Pikku-Huopalahteen esimerkiksi tekee tiukkaa ehtiä julkisilla tunnissa, joutuu vaihtamaan. Matkaa on linnuntietä joku 5km, jos sitäkään.
Kyllähän sitä landelle muuttoa on syntyperäisenä itsekin tullut mietittyä, mutta ei sielläkään mikään taivas ole kuin ei tunne yhtään ketään. Työttömänä voi olla landella aika ankeaa, kun ei pääse edullisesti liikkumaan minnekään. Landella pärjääminen perustuu siihen että on auto, rahaa, ja tunnet ihmiset ja he tuntevat sinut, syntyy synenergioita ja yhteisiä juttuja.
Ei varmasti mene tuntia vaan puolessa tunnissa ehtii.
Muuta ihmeessä, kokeilemisessa et häviä mitään!
Laitoin työpaikkahakemuksia pk-seudulle. Saa nähdä tärppääkö.
Oikeastaan ei ollut muitakaan vaihtoehtoja tuli ensviikon työvuorot ja taas vain 20 tuntia töitä.
Alan olla jo aika kyllästynyt näihin nollatuntisoppareihin ja vuokratyöfirmoihin.
Olisi ihanaa jos saisi vakituisen työpaikan tai edes määräaikaisen 40h viikko.
Olen käynyt pk-seudulla elämäni aikana ehkä neljä kertaa, ihan kiva vaihtaa maisemaa välillä.
Kiitos kaikille vastauksista!
Ap
Muutin Itä-Suomesta 8 vuotta sitten.
Aluksi oli vähän hankalaa sopeutua, mutta en enää muuttaisi pois. Kaikkeen tottuu.
Monet palvelut toimii ihan hyvin ja onhan täällä paremmin töitä kun maaseudulla.
Pääkaupunkiseutu tosiaan on niin laaja alue, että on ihan mahdoton sanoa millasta siellä on asua. On pelto-ja metsäalueita ja korpea ja yksinäisiä omakotitaloja keskellä ei mitään, on pieniä "kyliä" ja on helsingin kantakaupunki kerrostaloineen ja raitiovaunuineen.
Kaipa yleisesti Helsinki Espoo Vantaa on vähän kalliimpaa kun muualla... varsinkin omistusasuntojen osalta, mutta kai täältäkin jostain perähikiältä löytää 70-luvun rivarista edullisen vuokrakämpän, jos ei välitä siitä että on paikat alkuperäiskunnossa ja jossain vähän hometta.
Täällä voi käydä helposti niin, että jumahtaa sitten sinne kotiin, jossei muuta ihan kantakaupunkiin. Siellä on kahvilat ja baarit ihan kävelymatkan päässä ja uusin ihmisiinkin on mahdollista sitä kautta tutustua. Vähänkin kauemmas kun lähtee siitä raitiolinjan varrelta, niin ei enää joka korttelissa ole palveluita ja pahimmillaan sitten ihmisten ilmoille ei meinaa julkisilla oikein päästäkään. Kuka jaksaa lähteä extempore kahvittelemaan jos päivässä menee kolme bussia ja perille pääsy edellyttää kolmea vaihtoa ja yli kahden tunnin matkustusta.
Itse asutaan omakotitalossa Helsingissä, tästä on hyvät yhteydet ja lasten päiväkoti ja koulu kävelymatkan päässä. Isot kaupat ja palvelut lyhyen automatkan päässä, voisi sitä kävelläkin muttei jaksa raahata kasseja. Baareja ja kuppiloita tässä ei oikein ole, muttei se haittaa meitä, kun elellään tällaista perhe-elämää. Sinkkuna tässä vois olla aavistuksen tylsää.
Muuta Lahteen. Lahdessa on paljon työpaikkoja ja asuminen on halvempaa. Tosin palkkataso on pk-seutua alempi, mutta asumiskustannuksetkin sitten vastaavasti ainakin kolmanneksen halvemmat kuin stadin seudulla. Lahti on ihan vireä ja mukava kaupunki. Helsinkiin pääsee sitten junalla tunnissa ja monet pendelöivät sieltä päivittäin töihin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suomen paras paikka asua palveluiden, kulttuurin, työpaikkojen ja muiden osalta, mutta totta on toki että maksaa enemmän kuin provinssikaupungit. Itse en asuisi muualla, liian ahdasmielistä.
Provinssikaupungit :D No, hyvä että viihdyt siellä tsadissa "värikkään" porukan keskellä. Itse en muuttaisi pk-seudulle mistään hinnasta.
On muuten jännä, miten te, jotka ette täällä asu, tiedätte kaiken meitä niin paljon paremmin vaikkapa tuosta "värikkyydestä".
Joo, "värikkyydestä" ja "nuorisojengeistä". Tietävät myös että kaikkialla Helsingissä on yhtä rauhatonta kuin asemalla ja ulkomaalaisia yhtä paljon kuin Itärissä
.
Jos pelkäät Helsingin sosiaalisia ongelmia niin todennäköisesti löydät niitä noista "rauhallisista" kehyskunnista. Olen asunut Keravalla ja Järvenpäässä ja nyt läntisessä kantakaupungissa. Voin kertoa että Helsingin hinnat eivät ole korkeampia vain siksi että täällä ollaan lähempänä keskustaa.
Muuten ihan kuin muualla, mutta täällä ei ole naapurin Martta kyyläämässä mitä teet ja juoruamassa siitä Pirrelle ja Pentille kun silmä välttää.
Vuokrat aika samoissa lukemissa, ellet halua Westendiin tai Kulosaareen.
Katsasta vuokravälittäjien sivut tai soita niihin ja kysele. Sillä se selviää.
Se riippuu. Meille ainakin elämä pk seudulla oli stressaava ja vähän kiire. Sitten kaikki on liian kallis, asumisesta alkaen, ja ei välttämättä parempi.
Jos joku tykkää Helsingin keskustan tunnelmasta, niin tänne pääse jumalakin silloin talloin muualta Suomesta.
PK seutu on kuitenkin paljon laajempaa ja isompaa kuin vain se ydinkeskustaa ja oman kokemuksen perustella on parempi asua vaikkapa Kuopion keskustassa kun Helsingin laitamilla
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Helsinki on poikkeuksellinen paikka siinä mielessä, että Helsinki on aina erilainen riippuen missä päin sitten satut asumaan. Itse en käy koskaan Itä-Helsingissä ja en siksi myöskään törmää siellä oleviin ongelmiin.
Myöskään ihmisiä ei voi lokeroida samalla tavalla kuin muualla. Helsingissä on valtavasti muualta muuttaneita ihmisiä ja kun alueet ovat erilaisia, ei tyypillistä helsinkiläistä ole olemassa.
Minä olen asunut Helsingissä sekä idässä, lännessä että keskustassa. En pidä asumista kovin erilaisena paitsi keskustassa oli ehkä parasta. Itä-Helsinki on osin median avulla nostettu ongelmapesäksi. Näitä samoja ongelmia on muuallakin ja myös pienemmissä kaupungeissa. Ei tavallinen ihminen niihin juuri törmää kun ei tuttavapiiriin kuulu ongelmahörhöjä asuipa sitten missä päin stadia tahansa. Itse pidän eniten meren rannan lähellä olevista asuinalueista niin idässä kuin lännessäkin.
Tiedän ainakin kaksi ulkomaalaistaustaisia kavereita jotka muuttivat Itä-Helsingistä muualle levottomuuden takia. Eli noita ongelmia eivät ole vain mediassa, Itä-Helsingissä en olisi suositellut asua perheen kanssa. Jos on eläkeläinen tai sinkku, niin miksipä ei, halvemmat vuokrat ja hinnat
Vierailija kirjoitti:
Muuten ihan kuin muualla, mutta täällä ei ole naapurin Martta kyyläämässä mitä teet ja juoruamassa siitä Pirrelle ja Pentille kun silmä välttää.
Kyllä voi olla, riippuu ihan talosta!
Julkiset terveyspalvelut ja hammashoito on aika retuperällä, mikäli kyse on kiireettömästä hoidosta. Akuutit asiat hoidetaan vaihtelevasti. Kenties sama trendi on kaikissa isoissa kaupungeissa, että aikoja ei ole tai niitä ei tavoita kun ei saa ketään ajanvarauksesta puhelimen päähän. Maisa (Apotin yhteydessä oleva potilaan sovellus) on ihan kätevä, sitäkin kautta saa yhteyden ammattilaisiin.
Asumiseen löytyy erittäin kalliita paikoja ja sit kohtuuhintaisia. Halpoja ei ehkä niinkään. Toki jos onnistut saamaan kaupungin asunnon jostain sivummasta niin sit on jopa halpaa. Kannattaa katsoa että työmatka on jotenkin järkevästi hoidettavissa, tässä on valtavia eroja miten minnekin pääsee, ainakin julkisilla. Autolla toki pääsee niin kuin muuallakin mutta Helsingin keskustaan ei ole järkeä omalla autolla mennä.
Niin ja täältä pääsee aina pois jos ei sit tunnukaan omalle
Itse muuttaisin kaupan ja harrastusten viereen.