Harrastiko lapset 70- ja 80- luvulla sormiruokailua?
Kommentit (78)
Ei. Lusikalla syötettiin ja lapselle annettiin lusikka käteen ja opettelemaan sillä heti kun kykeni.
Sormiruokailu on minusta tuntunut ja näyttänyt järkyttävälle sottaamiselle ja siksi ei olisi tullut mieleenkään sallia sitä omille lapsilleni.
Sorminäppäryys kehittyy muilla tavoilla.
Toukkia, banaaneja, rypäleitä ja kuoriaisia on helppo napsia sormin. Aikuisenakin.
Sormiruokailua voi kyllä toteuttaa vaikka leivällä ja hedelmäpaloilla, mutta hernekeiton syöminen sormipelillä ei vaikuta kovin älykkäältä ja sivistyneeltä, ei edes Suomessa.
No ei todellakaan. Leipä tai porkkana annettiin käteen, mutta muuten lapset syötettiin lusikalla. Isosiskolle tai -veljelle oli kunniatehtävä syöttää pienempää.
Siinä vaiheessa, kun lapsi sai lusikan omaan käteensä, syöttötuolin eteen levitettiin pyyheliina ja rättejä oli muutenkin lähellä sotkujen siivoamista varten.
Sotkevaa lasta ei koskaan viety julkiselle paikalle "opettelemaan syömistä".
Huonosyömäisiä jekutin laittamalla jotain napsittavaa eteen ja ujutin ruokaa suuhun samalla sitten.
Nykyään varmaan neuvotellaan vauvaviittomilla ensin mitä vauvaa haluaa ja sitten sormiruokaillaan sitä ja samalla vessaviestitään ja sanoitetaan tunteita.
Huh sentään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei, oppivqat aikaisessa vaiheessa käyttämään lusikkaa ja pientä lasten haarukkaa. Nyt kun on seurannut sitä sotkun määrää, mikä tulee sormiruokailussa, hirvittää. Ja ihan tohtoritason aikuisia kasvanut.
Meillä 10 kk ikäisestä ovat osanneet itse syödä lusikalla, nyt ei 2v ikäisenä ole vielä osaamista saada lusikkaa suuhun, puurokin syödään sormin (näin katselin serkun lapsen synttäreillä, omat on jo 10v). Sormiruokailussa lapsi kuulemma syö vain sen verran kuin mahaan mahtuu ja mitä olen seurannut, niin suuhun menee myös paperisilppu. Lapsi ei erota sitä ruuasta.
Lusikalla syöttävä aikuinen ei sitten ilmeisesti nykyään tajua, milloin lapsi on kylläinen, jos syöttäjä selaa toisella kädellä puhelinta eikä keskity syötettävän lapsen reaktioihin.
Se on jännä, että pienenä tämä käden koordinaation harjoittelu katsotaan hyvin tärkeäksi, mutta ei sitten enää myöhemmin kun pitäisi kirjoittaa. Jotkut ajattelevat, että pelkkä näpyttely riittää. Tuli vaan mieleen.
Vierailija kirjoitti:
Sormiruokailua voi kyllä toteuttaa vaikka leivällä ja hedelmäpaloilla, mutta hernekeiton syöminen sormipelillä ei vaikuta kovin älykkäältä ja sivistyneeltä, ei edes Suomessa.
Muistan, kun sukulaislapseni sormiruokailivat spaghettia. :D Sitä sotkun määrää... Enemmän meni varmaan lattialle kun suuhun. En nyt tiedä oliko tuo niin järkevää.
Vierailija kirjoitti:
Voihan sen hernekeiton ryystää juomalla siitä lautasen reunalta xD
Joskus ennenvanhaan mummot vissiin kaataneet kahvia siihen kupin aluslautaselle ja siitä ryystäneet, kuulostaa kyllä omituiselle tässä kun tätä kirjoitankin, liekö ihan tottakaan?
Ei. vanhemmat syöttivät yleensä lusikalla kunnes lapsi oppi itse syömään. Jos lapsi laittoi itse ruokaa suuhun sormillaan, niin ei sitä kielletty tai edetetty, mutta käsi putsattiin heti sen jälkeen ettei tule sotkua. lapset oppivat aika nopeasti ruokailemaan itse, nokkamukiakin pidettiin niin vähän aikaa kuin mahdollista. Vaopoistakin oppivat vapaaksi huomattavasti aiemmin kuin nykyiset lapset.
Kyllä, mutta ei sanottu sormiruokailuksi vaan ruuan räpimiseksi. Olihan lapsella lusikka omassa kädessä siinä samalla kun aikuinen syötti, mutta silti söivät aika paljon sormin.
Vierailija kirjoitti:
Ei. Lusikalla syötettiin ja lapselle annettiin lusikka käteen ja opettelemaan sillä heti kun kykeni.
Sormiruokailu on minusta tuntunut ja näyttänyt järkyttävälle sottaamiselle ja siksi ei olisi tullut mieleenkään sallia sitä omille lapsilleni.
Sorminäppäryys kehittyy muilla tavoilla.
Erittäin näppäräsormista kansaa täällä on kasvanut ennen kuin sormiruokailua on edes keksitty. Ei todellakaan tarvitse lapsen sotata vain sorminäppäryyden kehittämiseksi.
Ette varmaan halua tietää, mitä kaikkea näppäräsormiset maalaislapset näppivät lattialta, jolla joku oli juuri kävellyt navettasaappailla. Ei vaan ollut allergioita kovin paljon niillä lapsilla.
Vierailija kirjoitti:
Sormiruokailu on ällöttävää, menee ruokahalu kun kerran jouduin ravintolassa katsomaan jonkun pilttiä. Sormet paskassa ja ruoassa ja naama kuolassa.
Vain patalaiska äiti tuollaisen sallii lapselleen! Toki myös ylipainoinen, jolla kiire syömään omaa ruokaansa. Oksettavaa!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voihan sen hernekeiton ryystää juomalla siitä lautasen reunalta xD
Joskus ennenvanhaan mummot vissiin kaataneet kahvia siihen kupin aluslautaselle ja siitä ryystäneet, kuulostaa kyllä omituiselle tässä kun tätä kirjoitankin, liekö ihan tottakaan?
Oi voi, mummoni teki tuota. Silloin keitettiin pannukahvia ja se oli kiehuvan kuumaa kun sen kaadettiin kuppiin. Kupista sitten kaadettiin aina vähän kerrallaan tassille (mitä mahtui) ja sokeripala suuhun ja siitä lautasen reunalta ryystettiin. Sokeripalan mummo laittoi vielä puoliksi sokerisaksilla.
55 jatkaa
Tarkoitus siis oli jäähdyttää se kahvi mahdollisimman nopeasti laakealla lautasella (jos nyt jäi epäselväksi :))
Tota kai tietyt ruuat syötiin käsin, hedelmäpalat, leipä ym. muttei mitään spseita ym. pääruokia.
Ei kai niitä nykyäänkään kukaan anna lapsen käsin kiposta kaapia? Eihän?
80-luvulla ei ainakaan. Neuvolassa käsketään nykyään sormiruokailla. Itse en tästä huolimatta ole näin toiminut. Olen ottanut neuvolan puheet vain ohjeellisina, neuvoina. Itse valitsen, mikä järkevimmältä tuntuu.
Moni muukin neuvolan antama ohje aiheuttaa kanssaihmisissä närää ja valitusta.
Vierailija kirjoitti:
No ihan uusi asia minulle tämä sormiruokailu, siis syövätkö lapset käsin? Kuullostaa ällöttävältä. Oma lapseni on syntynyt 90-luvulla ja silloin syötettiin ja sitten annettiin lusikka omaan käteen. Pitäsköhän nykyajan vanhempien ihan ottaa oma järki käteen ja jättää tommoiset vouhotukset. Kyllä aterimilla syöminen kuuluu hyviin tapoihin, ainakin näin Suomessa.
Taisi olla 90-lukua kun sormiruoat tulivat uutena asiana Suomeen.
Noihin aikoihin osa aikuisista söi mäkkärityyppiset ruoatkin veitsellä ja haarukalla.
Ulkomaanmatkoilta se tapa tuotiin Suomeen. Kunhan ensin oltiin totuttu siihen, että etelässä tuli joidenkin ruokien yhteydessä pöytään sormienpesuvesi. Sitä ihmeteltiin kovasti, ja se päätyi sketseihinkin kun Ihmiset eivät ymmärtäneet mikä se on.
Samoihin aikoihin se tapa tuli pienten lastenkin ruokailuun.
Osa vanhuksista paheksuu sormin syömistä vielä nykyäänkin.
Ihan kamalaa sotkua ja katsottavaa. Nykyään mennään ihan liikaa lasten ehdoilla. Olen vierestä seurannut ja kauhistellut tätä touhua. Nukkumaanmenokin on yksi show, joka kestää pahimmillaan monta tuntia. Lapset vie, aikuiset vikisee. Kaikessa annetaan periksi. Nykyajan lapset eivät esim. osaa kuoria perunoita vielä ensimmäisellä eikä toisellakaan luokalla. Se siitä motoriikasta.
Ja kyllä se lapsi osaa pyöritellä päätään, jos ei ruoka maistu. On kyllä kokemusta lusikalla syöttämisestä.
Ei harrastanut. Omat lapseni on 2000 luvullakin aloittaneet lusikalla. Lusikka käteen kun ote pitää ja toisella lusikalla laitoin ruokaa suuhun. 1-vuotiaana söivät jo itse sillä lusikalla hyvin. Ei tässä mitään kehitysmaalaisia tai kiinalaisia olla et sormilla syödään.