Nuori keliaakikko ei halua syödä gluteenitonta ruokaa
Ennemmin valitsee vatsakivun ja ripulin (ja ne kaikki hoitamattoman keliakian pitkäaikaisvaikutukset) kuin söisi gluteenitonta. Ei kuulema vain halua ja sanoo että gluteeniton on pahaa. Sitten lähtee useina päivinä koulusta kesken kotiin kun tulee niin huono olo tai soittaa mut hakemaan kaupungilta kotiin kun maha on niin kipeä ettei voi kävellä. Kyse ei ole siitä että hän ei tiedä mitä saisi syödä tai että gluteenittomia vaihtoehtoja ei olisi vaan hän ei omien sanojensa mukaan halua. Itse veikkaan että hän pelkää olla erilainen. Auttakaa mua. Miten saan tuon vakuuttumaan tästä että näin ei voi jatkua?
Kommentit (128)
Kunhan lapsesi tajuaa että voi olla aito lumihiutale niin alkaa oikein tuoda sitä keliakiaansa muiden tietoon, vaikka ei ihmisiä kiinnostaisi edes.
Lopeta teinin kuskaaminen koulusta ja kaupungilta kotiin, kun mahakivut on tarkoituksella itse aiheutettu. Ehkä ei jatkuvasti halua vatsaoireiden kanssa koittaa selvitä kävellen ja busseilla/ratikoilla/metroilla kotiin. Liika teinin paapominen ei ongelmaa ratkaise
Valitettavasti tuon ikäisen kapinoivan nuoren (tai myöhemmin aikuisenkaan) kohdalla on vaikea tehdä mitään, jos henkilö ei itse halua hoitaa itseään. Voi sanoa suoraan että hoitamattomuus altistaa syövälle, mutta monia se ei kiinnosta siinä vaiheessa kun mitään konkreettista ei vielä näy. Ei teini motivoidu sillä, että hoitamalla sairauttaan hän voi parinkymmenen vuoden päästä välttää syövän tai muut terveysongelmat. Kotona tietty tarjoat vain gluteenitonta ruokaa, mutta mitäpä voi tehdä jos teini salaa ostaa kaupasta kiellettyjä ruokia.
Vierailija kirjoitti:
Ole opettajaan yhteydessä ja pyydä ruokailutilanteessa, että joku opettaja valvoo, että lapsesi hakee gluteenittoman ruoan. Tai kysy, voisiko gluteeniton vaihtoehto olla linjastolla siten, että sen saa erikseen pyytämättä. Aikuisten vastuulla on lapsen terveys loppukädessä, vaikka ruokavaliosta poikkeaminen tapahtuisi koulussa. Jos lapsesi on jatkuvasti pois koulusta, niin johan koulu tekee lasun kohta.
Tuskin on mahdollista. Silloin tulee vastaan se, ettei joku muu ota annosta, tai ettei siihen tiputeta vahingossa tai tahallaan jotain gluteenillista.
Jos itse valitsee gluteenin syömisen, niin sitten ei voi valittaa huonosta olosta, vatsakivuista ja pahoista jälkiseuraamuksista mitä tulee nuorena aikuisena, sillä keliakiaa sairastava joka syö gluteenia aiheuttaa paljon ongelmia tulevaisuudessa, ja lopulta aikuisena joutuu elämää siten, että vatsassa on reikä, kantaa pussia ja ruoka työnnetään suoraan suolistoon. Jos on kipuja ja huonoa oloa koulussa, niin se on voivoi. Kärsikööt koulussa niistä kivuissa, mutta kotiin tulee vasta sitten kun koulu päivä oikeasti loppuisi.
N.21 keliakiaa sairastan ja gluteenitonta ruokaa syönyt ILMAN draamailua ja kitinää 5 vuotta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eikö sua ap kiinnosta sun lapsen terveys?
Jos mua ei kiinnostaisi, en olisi huolissani. Kotona mä pystyn huolehtimaan siitä, että hän syö itselleen sopivasti, mutta mä en tiedä millä keinoilla mä voin ohjata häntä syömään gluteenittomia ruokia myös muualla. Ylhäällä on hyviä keinoja, kiitos niistä. Pitää kokeilla.
En kuitenkaan voi jättää häntä kivuissaan kouluun tai kaupungille. Usein ne kivut on sellaisia, että hän makaa vessan lattialla kalpeana ja huutaa kipujaan. Miettikää mitä hän tekee itselleen mieluummin kuin syö gluteenitonta ruokaa. AP
Ok. Jos hän aiheuttaa syömisillään itselleen noin kovat kivut, tulee kyllä mieleen, että se voi olla tarkoituskin. Joko hätähuutona tai sitten keinona hallita ahdistusta kivun kautta samaan tapaan kuin viiltelyssä. Ehkä visiitti lääkäriin on aiheellinen joka tapauksessa.
Eiköhän tuo pikkuhiljaa mene siihen, että on lopulta opiskelukyvytön. Siinä vaiheessa, kun tuota tilaa pitkittää, niin vitamiinit ja hivenaineet ei imeydy, hemoglobiini voi mennä todella alas. Pelkästään se jatkuva ripulointi on tosi vaivaannuttavaa, kun se ei tosiaan katso aikaa eikä paikkaa. Itselleni tuli hermostollisia oireita, sormenpäistä lähti tunto. Lopulta ei jaksanut enää kävelläkään kuin lyhyitä matkoja, koska keho oli niin loppu. Suu oli kipeä ja rakkulainen, hampaisiin tuli kiillevaurioita, maha oli niin kipeä ettei voinut seistä tai kävellä suorassa, oksentelin, nivelet kipeytyivät ja mieli oli tosi alakuloinen. Lopulta olin työkyvytön. Itsehän en tuota tehnyt tietoisesti, kesti vaan kauan että pääsin asianmukaisiin tutkimuksiin. Naisillahan on vielä se riski, että aiheuttaa lapsettomuutta. Suolisyövän alttiuskin muistaakseni kasvaa, kun ruokavaliota ei noudata.
Kyllä muakin harmitti aluksi tämä diagnoosi, koska tuntui, että se rajoittaa liikaa. Olin aiemmin aktiivinen matkustelija ja kun diagnoosin saamisen jälkeen kävi muutamilla reissuilla niin olen joutunut todeta, että matkustaminen ei ole enää niin rentoa, kun ei voi spontaanisti mennä syömään mihinkään, kaikki pitää selvittää etukäteen. Suomessa keliaakikkona pärjää vallan mainiosti, itse olen ollut diagnosoituna kymmenen vuotta ja jo sinä aikana tuotteiden valikoima on kasvanut valtavasti ja siellä seassa on oikeasti tosi hyviäkin vaihtoehtoja, esimerkiksi pastoissa, leivissä ja muissa leivonnaisissa. Harvassa ovat ne ravintolat, joissa en uskaltaisi syödä, tietous on täällä niin hyvällä tasolla. Nykyään osaan olla kiitollinen, että sain sairauden, jota hoidetaan ruualla. Perheen sisällä on melkein kaikki mahdolliset autoimmuunisairaudet ja hirvittää pelkästään se, että esimerkiksi reumaan voi joutua käyttämään tosi rajuja ja kalliita lääkkeitä.
Siinä vaiheessa, kun hän löytää itsensä sairaalasta, kun mikään ravinto ei enää kadonneen suolinukan vuoksi imeydy, saattaa hänenkin mielipiteensä muuttua. Keliakiaan kuolee, jos syö jatkuvasti gluteenia. Tämä kannattaa teroittaa teinille päähän. Sille on syynsä, miksi keliakiaa ei aikuisilla esiintynyt parisataa vuotta sitten ja se syy ei ole siinä, että keliakia olisi ollut harvinaisempi sairautena kuin nykyään. Syy on yksinkertaisesti se, ettei tiedetty mikä sitä aiheuttaa ja moni kuoli siihen siksi jo nuorena.
Vierailija kirjoitti:
Ole opettajaan yhteydessä ja pyydä ruokailutilanteessa, että joku opettaja valvoo, että lapsesi hakee gluteenittoman ruoan. Tai kysy, voisiko gluteeniton vaihtoehto olla linjastolla siten, että sen saa erikseen pyytämättä. Aikuisten vastuulla on lapsen terveys loppukädessä, vaikka ruokavaliosta poikkeaminen tapahtuisi koulussa. Jos lapsesi on jatkuvasti pois koulusta, niin johan koulu tekee lasun kohta.
Sori, mutta tällaiseen ei ole missään koulussa resursseja. Hyvä luoja sentään. T. Opettaja
Vierailija kirjoitti:
Nykysin on sentään tarjolla lähes kaikissa kaupoissa ja ruokapaikoissa keliaakikolle tarjontaa. - Ystäväni joka on ollut keliaakikko vuosia, tai oikeammin jo vusokymmeniä juuri kertoi, miten helppoa keliaakikkona on Suomessa verrattuan siihen aikaan kuin hän oli nuori, jolloin kuten hän esitti vertauksen häntä pidettiin jos ei nyt aivan hulluna niin huonotapaisena ja loukkaavana, vaikka hän (tai häne puolestaan vanhempansa) kertoivat kuinka hän tvoisi tuoda, vaikka omat eväät mukanaan kun kiitti kutsuista ja joihin luultvasti saattoi sisältyä syömistä (kuten kaveri synttärit), niin kertoivat etukäteen hänen vaivasta, ettei kukaan näkisi häntä kohtaan turhaa vaivaa tai tietämättömänä tarjoaisi hänelle jotain gluteenista.
Tämä tuli mieleeni kun Joulun aikaan hän muisteli, kuinka Joulujuhlissa hän oli saanut mandariinin kun muut lapset olivat saaneet Joulutorttuja pipareita. - Nykyisin tarjontaa löytyy ja kiusana on enempi sem että maksavat usein huomattavasti enempi kuin "tavalliset"
Ja kuinka enää lähinnä jollain keskustelupalstoilla saattaa kuulemma törmätä Keliaakikkoja kohtaan vähättelevin tai satuttaviin kirjoituksiin. Ikäänkuin keliakia olisi vain mielenvikaisuutta tai harhaluulo kun ei sellaista kuulemma ennen olisi ollut. - Totta tietysti on, ettei niin paljon varmaan ollutkaan kun osa saattoi kuolla hoitamattoman keliakian aiheuttamiin sivuoireisiin jo paljon nykyistä nuorempana, kuin nyt jolloin keliakiaa osataan jo epäillä varhaisemmassa vaiheessa ja suurin osa diagnoosin saaneista ymmärtää sen, että kyse on sairaudesta, jonka hoito ainakin toistaiseksi on välttää nauttimasta gluteenia
Se vähättelyvyys johtuu ihan täysin siitä, että nykyään on muitakin kuin keliaakikkoja gluteenittomalla ruokavaliolla. Jokunen vuosi sitten oli oikein muotia olla gluteenitottomalla ruokavaliolla. He pilaavat oikeiden keliaakkikojen maineen syömällä juhlissa niitä tavallisia herkkuja, kun ne sattuvat vaikuttamaan herkullisemmilta kuin heille varatut kalliit tai lisävaivalla laitetut tarjottavat.
Vierailija kirjoitti:
Onhan tavallinen leipä nyt vain sata kertaa parempaa kuin gluteenittomat käntyt. Joskus olen koittanut niitä syödä, kun joltakin on jäänyt, mutta onnistui vain hampaat irvessä.
Jos ei muita vaihtoehtoja ole, niin pakkohan se vain on tottua. Mutta luulen, että lapsesi haikailee juuri makuelämysten perään. Aika ja mahdollisesti pahenevat oireet luultavasti saavat hänet järkiinsä.
Jos tavallinen leipä ei ruokavalioon sovi, niin miksi pitäisi väkisin yrittää syödä vastaavaa gluteenitonta, joka ei maistu hyvältä..
Eikö olisi paljon järkevämpää valita vain niitä hyvältä maistuvia vaihtoehtoja tilalle, ja jotka ovat luonnostaan gluteenittomia, ja mitä kaveritkin syövät.. 🤔
Meillä lapsi oli syönyt usein salaa gluteenillista lakritsia. Ihmeteltiin usein toistuvia vatsakipuja. Myöhemmin uskalsi vasta kertoa, mistä ne oikeasti johtui.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onhan tavallinen leipä nyt vain sata kertaa parempaa kuin gluteenittomat käntyt. Joskus olen koittanut niitä syödä, kun joltakin on jäänyt, mutta onnistui vain hampaat irvessä.
Jos ei muita vaihtoehtoja ole, niin pakkohan se vain on tottua. Mutta luulen, että lapsesi haikailee juuri makuelämysten perään. Aika ja mahdollisesti pahenevat oireet luultavasti saavat hänet järkiinsä.
Jos tavallinen leipä ei ruokavalioon sovi, niin miksi pitäisi väkisin yrittää syödä vastaavaa gluteenitonta, joka ei maistu hyvältä..
Eikö olisi paljon järkevämpää valita vain niitä hyvältä maistuvia vaihtoehtoja tilalle, ja jotka ovat luonnostaan gluteenittomia, ja mitä kaveritkin syövät.. 🤔
Luetun ymmärtäminen. Kaverit syö gluteenia. Ei ole "hyvää gluteenitonta ruokaa, jota kaveritkin syövät".
Kouluissa monesti kaikki erikoisruokavaliot ympätään samaan, eli se gluteeniton ruoka voi olla myös esim. maidoton, sipuliton, mausteeton yms. Ei ihme jos ei maistu.
Vierailija kirjoitti:
Valitettavasti tuon ikäisen kapinoivan nuoren (tai myöhemmin aikuisenkaan) kohdalla on vaikea tehdä mitään, jos henkilö ei itse halua hoitaa itseään. Voi sanoa suoraan että hoitamattomuus altistaa syövälle, mutta monia se ei kiinnosta siinä vaiheessa kun mitään konkreettista ei vielä näy. Ei teini motivoidu sillä, että hoitamalla sairauttaan hän voi parinkymmenen vuoden päästä välttää syövän tai muut terveysongelmat. Kotona tietty tarjoat vain gluteenitonta ruokaa, mutta mitäpä voi tehdä jos teini salaa ostaa kaupasta kiellettyjä ruokia.
Vanhemmat voivat lopettaa rahan antamisen teinille, jos ne kielletyt ruuat on ostettu vanhemmilta saaduilla viikko-/kuukausirahoilla. Ilman rahaa on vaikea ostaa kiellettyjä ruokia.
Jos teini käy töissä, niin vanhempien rahahanan sulkeminen ei ole ratkaisu. Silloin on vaikeampi rajoittaa teinin ostoksia
Vierailija kirjoitti:
Kouluissa monesti kaikki erikoisruokavaliot ympätään samaan, eli se gluteeniton ruoka voi olla myös esim. maidoton, sipuliton, mausteeton yms. Ei ihme jos ei maistu.
Jos ei maistu, niin sitten syödään perunaa, salaattia ja näkkäriä eikä tapeta itseä sopimattomalla ruualla.