Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Nuori keliaakikko ei halua syödä gluteenitonta ruokaa

Vierailija
03.02.2023 |

Ennemmin valitsee vatsakivun ja ripulin (ja ne kaikki hoitamattoman keliakian pitkäaikaisvaikutukset) kuin söisi gluteenitonta. Ei kuulema vain halua ja sanoo että gluteeniton on pahaa. Sitten lähtee useina päivinä koulusta kesken kotiin kun tulee niin huono olo tai soittaa mut hakemaan kaupungilta kotiin kun maha on niin kipeä ettei voi kävellä. Kyse ei ole siitä että hän ei tiedä mitä saisi syödä tai että gluteenittomia vaihtoehtoja ei olisi vaan hän ei omien sanojensa mukaan halua. Itse veikkaan että hän pelkää olla erilainen. Auttakaa mua. Miten saan tuon vakuuttumaan tästä että näin ei voi jatkua?

Kommentit (128)

Vierailija
121/128 |
04.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kouluissa monesti kaikki erikoisruokavaliot ympätään samaan, eli se gluteeniton ruoka voi olla myös esim. maidoton, sipuliton, mausteeton yms. Ei ihme jos ei maistu.

Jos ei maistu, niin sitten syödään perunaa, salaattia ja näkkäriä eikä tapeta itseä sopimattomalla ruualla.

Tirsk! Näkkärissä on gluteenia.

Vierailija
122/128 |
04.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kouluissa monesti kaikki erikoisruokavaliot ympätään samaan, eli se gluteeniton ruoka voi olla myös esim. maidoton, sipuliton, mausteeton yms. Ei ihme jos ei maistu.

Jos ei maistu, niin sitten syödään perunaa, salaattia ja näkkäriä eikä tapeta itseä sopimattomalla ruualla.

Gluteenittomassa näkkärissä ei ole.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
123/128 |
04.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onhan tavallinen leipä nyt vain sata kertaa parempaa kuin gluteenittomat käntyt. Joskus olen koittanut niitä syödä, kun joltakin on jäänyt, mutta onnistui vain hampaat irvessä.

Jos ei muita vaihtoehtoja ole, niin pakkohan se vain on tottua. Mutta luulen, että lapsesi haikailee juuri makuelämysten perään. Aika ja mahdollisesti pahenevat oireet luultavasti saavat hänet järkiinsä.

Allergioiden takia leivon miehelleni jatkuvasti gluteenitonta leipää. Miehelle kun ei sovi juuri mikään kaupan leipä (viljoista sopivia riisi ja maissi) ja lisäksi kaupan gluteenittomat eivät maistu miehelle ja ovat todella kalliita. Itse leivottu gluteeniton leipä taas maistuu miehelle ja itsekin syön sitä usein mielummin kuin esim normaalia vehnäleipää.

Älä väitä kaikkea gluteenitonta pahaksi jos olet maistanut vain jotain tuotetta. Niissä on todella paljon vaihtelua ihan kuten muissakin tuotteissa.

Vierailija
124/128 |
04.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Luetun ymmärtäminen. Lapsi nimenomaan ei syö gluteenitonta ruokaa vaan samaa kuin kaverinsa. Lue aloitus.

Vierailija
125/128 |
04.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Luetun ymmärtäminen. Lapsi nimenomaan ei syö gluteenitonta ruokaa vaan samaa kuin kaverinsa. Lue aloitus.

No sitten syö perunaa ja salaattia.

Vierailija
126/128 |
04.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onhan tavallinen leipä nyt vain sata kertaa parempaa kuin gluteenittomat käntyt. Joskus olen koittanut niitä syödä, kun joltakin on jäänyt, mutta onnistui vain hampaat irvessä.

Jos ei muita vaihtoehtoja ole, niin pakkohan se vain on tottua. Mutta luulen, että lapsesi haikailee juuri makuelämysten perään. Aika ja mahdollisesti pahenevat oireet luultavasti saavat hänet järkiinsä.

Jos tavallinen leipä ei ruokavalioon sovi, niin miksi pitäisi väkisin yrittää syödä vastaavaa gluteenitonta, joka ei maistu hyvältä..

Eikö olisi paljon järkevämpää valita vain niitä hyvältä maistuvia vaihtoehtoja tilalle, ja jotka ovat luonnostaan gluteenittomia, ja mitä kaveritkin syövät.. 🤔

Luetun ymmärtäminen. Kaverit syö gluteenia. Ei ole "hyvää gluteenitonta ruokaa, jota kaveritkin syövät".

So what? Syö jotakin sellaista, missä ei ole gluteenia. Problem solved.

Vierailija
127/128 |
06.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No sitten syö perunaa ja salaattia.

Ei kaikki salaattikaan ole välttämättä gluteenitonta

Vierailija
128/128 |
06.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itsemääräämisoikeus, syököön mitä haluaa. Itse kärsii seuraukset.