Millaista pääkaupunkiseudulla on asua? Muutto toiselta puolelta Suomea
Olen miettinyt että muuttaisin pääkaupunkiseudulle.
Asun nyt Pohjois-Suomessa ja työskentelen vuokratyöntekijänä nollatuntisopimuksella.
Töitä on alkanut olla koko ajan vähemmän.
Eikä täällä muutenkaan oikein mikään pidättele.
Katselin tossa työpaikkoja ja pääkaupunkiseudulla näyttäisi olevan oman alan töitä tarjolla ja vielä vakituisia työsuhteita.
Mietin että voisin hakea noita paikkoja.
Eniten oman alan töitä on tarjolla Vantaalla, mutta muuallakin pk-seudulla.
Minkälaista pääkaupunkiseudulla on asua?
Onko asumisen hintataso joka paikassa kallis?
Kommentit (1010)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Asuminen on kallista. Kivoilla alueille todella kallista.
Vantaa on pk-seudulla halvimmasta päästä, tosin siellä on sitten paljon ankeaa lähiötä. Ja naapurustossa väkeä jota et toivoisi naapureiksesi.
Jos ap ei halua asua slummissa/masentavassa lähiössä, asuntojen hinnat suurinpiirtein:
Yksiö 200 000 tai enemmän
Kaksio 300 000 tai enemmänKatsoin juuri hintoja, ja tämä pätee.
Alle näiden hintojen saa asunnon "mainettaan paremmalta" (=huonolta) alueelta, tai masentavasta lähiöstä jossa on rivi harmaita kerrostaloja ja sijainti 5 metriä vilkkaasti liikennöidystä tiestä vaikka ei olla lähelläkään Hkin keskustaa.
Arvoalueilla, jotka ovat ainoita alueita joilla on oikeasti rauhallista (eikä ole kaikilla niilläkään), hinta on selkeästi yli noiden rajojen. Sama pätee viihtyisiin alueisiin joilla on rauhallista eikä näkymä ikkunasta ala v*tuttamaan saman tien.
Niinhän se menee, jos on kermaperse, kenties veronmaksajien rajoilla vuosia kantakaupungissa asunut. Itse ostin n. 150 000:lla mukavan, rauhallisen kaksion luonnonläheiseltä alueelta vartin päästä keskustasta. Jos ei ole itsetunto-ongelmia eikä tarvetta ostaa viiteryhmän arvostusta, se onnistuu mainiosti.
Vierailija kirjoitti:
Olen itse syntyperäinen helsinkiläinen hyvällä asuinalueella. Jos pitäisi muuttaa täåltä jonnekin, niin muuttaisin kehyskuntaan lähelle juna-asemaa. Pääsisi nopeasti Helsinkiin raiteilla, mutta olisi edullisemmat asunnot ja valikoimaa omakotitaloista. Vantaa on ainoa kaupunki, johon en muuttaisi kuitenkaan ja siksinihmetyttää, miksi niin moni ketjussa promoaa Vantaata. Katselisin Espoon/Kirkkonummen/Siuntion suuntaan. Tai sitten pohjoiseen Järvenpää/Tuusula. Yksi tuttuni asuu Porvoossa 100 v vanhassa omakotitalossa ja käy Helsingissä päivittäin töissä, hänen työmatkansa keskustaan on 30 min, kun minulla on matka keskustaan Helsingin läntisestä kaupunginosasta 45 min.
Eli pitää hahmottaa, että pk-seudulla matkaetäisyydet arvioidaan ajassa, ei kilometreissä. Kehyskunnasta voi päästä nopeammin keskustaan moottoritietä pitkin tai junalla kuin Helsingin sisältä, kun seisoo koko ajannliikennevaloissa.
Ihan höpötystå. Mä olen asunut Porvoossa nyt 16 vuotta ja täältä matka-aika aamuisin Helsingin keskustaan 1 t 15 min. Jos menee vasta kymmeneksi, voi omalla autolla ehtiä alle tunnissa. Helsingissä on aamuruuhkat.
Vierailija kirjoitti:
Chinaski kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Älä muuta ainakaan koivukylään, siitä paikasta ei ole paljon hyvää sanottavaa...
Koivukylä, Rekola, Hakunila, Korso ja Länsimäki on kaikki aivan hirveitä. Ei normaalille eläjälle.
Rekolan toisella puolen omakotitaloja niin muistaisin ja toisella kerrostaloja javoon käynyt visiitillä lähikerrostalossa, omistusasunto ja ympäristö vaikutti rauhalliselta ja päiväkoti lähellä.
Näyttää sinun silmään miltä näyttää, mutta kerrostalossa asuneena omat ja naapuruston kokemukset alueesta on ihan toisenlaiset. Se on helppo sanoa, että Rekola on hyvää aluetta, jos ei ole päivääkään asunut.
Usein pubien määrästä voi päätellä, millaista porukkaa lähellä asuu. Muistan kun käytiin Korsossa katsomassa yhtä asuntoa ja pyörähdettiin ostarilla ennen sitä. Voi jestas, sen vaan sanon. Kannattaa käydä kokeilemassa, vaikka keskellä kirkasta päivää. Ollaan lapsiperhe, joten meille ei kohtuuhinnalla löydy riittävästi neliöitä kaikkialta. Päädyttiin silloin Korson sijasta Myllypuroon, joka on siistitynyt huomattavasti, mutta perinteinen haasteellinen lähiö ollut. Kerrostalo v. 1966 rakennettu. Omistaja oli yrittänyt myydä pitkään ja antoi vuokrattavaksi, kun ei saanut haluamaansa hintaa. Eli ei muutettu kaupungin vuokrataloihin, joita myös alueella runsaasti. Parasta oli hyvät lenkkimaastot, löytyy puistomaista tunnelmaa ja hiekkatietä mitä kauemmas metrolta siirtyy. Tietysti myös se metroliikenne plussana, nopeasti pääsee liikkumaan. Mikä häiritsi, niin jatkuva rakentamisen meteli ja trafiikki. Kuitenkin se vuokra-asuminen oli meillä väliaikainen ratkaisu, kunnes saatiin säästettyä omarahoitusosuutta omaa asuntoa varten. Onhan se hullua maksaa 1100 euroa kuussa vuokraa, kun on perhettä ja tilantarvetta. Suunnilleen saman verran menee nyt lainan lyhennyksiin ja yhtiövastikkeeseen.
Korsoa moni parjaa tässä ketjussa, ja onhan siinä aseman lähellä monesti aika kostea meininki, mutta Korso on myös Suomen suurin omakotitaloparatiisi. Kannattaa kävellä kilometrin päähän asemalta.
Ei liity ap:n tilanteeseen millään tavalla nuo omakotitalokuviot! 10 kk määräaikainen työsopimus. Ei mitään mahiksia lähteä metsästämään omakotitaloa.
Totta, mutta tämä keskustelu on jo aikaa sitten alkanut rönsyillä vähän laajemmaksi.
Itselläni oli yksiön vuokra espoon kilossa 691e/kk, 31,5 neliötä. Aika perusvuokra kaukana helsingin keskustasta, Sain työpaikan 4 amistutkinnon avulla helsingin keskusta-alueelta. Palkka oli sentään 10e/tunti ja 1600e/kk. Sain onneksi myös asumistukea. Täytyy käydä hirmuinen tuuri että saa 7k/kk palkan, tosin semmoisen työpaikan voi saada myös ilman mitään tutkintoja, jos tuntee oikeat ihmiset. Espoossa ainakin oli paljon myös nuoria työttömänä, vaikka oli juuri käydyt tutkinnot jne.. eli ei kaikilla käy tuuri edes tuollaiseen matalapalkkatyöhön. Itse viihdyin siinä työssä erittäin hyvin eikä se työnantajalle ollut hirveä taloudellinen riski palkkatuen takia. Lähinnä se että siihen palkattiin joku oli välttämätön paha, kuten nykytyöt meinaa järestään olla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen itse syntyperäinen helsinkiläinen hyvällä asuinalueella. Jos pitäisi muuttaa täåltä jonnekin, niin muuttaisin kehyskuntaan lähelle juna-asemaa. Pääsisi nopeasti Helsinkiin raiteilla, mutta olisi edullisemmat asunnot ja valikoimaa omakotitaloista. Vantaa on ainoa kaupunki, johon en muuttaisi kuitenkaan ja siksinihmetyttää, miksi niin moni ketjussa promoaa Vantaata. Katselisin Espoon/Kirkkonummen/Siuntion suuntaan. Tai sitten pohjoiseen Järvenpää/Tuusula. Yksi tuttuni asuu Porvoossa 100 v vanhassa omakotitalossa ja käy Helsingissä päivittäin töissä, hänen työmatkansa keskustaan on 30 min, kun minulla on matka keskustaan Helsingin läntisestä kaupunginosasta 45 min.
Eli pitää hahmottaa, että pk-seudulla matkaetäisyydet arvioidaan ajassa, ei kilometreissä. Kehyskunnasta voi päästä nopeammin keskustaan moottoritietä pitkin tai junalla kuin Helsingin sisältä, kun seisoo koko ajannliikennevaloissa.
Ihan höpötystå. Mä olen asunut Porvoossa nyt 16 vuotta ja täältä matka-aika aamuisin Helsingin keskustaan 1 t 15 min. Jos menee vasta kymmeneksi, voi omalla autolla ehtiä alle tunnissa. Helsingissä on aamuruuhkat.
Mä jatkan vielä tuohon omaan viestiini, että Porvoosta bussiaikataulut Helsinkiin on ihan utopiaa. Tunnissa keskustasta keskustaan. Jos mä oon toimistolle menossa kahdeksaksi, mun on lähdettävä viimeistään 1,5 tuntia aiemmin bussiin täältä. Ne on aamuruuhkassa talvella aina 15-20 min. myöhemmin perillä keskustassa kuin aikataulu sanoo. Eli 1 t 15 min. aamuisin, kuten jo kerroin. Omalla autolla vielä hitaampaa, koska busseilla omat kaistat monessa kohtaa matkan varrella ja omalla autolla vaan seisot jonossa liikennevaloissa, valot vaihtuu, et ehdi päästä ja seisot taas odottamassa. Enköhän mä ole 16 vuodessa tuon jo havainnut. Mä en ole ikinä, en kertaakaan ollut Porvoosta lähtiessäni puolessa tunnissa Helsingin keskustassa, vaikka olisin mihin aikaan päivästä liikenteessä.
Vierailija kirjoitti:
Chinaski kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Missään ei oo niin ahdasmielistä porukkaa kun helsingussä, eivät hyväksy mitään muuta elämäntapaa tai ajatusmaailmaa kuin omansa, ja muiden kanssa ei voida olla tekemisissä.
Lapsellisia rasisteja juntteja ovat.
Taitaa olla niitä maalta tulleita. En tunne yhtään tuollaista helsinkiläistä. :D
Ei edes niitä, koska Helsingissä ollaan paljon avaramielisempiä kuin muualla suomessa, tiedän niin monta ihmistä, jotka ovat lähteneet kotipaikoiltaan Helsinkiin, koska siellä saavat olla sitä mitä ovat. Pahinkin junan tuoma juntti muuttuu kummasti suvaitsevaisemmaksi, kun huomaa, että Helsingissä pakostakin kohtaat töissä, kaupoissa jne ihan joka päivä erilaisia, eri värisiä, eri tyylisiä ihmisiä. Ja yllättäen jopa vaikka ystävystyä sellaisen ihmisen kanssa, kun ymmärtää, että ihan samanlaisia ihmisiä me ollaan kaikki.
Helsingissä voi tosiaan hengittää vapaammin ja olla oma itsensä. Toisaalta kaikki pahimmat tuntemani homovihaajat, fasistit ja rasistit ovat olleet paljasjalkaisia stadilaisia. Luulen että koulutettujen junantuomien virta on parantanut ilmapiiriä.
Juu ei 😂
Luulen näin olevan, me junantuomat olemme selvästi koulutetumpia kuin stadialainen kantaväestö, ja se on tärkeä tekijä näissä asioissa.
Vierailija kirjoitti:
Tikkurila, Viertola, Hiekkaharju kivoja paikkoja.
Se joka ei ole käynyt Tikkurilassa kahteen vuoteen, ei voi arvioida paikkaa. Paljon on muuttunut ja muuttuu. Erinomaiset kulkuyhteydet Tiksistä ympäri pääkaupunkiseudun ja junalla pääsee maakuntiin...
Tikkurila on erittäin rauhaton. Riippuu tietysti, missä asuu. Prisman lähistöllä ympäri vuorokauden päihdeporukkaa. Jouduin pahoinpidellyksi pe klo 16, kun kävelin Prismalta asemalle. Aseman alue on levotonta. Nuorisojengit kokoontuu, välityspaikka ja bisnes rehottaa. Joukkotappeluita, joista laajalti uutisoitu. En väitä, että Tiksin omat asukkaat hilluu, koska todella kallis asuinalue. Paikka vaan kerää halvoilta alueilta epämääräistä väkeä. Raideliikenne ja bussit tuo.
Junantuomat (vastenmieliset savolaiset etupäässä) pilanneet stadin. Ole ystävällinen ja pysy sinäkin muualla. Sitäpaitsi, mainitsemallasi tulotasolla asuminen jossain Itä-Hkin tai Vantaan ghettossa ei ole edes Sinulle hyvä ajatus.
Chinaski kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Chinaski kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Missään ei oo niin ahdasmielistä porukkaa kun helsingussä, eivät hyväksy mitään muuta elämäntapaa tai ajatusmaailmaa kuin omansa, ja muiden kanssa ei voida olla tekemisissä.
Taitaa olla niitä maalta tulleita. En tunne yhtään tuollaista helsinkiläistä. :D
Ei edes niitä, koska Helsingissä ollaan paljon avaramielisempiä kuin muualla suomessa, tiedän niin monta ihmistä, jotka ovat lähteneet kotipaikoiltaan Helsinkiin, koska siellä saavat olla sitä mitä ovat. Pahinkin junan tuoma juntti muuttuu kummasti suvaitsevaisemmaksi, kun huomaa, että Helsingissä pakostakin kohtaat töissä, kaupoissa jne ihan joka päivä erilaisia, eri värisiä, eri tyylisiä ihmisiä. Ja yllättäen jopa vaikka ystävystyä sellaisen ihmisen kanssa, kun ymmärtää, että ihan samanlaisia ihmisiä me ollaan kaikki.
Helsingissä voi tosiaan hengittää vapaammin ja olla oma itsensä. Toisaalta kaikki pahimmat tuntemani homovihaajat, fasistit ja rasistit ovat olleet paljasjalkaisia stadilaisia. Luulen että koulutettujen junantuomien virta on parantanut ilmapiiriä.
Juu ei 😂
Luulen näin olevan, me junantuomat olemme selvästi koulutetumpia kuin stadialainen kantaväestö, ja se on tärkeä tekijä näissä asioissa.
Ei se nyt ihan noin ole. Junantuomat on niin vanha ilmaisu, ettei sitä kyllä enää kukaan käytä. Ei edes naurata enää.
Se että Helsingissä on koulutuspaikkoja sekä amk- että yliopistotasolla ja hakijamäärät Suomen suurimmat, kertonee jotain siitä, miksi muutetaan. Opiskelemaan. Hoitajat taas muuttavat alueilta, joilla ei ole töitä. Olen itse muuttanut sh:ksi, koska sain suoraan vakituisen työpaikan. Maakunnassa olin vasta valmistuneena saanut pätkätöitä. Meitä hoitoalan ihmisiä on paljon, jotka muuttaneet sen vakkarityön perässä. Omassa tiimissäni lähes kaikki ovat muualta muuttaneita, joko muualta Suomesta tai ulkomailta. Pari sairaanhoitajaa, lähihoitajia kymmenkunta ja yksi hoiva-avustaja. En ole itse huomannut näiden vuosien tai nyt voi jo sanoa vuosikymmenten, aikana minkäänlaista kateutta. En töissä enkä vapaa-aikana.
Vierailija23135 kirjoitti:
Stadissa tai pääkaupunkiseudulla ei ole mitään sellaista, mitä muualla ei olisi. Stocka on yliarvostettu, leffat näkee rauhassa tv:stä tai jonkin suoratoistopalvelun kautta, yökerhot ovat täysin turhia, keikoilla fi montaa kertaa jaksa pyöriä, meren läheisyydessä on kääntöpuolensa.
Asiakaspalvelu alkaa olla katoavaa kansanperinnettä. Ympäristön siisteys ja viihtyisyys vaihtelevat. Julkisilla liikennevälineillä pääsee joillain alueilla, mutta liikkuminen yleensä on hidasta.
Riittävästi on kokemusta pääkaupunkiseudulla adumisesta
. Perheen vuoksi lusin toistaiseksi täällä, mutta unelma muutosta elää.
Ooppera!!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ethän sä nyt helmikuun lopussa ehdi saada aso-asuntoa, jos työt alkaa huhtikuussa. Sun pitää ilmoittautua jonoon, josta ne tarjoaa jonottajille vapautuvaa asuntoa. Onko sulla säästössä rahaa, että pystyt aso-maksun maksamaan? Jos ei ole tarpeeksi, pankkiin lainaneuvotteluun. Pankki ei myönnä koko summalle lainaa eli sulla pitää olla omaa rahaa, vaikka otat lainan. Sun pitää myös tietää, paljonko sä saat lainaa, että tiedät, onko jokin kämppä sulle mahdollinen ja mitkä on kuukausikulut, kun lyhennät lainaa ja maksat vastikkeen joka kuukausi.
No joo. Tuskin ap kuvitteleekaan, että suoraan asumisoikeusasuntoon. Totta kyllä, että tässä on kuukausi aikaa löytää vuokra-asunto. Onnea vaan etsinnälle.
Kun itse muutin Keski-Suomesta, edellinen asukas saanut häädön ja kaikki tavarat jättänyt, likaista patjaa myöten. Vuokranantaja oli käynyt asunnossa vissiin pari viikkoa aiemmin ja vuokralainen oli luvannut tyhjentää asunnon kuun loppuun mennessä. Ei sitten kuitenkaan ollut kyennyt. Siinä oli vaihtoehdot vähissä, kun vuokranantaja ilmoitti pari päivää ennen suunniteltua muuttoa, että ei saa mistään niin nopeasti väkeä tyhjentämään asuntoa. Me käytiin miesystävän kanssa heittämässä tavaraa häkkivarastoon niin paljon kuin mahtui ja loput kasattiin makkarin nurkkaan. Suomessa kun ei saa toisen omaisuutta heittää roskalavalle ilman lupaa. Toki roskat heitettiin pois.
Asuin ensimmäiset päivät hotellissa, koska ei vaan ehditty siivota ja se vuokranantaja sai vasta muutaman päivän päähän siivousfirman sinne. Onneksi onnistui muuttoauton varauksen siirto.
sulla on 10 kk työ nk matalapalkka ja saat asumistukea. valinnanvaraa on nyt, eriasia saatko yksityiseltä. Onhan noita lumoa ja satoa.
Vierailija kirjoitti:
Kokeile ihmeessä. Pääset aina takaisin sinne pohjoiseen, jos et viihdy pks.
Älä tuhlaa ainutta elämääsi jahkailuun, elä se.
Ääni tälle. Mutta pisti silmään toi tunniton O-tuntisoppari. Voithan silti kysellä töitä/työllistää itteesi sieltä ja täältä ihan mukavasti. Etkait siis kotona odottele, odottele....-)) ja iltasella nukkumaan? Pese vaikka ihmisten autoja!
Jos mä oon toimistolle menossa kahdeksaksi, mun on lähdettävä viimeistään 1,5 tuntia aiemmin bussiin täältä. Ne on aamuruuhkassa talvella aina 15-20 min. myöhemmin perillä keskustassa kuin aikataulu sanoo. Eli 1 t 15 min. aamuisin, kuten .
Vaarallisin virhe jonka asuinpaikan valinnassa voi tehdä liittyy näiden "voitiin luopua autostakin"-vajaqqien jatkuvasti suoltamaan propagandaan.
Näin tämä harha syntyy: minulla on Espoon sisällä POIKITTAISTA työmatkaa reilut 13km eli kartasta katsottuna ei juuri mitään.
Omalla autolla työmatka on 15 minuuttia ovenkahvasta ovenkavaan kellotettuna.
Julkisilla meneekin tunti 10 minuuttia koska pk-seudun julkinen liikenne on tietoisesti suunniteltu estämään liikkuminen muualle kuin Helsingin keskustaan mutta tämä ei ole vielä koko totuus.
Jos työaika alkaa kello 9.00 voin lähteä omalla autolla 8.45
MUTTA julkisilla joudunkin lähtemään jo 1,5 tuntia ennen kello 7.30 ja olen perillä 10 minuuttia etuajassa mistä en saa palkkaa.
Seuraavat vaihdot menisivät niin että olisin aina 10 minuuttia myöhässä ja se työsuhde päättyisi siihen.
Kun lapsi piti hakea tarhasta viimeistään 17.00 riitti kun lähdin autolla töistä 16.45
Julkisilla olisin joutunut lähtemään em. syystä 15.30.
Chinaski kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Chinaski kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Juu ei 😂
Tuppaa vaan olemaan niin, että se stadilainen duunarikin on sivistyneempi kuin junantuoma koulutettu. Ei auta vaikka kuinka tänne muuttaisit, mielenlaatu on otettu mukaan sieltä kotopuolesta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija23135 kirjoitti:
Stadissa tai pääkaupunkiseudulla ei ole mitään sellaista, mitä muualla ei olisi. Stocka on yliarvostettu, leffat näkee rauhassa tv:stä tai jonkin suoratoistopalvelun kautta, yökerhot ovat täysin turhia, keikoilla fi montaa kertaa jaksa pyöriä, meren läheisyydessä on kääntöpuolensa.
Asiakaspalvelu alkaa olla katoavaa kansanperinnettä. Ympäristön siisteys ja viihtyisyys vaihtelevat. Julkisilla liikennevälineillä pääsee joillain alueilla, mutta liikkuminen yleensä on hidasta.
Riittävästi on kokemusta pääkaupunkiseudulla adumisesta
. Perheen vuoksi lusin toistaiseksi täällä, mutta unelma muutosta elää.Ooppera!!
Oodi, Suomenlinna, Seurasaari, sea pool, sipulikirkko, Tuomiokirkko, senaatintori, Engelin rakennukset, kauppahalli ja kauppatori, Finlandia talo, Kiadma, Amos taidemuseo, Hki-Vantaa lentoasema, eduskuntatalo, raatihuone, presidentinlinna, merta, luonnontiwteellinen museo, narinkkatori, Kaivopuisto, Ullanlinna, Huvilakatu, Tornihotelli(käynyt kerran wessassa) Kämppi,
lasipalatsi, ateneum, täytyy lopettaa koska käsi puutuu 😊
Chinaski kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Chinaski kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Juu ei 😂
Buahaha. Sä voisit ehkä vähän tutkia, mikä teidän ns. junantuomien alkuperäinen kotimaa keskimäärin on. Kun esim. Rovaniemeltä, Kajaanista, Leppävirralta, Oulusta, Viitasaarelta muutetaan sankoin joukoin, niin jotainhan siinä on, ettei kotouttamistoimet ole siellä onnistuneet. Onko se väki jotenkin paremmin koulutettua. Harvemmin. Siellä on hyvin monista kulttuureista, mutta yleensä köyhistä maista lähdetty Suomeen turvaan. Muuttoliikenne on valtaisaa. Länsimäki on täynnä muualta Suomesta muuttaneita, joiden synnyinmaa ei ole Suomi.
Tässä ketjussa ei ymmärretä yhtään mistään mitään. En väitä, etteikö opiskelemaan ja töihin tulisi myös kymmeniä tuhansia vuosittain pk-seudulle, mutta enemmän tulee kyllä monikulttuurista väkeä, jotka tekee ison muuttovoiton. Jos joskus viitsisi ihminen tilastoja katsoa, keitä tänne muuttaa, niin ei tarvitsisi omia käsityksiään viljellä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tikkurila, Viertola, Hiekkaharju kivoja paikkoja.
Se joka ei ole käynyt Tikkurilassa kahteen vuoteen, ei voi arvioida paikkaa. Paljon on muuttunut ja muuttuu. Erinomaiset kulkuyhteydet Tiksistä ympäri pääkaupunkiseudun ja junalla pääsee maakuntiin...Tikkurila on erittäin rauhaton. Riippuu tietysti, missä asuu. Prisman lähistöllä ympäri vuorokauden päihdeporukkaa. Jouduin pahoinpidellyksi pe klo 16, kun kävelin Prismalta asemalle. Aseman alue on levotonta. Nuorisojengit kokoontuu, välityspaikka ja bisnes rehottaa. Joukkotappeluita, joista laajalti uutisoitu. En väitä, että Tiksin omat asukkaat hilluu, koska todella kallis asuinalue. Paikka vaan kerää halvoilta alueilta epämääräistä väkeä. Raideliikenne ja bussit tuo.
Samasta paikasta voi saada hyvin erilaisen kokemuksen ihan siitä riippuen mitä sattuu kohtaamaan. Itse kuljen päivittäin Tiksin aseman kautta töihin ja myös Prisman seudulla olen melkein päivittäin. 20 täällä asutun vuoden aikana nolla ongelmaa itselläni. En siis väitä että rauhattomuuksia ei olisi mutta kyllä täällä voi elää vuosia kohtaamatta niitä lainkaan.
Kamalaa.
Maksat kaksin(-nelin)kertaisen summan jostain talvisotaa ennen rakennetusta vessakopin kokoisesta asunnosta, missä joku saman ikäinen naapurin mummo kuvittelee omistavansa koko taloyhtiön ja määräävänsä muiden elämän- ja työkiireet.
Mut jos tykkää kuunnella ja haistaa paperiseinien läpi jokaisen kerroksen pierut ja ego vaatii stadi-leiman niin anna mennä
Meiltä on sinne pahamaineiseen Tiksiin 1,5 km. Asun perheen kanssa omistusasunnossa (rivarissa), meillä on pieni piha ja mukava taloyhtiö. Olen kotoisin 5000 asukkaan kylästä Savosta, takaisin en muuttaisi mistään hinnasta. Kodin lähistöllä on joki, ympärillä on peltomaisemaa, metsiköitä, kävely- ja pyöräteitä. Tiksissä ei ole omalle kohdalle sattunut mitään ikävää, toki niistä aina uutisista kuulen. Hyvät yhteydet julkisilla, kävellen, pyörällä, autolla joka puolelle. Ihan normaalia elämää täällä pk-seudulla eletään, käydään töissä, harrastetaan ja tehdään kaikkea samaa, mitä ihmiset joka puolella Suomea :) Ja vielä sellainen asia pakko sanoa, että kun itsekin nuorena ja ennakkoluuloisena tänne muutin, niin kuvittelin että "hesalaiset" on tympeitä ja ylimielisiä. Se oli normaali kuvitelma kaikilla tutuillakin siellä pikkukylässä. Olinpa väärässä! Niin työkaverit, naapurit ja uudet ystävät, kaikki aivan normaaleja, mukavia ihmisiä. Työkaveritkin aidon kiinnostuneita ja innostuneita tutustumaan. Ennakkoluuloa, kyyläystä ja pahan puhumista ei ole kuin noissa pienissä tuppukylissä, jollaisesta tosiaan itsekin tulen, että kokemusta on.
Tunnen kyllä. Asun pk-seudulla nytkin.
Teillä on vain melko alhaiset kriteerit mukavalle asuinalueelle.