Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Millaista pääkaupunkiseudulla on asua? Muutto toiselta puolelta Suomea

Vierailija
06.02.2023 |

Olen miettinyt että muuttaisin pääkaupunkiseudulle.
Asun nyt Pohjois-Suomessa ja työskentelen vuokratyöntekijänä nollatuntisopimuksella.

Töitä on alkanut olla koko ajan vähemmän.
Eikä täällä muutenkaan oikein mikään pidättele.

Katselin tossa työpaikkoja ja pääkaupunkiseudulla näyttäisi olevan oman alan töitä tarjolla ja vielä vakituisia työsuhteita.
Mietin että voisin hakea noita paikkoja.
Eniten oman alan töitä on tarjolla Vantaalla, mutta muuallakin pk-seudulla.

Minkälaista pääkaupunkiseudulla on asua?
Onko asumisen hintataso joka paikassa kallis?

Kommentit (1010)

Vierailija
21/1010 |
06.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asumisen hintataso on kalliimpi, riippuu tietty tuuristakin minkälaisen kämpän löytää. Paikasta toiseen liikkumiseen menee aikaa jos ei työpaikka ole vaikkapa helpon matkan päässä. Mutta ei täällä muuten sen kummallisempaa ole asua kuin muuallakaan. Ihmisiä on enemmän tietty ja oma rauha on vaihteleva käsite - riippuu vähän siitäkin mistä tänne on muuttamassa ja millaista asumista ja harrastuksia itse arvostaa.

Mikäänhän ei estä kokeilemasta jos ei ole pidättelijöitä. Kyllä täältä aina pääsee pois jos niikseen tulee eikä viihdy. Itse nyt 10-vuoden jälkeen kaipaan muualle ja muuttokuorma lähteekin kohti Hämettä pikkuiseen maalaiskuntaan josta sain vakipaikan. 

Vierailija
22/1010 |
06.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen ainakin viihtynyt Vantaalla, kolme vuotta sitten muutin Oulusta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/1010 |
06.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Suomen paras paikka asua palveluiden, kulttuurin, työpaikkojen ja muiden osalta, mutta totta on toki että maksaa enemmän kuin provinssikaupungit. Itse en asuisi muualla, liian ahdasmielistä.

Provinssikaupungit :D No, hyvä että viihdyt siellä tsadissa "värikkään" porukan keskellä. Itse en muuttaisi pk-seudulle mistään hinnasta. 

On muuten jännä, miten te, jotka ette täällä asu, tiedätte kaiken meitä niin paljon paremmin vaikkapa tuosta "värikkyydestä".

No kyllä tiedän, koska kavereita asuu niin Helsingissä, Espoossa kuin Vantaalla. Ja niissä tulee vierailtua usein. 

Niinpä tietysti tiedät vierailujen perusteella.

Vierailija
24/1010 |
06.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei sulle tule jäämään palkasta paljoakaan käteen, asumiseen menee vähintään puolet palkasta.

Vantaalla tosiaan tietyissä paikoissa voit asua vähän halvemmalla, mutta siinä tulee sitten mukana muita ongelmia...

Mitä ongelmia?

Uussuomalaisia ongelmia, veikkaan. Nuorisojengit ja niihin liittyvät lieveilmiöt ovat jokapäiväinen juttu. 

Höpönlöpön. Ongelmia on ihan muutamissa lähiöissä ja niissäkin lähinnä siellä asemilla/ostareilla. Suurin osa alueista on pääkaupunkiseudullakin äärimmäisen rauhallisia.

Terveisin 50 vuotta täällä asunut.

Vierailija
25/1010 |
06.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Suomen paras paikka asua palveluiden, kulttuurin, työpaikkojen ja muiden osalta, mutta totta on toki että maksaa enemmän kuin provinssikaupungit. Itse en asuisi muualla, liian ahdasmielistä.

Provinssikaupungit :D No, hyvä että viihdyt siellä tsadissa "värikkään" porukan keskellä. Itse en muuttaisi pk-seudulle mistään hinnasta. 

On muuten jännä, miten te, jotka ette täällä asu, tiedätte kaiken meitä niin paljon paremmin vaikkapa tuosta "värikkyydestä".

No kyllä tiedän, koska kavereita asuu niin Helsingissä, Espoossa kuin Vantaalla. Ja niissä tulee vierailtua usein. 

MItkähän kaupunginosat ovat noissa kyseessä?

Vierailija
26/1010 |
06.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei sulle tule jäämään palkasta paljoakaan käteen, asumiseen menee vähintään puolet palkasta.

Vantaalla tosiaan tietyissä paikoissa voit asua vähän halvemmalla, mutta siinä tulee sitten mukana muita ongelmia...

Mitä ongelmia?

Uussuomalaisia ongelmia, veikkaan. Nuorisojengit ja niihin liittyvät lieveilmiöt ovat jokapäiväinen juttu. 

Eivät ole.

Vierailija
27/1010 |
06.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tollasen nollatuntisoppariduunarin tulotaso nousee pk seudulla kohisten, kun pääsee oikeisiin töihin. Toki asuminenkin rokottaa. Kannattaa kumminkin mieluummin maksaa kivasta alueesta kuin himmata jossain Koivukylän köyhäinalueilla. 

Vierailija
28/1010 |
06.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihmettelen miksi ihmiset ottavat suuria riskejä muuttaa pk-seudulle sumppuun, ison väkimäärän kanssa, kerrostaloihin. Miksi ei vaikka sitten jokin muu vaihtoehto, paikkoja löytyy. Pakkohan Suomessa on olla jotain vaihoehtoja tai keksiä. Eivät kaikki voi Uudellemaalle muuttaa ja jäädä. No on sitten myös ulkomaat.

Vierailija
29/1010 |
06.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä ongelmia?

Ongelmia joita muualla kuin pääkaupunkiseudulla asuvat väittävät siellä olevan, vaikka moni on tuskin edes koskaan Helsingissä käynyt. 

No onhan ne Vantaan edulliset alueet todella syvällä metsässä.. eli matka joka paikkaan on pitkä ja julkiset kulkee vähän miten sattuu.

Jos olet muuttamassa ja käytät julkisia niin matka-ajat ja aikataulut kannattaa selvittää. Itse asuin joitakin vuosia Vantaan perukoilla, lähes Tuusulassa. Työpaikat oli kuitenkin noin 5 km päässä joten liikkuminen oli aika helppoa. Helsingin keskustassa kävin harvakseltaan, shoppailuun ei ollut kauheaa tarvetta eikä kyllä rahaakaan. Ulkoilureitit ja kaupat olivat lähellä. Vuokraan sai kyllä uppoamaan pitkän pennin, maksoin sen aina ensin. Sinkkuna viihdyin hyvinkin mutta perheellisenä ehkä miettisin pari kertaa. 

30/1010 |
06.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tervetuloa vaan. Täällä on sentään meri ja se on paljon se. Leffa-ja muita teattereita, kivoja kahviloita, Stocka ja vaikka mitä. En ikinä muuttaisi pois, paitsi Pariisiin.

Vierailija
31/1010 |
06.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Paras neuvo minkä ihmiset sulle voi antaa: ÄLÄ MUUTA!

Vierailija
32/1010 |
06.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihmettelen miksi ihmiset ottavat suuria riskejä muuttaa pk-seudulle sumppuun, ison väkimäärän kanssa, kerrostaloihin. Miksi ei vaikka sitten jokin muu vaihtoehto, paikkoja löytyy. Pakkohan Suomessa on olla jotain vaihoehtoja tai keksiä. Eivät kaikki voi Uudellemaalle muuttaa ja jäädä. No on sitten myös ulkomaat.

Ei tarvi kaikkien tulla tänne.

Vierailija
33/1010 |
06.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Helsinki on poikkeuksellinen paikka siinä mielessä, että Helsinki on aina erilainen riippuen missä päin sitten satut asumaan. Itse en käy koskaan Itä-Helsingissä ja en siksi myöskään törmää siellä oleviin ongelmiin.

Myöskään ihmisiä ei voi lokeroida samalla tavalla kuin muualla. Helsingissä on valtavasti muualta muuttaneita ihmisiä ja kun alueet ovat erilaisia, ei tyypillistä helsinkiläistä ole olemassa.

Vierailija
34/1010 |
06.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pääkaupunkiseutu on aika laaja käsite. Halvimmat asuinalueet ovat eri puolella Vantaata ja koillis-Helsingissä. Halpuus näkyy demografiassa.

Kontula on edullinen ja sieltä on 20 min metrolla keskustaan. Mainettaan parempi

Vierailija
35/1010 |
06.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Näin muualta muuttaneena voin sanoa että se oli kyllä virhe muuttaa tänne.

Ihmisiä on joka paikassa, se on kyllä ahdistavaa. Olisi pitänyt pysyä siellä 1500 asukkaan kotikunnassa.

Toisaalta ei siellä olisi ollut työpaikkaa.

Liikaa ihmisiä? No ei todellakaan ole. Olen asunut neljässä eri kaupungissa, joista Helsinki on pienin. Kahdessa oli enemmän asukkaita kuin Suomessa.

Helsinki on ihan totaalinen tuppukylä. Viikonloppuna tai illalla voi keskustassa suurimmaksi osaksi olla ihan tyhjää. Autoja ei ole missään, mutta jostain syystä liikennevalojen pitää olla päällä, jotta seisovat autot saastuttavat mahdollisimman paljon.

Vierailija
36/1010 |
06.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä en ole koskaan tajunnut tuota vastakkainasettelua. Helsinki on pikkukaupunki kansainvälisesti. Ei tarvi mennä kuin muutama kilometri kantakaupungin ulkopuolelle, niin on jo peltoja ja metsiköitä. Toki se keskuspuisto tulee melkein keskustaan asti.

Itse asun rauhallisella pientaloalueella kehä kolmosen sisäpuolella. Toki hintataso on pilvissä johonkin pikkukaupunkiin verrattuna, mutta meno hyvin lähellä samanlaista (olen siis pikkukaupungista kotoisin). Tunnen paljon naapureita, lapset voi leikkiä pihalla keskenään, kävelymatkan päässä tarvitsemani palvelut, ja tosiaan peltoista ja metsäistä ulkoilureittiä lähtee ihan takapihalta.

Vierailija
37/1010 |
06.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vantaa on halpa ja ankea, mutta Helsinkiin pääsee nopeasti ja helposti.

Vierailija
38/1010 |
06.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pk-seudun kehyskunnissa asuminen on halvempaa kuin ns. pk-seudun kaupungeissa (Hki, Espoo, Vantaa, Kauniainen). Mutta jos muutat yksin, niin kyllä pk-seudun kunnat ovat ehkä sinkulle parempia viihdykkeitä, läntinen Espoo (Tapiola, Niittykumpu, Matinkylä jne Metroradan lähettyvillä olevat) ja Helsinki (kivoja alueita paljon mm. Haaga, Munkkivuori, Munkkiniemi, Meilahti, Käpylä, idässä Roihuvuori, Herttoniemi, vaikka kuinka paljon kivoja alueita. 

Vierailija
39/1010 |
06.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vantaa on halpa ja ankea, mutta Helsinkiin pääsee nopeasti ja helposti.

Riippuu vähän alueesta. Esim. Kartanonkoski tai Ylästö ei kyllä todellakaan ole ankeita. Tammistokin ok. Samaten omakotitaloalueet ihan missä päin Vantaata vaan varmasti ihan ok.

Vierailija
40/1010 |
06.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos kaipaat shoppailuvinkkiä, Jumbo on autoilevalle paras. Myös asiakaskunnaltaan. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kuusi seitsemän