Miten pystyä ilmoittamaan päiväkotiin hoitoajat 10 min tarkkuudella, kun oma työ on vastuullista ja työajat vaihtelee?
Ymmärrän kyllä syyt miksi haluavat tietää viemis- ja hakuajat noin 2 vk etukäteen 10 min tarkkuudella.
Mutta en ymmärrä miten pystyn siihen. Olen autoton eli kuljen työmatkat julkisilla, joskus on ruuhkaa busseissa joskus ei. Oma työni on vastuullista ja välillä kokoukset yllättäen venyy. Olen se joka vetää ne kokoukset niin en voi häipyäkään kesken, mutta vaikka olen vetäjä niin työmääräykseni on saada tietyt kokousasiat käsiteltyä ja vasta sitten voi lopettaa kokouksen enkä voi aina estää muita venyttämästä asioita. Sote-ala kyseessä niin lakikin määrää aikarajoista ja asioiden hoitamisesta jotain. Lisäksi usein tulee tilanne että pitäisikin parin päivän varoitusajalla ottaa aamuun tai iltapäivään ylimääräinen asiakaspalaveri (jonka saan kyllä saldoina pois, mutta josta en voi oikein kieltäytyä kun se minun vastuualuetta on).
Päiväkodista tuli käsky, että ilmoitetuista ajoista ei saa poiketa vaan sen 10 minuutin aikaikkunan täytyy pitää.
Miten te muut pystytte nuo ajat tietämään etäkätewn ja pysymään niissä?
Kommentit (782)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En jaksanut lukea ketjua kokonaan, mutta onko seuraavaa koskaan edes mietitty päiväkotimaailmassa:
Yksi työntekijä tekee ns. "päivystysvuoron" eli työaika on esim. klo 9-17 mutta JOS tarve vaatii, niin valmiudessa tekemään 1h ylitöitä.
Tuosta varalla olosta maksettaisiin esim. 15e joka tapauksessa, tuki sille tarvetta tai ei. Eli pääsisi kotiin klo 17 (jos kukaan ei ole myöhässä hakemassa lastaan palkkaa napsahtaa joka tapauksessa se 15e.
Jos taas yksi tai useampi lapsi haetaan myöhässä, niin saisi esim. tuon 15e +35e, eli yht. 50e. Varmasti monia kiinnostaisi tuo ns. "ylimääräinen raha".
Ja hommaa voitaisiin rahoittaa sillä, että myöhässä lapsiaan hakevat maksaisivat "sakkoa" esim. 30e.
--> Lapset voisi hätätilanteessa hakea myöhässä, ei iso maksu jos kerran pari vuoteen käy noin, mutta vähentää stressiä asiasta.
--> Rahalla motivotaisiin työntekijöitä ottamaan noita vuoroja.
--> Win-win tilanne.
Niin että kun joku hakee oman lapsensa myöhässä, hän maksaa sakkoa. Ja sitten minä menen toiseen päiväkotiin hakemaan omat lapseni myöhässä ja maksan sakkoa kahdesta lapsesta. Jopa on idea. Kai se alkuperäinen myöhästyjä maksaa myös minun myöhästyneen hakuni? Ja jos minun takia kollega siitä toisesta päiväkodista myöhästyy myös omien lastensa hausta, maksaako hänkin itse sakot vai se vanhempi, joka aiheutti koko jutun?
Ei, vaan TIETÄISIT etukäteen milloin on sinun vuorosi olla päivystysvuorossa, ja voisit järjestää lastesi hakemisen ko. päivänä muulla tavoin.
Yleensä noihin päivistysvuoroihin työpaikoilla on vapaaehtoisia.
Jos vaikka on viikon varalla, ja 4 päivänä voisi lähteä kotiin vuoron loppuessa (kun kukaan ei ole myöhässä) ja 1 päivänä jäämään, niin saisi yhteensä 110€ rahaa.
Eli sen 15€ jokaiselta 5:ltä päivältä ja päälle vielä 1 päivältä sen 35€ kun piti jäädä odottelemaan myöhässä haettavan lapsen kanssa.
Raha voitaisiin maksaa (kuten varalla olosta maksetaan, vaikka ei toihin tarvitse jäädä/lähteä ELLEI tarvetta ole) ei tarvitse keksiä mitään lelujen pesuja jos kukaan ei hae myöhässä, -lähtee vaan kotiin jos tarvetta ei ole, ja tilille napsahtaa se 15€ siitä että oli valmiudessa.
Jos sattuu viikko jossa joka päivä joku on myöhässä, niin silloin saa 5h työstä (eli 1h/päivä) yht. 250€/vko.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En jaksanut lukea ketjua kokonaan, mutta onko seuraavaa koskaan edes mietitty päiväkotimaailmassa:
Yksi työntekijä tekee ns. "päivystysvuoron" eli työaika on esim. klo 9-17 mutta JOS tarve vaatii, niin valmiudessa tekemään 1h ylitöitä.
Tuosta varalla olosta maksettaisiin esim. 15e joka tapauksessa, tuki sille tarvetta tai ei. Eli pääsisi kotiin klo 17 (jos kukaan ei ole myöhässä hakemassa lastaan palkkaa napsahtaa joka tapauksessa se 15e.
Jos taas yksi tai useampi lapsi haetaan myöhässä, niin saisi esim. tuon 15e +35e, eli yht. 50e. Varmasti monia kiinnostaisi tuo ns. "ylimääräinen raha".
Ja hommaa voitaisiin rahoittaa sillä, että myöhässä lapsiaan hakevat maksaisivat "sakkoa" esim. 30e.
--> Lapset voisi hätätilanteessa hakea myöhässä, ei iso maksu jos kerran pari vuoteen käy noin, mutta vähentää stressiä asiasta.
--> Win-win tilanne.
Niin että kun joku hakee oman lapsensa myöhässä, hän maksaa sakkoa. Ja sitten minä menen toiseen päiväkotiin hakemaan omat lapseni myöhässä ja maksan sakkoa kahdesta lapsesta. Jopa on idea. Kai se alkuperäinen myöhästyjä maksaa myös minun myöhästyneen hakuni? Ja jos minun takia kollega siitä toisesta päiväkodista myöhästyy myös omien lastensa hausta, maksaako hänkin itse sakot vai se vanhempi, joka aiheutti koko jutun?
Ei, vaan TIETÄISIT etukäteen milloin on sinun vuorosi olla päivystysvuorossa, ja voisit järjestää lastesi hakemisen ko. päivänä muulla tavoin.
Jos vaikka on viikon varalla, ja 4 päivänä voisi lähteä kotiin vuoron loppuessa (kun kukaan ei ole myöhässä) ja 1 päivänä jäämään, niin saisi yhteensä 110€ rahaa.
Eli sen 15€ jokaiselta 5:ltä päivältä ja päälle vielä 1 päivältä sen 35€ kun piti jäädä odottelemaan myöhässä haettavan lapsen kanssa.Raha voitaisiin maksaa (kuten varalla olosta maksetaan, vaikka ei toihin tarvitse jäädä/lähteä ELLEI tarvetta ole) ei tarvitse keksiä mitään lelujen pesuja jos kukaan ei hae myöhässä, -lähtee vaan kotiin jos tarvetta ei ole, ja tilille napsahtaa se 15€ siitä että oli valmiudessa.
Jos sattuu viikko jossa joka päivä joku on myöhässä, niin silloin saa 5h työstä (eli 1h/päivä) yht. 250€/vko.
Ahaa. Eli kun ei ole varaa maksaa senttiäkään ylitöistä ja ylitöitä ei saa syntyä ikinä yhtään, niin työnantaja maksaisi varallaolosta?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
--> Win-win tilanne.
Eli sen 15€ jokaiselta 5:ltä päivältä ja päälle vielä 1 päivältä sen 35€ kun piti jäädä odottelemaan myöhässä haettavan lapsen kanssa.Raha voitaisiin maksaa (kuten varalla olosta maksetaan, vaikka ei toihin tarvitse jäädä/lähteä ELLEI tarvetta ole) ei tarvitse keksiä mitään lelujen pesuja jos kukaan ei hae myöhässä, -lähtee vaan kotiin jos tarvetta ei ole, ja tilille napsahtaa se 15€ siitä että oli valmiudessa.
Ahaa. Eli kun ei ole varaa maksaa senttiäkään ylitöistä ja ylitöitä ei saa syntyä ikinä yhtään, niin työnantaja maksaisi varallaolosta?
Ratkaisuja on, ne pitää vaan runnoa läpi.
Tuo varalla olo on ihan normaalia monilla muilla aloilla!
Ajatellaan vaikka ihan jotain hissien korjaajia ym. vastaavia:
vaikka olisi jouluaatto niin pitää olla jonkun valmiudessa, ei voida pitää ihmistä esim. jumiutuneessa hississä vankina siihen saakka kun arki taas koittaa.
Ja tuosta maksetaan rahaa, varalla olosta/hälytyslisää mitä milloinkin, mutta ei tuota ilmaiseksi kukaan tee, ja pitäisi lastenhoitajille tietenkin myös maksaa!
Miten ihmeessä minä olen onnistunut tuossa, että piti käydä 50 km päässä töissä ja silti oli lapset oikeaan aikaan hoidossa ja ajallaan myös haettuna pois. Mies kävi kaukana toisella paikkakunnalla työn takia ja välillä oli ulkomaillakin. Esim. ma-aamuisin lähti usein ennen viittä ajamaan ja pe tuli illalla kotiin. Minä vaihdoin vuorotyön toimistotyöhön lasten takia, vaikka se tarkoitti 100 km matkoja joka arkipäivä. Kun on lapset, ne omat menemiset pitää suunnitella.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
--> Win-win tilanne.
vaikka olisi jouluaatto niin pitää olla jonkun valmiudessa, ei voida pitää ihmistä esim. jumiutuneessa hississä vankina siihen saakka kun arki taas koittaa.Ja tuosta maksetaan rahaa, varalla olosta/hälytyslisää mitä milloinkin, mutta ei tuota ilmaiseksi kukaan tee, ja pitäisi lastenhoitajille tietenkin myös maksaa!
Kaukaa haettu ajatus. Hissinkorjaajia tarvitaan päivystykseen yksi laajalle alueelle. Mieti nyt vähän, kuinka paljon päivähoitoon tarvittaisiin porukkaa joka päivä.
Vierailija kirjoitti:
Ihme kommentteja täällä 🙄 Jos se työ on sit kaikilla niin vaikeeta ja joustamatonta, ettei mitenkään voi joustaa lasten suuntaan, niin miksi niitä on sitten ylipäätään pitänyt hommata? Jos lapselle irtoaa se max 2h illassa ja muuten on päiväkodin varassa, niin suosittelen miettimään elämän prioriteetit uusiksi.
T: vela
Sama kävi mielessä ketjua lukiessa.
Muistakaa myös, että jos nyt äkillisesti kuolisitte, viikon päästä teidät olisi korvattu töissä.
Kotona ei koskaan.
Apua en tiennyt että lasta ei saa hakea liian aikaisin. 😮 Haen usein 30-45 min ilmoitettua aiemmin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
On olemassa päiväkoteja 24/7.
Ympärivuorokautisia hoitopaikkoja.
Miksette roudaa lastanne sinne niin ei tarvitse suotta hosua lapsen kotiin hakemisella.
Vuoropäiväkotiin pääsemiseen on tiukat ehdot. Monilla paikkakunnilla edellyttää sitä, että molemmat vanhemmat ovat vuorotyössä.
Näissä vasta tiukat ehdot onkin. Paikkaa hakiessa joutuu pyytää esimieheltä todistuksen siitä että työ on vuorotyötä. Sitten tehdä hoitoaikavaraukset 1,5-2vko eteenpäin vain työvuoron ajalle ja toimittaa vuorolista. Työmatkaan voi varata sen 15-30 min minkä työmatka ja vaatteidenvaihto normaalioloissa kestää. Ei kyllä puhettakaan että vuoroja vois vaihtaa lyhyellä varoitusajalla. Edellisen viikon maanantaiaamuna on vuorot oltava ja niillä mennään.
Vierailija kirjoitti:
Apua en tiennyt että lasta ei saa hakea liian aikaisin. 😮 Haen usein 30-45 min ilmoitettua aiemmin.
Siis ei kai missään ole sanottu että aiemmin ei saa hakea?? Vai onko joissain kunnissa/päiväkodeissa sellainen sääntö?
Mä olen ilmoittanut päiväkotiin että tuon 7.30 ja haen 16.00. Ikinä en ole sellaista päivää lasta hoidossa pitänyt. Vien usein 8.30 ja haen 15.00
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
--> Win-win tilanne.
vaikka olisi jouluaatto niin pitää olla jonkun valmiudessa, ei voida pitää ihmistä esim. jumiutuneessa hississä vankina siihen saakka kun arki taas koittaa.Ja tuosta maksetaan rahaa, varalla olosta/hälytyslisää mitä milloinkin, mutta ei tuota ilmaiseksi kukaan tee, ja pitäisi lastenhoitajille tietenkin myös maksaa!
Kaukaa haettu ajatus. Hissinkorjaajia tarvitaan päivystykseen yksi laajalle alueelle. Mieti nyt vähän, kuinka paljon päivähoitoon tarvittaisiin porukkaa joka päivä.
Varallaolo tuskin vaatisi sen enempää porukkaa kuin esim. kiinteistöhuolto, kaupankassa, terv.hoidon erikoislääkärit, poliisi- ja palomiehet, lastensuojelu jne. jotka joutuvat sovitusti työvuorossa olemaan varallaolo valmiudessa, joko työpaikalla tai kotona. Ja saatetaan lähteä vaikka kesken yöunien.
Esim. poliiseilla ja palomiehillä on työvelvoite 24/7 kutsusta, vaikka keskellä yötä.
Vierailija kirjoitti:
Miten ihmeessä minä olen onnistunut tuossa, että piti käydä 50 km päässä töissä ja silti oli lapset oikeaan aikaan hoidossa ja ajallaan myös haettuna pois. Mies kävi kaukana toisella paikkakunnalla työn takia ja välillä oli ulkomaillakin. Esim. ma-aamuisin lähti usein ennen viittä ajamaan ja pe tuli illalla kotiin. Minä vaihdoin vuorotyön toimistotyöhön lasten takia, vaikka se tarkoitti 100 km matkoja joka arkipäivä. Kun on lapset, ne omat menemiset pitää suunnitella.
Olet kyllä täydellisyyden huippu, jos pystyt 100 km työmatkan suorittamaan 10 min. aikaikkunassa, jos osa matkasta menee kaupungin läpi ja ruuhka-aikana ja pystyt sanomaan 2vk etukäteen, että käyt lapsesi tänään klo 16.35. Yleensä jo parissa liikennevaloissa tuo aikaikkuna menee rikki tai on useamman auton autoletka tai rekka, jota ei voi ohittaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siis ei kai missään ole sanottu että aiemmin ei saa hakea?? Vai onko joissain kunnissa/päiväkodeissa sellainen sääntö?
Tästähän juuri keskustellaan ja 10min aikaikkunasta, jonka vanhemmat pitäisi tietää 2vk etukäteen ja näin pystytään mittaamaan päiväkodin täyttö- ja käyttöastetta, sekä mitoittamaan oikea määrä henkilöstöä töihin.
Jos lapsi käydään 20min. etuajassa, silloin loppuajalle on liikaa henkilökuntaa, joilla ei ole mitään tekemistä.
Ennen hoitajat oli vain mielessään, kun lapset käytiin päiväkodista hyvissä ajoin, vaikka hoidontarve oli ilmoitettu esim. 17:00 ja käytiin 15min aikaisemmin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tästähän juuri keskustellaan ja 10min aikaikkunasta, jonka vanhemmat pitäisi tietää 2vk etukäteen ja näin pystytään mittaamaan päiväkodin täyttö- ja käyttöastetta, sekä mitoittamaan oikea määrä henkilöstöä töihin.
Jos lapsi käydään 20min. etuajassa, silloin loppuajalle on liikaa henkilökuntaa, joilla ei ole mitään tekemistä.
Ennen hoitajat oli vain mielessään, kun lapset käytiin päiväkodista hyvissä ajoin, vaikka hoidontarve oli ilmoitettu esim. 17:00 ja käytiin 15min aikaisemmin.
En kyllä yhtään ihmettele, että ei saada rekryttyä henkilökuntaa, jos kerran työstä vedetään aivan kaikki löysä pois ja jokainen 10 min on mitoitettu sisältämään maksimaalisen työmäärän ja työkuorman. Missä työhyvinvointi?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En kyllä yhtään ihmettele, että ei saada rekryttyä henkilökuntaa, jos kerran työstä vedetään aivan kaikki löysä pois ja jokainen 10 min on mitoitettu sisältämään maksimaalisen työmäärän ja työkuorman. Missä työhyvinvointi?
Niinpä. Ja jostain käsittämättömästä syystä jotkut vielä puolustelee tätä käytäntöä. Jopa semmoiset jotka on (tai ainakin väittää olevansa) itse siellä päiväkodissa töissä.
Luojan kiitos oman lapsen päiväkodissa ei tällaista valitusta harrasteta, vaikka lapsi on käytännössä lähes joka päivä 30-60min lyhyemmän päivän kuin on ilmoitettu. Mutta se onkin saanut jotain palkintoja hyvänä työpaikkana, kyllähän hyvä henki päiväkodin työyhteisössä näkyy sitten vanhemmille ja lapsillekin positiivisesti. Ja tää on ihan tavallinen keskikokoinen kunnallinen päiväkoti edullisessa lähiössä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olet kyllä täydellisyyden huippu, jos pystyt 100 km työmatkan suorittamaan 10 min. aikaikkunassa, jos osa matkasta menee kaupungin läpi ja ruuhka-aikana ja pystyt sanomaan 2vk etukäteen, että käyt lapsesi tänään klo 16.35. Yleensä jo parissa liikennevaloissa tuo aikaikkuna menee rikki tai on useamman auton autoletka tai rekka, jota ei voi ohittaa.
Se matka on varmaan 50km suuntaansa ja maaseudulla mahdollista aika tarkkaan arvioida kauanko siinä menee, kun ei ole ruuhkia eikä liikennevaloja. Mun matka on 80km ja ei matka-aika montaa minuuttia heitä ellei kauhea lumipyry satu. Tosin melko mahdoton ennustaa 2vk etukäteen milloin se kauhea lumipyry sattuu. Silti pidän tuota 10min aikaikkunaa melko älyttömänä, ei se ainakaan lasten hyvinvointia lisää jos vanhemmat ei saa hakea heti kun pääsevät.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oletteko selvittäneet että mitä tapahtuu jos varaatte hoitoajan esim 7-17 ja maksatte sen mukaan, mutta kuitenkin oman tarpeenne mukaan viette välillä myöhemmin ja välillä haette aikaisemmin.
Onko päiväkodilla jotain muita keinoja käytettävissä kuin toivoa ja pyydellä että ilmoitatte 10min aikaikkunan? Ite vastaisin vain että en tiedä etukäteen tarkkaa aikaa ja toistaisin sitä niin usein kun on tarve. Kyllä ne joskus lopettaa kun ei ne voi hoitopaikka irtisanoa.On, joustavampi työaika ja työaikapankki. Omassa työssäni on liukuva työaika, eli tulo klo 7-9 ja voi lähteä klo 15-17. Jonkun pitää olla kuitenkin paikalla jo tasan kahdeksalta ja jonkun 16.15 saakka. Ne sovitaan erikseen jokaiselle vuorollaan.
Ei pitäisi olla päiväkodissakaan vaikeaa sopia, kuka on se, joka tulee aamulla ensimmäisenä ja kuka lähtee sitten, kun viimeinenkin lapsi on haettu.
Toinen keino on suunnitella töitä niin, että se aamuvuorolainen voi puuhastella jotain päivää varten, jos ei lapsia tule niin aikaisin.
Saanko nyt jonkun palkkion tästä konsultaatiosta?
Hah hah. Ei se noin mene. Ei sinne pihalle riitä klo 16-17 väliselle ajalle yksi hoitaja/lto, jos siellä on 30 päiväkodin lasta. Siellä pitää olla lapsimäärään suhteessa oikea määrä henkilöstöä. Kun meidän lapset oli päiväkodissa, aina sielläkin oli aamulla 2 hlöä. Toinen tuli ovelle vastaan ja ohjasi käsipesulle ja toinen vahti muita lapsia ja touhusi jotain aamupalajuttuja. Nuo liukumat toimii vain silloin, jos ei ole pakko olla tiettyä määrää henkilöstöä asiakasryhmää kohden, eli ei ole mitoitusta.
Liukuma toimii jos henkilöstöä on riittävästi.
Laissa määrätään vain minimi, ei mitään muuta. Hoitajia saa olla enemmän kuin minimi määrittää. Oikeasti on jopa toivottavaa että hoitajia on enemmän kuin lain mukainen minimi.
Nämä 10 minuutin aikataulut pyrkivät vain siihen, että hoitajamäärä saataisiin puristettua mahdollisimman pieneksi. Olisihan se nyt "kamalaa" jos aamulla olisi paikalla 2 hoitajaa ja vain 1 lapsi, kun vain yksi tuli seitsemäksi ja muut alkavat tulemaan kahdeksan jälkeen.
Varmasti ottaisivat puolikkaita hoitajia töihin jos pystyisivät.
Se on varmasti jokaisessa päiväkodissa tuttua että minimi hoitajamäärää ei aina edes yritetä saavuttaa, vaan suosiolla mennään alimitoituksella. Nyt alkavat karsimaan 10 minuutin tarkkuudella kaikki "ylimääräiset" hoitajat pois.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niinpä. Ja jostain käsittämättömästä syystä jotkut vielä puolustelee tätä käytäntöä. Jopa semmoiset jotka on (tai ainakin väittää olevansa) itse siellä päiväkodissa töissä.
Luojan kiitos oman lapsen päiväkodissa ei tällaista valitusta harrasteta, vaikka lapsi on käytännössä lähes joka päivä 30-60min lyhyemmän päivän kuin on ilmoitettu. Mutta se onkin saanut jotain palkintoja hyvänä työpaikkana, kyllähän hyvä henki päiväkodin työyhteisössä näkyy sitten vanhemmille ja lapsillekin positiivisesti. Ja tää on ihan tavallinen keskikokoinen kunnallinen päiväkoti edullisessa lähiössä.
Juuri näin. Ihmettelen millainen ihmismieli jaksaa puolustella tätä ja se on niin vanhemmille epäinhimillistä ja stressaavaa, kuin hoitohenkilökunnalle, kun viedään viimeisetkin mehut ja yhä vähemmän otetaan töihin hoitajia tai heidät osa-aikaistetaan.
Ja kommentista päätellen täällä puolustavat tätä jopa henkilökunta ja jotkut vanhemmat.
Eivät taida ymmärtää mihin tämä johtaa, jos päiväkodin täyttö- tai käyttöaste jää alhaiseksi, päiväkoti lakkautetaan ja lapset siirretään 10km päähän toiseen päiväkotiin ja henkilökunta osa-aikaistetaan.
Siis jos ei saa hakea aikaisemmin kuin ilmoitettuna aikana, niin sittenhän hakuaika pitää ilmoittaa keskimääräisen mukaan, mikä johtuu siihen että joskus sitten myöhästyy, kun ei aina vaan onnistu se 10min aikaikkuna. Nyt on voinut laittaa vähän ekstraa hoitoaikaan, ettei ainakaan myöhästy ja hoitajien työvuorot veny.
Hah hah. Ei se noin mene. Ei sinne pihalle riitä klo 16-17 väliselle ajalle yksi hoitaja/lto, jos siellä on 30 päiväkodin lasta. Siellä pitää olla lapsimäärään suhteessa oikea määrä henkilöstöä. Kun meidän lapset oli päiväkodissa, aina sielläkin oli aamulla 2 hlöä. Toinen tuli ovelle vastaan ja ohjasi käsipesulle ja toinen vahti muita lapsia ja touhusi jotain aamupalajuttuja. Nuo liukumat toimii vain silloin, jos ei ole pakko olla tiettyä määrää henkilöstöä asiakasryhmää kohden, eli ei ole mitoitusta.