Harrastiko lapset 70- ja 80- luvulla sormiruokailua?
Kommentit (78)
Vierailija kirjoitti:
Ei silloin vouhotettu tuollaisista asioista. Sorminäppäryys kehittyi tekemällä erilaisia tarkkuutta ja pitkäjänteisyyttä vaativia askareita. Huoh.
viimeistään koulussa, kun alettiin kirjoittaa kaunokirjoitusta.
Vierailija kirjoitti:
Kylläå, on ihan normaalia syödä sormin(kin). amalla tavalla harrastettiin polkujuoksuakin, sen nimi vain oli silloin metsässä juoksentelu.
maastojuoksuksi kutsuttiin ala-asteteella 80-luvulla.
Vierailija kirjoitti:
Ei, oppivat aikaisessa vaiheessa käyttämään lusikkaa ja pientä lasten haarukkaa. Nyt kun on seurannut sitä sotkun määrää, mikä tulee sormiruokailussa, hirvittää. Ja ihan tohtoritason aikuisia kasvanut.
Meillä 10 kk ikäisestä ovat osanneet itse syödä lusikalla, nyt ei 2v ikäisenä ole vielä osaamista saada lusikkaa suuhun, puurokin syödään sormin (näin katselin serkun lapsen synttäreillä, omat on jo 10v). Sormiruokailussa lapsi kuulemma syö vain sen verran kuin mahaan mahtuu ja mitä olen seurannut, niin suuhun menee myös paperisilppu. Lapsi ei erota sitä ruuasta.
Vierailija kirjoitti:
No ihan uusi asia minulle tämä sormiruokailu, siis syövätkö lapset käsin? Kuullostaa ällöttävältä. Oma lapseni on syntynyt 90-luvulla ja silloin syötettiin ja sitten annettiin lusikka omaan käteen. Pitäsköhän nykyajan vanhempien ihan ottaa oma järki käteen ja jättää tommoiset vouhotukset. Kyllä aterimilla syöminen kuuluu hyviin tapoihin, ainakin näin Suomessa.
Tämän päivän vanhemmat kuvittelee, että se jotenkin kehittää lapsen motoriikkaa kun osaa sormet suuhun pistää. Voin kertoa että lusikka kehittää enemmän, lapselle oma lusikka ja äidillä/isällä toinen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
alkkisperheissää harrasti, kun äiti ja iskä nukkui krapulaa
Ja heti sinulle tuli alkoholi mieleen. Taidatkin olla aikamoinen rapajuoppo.
Ja sinulta meni tuon ekan viestin pointti täysin ohi. 70- ja 80-luvuilla "normaaleissa" perheissä ei käynyt mielessäkään mikään sormiruokailu, vaan vanhemmat syöttivät lapsensa lusikalla.
- eriKyllä muuten kävi, siitä vaan ei puhuttu sormiruokailuna. Lapset söi ihan samalla tavalla sormin kuin nykyäänkin
No ei kyllä mitään makaronilaatikoita syöty sormin aikaisemmin.
Vierailija kirjoitti:
Ei, oppivat aikaisessa vaiheessa käyttämään lusikkaa ja pientä lasten haarukkaa. Nyt kun on seurannut sitä sotkun määrää, mikä tulee sormiruokailussa, hirvittää. Ja ihan tohtoritason aikuisia kasvanut.
En muista, että siitä olisi tullut sotkua. Lapsi söi esimerkiksi pilkottuja vihanneksia. Soseruoan ja puuron otin pikkuiseen lusikkaan ja ojensin lusikan lapselle, joka laittoi sen suuhun. Ihan tosi lyhyen ajan alussa laitoin lusikan suuhun asti.
Sitten vuoden iässä osasi itse syödä lusikalla, kuten asiaan kuuluu. Tietysti ruokalappu oli, ja alusta lautasen alla.
Sormiruokailuna menee vieläkin esim. leivät. Oikeastaan syön ne jopa itsekin ilman haarukkaa ja veistä.
Vierailija kirjoitti:
Ei ollu lapsilla mitään sormiruokailua siihen aikaan ja ihan hyvin on opittu syömään.
Onkohan sen vuoksi paljon lihavia lapsia, kun tunkevat kaksin käsin ruokia suuhunsa?
😅
Ei ainakaan 70-luvulla puhuttu tuollaisesta. Leipäpala tosin oli kädessä kuten aikuisellakin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kylläå, on ihan normaalia syödä sormin(kin). amalla tavalla harrastettiin polkujuoksuakin, sen nimi vain oli silloin metsässä juoksentelu.
maastojuoksuksi kutsuttiin ala-asteteella 80-luvulla.
60-luvullakin se oli maastojuoksua eikä tarvittu erikseen maastojuoksuvaatteita🤯
Mummilassa meillä siis, lapset syötetään, niin kauan kuin lusikka kädessä pysyy.
Meillä ei heitellä ruokia lattialle.
Muistan että hoitolapsilleni sai antaa kaikkea sellaista sormisyötävää mikä ei sotkenut ja pysyi siististi lasten käsissä. Muuten ruokittiin niin, että lapsella oli myös oma pikku lusikka tai pikku haarukka ja jolla sai yrittää syödä itsekin. Sormin eivät lasten vanhemmat antaneet syödä, joten lapsi tietysti sotki itsensä sohiessaan lusikkaa tai haarukkaa suuhunsa. MInulla oli aina rätti vieressä, jolla heti siivosin lasten sotkut ja pikku hiljaa lapsi oppi syömään itsekin.
En oikein edes tiedä, mikä idea sormiruokailulla on. LApset yleensä matkivat muita ja tuntuu hassulta, etteikö lapselle voisi varata edes lusikkaa harjoittelua varten.
Ei meillä ainakaan. Pikkulapsena söimme lapsille tarkoitetuilla pienemmillä haarukoilla ja ruokalusikoilla.
Aikuisten tapaan veitsellä ja haarukalla minut ja sisarukseni opetettiin syömään hyvissä ajoin ennen koulun aloittamista. Olin luokallani ainoa joka osasi. Meidän koulussa ekalla harjoiteltiin oppitunnilla veitsellä ja haarukalla syömistä.
Tämä oli 80-luvulla.
Blogini: https://ilouutinen.blogspot.fi/
Ei ollut silloin. Ihme vouhotusta nykyään. Siistimpää kun lapsi saa syödä lusikalla tai haarukalla.
Sanasta "sormiruokailu" tulee ensin mielikuva että joku "syö sormia" tai sormen näköistä ruokaa, mutta se tarkoittaakin sormilla ruuan ottamista ja syömistä. Entä sormivärit.
Faith kirjoitti:
Ei meillä ainakaan. Pikkulapsena söimme lapsille tarkoitetuilla pienemmillä haarukoilla ja ruokalusikoilla.
Aikuisten tapaan veitsellä ja haarukalla minut ja sisarukseni opetettiin syömään hyvissä ajoin ennen koulun aloittamista. Olin luokallani ainoa joka osasi. Meidän koulussa ekalla harjoiteltiin oppitunnilla veitsellä ja haarukalla syömistä.
Tämä oli 80-luvulla.
Jopas nyt. Kyllä 70-luvulla osattiin käyttää niitä. Kun mä aloitin koulun.
Moottoripyörä + Riikka = motoriikka, niin sen täytyy olla...
70-luvun puolenvälin tienoilla syntyneenä en muista koskaan syöneeni sormin, vaan aina ruokailuvälineellä, leivät ja hampurilaiset pois lukien. Kaipa minua on ihan pienenä syötetty.
Muistan että kasarilla ja ysärillä peruskoulusta päässeet osasivat lukea, aakkosista nyt puhumattakaan.
Kulttuurilama, mistähän lie ajelehtinut.
Vierailija kirjoitti:
No ihan uusi asia minulle tämä sormiruokailu, siis syövätkö lapset käsin? Kuullostaa ällöttävältä. Oma lapseni on syntynyt 90-luvulla ja silloin syötettiin ja sitten annettiin lusikka omaan käteen. Pitäsköhän nykyajan vanhempien ihan ottaa oma järki käteen ja jättää tommoiset vouhotukset. Kyllä aterimilla syöminen kuuluu hyviin tapoihin, ainakin näin Suomessa.
Samaa mieltä jo hygienian takia pitäisi syödä jollakin ottimella.Varsinkin jos syö jossain yleisessä ravintolassa.
Sormiruokailu on ällöttävää, menee ruokahalu kun kerran jouduin ravintolassa katsomaan jonkun pilttiä. Sormet paskassa ja ruoassa ja naama kuolassa.
Oma lapsi syntyi vuonna 2000 ja oli aika outo asia vielä soilloinkin. Jotan pikku naposteltavia saatoin antaa mutta pääasiallisesti kyllä ruokin lasta itse lusikalla.