Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Millaista pääkaupunkiseudulla on asua? Muutto toiselta puolelta Suomea

Vierailija
06.02.2023 |

Olen miettinyt että muuttaisin pääkaupunkiseudulle.
Asun nyt Pohjois-Suomessa ja työskentelen vuokratyöntekijänä nollatuntisopimuksella.

Töitä on alkanut olla koko ajan vähemmän.
Eikä täällä muutenkaan oikein mikään pidättele.

Katselin tossa työpaikkoja ja pääkaupunkiseudulla näyttäisi olevan oman alan töitä tarjolla ja vielä vakituisia työsuhteita.
Mietin että voisin hakea noita paikkoja.
Eniten oman alan töitä on tarjolla Vantaalla, mutta muuallakin pk-seudulla.

Minkälaista pääkaupunkiseudulla on asua?
Onko asumisen hintataso joka paikassa kallis?

Kommentit (1010)

Vierailija
41/1010 |
06.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse asuin 30 vuotta helsingissä ennenkuin muutin 3000as kuntaan. Nyt täällä vuosikymmen ja jonkunlaista näkemystä kertynyt. Minun mielestä ihmisen tarpeet muodostaa miksi asuinpaikka muodostuu. Minulla helsinki oli syntymä paikka ja paljon hyvää siinä oli. Suuri ihmisten määrä on vain positiivinen seikka. Helsingissä on virkeää asua ja elinvoimainen työpaikkojenkin suhteen. Paljon palveluita myös ja kaikki lähellä. Täällä maaseudullakin pärjää, mutta erilaisessa elämäntilanteessa. Olen nyt työttömänä täällä maalla ja kai se työttömänä on melkein sama missä asuu. Olisi ehkä minun tapauksessa kannattanut jäädä helsinkiin, mutta minkäs näille voi...

Vierailija
42/1010 |
06.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vantaa on halpa ja ankea, mutta Helsinkiin pääsee nopeasti ja helposti.

Riippuu vähän alueesta. Esim. Kartanonkoski tai Ylästö ei kyllä todellakaan ole ankeita. Tammistokin ok. Samaten omakotitaloalueet ihan missä päin Vantaata vaan varmasti ihan ok.

Omakotitalo Vantaalla on varmasti hyvä kompromissi jos haluaisi asua maalla, mutta pitää käydä töissä. Edellä mainituissa paikoissa ei juurikaan tapahdu mitään ikinä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/1010 |
06.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

on paljon eroa jos asut vaikka omakotitalossa vantaan vestrassa vs helsingin kalliossa,harva pääkaupungissa asuva edes tietää missä tuo vestra sijaitsee,niin korvessa se on.

Vierailija
44/1010 |
06.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Helsinki on poikkeuksellinen paikka siinä mielessä, että Helsinki on aina erilainen riippuen missä päin sitten satut asumaan. Itse en käy koskaan Itä-Helsingissä ja en siksi myöskään törmää siellä oleviin ongelmiin.

Myöskään ihmisiä ei voi lokeroida samalla tavalla kuin muualla. Helsingissä on valtavasti muualta muuttaneita ihmisiä ja kun alueet ovat erilaisia, ei tyypillistä helsinkiläistä ole olemassa.

Minä olen asunut Helsingissä sekä idässä, lännessä että keskustassa. En pidä asumista kovin erilaisena paitsi keskustassa oli ehkä parasta. Itä-Helsinki on osin median avulla nostettu ongelmapesäksi. Näitä samoja ongelmia on muuallakin ja myös pienemmissä kaupungeissa. Ei tavallinen ihminen niihin juuri törmää kun ei tuttavapiiriin kuulu ongelmahörhöjä asuipa sitten missä päin stadia tahansa. Itse pidän eniten meren rannan lähellä olevista asuinalueista niin idässä kuin lännessäkin.

Vierailija
45/1010 |
06.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Näin muualta muuttaneena voin sanoa että se oli kyllä virhe muuttaa tänne.

Ihmisiä on joka paikassa, se on kyllä ahdistavaa. Olisi pitänyt pysyä siellä 1500 asukkaan kotikunnassa.

Toisaalta ei siellä olisi ollut työpaikkaa.

Liikaa ihmisiä? No ei todellakaan ole. Olen asunut neljässä eri kaupungissa, joista Helsinki on pienin. Kahdessa oli enemmän asukkaita kuin Suomessa.

Helsinki on ihan totaalinen tuppukylä. Viikonloppuna tai illalla voi keskustassa suurimmaksi osaksi olla ihan tyhjää. Autoja ei ole missään, mutta jostain syystä liikennevalojen pitää olla päällä, jotta seisovat autot saastuttavat mahdollisimman paljon.

Kai tuo on tottumuskysymys. Jos muuttaa Helsinkiin 1500 asukkaan paikkakunnalta, voi väkimäärä ainakin aluksi vaikuttaa suurelta. Mutta eiköhän monet tänne muuttavat totu siihen aika nopeasti ja huomaa että aika rauhallinen ja luonnonläheinen kaupunki tämä pohjimmiltaan on.

Vierailija
46/1010 |
06.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos nettotulosi vähemmän kuin tuplaantuvat muuton seurauksena, ei kannata, ainakaan puhtaan taloudellisesti ottaen. Asunnot ovat todella niukka hyödyke täällä, ja se näkyy hinnoissa.

Mutta jos rakastat kulttuuria, ehkä olet valmis tinkimään kaikesta muusta voudaksesi asua lähellä Ateneumia, Kansallisteatteria, Kansallisoopperaa...

Vierailija
47/1010 |
06.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaa muistaa että pk-seutua kokoontuu näihin ketjuihin aina joukolla kauhistelemaan lähinnä ne ihmiset, jotka eivät ole koskaan siellä asuneet, hädin tuskin edes käyneet. Jopa Vantaalla ja kovasti parjatussa Itä-Helsingissä on kivoja alueita. Esim. Aurinkolahti on oikein mukava, samoin Herttoniemenranta, Laajasalo ja Viikki.

Vierailija
48/1010 |
06.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pk-seutu on Suomen avoviemäri, ei sovellu ihmisarvoiseen elämään.

Vierailija
49/1010 |
06.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Todennäköisesti suuri osa palkastasi tulee menemään asumiskustannuksiin. Kivalla alueella asuminen se vasta maksaakin. Hirveästi on kuitenkin vaihtoehtoja ja mahdollisuuksia täällä etelässä ja itse en enää takaisin pikkukaupunkiin halaja.

Vierailija
50/1010 |
06.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pk-seutu on Suomen avoviemäri, ei sovellu ihmisarvoiseen elämään.

Jaahas, joko siellä Suomussalmella on taas narahtanut korkki auki?

Vierailija
51/1010 |
06.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Millä alalla olet ap?

Itse katsoisin ensin itselleni työpaikan, ja sitten vasta asunnon sen perusteella missä päin työpaikka sijaitsee. Poikittain kulkeminen läpi kaupungin voi viedä paljon aikaa, varsinkin julkisilla.

Vierailija
52/1010 |
06.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jollei sinulla ole varaa asuntoon merenrannalta niin on aivan sama asutko kerrostalo kopissa stadissa vai Kouvolassa. Ainut ero on stadissa palkkasi kuluu asumiseen. Pysy siellä missä olet. Jo liki 30v sitten kirjoitettiin ettei stadiin kannata muuttaa jollei tiedossa ole ura. Jossa tulot nousevat koko ajan.

Vierailija
53/1010 |
06.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kelvottoman huonosti hoidetut pyörätiet ja jalkakäytävät talvella. Rokkiklubien alasajo. Vuokrakaksion hinta yli 350e kalliimpi/kk kuin Tampereella.

Vierailija
54/1010 |
06.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asuin 20 vuotta Helsingissä ja jossain vaiheessa luulin haluavani pois sieltä. Tuli ero ja korona ja koronan myötä pysyvä etätyö ja sain siitä sysäyksen muuttaa pieneen maaseutupitäjään Pirkanmaalle. Nyt pari vuotta ollut tätä elämänvaihetta ja alan olla vähän sitä mieltä, että Helsingistä lähtö oli vikatikki. Juu on tilaa ja luontoa ja hiljaisuutta, mutta tällainen maaseutuidylli on mukavaa pienempinä pätkinä silloin tällöin. Varsinkin talvi on pitkä ja todella yksitoikkoinen. Harrastusmahdollisuudet on vähäisiä, palveluina lähinnä R-kioski ja S-market. Tämä vaatii ihan tietynlaista persoonaa, että tällaisessa paikassa haluaisi pidemmän päälle asua.

Vierailija
55/1010 |
06.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jollei sinulla ole varmaa asuntoon merenrannalta niin on aivan sama asutko kerrostalo kopissa stadissa vai Kouvolassa. Ainut ero on stadissa palkkasi kuluu asumiseen. Pysy siellä missä olet. Jo liki 30v sitten kirjoitettiin ettei stadiin kannata muuttaa jollei tiedossa ole ura. Jossa tulot nousevat koko ajan.

Juu ei paini kyllä Helsinki ja Kouvola ihan samassa sarjassa, sori nyt vaan.

Vierailija
56/1010 |
06.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kivalla alueella (Helsinki/Espoo) hyväkuntoinen noin 30 neliön vuokrayksiö maksaa suunnilleen 800e/kk. Jos et omista autoa ja ostat HSL:n AB-lipun, se maksaa 70e/kk. Ns. paremmilla alueilla ruokakaupat on kalliimpia, eikä prisma/citymarket ole ihan vieressä. Mitään halpoja kahviloita ja ravintoloita ei ole, pulla maksaa min 4e ja kahvi saman verran, 12cl viiniä 10e. En ole asunut maalla, mutta kyllä kaupunkilaiselämä tuntuu kalliilta.

Vierailija
57/1010 |
06.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miita esimerkiksi Porvooseen, niin saar laatua elämääsi.

Vierailija
58/1010 |
06.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei sulle tule jäämään palkasta paljoakaan käteen, asumiseen menee vähintään puolet palkasta.

Vantaalla tosiaan tietyissä paikoissa voit asua vähän halvemmalla, mutta siinä tulee sitten mukana muita ongelmia...

Mitä ongelmia?

Ongelmia joita muualla kuin pääkaupunkiseudulla asuvat väittävät siellä olevan, vaikka moni on tuskin edes koskaan Helsingissä käynyt. 

No onhan ne Vantaan edulliset alueet todella syvällä metsässä.. eli matka joka paikkaan on pitkä ja julkiset kulkee vähän miten sattuu.

Asun itä-Vantaalla. Kävelymatka metrolle, joka kulkee n 10 min välein. Täällä on niin erilaisia paikkoja.

Vierailija
59/1010 |
06.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muuta Tampereelle. Suomen paras kaupunki, tutkitusti.

Vierailija
60/1010 |
06.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Helsingissä kartalla hyvinkin lyhyiden etäisyyksien kulkemiseen saattaa kulua valtavasti aikaa.

Kalliosta Pikku-Huopalahteen esimerkiksi tekee tiukkaa ehtiä julkisilla tunnissa, joutuu vaihtamaan. Matkaa on linnuntietä joku 5km, jos sitäkään.

Kyllähän sitä landelle muuttoa on syntyperäisenä itsekin tullut mietittyä, mutta ei sielläkään mikään taivas ole kuin ei tunne yhtään ketään. Työttömänä voi olla landella aika ankeaa, kun ei pääse edullisesti liikkumaan minnekään. Landella pärjääminen perustuu siihen että on auto, rahaa, ja tunnet ihmiset ja he tuntevat sinut, syntyy synenergioita ja yhteisiä juttuja.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä viisi yksi