Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Hesarin mielipidepalstalla äiti valittaa, ettei lapsi halua pitää yhteyttä

Vierailija
05.02.2023 |

https://www.hs.fi/mielipide/art-2000009362918.html

Suoraan sanottuna en ihmettele. Minulla tulee tästä kirjoituksesta hyvin ikävä olo. Kirjoittava äiti puhuu lapsen 'harhaisista muistoista', mutta valittaa, että lapsi ei halua keskustella.

Minulla on hankala suhde vanhempiini. Olen juuri kokenut niin, että he eivät edes myönnä muistojani - ikään kuin olisin keksinyt kaikki traumani! Kun tarpeeksi kauan joutuu tällä tavalla tunnetasolla hylätyksi ja kuulemaan sen, ettei omat ajatukseni ja muistot ole todellisia, niin todellakin siinä haluaa ottaa etäisyyttä.

Olen myös kuullut tuon kirjoittajan hokeman, että 'kaikkit ekevät virheitä' monta kertaa äitini suusta. Ikään kuin sillä pitäisi deletoida kaikki mennyt.

Kommentit (1197)

Vierailija
221/1197 |
05.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mikä mielisairaus tämä on?

Vanhempi nälvii ja piikittelee lasta, raivoaa hänelle samoista asioista joita itse tekee ja käy jokaisen kimppuun joka puolustaa lasta. Huutaa toiselle vanhemmalle ”MIKS SÄ PUOLUSTAT SITÄ?!” kun vanhempi huomauttaa riehumisen epäloogisuudesta.

Narsistilla on hovi jota käytetään syntipukin syyttelemiseen ja narsistin hännystelemiseen. Syntipukki voi olla esim. yksi perheenjäsenistä ja hovi koostua muista perheenjäsenistä. Narsistisen raivon saa aikaan jos joku hoviin kuuluva kohdentaa kritiikkiä syntipukin sijasta narsistiin itseensä. 

https://www.narsisminuhrientuki.fi/tietoa-narsismista/narsismi/narsisti…

Täytyy katkaista välit myös hoviin, mikäli narskusta kyse.

Vierailija
222/1197 |
05.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos on hoitanut vanhemmuuden tärkeimmät asiat hyvin, ei ole mitään syytä uhriutua ja voi olla hyvällä omallatunnolla ja sujut itsensä ja menneisyyden kanssa: Eli että lasten ei ole koskaan tarvinnut pelätä tai kokea alistamista, manipulointia, henkistä tai fyysistä väkivaltaa. Kodissa ei ole ollut päihdeongelmia eikä epävakaita persoonia. Lapselle on ilmiselvää, että vanhemmat rakastavat häntä. Rakkaus kuuluu puheista ja ennen kaikkea - näkyy Teoista ja Kohtelusta. Lapsi hyväksytään ehdoitta sellaisena kuin hän on, hänelle annetaan vapaus valita oma tiensä. Vanhempaan ja hänen tukeensa voi aina luottaa. He pitävät lapsistaan hyvää huolta (perustarpeet jne.) ja antavat lapsen itsenäistyä normaalisti sitten kun sen aika on.

Jotain näissä isoissa tärkeissä asioissa on useimmiten mennyt pieleen vanhemmilla, jos lapset eivät halua olla yhteyksissä.

Meillä on nuo kuvaamasi asiat täyttyneet. Lapsi ei pidä mitään yhteyttä eikä vastaa yhteydenottoihin. Ensin katkaisi välit äitiin, sitten sisaruksiin ja muuhun lähiperheeseen ja lopulta myös koko sukuun ja entisin koulukavereihin. Olemme kaikki ymmällämme, emme tiedä miksi. Asiasta ei voi puhua, jos toinen ei puhu. 

Ei sille sitten mitään voi, jos joku aikuinen ei halua olla johonkin toiseen aikuiseen yhteyksissä. Mitä voit tehdä, on vain pitää avoinna hänen suuntaan se, että voi koska tahansa ottaa yhteyttä. Kertoa että kaipaatte. Mutta ei painostaen eikä pommittamalla joka päivä viestejä. Lapsi lähestyy sitten jossain vaiheessa, jos sen aika on. Kyllä aikuisella lapsella voi tulla sellainen olo, että haluaa ottaa kunnon irtioton kaikista. Ihan jostain omista syistä.

Ellette vanhempina ole tehneet mitään väärin, ette voi itseänne syyllistää, mutta ette myöskään pakottaa toista palaamaan. Aika näyttää miten käy. 

Ei me voida lähettää mitään viestejä, ollenkaan. On vaihtanut kaikki yhteystietonsa. 

Tuntuu tosi pahalta että on tuollaisia besserwissereitä, jotka voivat esittää listan syistä, jotka ovat menneet lapsuudessa pieleen. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
223/1197 |
05.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos on hoitanut vanhemmuuden tärkeimmät asiat hyvin, ei ole mitään syytä uhriutua ja voi olla hyvällä omallatunnolla ja sujut itsensä ja menneisyyden kanssa: Eli että lasten ei ole koskaan tarvinnut pelätä tai kokea alistamista, manipulointia, henkistä tai fyysistä väkivaltaa. Kodissa ei ole ollut päihdeongelmia eikä epävakaita persoonia. Lapselle on ilmiselvää, että vanhemmat rakastavat häntä. Rakkaus kuuluu puheista ja ennen kaikkea - näkyy Teoista ja Kohtelusta. Lapsi hyväksytään ehdoitta sellaisena kuin hän on, hänelle annetaan vapaus valita oma tiensä. Vanhempaan ja hänen tukeensa voi aina luottaa. He pitävät lapsistaan hyvää huolta (perustarpeet jne.) ja antavat lapsen itsenäistyä normaalisti sitten kun sen aika on.

Jotain näissä isoissa tärkeissä asioissa on useimmiten mennyt pieleen vanhemmilla, jos lapset eivät halua olla yhteyksissä.

Meillä on nuo kuvaamasi asiat täyttyneet. Lapsi ei pidä mitään yhteyttä eikä vastaa yhteydenottoihin. Ensin katkaisi välit äitiin, sitten sisaruksiin ja muuhun lähiperheeseen ja lopulta myös koko sukuun ja entisin koulukavereihin. Olemme kaikki ymmällämme, emme tiedä miksi. Asiasta ei voi puhua, jos toinen ei puhu. 

Minulla on yksi sisaruksista katkaissut välit koko sukuun. On aika ikävää kun sukulaiset kyselevät että mitä sille kuuluu. Ei pidä yhteyttä enää keneenkään. Ei voi olla kyse mistään noista syistä mitä tuossa yllä olevassa viestissä. Turhaa syyllistämistä tuollainen. Asuimme samassa kodissa ja meillä on 2 vuotta ikäeroa.

Miten niin ei voi olla?

Narsistinen vanhempi voi vallan hyvin kohdella toista lastaan kuin kuningasta ja toista kuin sontaa.

Meillä minä mm kerran valitin että koulumatka on raskas, äiti juoksi helmat paukkuen naapuriin sössöttämään miten kamalaa _hänellä_ oli kun aina valitan.

Sitten kun siskoni piti kulkea se sama matka, äitini maksoi hänelle oman taksin!

Nyt ihmettelevät kun minä olen hankala enkä halua pitää yhteyttä. Koko helvetin lapsuus samanlaista  eriarvoista kohtelua. Ja aina minä hankala, kun edes joskus yritin asiasta keskustella.

Ja näin ollen päätit katkaista välit koko sukuun?

En ole tekemisissä sukulaisten kanssa, koska äitini yrittää heidän kauttaan ohjailla, määräillä, tunkeilla, vakoilla ja vahingoittaa.

Vierailija
224/1197 |
05.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei sille sitten mitään voi, jos joku aikuinen ei halua olla johonkin toiseen aikuiseen yhteyksissä. Mitä voit tehdä, on vain pitää avoinna hänen suuntaan se, että voi koska tahansa ottaa yhteyttä. Kertoa että kaipaatte. Mutta ei painostaen eikä pommittamalla joka päivä viestejä. Lapsi lähestyy sitten jossain vaiheessa, jos sen aika on. Kyllä aikuisella lapsella voi tulla sellainen olo, että haluaa ottaa kunnon irtioton kaikista. Ihan jostain omista syistä.

Ellette vanhempina ole tehneet mitään väärin, ette voi itseänne syyllistää, mutta ette myöskään pakottaa toista palaamaan. Aika näyttää miten käy. 

Ei me voida lähettää mitään viestejä, ollenkaan. On vaihtanut kaikki yhteystietonsa. 

Tuntuu tosi pahalta että on tuollaisia besserwissereitä, jotka voivat esittää listan syistä, jotka ovat menneet lapsuudessa pieleen. 

Sinun tunteesihan ne aina onkin just ne kaikkein tärkeimmät.

Vierailija
225/1197 |
05.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pershäiriöisiä on vanhemmissa paljonkin. Miksi niillä on niin vahva lisääntymisvietti?

Vierailija
226/1197 |
05.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mikä mielisairaus tämä on?

Vanhempi nälvii ja piikittelee lasta, raivoaa hänelle samoista asioista joita itse tekee ja käy jokaisen kimppuun joka puolustaa lasta. Huutaa toiselle vanhemmalle ”MIKS SÄ PUOLUSTAT SITÄ?!” kun vanhempi huomauttaa riehumisen epäloogisuudesta.

Narsistilla on hovi jota käytetään syntipukin syyttelemiseen ja narsistin hännystelemiseen. Syntipukki voi olla esim. yksi perheenjäsenistä ja hovi koostua muista perheenjäsenistä. Narsistisen raivon saa aikaan jos joku hoviin kuuluva kohdentaa kritiikkiä syntipukin sijasta narsistiin itseensä. 

https://www.narsisminuhrientuki.fi/tietoa-narsismista/narsismi/narsisti…

Täytyy katkaista välit myös hoviin, mikäli narskusta kyse.

Kenenkään hoviin kuuluvan kanssa ei kannata olla tekemisissä, sillä kielivät asiasi narskulle ja mahdollisesti valehtelevat ja värittävät ne narskulle mieleiseen muotoon. Ei siis voi luottaa.

Vierailija
227/1197 |
05.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta entä jos se lapsi oikeasti on harhainen? Meillä yksi lapsista on sitä mieltä, että isoveli yritti tappaa hänet lapsena. Tämä on hänen mukaansa tapahtunut silloin, kun isoveli oli 2 v ja pikkusisko alle vuoden. Asiaa on käsitelty terapiassa ja ajoittain lapsi pystyy näkemään, että kyse on harhasta. Mutta sitten palaa takaisin siihen käsitykseen, että isoveli yritti tappaa hänet. Samalla lapsella on muitakin harhaisia käsityksiä perheenjäsenistä, mutta tämä on niistä räikein.

Vierailija
228/1197 |
05.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minun väkivaltainen eksäni yritti saada minua katkaisemaan välit vanhempiini. Hän onnistui manipuloimaan minut katkomaan välit ystäviini, mutta onneksi vanhempani jaksoivat ja yrittivät. Olin vanhemmilleni silloin jopa inhottava, koska olin suhteessani niin lyöty, että uskoin eksäni valheet "millainen on rakastava vanhempi". Kun se suhde päättyi, minun piti rakentaa suhdettani vanhempiini uudestaan.

Toisaalta olen myös nähnyt, kuinka narsistinen ja päihdeongelmainen vanhempi ei suostu myöntämään lapselleen ja itselleen, miten paljon pahaa on saanut aikaan. Ja lapsi on aikuisena katkaissut välit, koska ei jaksa enää hoitaa alkoholisti-äitiään.

Syitä välien katkomiseen voi olla monia, ja usein taustalla on jotain vakavaa. Olen kiitollinen, että vanhempani näkivät eksäni manipuloinnin läpi ja auttoivat minut suhteen päätyttyä eteenpäin, mutta toisaalta myös ystäväni välien katkominen äitiinsä on täysin ymmärrettävää ja hänelle tervein vaihtoehto.

Jotain tuon tapaista epäilen omankin tyttäreni kohdalla, että on jokin manipuloiva puoliso. Vahinko, että yhteydenpito ei enää onnistu. Numerokaan ei ole enää käytössä ja somesta meidät on poistettu. 

En silti ikinä kirjoittaisi Hesariin ja haukkuisi lastani. 

Juu, samaa yritti minun appivanhempani. Syyttää minua siitä että itse pilasivat välinsä poikaansa.

Teilläkin se syypää löytyy todennäköisesti heti sieltä oman kylppärin peilistä.

Sen takia siis katkaisi välit myös kaikkiin muihin sukulaisiin, serkkuihin, kummeihin ja koulukavereihin? Me ei kyllä nyt mahduta kaikki sen saman peilin ääreen. 

Vierailija
229/1197 |
05.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tää palsta on vähän tämmönen ikkuna syrjäytyneiden ja yksinäisten mielenmaisemaan. Miesketjuissa kontrolloivia ilkeitä naisia ja naisketjuissa narsistisia miehiä. Exiä, pomoja, sisaruksia, suurten ikäluokkien edustajia, persuja, vihervassareita,...narsisteja kaikkialla. Mutta ei yhtään vanhempiaan epäarvostavasti kohtelevaa tai aiheettomasti syyttelevää aikuista lasta missään 🤔

Me ollaan kaikki vaillinaisia jotenkin ja virheettömiä vain yhdessä suhteessa -ninittäin suhteessa vanhempaamme. Näin kai tää on nähtävä.

Vierailija
230/1197 |
05.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pershäiriöisiä on vanhemmissa paljonkin. Miksi niillä on niin vahva lisääntymisvietti?

Pershäiriöisillä on heikko impulssikontrolli, siksi vahva lisääntymisvietti.

Vierailija
231/1197 |
05.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minun väkivaltainen eksäni yritti saada minua katkaisemaan välit vanhempiini. Hän onnistui manipuloimaan minut katkomaan välit ystäviini, mutta onneksi vanhempani jaksoivat ja yrittivät. Olin vanhemmilleni silloin jopa inhottava, koska olin suhteessani niin lyöty, että uskoin eksäni valheet "millainen on rakastava vanhempi". Kun se suhde päättyi, minun piti rakentaa suhdettani vanhempiini uudestaan.

Toisaalta olen myös nähnyt, kuinka narsistinen ja päihdeongelmainen vanhempi ei suostu myöntämään lapselleen ja itselleen, miten paljon pahaa on saanut aikaan. Ja lapsi on aikuisena katkaissut välit, koska ei jaksa enää hoitaa alkoholisti-äitiään.

Syitä välien katkomiseen voi olla monia, ja usein taustalla on jotain vakavaa. Olen kiitollinen, että vanhempani näkivät eksäni manipuloinnin läpi ja auttoivat minut suhteen päätyttyä eteenpäin, mutta toisaalta myös ystäväni välien katkominen äitiinsä on täysin ymmärrettävää ja hänelle tervein vaihtoehto.

Jotain tuon tapaista epäilen omankin tyttäreni kohdalla, että on jokin manipuloiva puoliso. Vahinko, että yhteydenpito ei enää onnistu. Numerokaan ei ole enää käytössä ja somesta meidät on poistettu. 

En silti ikinä kirjoittaisi Hesariin ja haukkuisi lastani. 

Juu, samaa yritti minun appivanhempani. Syyttää minua siitä että itse pilasivat välinsä poikaansa.

Teilläkin se syypää löytyy todennäköisesti heti sieltä oman kylppärin peilistä.

Sen takia siis katkaisi välit myös kaikkiin muihin sukulaisiin, serkkuihin, kummeihin ja koulukavereihin? Me ei kyllä nyt mahduta kaikki sen saman peilin ääreen. 

??

Sinä olet pieni uhriparka. Selvä.

Vierailija
232/1197 |
05.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi ihmeessä tämän aikuisenlapsen pitäisi olla yhteydessä äitiinsä, joka on hänen mielestään syyllinen kaikkeen , vaikka toisten lastensa mielestä on hyvä äiti. Pysyköön poissa. Ei ole yhteydessä isänsäkään, so what.

Paras näin.

Vierailija
233/1197 |
05.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Henkisesti sairaaseen on katkaistava välit missä tilanteessa tahansa ennen kuin hän sairastuttaa sinutkin.

Vierailija
234/1197 |
05.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tää palsta on vähän tämmönen ikkuna syrjäytyneiden ja yksinäisten mielenmaisemaan. Miesketjuissa kontrolloivia ilkeitä naisia ja naisketjuissa narsistisia miehiä. Exiä, pomoja, sisaruksia, suurten ikäluokkien edustajia, persuja, vihervassareita,...narsisteja kaikkialla. Mutta ei yhtään vanhempiaan epäarvostavasti kohtelevaa tai aiheettomasti syyttelevää aikuista lasta missään 🤔

Me ollaan kaikki vaillinaisia jotenkin ja virheettömiä vain yhdessä suhteessa -ninittäin suhteessa vanhempaamme. Näin kai tää on nähtävä.

Lapsi on aina lapsuutensa ja nuoruutensa alistussuhteessa siihen vanhempaansa.

Ja jos lapsesta kasvaa kusipää, selitys on edelleen niissä vanhemissa, koska se kasvatus on sitten ollut perseestä.

Vierailija
235/1197 |
05.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten narsisti käyttäytyy kun samassa taloudessa asuva katkaisee häneen välit?

Kuinka onnistuu ja voiko sellaisesta selvitä hengissä, vai pitääkö ottaa yhteyttä lastensuojeluun vaikkei poismuuttoon olisi enää kauan?

Vierailija
236/1197 |
05.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minulla on yksi sisaruksista katkaissut välit koko sukuun. On aika ikävää kun sukulaiset kyselevät että mitä sille kuuluu. Ei pidä yhteyttä enää keneenkään. Ei voi olla kyse mistään noista syistä mitä tuossa yllä olevassa viestissä. Turhaa syyllistämistä tuollainen. Asuimme samassa kodissa ja meillä on 2 vuotta ikäeroa.

Miten niin ei voi olla?

Narsistinen vanhempi voi vallan hyvin kohdella toista lastaan kuin kuningasta ja toista kuin sontaa.

Meillä minä mm kerran valitin että koulumatka on raskas, äiti juoksi helmat paukkuen naapuriin sössöttämään miten kamalaa _hänellä_ oli kun aina valitan.

Sitten kun siskoni piti kulkea se sama matka, äitini maksoi hänelle oman taksin!

Nyt ihmettelevät kun minä olen hankala enkä halua pitää yhteyttä. Koko helvetin lapsuus samanlaista  eriarvoista kohtelua. Ja aina minä hankala, kun edes joskus yritin asiasta keskustella.

Olen eri, mutta välien katkaiseminen äitiin aika pitkälle vie suvun siinä mukana, koska se äidin mustamaalaava käytös näkyy koko suvulle.

Parempi vaan keskittyä omaan perheeseen.

Minullakin muuten on sisko, joka on nyt tosi marttyyrina, kun äiti jäi hänen niskoilleen, eikä hän voi olla ihan niin kultalapsi kun musta lammas puuttuu kuviosta.

Vierailija
237/1197 |
05.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Henkisesti sairaaseen on katkaistava välit missä tilanteessa tahansa ennen kuin hän sairastuttaa sinutkin.

Ja silti se sairas haukkuu sairaaksi sitä jonka seuraan yrittää väkisin penetroitua 🙄

Ehkäpä ei olisi syytä haukkua sairaaksi jos ei sairastuttaisi häntä läsnäolollaan.

Vierailija
238/1197 |
05.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miten niin ei voi olla?

En ole tekemisissä sukulaisten kanssa, koska äitini yrittää heidän kauttaan ohjailla, määräillä, tunkeilla, vakoilla ja vahingoittaa.

Olen eri mutta meilläkin on lapsi katkaissut välit laajemmin koko sukuun ja lapsuudenystäviinsä. Ainakaan meidän tapauksessa eriarvoinen kohtelu tai määräily jonkun kautta ei voi olla kuitenkaan se syy. Olen kohdellut kaikkia lapsia hyvin tasa-arvoisesti. Jouduin itse lapsena kokemaan eriarvoisuutta ja tiedän miltä tuntuu, jos kohdellaan eriarvoisesti, olen ollut sen vuoksi hyvinkin tarkka tässä asiassa. Tämä välit katkaissut lapsi on myös itse sanonut, että hänellä on ollut hyvä lapsuus. Enkä tosiaan pyri määräilemään tai varsinkaan vahingoittamaan ketään. 

Vierailija
239/1197 |
05.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tämän päivän ihmiset tekisivät itsemurhan, jos heillä olisi edes uhka joutua keskitysleirille. Keskitysleiriltä selvinneet pärjäsivät elämässään 10x paremmin kuin tämän päivän lähes virheettömästi kohdellut lapset. 

Kyllä taas laatuargumenttia pukkaa. Niin että keskitysleireille vaan kaikki, joilla on omasta mielestään ollut huono lapsuus? Kylläpä alkaavat pärjäämään. Jepjep nyt taas.

Luepa uudestaan. Kukaan ei ole ehdottanut, että ihmisiä pitäisi laittaa keskitysleirille mistään syystä. 

Vierailija
240/1197 |
05.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lapsi on aina lapsuutensa ja nuoruutensa alistussuhteessa siihen vanhempaansa.

Ja jos lapsesta kasvaa kusipää, selitys on edelleen niissä vanhemissa, koska se kasvatus on sitten ollut perseestä.

Sulle vanhemmat on olleet ainoa sosiaalinen suhde koskaan missään, etkä ole joko koskaan muuttanut pois heidän huostastaan tai kasvanut piiruakaan muutettuasi?

Sitten sen täytyy varmasti olla juuri näin 👍 Jännä kun meillä on kuitenkin näitä menestystarinoita eli kauheasta lapsuudesta ponnistaneesta kasvaa upea yksilö. Mutta toisinpäin kehitys on mielestäsi mahdoton, tavallisesta lapsuudesta ei koskaan lipsahdeta sinne ikävälle puolelle. Come on..