Miten pystyä ilmoittamaan päiväkotiin hoitoajat 10 min tarkkuudella, kun oma työ on vastuullista ja työajat vaihtelee?
Ymmärrän kyllä syyt miksi haluavat tietää viemis- ja hakuajat noin 2 vk etukäteen 10 min tarkkuudella.
Mutta en ymmärrä miten pystyn siihen. Olen autoton eli kuljen työmatkat julkisilla, joskus on ruuhkaa busseissa joskus ei. Oma työni on vastuullista ja välillä kokoukset yllättäen venyy. Olen se joka vetää ne kokoukset niin en voi häipyäkään kesken, mutta vaikka olen vetäjä niin työmääräykseni on saada tietyt kokousasiat käsiteltyä ja vasta sitten voi lopettaa kokouksen enkä voi aina estää muita venyttämästä asioita. Sote-ala kyseessä niin lakikin määrää aikarajoista ja asioiden hoitamisesta jotain. Lisäksi usein tulee tilanne että pitäisikin parin päivän varoitusajalla ottaa aamuun tai iltapäivään ylimääräinen asiakaspalaveri (jonka saan kyllä saldoina pois, mutta josta en voi oikein kieltäytyä kun se minun vastuualuetta on).
Päiväkodista tuli käsky, että ilmoitetuista ajoista ei saa poiketa vaan sen 10 minuutin aikaikkunan täytyy pitää.
Miten te muut pystytte nuo ajat tietämään etäkätewn ja pysymään niissä?
Kommentit (782)
Tuo 10min. aika tarkoittaa pitempiä hoitopäiviä lapsille, kun vanhemmat eivät uskalla riskeerata minuutti aikataulun kanssa, kun täälläkin on päiväkodin henkilökuntana esiintyvä uhannut soitavan lasun tai poliisit paikalle, jos ei lasta ole noudettu, mitä 2vk sitten on ilmoittanut.
Todennäköisesti vanhemmat ottavat hakuajan viimeisen päälle, eivätkä ota riskiä ja vanhemmat mieluimmin odottavat päiväkodin ulkopuolella ja kyttäävät kelloa.
Tai jos vanhempi pääsee joskus oletettua aikaisemmin töistä kotiin, niin lasta ei voi hakea kotiin päiväkodin sääntöjen vuoksi.
Kuulostaa hullun hommalta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten te tärkeissä töissä korvaamattomat vanhemmat pystytte käyttämään lapsianne neuvolassa tai hammaslääkärissä, kun koska tahansa voi tulla töissä niin yllättävä meno, ettei pääsekään lähtemään ajoissa? Tai miten toimitte, kun tällainen yllättävä meno sattuukin sinä päivänä, kun lapsella olisi päiväkodin kevätjuhla, kouluun tutustuminen tai muu lapselle tärkeä tapahtuma?
No tietenkin voidaan!
- Ai Liisa-Petteri on aivastellut tänään? No kuule, minäpä jätän tämän potilaan tähän rintakehä auki ja tulen lopettelemaan sitten huomenna. Helppo nakki!
- Oho, kello on varttia vaille neljä. Nyt tippu hanskat käsistä, nyt on jo kiire hakemaan lapsi päivähoidosta. Potilas voi kyllä vuotaa kuiviin, mut ei voi mitään. Joku saattaisi muuten joutua siellä ylitöihin. Samperi sentään, kun eivät etukäteen kertoneet, että koko konkkaronkka aikoo lentää autosta. Mut ei voi mitään, nyt on mentävä. Ai päivystäjä? En minä päivystä, tuli vaan liikaa akuutteja tällä kertaa.Eli mitä arvon tohtori tekee silloin, kun kello on varttia vaille kolme ja Liisa-Petterin pitäisi olla puolen tunnin päästä neuvolassa, mutta potilaalla on vielä rintaranka auki?
Arvon tohtori osaa suunnitella työvuoronsa siten, että neuvolapäivinä ei tule tilannetta, ettei joku pääsisi. Etkö itse osaa suunnitella elämääsi kuin päivä kerrallaan, vaikka tiedossasi olisi kahden kuukauden päässä oleva neuvolakäynti? 😳
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Apua en tiennyt että lasta ei saa hakea liian aikaisin. 😮 Haen usein 30-45 min ilmoitettua aiemmin.
Siis ei kai missään ole sanottu että aiemmin ei saa hakea?? Vai onko joissain kunnissa/päiväkodeissa sellainen sääntö?
Luitko ap:n kommentteja ollenkaan? Nimenomaan siitäkin on räkytetty, jos ob hakenut lapsen yli 10 minuuttia aiemmin mitä ilmoitettu silloin 2 viikkoa aiemmin.
Vierailija kirjoitti:
Mä olen ilmoittanut päiväkotiin että tuon 7.30 ja haen 16.00. Ikinä en ole sellaista päivää lasta hoidossa pitänyt. Vien usein 8.30 ja haen 15.00
Kuulostaa keksityltä. Kyllä ne ehkä päiväkodissa saattaa jotain kommentoida, jos lapsi poissa aamupalalta joka ikinen aamu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Apua en tiennyt että lasta ei saa hakea liian aikaisin. 😮 Haen usein 30-45 min ilmoitettua aiemmin.
Siis ei kai missään ole sanottu että aiemmin ei saa hakea?? Vai onko joissain kunnissa/päiväkodeissa sellainen sääntö?
Luitko ap:n kommentteja ollenkaan? Nimenomaan siitäkin on räkytetty, jos ob hakenut lapsen yli 10 minuuttia aiemmin mitä ilmoitettu silloin 2 viikkoa aiemmin.
Ymmärtäähän sen maalaisjärjelläkin, ettei ole räkytetty, jos on 10 min. etuajassa hakenut. Ei kaikkea pidä uskoa, mitä joku nimettömänä kirjoittelee.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten te tärkeissä töissä korvaamattomat vanhemmat pystytte käyttämään lapsianne neuvolassa tai hammaslääkärissä, kun koska tahansa voi tulla töissä niin yllättävä meno, ettei pääsekään lähtemään ajoissa? Tai miten toimitte, kun tällainen yllättävä meno sattuukin sinä päivänä, kun lapsella olisi päiväkodin kevätjuhla, kouluun tutustuminen tai muu lapselle tärkeä tapahtuma?
No tietenkin voidaan!
- Ai Liisa-Petteri on aivastellut tänään? No kuule, minäpä jätän tämän potilaan tähän rintakehä auki ja tulen lopettelemaan sitten huomenna. Helppo nakki!
- Oho, kello on varttia vaille neljä. Nyt tippu hanskat käsistä, nyt on jo kiire hakemaan lapsi päivähoidosta. Potilas voi kyllä vuotaa kuiviin, mut ei voi mitään. Joku saattaisi muuten joutua siellä ylitöihin. Samperi sentään, kun eivät etukäteen kertoneet, että koko konkkaronkka aikoo lentää autosta. Mut ei voi mitään, nyt on mentävä. Ai päivystäjä? En minä päivystä, tuli vaan liikaa akuutteja tällä kertaa.Eli mitä arvon tohtori tekee silloin, kun kello on varttia vaille kolme ja Liisa-Petterin pitäisi olla puolen tunnin päästä neuvolassa, mutta potilaalla on vielä rintaranka auki?
Arvon tohtori osaa suunnitella työvuoronsa siten, että neuvolapäivinä ei tule tilannetta, ettei joku pääsisi. Etkö itse osaa suunnitella elämääsi kuin päivä kerrallaan, vaikka tiedossasi olisi kahden kuukauden päässä oleva neuvolakäynti? 😳
Miten se tohtori ei osaa suunnitella elämäänsä niinä päivinä kun tietää, että hänen täytyy ehtiä hakea lapsi päiväkodista ajallaan? Onhan hänellä tiedossa kahden viikon päähän kellonajat, kun täytyy olla päiväkodilla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yli 10 minuuttia voi olla 2 tuntia, kuten ap itse tilannettaan avasi. On varannut hoidon klo 17.30 asti, mutta pääseekin usein töistä jo klo 15 ja tietää tämän jo vähintään edellisenä päivänä, mutta ei ilmoita päiväkodille. Totta kai hoitajat ottavat sen silloin puheeksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No tietenkin voidaan!
Miten se tohtori ei osaa suunnitella elämäänsä niinä päivinä kun tietää, että hänen täytyy ehtiä hakea lapsi päiväkodista ajallaan? Onhan hänellä tiedossa kahden viikon päähän kellonajat, kun täytyy olla päiväkodilla.
Jaa-a. No vaikkapa siten, että on yö- tai aamuvuorossa. Normaalisti ehtisikin lapsen hakemaan (ja ehkä jopa pääsisi kesken työpäivän lapsen sairastuessa), vaan kun sisään kärrätään useampaa akuuttipotilasta kerrallaan, niin ei se vuoro lopu just ajallaan. Se loppuu sitten kun ihmiset on paikattu tai on saatu lisää henkilökuntaa paikalle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yli 10 minuuttia voi olla 2 tuntia, kuten ap itse tilannettaan avasi. On varannut hoidon klo 17.30 asti, mutta pääseekin usein töistä jo klo 15 ja tietää tämän jo vähintään edellisenä päivänä, mutta ei ilmoita päiväkodille. Totta kai hoitajat ottavat sen silloin puheeksi.
Ei meillä päiväkodissa olla töissä siten, että lähdetään kotiin, kun viimeinen lapsi on haettu ja ilmoitetaan palkanlaskentaan, että tunnit ei täyttyneet, vähentäkää palkasta. Meillä on työvuorolista ja sitä noudatetaan, oli niitä lapsia paikalla tai ei. Erikseen esimiehen luvalla voi pitää vapaata, jos ei ole ainuttakaan lasta klo 15 jälkeen, mutta ei todellakaan tehdä vajaita työpäiviä! Jos ei ole lapsia, on aikaa suunnitella, tehdä vasuja jne. ja vastailla vanhemmille. Ei meillä olla töissä tarpeen mukaan, vaan listan mukaan.
Varasin lapselle hoitoajan 7-17.30. Kun hoitajat ensimmäisen kerran valitti, että haen lapsen 20 min liian aikaisin, niin kysyin, että onko sitten parempi, että on loppuun asti hoidossa ja vastaus oli, että tietenkin on! Nykyisin käyn jumpassa ja kaupassa ennen kuin noudan lapsen ja kerron sen iloisesti hoitajallekin, että miten ihanaa, kun te vaatimalla vaaditte, että lapsi on täällä hoitoajan loppuun asti, niin minäkin ehdin näinä lyhyinä päivinä vaikka vesijumppaan.
Voiko palkata luotettavan iltapäiväapulaisen, joka hakee lapset tiettyyn aikaan ja katsoo perään, kunnes vanhempi saapuu? Jos olette molemmat riittävän hyvätuloisia. Joku tällainen vois sopia:
Vierailija kirjoitti:
Varasin lapselle hoitoajan 7-17.30. Kun hoitajat ensimmäisen kerran valitti, että haen lapsen 20 min liian aikaisin, niin kysyin, että onko sitten parempi, että on loppuun asti hoidossa ja vastaus oli, että tietenkin on! Nykyisin käyn jumpassa ja kaupassa ennen kuin noudan lapsen ja kerron sen iloisesti hoitajallekin, että miten ihanaa, kun te vaatimalla vaaditte, että lapsi on täällä hoitoajan loppuun asti, niin minäkin ehdin näinä lyhyinä päivinä vaikka vesijumppaan.
Älä viitsi puhua p*skaa. Kuka tahansa tajuaa ettei tuollainen pidä paikkaansa.
Mun lapselle on varattu hoito 7.30-16.30. Viedään yleensä 7.45-8 ja haetaan 16-16.15 välillä. Satunnaisesti tarvitsee ihan nuo ääriajatkin, jos työpäivä venyykin tai on tarve käydä toimistolla jostain syystä. Ei tästä mitään sanomista ole tullut ikinä. Myöhässä ei haeta, tietenkään, ja jos jostain syystä lapsi haetaankin reilusti aiemmin niin päiväkotiin ilmoitetaan että tietävät.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Älä viitsi puhua p*skaa. Kuka tahansa tajuaa ettei tuollainen pidä paikkaansa.
Kyllä se pitää paikkansa! Hoitosopimus on tehty maksialoituksen ja -lopetuksen mukaan, mutta päiväkoti tulkitsee sitä sovittuna hoitoaikana. Jos haen lapsen liian aikaisin, alkaa valitus siitä, että nyt täällä joutuu olemaan turhaan, kun ei ole lapsia enää paikalla. Valitettavasti en tiedä etukäteen, päättyykö työpäivä klo 15 vai klo16.45, joten olen päiväkodin asenteen takia oppinut käyttämään ko. ajan itseeni. Eipä tule enää valitusta siitä, että hoitaja menettää jonkun ylityökorvauksen tms.
Niin sen hoitajan työkö ei ole vastuullista??? Hoitaa ehkä sinun arvokkainta "omaisuuttasi" ikinä??? Mutta sinun pitää saada hoitaa sitä sinun työtäsi koska se on arvokkaampaa kuin lastesi hoitajan työ?? No miten asiaa sitten haluaa ajatella...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meille tuli tuo sama joskus alkusyksyllä, haluttiin optimoida työntekijöiden käyttö. Yllättäen monen lapsen hoitopäivä piteni, koska oli hankala varata työmatkaan sopivaa aikaa varmaksi (bussi- ja metrovuoroja jäi ajamatta), joten vaaditut aikataulut kerrottiin niin, että varmasti ehditään. Meilläkin mies ehti usein kotiin laittamaan ruuat valmiiksi tai kävi lenkillä ennen kuin haki lapset, koska näin säilyy hyvät yhteydet päiväkotiin. Jos haki liian aikaisin, tuli huomautus. Systeemi peruttiin vuodenvaihteessa, kun entisen "5 lasta klo 17 asti" tilalla oli "25 lasta klo 17 asti".
Liian aikaisesta hakemisesta tuli huomautus. Millainen ja miksi?
Hyvät yhteydet säilyy päiväkotiin. Mitä tarkoitat?
:DDD
Jos lapsen haki liian aikaisin, niin ilmoitettiin, että olet varann
Herranjumala mitä kyykyttämistä!
Milloin kellokortit tuli päiväkoteihin ?
Täyttä simputusta. Kukaan paitsi naapurikorttelissa kotona löhöävä ei pysty 10 min aikaikkunaan sitoutumaan. Johtuuko tämä vanhempien kiusaaminen henkilökuntapulasta vai todellisuudesta irtautumisesta ? Tehdäänkö pk:ssa työvuorolistat 10 min tarkkuudella ?
No sinähän sen lapsesi hankit. Joten jos olet niin kiireinen niin hanki kaksi hoitajaa kotiisi. Päivähoidon työntekijät ovat aivan yhtä arvokkaita (!) kuin sinäkin (=???)
Mä en edes lue aloitusta kokonaan, mut itse olen sotella töissä ja jos meillä on palaveri, minä nousen penkiltä ylös kun työaika loppuu ja vilkutan heipat vaikka olis miten kesken palaveri. Kannattaa sotella palaverit ajoittaa niin, että työntekijöillä olis työaikaa palaverin kohdalla. Onhan mutkin ilmoitettu johdon toimesta koulutuksiin ja kokouksiin esim klo 13.30 alkaen ja työpäivä loppuu sillon. Jos musta tuntuu, lähden pukkarille ja kotiin. Tai jos siltä tuntuu, niin otan ylitöiksi. Joskus ei jaksa, kun samat ihmiset tekevät ne työvuorolistat, niin miksei ne samat ihmiset sitten katso niitä työaikoja, onko työntekijä edes töissä jos varataan kokoustila.
No en pystykään ja sitten hoitajat valittavat, kuulemme johtaja on hermostunut siitä että ilmoitetut ajat ei monella ole pitäneet tarkkaan.