Hs : Suomessa syntyy enemmän koiranpentuja kuin vauvoja
Kommentit (164)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Terveiset vaan niille ilkeille miehille, jotka ovat ihmetelleet miksi olen ottanut kivan koiran heidän sijaansa. Kannattaa tosiaan miettiä millaisen luonteen joku haluaa kotiinsa. Ei sitä ilkeää miestä, vaan mieluummin kivan koiran. Ottakaa miehet koirista mallia ja olkaa yhtä kivoja :)
Eli nöyristellen kierimään sirkuspuudelina naisen oikkujen tahtiin?
Jooei, kiitos ei.
Mä kyllä laitan koiralle 3 x päivässä ruoan: Rintafilettä, koipia, jauhelihaa jne. vitamiinein ja kasvishöystein. Rapsuttelen, silittelen, harjaan, ostan sille sen mielestä mieluisimmat lelut, leikitän ja lenkkeilytän. Nukkuu kahden tonnin omalla sohvallaan tai vieressäni, miten haluaa. Kaiken palvelun hän saa siksi, että on niin kiva :)
Eroaa lapsesta miten?
Koiran saa ilman miestä, koiraa ei tarvitse itse synnyttää, eikä kärsiä synnytyksen jälkeisistä ikivaivoista, koira ei potki ja hakkaa uhmaikäisenä. koira ei valita jne. Koira on aina hyvällä tuulella ja tuo iloa.
Tärkein kriteeri on kuitenkin se, että koiran raajat ovat erilaiset kuin ihmisen, eli koira ei päätä olla osallistumatta kotitöihin ja jätä tahallaan kuormaa toisen tehtäväksi. Koiraa on ilo palvella, koska se ei itse pystyisi laittamaan sapuskaansa, vaikka se haluaisi.
Syntyvyys on romahtanut, mutta ei se ole pelkkien henkilökohtaisten valintojen syytä. Meitä on 4 sisarusta ikävälillä 30-40, ja meillä neljällä on yhteensä 3 lasta. Tässä on muutamia syitä, miksi näin on:
1. Huonot epävarmat parisuhteet
2. Kuinka monen lapsen kanssa jaksaa, kun isovanhemmista ei ole hoitoapua
3. Moneenko lapseen on edes varaa
4. Terveydelliset syyt.
Itselläni ei ole yhtään lasta ja voin allekirjoitaa nuo kaikki kohdat. Huonot parisuhteet ja työttömyys > terveysongelmat ja köyhyys. Olen halunnut toimia vastuullisesti ja jättää lapset hankkimatta, kunnes löydän isäksi sopivan miehen, saan töitä ja terveysongelmani hoidetaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Terveiset vaan niille ilkeille miehille, jotka ovat ihmetelleet miksi olen ottanut kivan koiran heidän sijaansa. Kannattaa tosiaan miettiä millaisen luonteen joku haluaa kotiinsa. Ei sitä ilkeää miestä, vaan mieluummin kivan koiran. Ottakaa miehet koirista mallia ja olkaa yhtä kivoja :)
Jooei, kiitos ei.
Mä kyllä laitan koiralle 3 x päivässä ruoan: Rintafilettä, koipia, jauhelihaa jne. vitamiinein ja kasvishöystein. Rapsuttelen, silittelen, harjaan, ostan sille sen mielestä mieluisimmat lelut, leikitän ja lenkkeilytän. Nukkuu kahden tonnin omalla sohvallaan tai vieressäni, miten haluaa. Kaiken palvelun hän saa siksi, että on niin kiva :)
Eroaa lapsesta miten?
Lapsen kanssa ei pääse noin helpolla.
eri
Olet väärässä. Lapsi kasvaa ja oppii itsenäisesti käymään vessassa, pesemään hampaansa, siivoamaan ja laittamaan ruokaa. Koira ei elinikänään pysty samaan, vaan pysyy aina palveltavana. Koiralle puetaan sukat ja toppapuku vielä kun se on 13 v., mutta 13 v. lapsi on jo kauan aikaa pukenut itse. Kaikki rodut eivät toki talvella tarvitse lisävaatetta.
Kaikki ei saa lapsia, vaikka haluaisivatkin. Koiran periaatteessa saa.
Niistä, jotka sitten saavat lapsia, voi kuka tahansa hulttio sen saada, kun vain tekee. Koiraa taas ei välttämättä kenelle tahansa luovutetaakaan, ainakaan kenenkään vastuullisen kasvattajan toimesta.
Ja onko tuo nyt sitten niin vaarallista, jos ihmisillä on koiria? Ennen oli maaseutu täynnä lehmiä ja hevosia ja joka talossa vähintään kissa. Kukaan ei valittanut, että on kärpäsiä ja lehmänpaskaa niityillä ja tiet täynnä hevosen pullia. Se kuului elämään.
Ylivoimaisesti suurin osa koirista on kilttejä ja ystävällisiä ihmisille eikä tee kenellekään pahaa. Vapaana juoksevia vihaisia tai muuten haittaa tekeviä koiria ei ole missään.
Ilkeitä ihmisiä ja huonosti käyttäytyviä ja suorastaan pelkoa herättäviä tyyppejä on paljon. Ilman isoa koiraani en enää uskaltaisi edes lähteä illalla kävelemään. Huumepäissään oleva nuori mies löi minua kerran kauppakeskuksen käytävällä nyrkillä niskaan ohi mennessään, ilman mitään syytä tai ennakkovaroitusta. Sellaista pelkään paljon enemmän kuin yhtäkään vastaan tulevaa koiraa.
Vierailija kirjoitti:
Syntyvyys on romahtanut, mutta ei se ole pelkkien henkilökohtaisten valintojen syytä. Meitä on 4 sisarusta ikävälillä 30-40, ja meillä neljällä on yhteensä 3 lasta. Tässä on muutamia syitä, miksi näin on:
1. Huonot epävarmat parisuhteet
2. Kuinka monen lapsen kanssa jaksaa, kun isovanhemmista ei ole hoitoapua
3. Moneenko lapseen on edes varaa
4. Terveydelliset syyt.Itselläni ei ole yhtään lasta ja voin allekirjoitaa nuo kaikki kohdat. Huonot parisuhteet ja työttömyys > terveysongelmat ja köyhyys. Olen halunnut toimia vastuullisesti ja jättää lapset hankkimatta, kunnes löydän isäksi sopivan miehen, saan töitä ja terveysongelmani hoidetaan.
Tuossa nyt vaan särähti taas kerran pahasti tuo "kun isovanhemmista ei ole hoitoapua."
Se sisältää olettamuksen, että isovanhemmista kuuluisi olla hoitoavuksi, mutta eivät ole. Todellisuudessahan isovanhemmat eivät ole koskaan, milloinkaan, ikinä, velvollisia olemaan hoitoapuna. Edes syitä siihen ei kuulu etsiä.
Yhtä vähän kuin lapsista kuuluisi olla hoitoavuksi vanhuksille. Ei kuulu.
Sinun olisi pitänyt kirjoittaa siihen kohtaan, että "kun muista ihmisistä tai instansseista ei ole hoitoapua."
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jooei, kiitos ei.
Eroaa lapsesta miten?
eri
Olet väärässä. Lapsi kasvaa ja oppii itsenäisesti käymään vessassa, pesemään hampaansa, siivoamaan ja laittamaan ruokaa. Koira ei elinikänään pysty samaan, vaan pysyy aina palveltavana. Koiralle puetaan sukat ja toppapuku vielä kun se on 13 v., mutta 13 v. lapsi on jo kauan aikaa pukenut itse. Kaikki rodut eivät toki talvella tarvitse lisävaatetta.
13-vuotias koira on usein jo kuollut koira.
Sukkia ja toppapukuja se ei oikeastaan edes tarvitse. Mutta ei se tarvitse myöskään polkupyöriä, mopoja, mopoautoja, pelikoneita ymv. Taskurahaa se ei tarvitse senttiäkään. Eikä se huuda ja räyhää ja kiukuttele jos ei saa samaa älykännyä kuin kaverit. Koiran tarpeet on pienet ja helposti toteutettavat ja vastineeksi saat rakkautta ja hellyyttä ja aina iloista seuraa. Koira on myös monella tavalla turvatekijä. Se hälyttää pienestäkin vaarasta ja pystyy yllättäviinkin urotekoihin.
Vierailija kirjoitti:
Kyllähän tuo monilapsiperhe-elämä näyttää nykyään todella raskaalta.
En kyllä tajua miten kummipoika jaksaa tuota rumbaa. Lapset heräävät ennen kuutta. Ovat todella energisiä. Vanhemmat huutavat jatkuvasti ja ovat hermoromahduksen partaalla.
Remontoivat taloa, opiskelevat ja käyvät töissä. Lapsia on kolme ja kaikki alle 10 v. Yksi lapsi on erityislapsi. Ja yhdellä ylivilkkautta.
Nyt vaimo työtön ja vain yhden tulot.
Kummipoika on jo ihan harmaahiuksinen ja nääntynyt.
Pariskunnan piti pysyä lapsettomana ja keskittyä opiskeluun ja matkusteluun.
Eivätkö ihmiset yhtään tunnista rajojaan?
Ihan oharina havainto, että nuo pikkulapsiarkea pyörittävät ilmeisesti perheensä hylkäämät ihmiset tosiaankin tuntevat rajansa ihan toisin kuin ikinä mitään yrittämättömät velat, jotka pelkäävät rasitusta enemmän kuin kuolemaa. Eivät koskaa opi tuntemaan rajojaan tai itseään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jooei, kiitos ei.
Eroaa lapsesta miten?
eri
Se riippuu miten asian kokee. Lapsi tarvitsee noiden 13 vuoden aikana kokonaisuudessaan paljon enemmän palvelua ja läsnäoloa kuin koira vaikka lapsi itsenäistyisikin. Koiraa ei tarvitse imettää öisin, sen kiintymyssuhde ei vaarannu vaikka veisi hoitoon kahdeksi viikoksi ja sen voi jättää alusta asti yksin kauppareissujen ajaksi. Mutta ymmärrän että joidenkin mielestä koira on vaivalloisempi kuin lapsi ja jos ei koiraa tai lasta halua niin se on ok.
Vierailija kirjoitti:
Suomessa ei kyllä kannusteta lasten tekoon millään muotoa. Sanotaan kyllä, että synnytä, synnytä, mutta sitten kun menet synnyttämään ei pääse edes sisälle sairaalaan. Hinnat niin korkeat, että vanhemmilla ei ole varaa olla kauaa kotona. Varhaiskasvatus kaaoksessa, koulu kaaoksessa, yt:t paukkuu firmoissa, perheet eroaa ja sitten niitä lapsia veivataan eri kotien välissä heittopussina. Kukaan kaveri, sukulainen edes isovanhemmat eivät enää auta lasten kanssa. Katsotaan karsaasti, että oma vikas, mitäs teit lapsia.
Nuorten mt-ongelmat, huumeongelmat, ammattikoulut ajettu alas, pätkätyötä huonolla palkalla, burn outit lukiolaisilla ja ahdistus, syömishäiriöt. Nuorisojengit vie vaatteet päältä, Ilmastokriisi, mitään ei saa kuluttaa, edes pestä pyykkiä eikä pitää valoja päällä.
Tällainen on Suomi nykyään lapsiperheen ja nuorten silmin. Missä kohtaa tämä kannustaa perustamaan perhettä? Ei missään.
Tai sitten nykyihmisiltä puuttuu terve mediakritiikin taito. Vaikka mediassa paisutelteltaisiin kaikki mitättömät pikkuvastoinkäymiset aivan valtaviksi tragedioiksi, niihin ei ole pakko suhtautua totuutena. Jos ihmisillä olisi vähän suhteellisuudentajua, eivät uskoisi ihan joka uutista ja yleistä hysterisointia olemattomista ongelmista. Suomessa asiat on oikeasti melko hyvin. Lapsia tehdään koko ajan maissa, joissa oikeasti on köyhyyttä, kurjuutta ja surkea terveydenhoito.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jooei, kiitos ei.
Eroaa lapsesta miten?
Koiran saa ilman miestä, koiraa ei tarvitse itse synnyttää, eikä kärsiä synnytyksen jälkeisistä ikivaivoista, koira ei potki ja hakkaa uhmaikäisenä. koira ei valita jne. Koira on aina hyvällä tuulella ja tuo iloa.
Tärkein kriteeri on kuitenkin se, että koiran raajat ovat erilaiset kuin ihmisen, eli koira ei päätä olla osallistumatta kotitöihin ja jätä tahallaan kuormaa toisen tehtäväksi. Koiraa on ilo palvella, koska se ei itse pystyisi laittamaan sapuskaansa, vaikka se haluaisi.
Koiran pennut kuitenkin puree. Ja koiraa täytyy kouluttaa. Kyllä TÄYTYY. Liikaa on meillä koirien päälle käymisiä Suomessa, koirat tappavat toisia koiria ja toisia lemmikkieläimiä joka vuosi ihan liikaa. Ei pidä romantisoida koirankaan hankkimista, vaan pitää tietää mihin ryhtyy. Koirakin on pohjimmiltaan vain petoeläin.
Oikeastaan on turha kiistellä siitä onko koira vai lapsi vaivalloisempi. Ihmiset arvostaa eri asioita. Minä en koe koiran pitoa työlääksi ja minulla on motivaatiota järjestää elämäni koiralle sopivaksi. Lapselle sopivaan elämään minulla taas ei ole motivaatiota. Joku toinen taas ajattelee päinvastoin ja joku muu puolestaan omistaa sekä koiria että lapsia. Meitä on monenlaisia.
Minun päälle on käynyt elämässäni useamman kerran aggressiivinen koira. Ovat olleet vapaana. Koskaan ei ole ihmislapsi hyökännyt kimppuun ja purrut. En ole hengen lähtöä joutunut pelkäämään ihmislasten toimesta, mutta jotkut koirat ovat aggressiivisia. Koskaan ei voi tietää pentua ottaessa millainen siitä tulee. Vaikuttavia asioita: rotu, sukupuoli, koulutus, luonne ja temperamentti, omien vanhempien aggressiivisuus aste, hormonitoiminnan, traumaattiset kokemukset, kasvatus ja ihan vaan tuuri. Muutama prosentti koirista on persoonallisuus häiriöistä, joille ei auta mikään. Kannattaa omat voimavarat miettiä tarkkaan. Toisaalta kohdalle voi myös sattua mikä ihanin tyyppi
Vierailija kirjoitti:
Maapallolla ylittyi äsken 8 miljardin ihmisen raja. Eli populaa täällä on jo liikaakin.
On ylittynyt jo vuosia sitten, ja vaikka kaikki suomalaiset kuolisi olis maailmassa edelleen reilusti yli 8 miljardia ihmistä
Olen tosiaan miettinyt nyt koiran hankintaa. Mies ei halua lasta. Koirassa on vaam se vika, että se pysyy aina samanlaisena eikä kehity mihinkään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja syntyvät vauvat ovat ulkomaalaisten. Suomalaisia ei kauaa enää ole
Sehän riippuu ihan siitä miten kauan ulkomaalaisten jälkeläisiä pidetään ulkomaalaisina. Henkilökohtaisesti minusta jos joku on syntynyt Suomessa, kasvanut tässä kulttuurissa ja omaksunut suomalaiset arvot, esim. demokratiasta ja sukupuolten tasa-arvosta, ja pitää itse itseään suomalaisena, hän on suomalainen, riippumatta mistä hänen äitinsä tai isänsä on kotoisin tai mikä hänen ihonvärinsä on.
Juu, näin on, mutta moniko on omaksunut ne suomalaiset arvot ja kuinka iso osa ei, se jälkimmäinen osa on se ongelma... Ja se on iso, se osa ja se ongelma.
Vierailija kirjoitti:
Koiran kuuluisi olla oman emänsä luona. Hirveää että koira viedään jo pentuna oman biologisen perheensä luota. Moraalisemmin hyväksyttävää hankkia oma vauva kuin varastaa toisen vieläpä eri lajin pienokainen.
No koira opettaa pentunsa pärjäämään ilman itseään, nykyisin suositellaan pennun luovutus 10-12 viikkoisina ja tiedätkö mitä emä ei enää huoli takaisin.
Suomessa täytyisi olla syntyvyys kielto 2024-2035.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jooei, kiitos ei.
Eroaa lapsesta miten?
eri
13-vuotias koira on usein jo kuollut koira.
Sukkia ja toppapukuja se ei oikeastaan edes tarvitse. Mutta ei se tarvitse myöskään polkupyöriä, mopoja, mopoautoja, pelikoneita ymv. Taskurahaa se ei tarvitse senttiäkään. Eikä se huuda ja räyhää ja kiukuttele jos ei saa samaa älykännyä kuin kaverit. Koiran tarpeet on pienet ja helposti toteutettavat ja vastineeksi saat rakkautta ja hellyyttä ja aina iloista seuraa. Koira on myös monella tavalla turvatekijä. Se hälyttää pienestäkin vaarasta ja pystyy yllättäviinkin urotekoihin.
Kyllä koirat voivat elää jopa 30-vuotiaiksi. 13-14 v. on ihan yleinen ikä. Toki koiraroduissa on hajontaa eliniänodotteessa. Joku irlanninsusikoira voi elää vain 6-8 v. kun kääpiörodulle 16 v. on normaalimpi. Niin tuo mopon hintahan on yksi kalliimpi eläinlääkireissu. Jos on tonnin mopo ja kahden tonnin eläinlääkärikeikka, niin mopo on halvempi. Enemmän oli kyse siitä, että koira ei itsenäisty samoin kuin lapsi. Taloudellinen näkökulma on kylmä suhtautumistapa. Emotionaaliset, fyysiset, psyykkiset, huolenpito, annettu aika jne. ovat tärkeämpiä. Osalla koiraroduista ei ole lainkaan pohjavillaa, eli ne tarvitsevat talvisin aina vaatetta. En millään lailla koe koiran tarpeita pieniksi. Etenkään töissä oleva ei voi tyydyttää koiran tarpeita vaikkapa yhdessä vetetyn ajan suhteen jos asiaa katsoo koiran ja laumasuhteen kannalta. Teini jo viettää kavereiden kanssa aikaa koulun jälkeen.
Vierailija kirjoitti:
Juu kyllä tällaiset naiset kannattaa kiertää todella kaukaa. Or juus on Suomessa laitonta. Lemmikkieläimet ovat käytännössä or jia.
eri