Nuori keliaakikko ei halua syödä gluteenitonta ruokaa
Ennemmin valitsee vatsakivun ja ripulin (ja ne kaikki hoitamattoman keliakian pitkäaikaisvaikutukset) kuin söisi gluteenitonta. Ei kuulema vain halua ja sanoo että gluteeniton on pahaa. Sitten lähtee useina päivinä koulusta kesken kotiin kun tulee niin huono olo tai soittaa mut hakemaan kaupungilta kotiin kun maha on niin kipeä ettei voi kävellä. Kyse ei ole siitä että hän ei tiedä mitä saisi syödä tai että gluteenittomia vaihtoehtoja ei olisi vaan hän ei omien sanojensa mukaan halua. Itse veikkaan että hän pelkää olla erilainen. Auttakaa mua. Miten saan tuon vakuuttumaan tästä että näin ei voi jatkua?
Kommentit (128)
Onkohan kuvioihin tullut uusia kavereita, jotka eivät ole tietoisia sairaudesta ja tottuneet siihen?
Erikoista, että ap ei kerro olleensa kouluun yhteydessä. Miksei hän sovi palaveria luokanvalvojan kanssa ja käy läpi tilannetta? Kyllä koulullakin on mahdollisuus puuttua asiaan.
Vierailija kirjoitti:
Erikoista, että ap ei kerro olleensa kouluun yhteydessä. Miksei hän sovi palaveria luokanvalvojan kanssa ja käy läpi tilannetta? Kyllä koulullakin on mahdollisuus puuttua asiaan.
Yksi koulun kannalta merkittävä asia on varmaan se, että yksi kallis erityisannos jää päivittäin syömättä, ilmeisesti ei siis edes hae sitä.
Vierailija kirjoitti:
Toivottavasti teineily menee pian ohi. Kaverini yläasteella lakkasi välittämästä sokeritasapainostaan vaikka oli sairastanut diabetestä pienestä asti. En tiedä mikä lopulta herätti, tuliko pahoja seurauksia vai menikö vasn teiniys ohi. Henkiin jäi ja elää hyvinkin terveellistä elämää kaikinpuolin.
Toivon, että ap:n poika tulee järkiinsä ajoissa.
Vierailija kirjoitti:
Nukka korjaantuu hitaasti, jos tapahtuu lipsahdus. Eli ei tuossa järkeä ole.
Voisitko antaa periksi ja antaa nuorelle aikaa järjen kasvamiseen siihen pisteeseen, että lipsahduksia ei tapahdu ja motivaatio on kohdallaan.
Väärin. Se nukka ei korjaudu ollenkaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eikö sua ap kiinnosta sun lapsen terveys?
Jos mua ei kiinnostaisi, en olisi huolissani. Kotona mä pystyn huolehtimaan siitä, että hän syö itselleen sopivasti, mutta mä en tiedä millä keinoilla mä voin ohjata häntä syömään gluteenittomia ruokia myös muualla. Ylhäällä on hyviä keinoja, kiitos niistä. Pitää kokeilla.
En kuitenkaan voi jättää häntä kivuissaan kouluun tai kaupungille. Usein ne kivut on sellaisia, että hän makaa vessan lattialla kalpeana ja huutaa kipujaan. Miettikää mitä hän tekee itselleen mieluummin kuin syö gluteenitonta ruokaa. AP
No eihän tuossa ole yhtään mitään järkeä, että hän valitsee toimia noin. Tekee kärpäsestä härkäsen ja kärsii paljon, vaikkei tarvitsisi. Tulee mieleen joku narkkari, jonka on pakko saada seuraava piikki (tässä tapauksessa väärää ruokaa), vaikka se pitemmällä tähtäimellä tuhoaisi hänet.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Toivottavasti teineily menee pian ohi. Kaverini yläasteella lakkasi välittämästä sokeritasapainostaan vaikka oli sairastanut diabetestä pienestä asti. En tiedä mikä lopulta herätti, tuliko pahoja seurauksia vai menikö vasn teiniys ohi. Henkiin jäi ja elää hyvinkin terveellistä elämää kaikinpuolin.
Voihan se olla tyttökin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Löytyykö gluteenittomista ruokia joista pitää esim sushi, intialainen ruoka (esim ei naan vaan papadum lepänä) wokit yms. Heseltä löytyy gluteeniton hamppa ja gluteenitonta pizzaakin saa. Kokeile hyvien makujen kautta, jos söisi kavereiden kanssa jotain tuollaista vaikka kaupungilla?
Jep, onhan noita vaihtoehtoja. Harmi vain kun ei "tykkää". Mäkin olen sanonut että pyytää hampparin gluteenittomana niin hän vastaa vaan, että kuka sitä paskaa haluaa syödä. Kuitenkin silloin pienempänä ja vielä viime vuonnakin tuo gluteeniton hamppari oli hänestä super hyvää. AP
Kaverit ovat nauraneet gluteenittomille ruuille tai haukkuneet niitä? Siitä voi jäädä nihkeä fiilis.
Voi olla näin. Itse olen kohta 50 ja edelleen ahdistaa mennä ulos syömään kun se prosessi paikan ja aterian valintaan on melko rasittava. Tekisi mieli ottaa vain gluteenillista ruokaa ja olla välittämättä mistään, koska en tule edes kipeäksi.
Lähipiirissäni on menestynyt yrittäjä ja johtaja. Saatuaan keliakiadiagnoosin alkoi elää sen mukaan ja itse asiassa uusi ruokavalio vaikutti jopa positiivisesti, kun hän hoikistui terveellisempiin mittoihin, vaikka alussa toki olikin haasteita siinä, että oppii löytämään oikeat ruokapaikat, jne., mutta aivan normaalisti hän elää eikä tuo ole vauhtia hidastanut, hänellä on vain erilainen ruokavalio. Tulee vain mieleen, että aika uskomatonta jos joku pelkää "erilaisuutta" keliakian vuoksi ja syö itselleen haitallisia ruokia. Ihmisillä on vaikka mitä diagnooseja ja elämään rajusti ja monesti näkyvästikin vaikuttavia vammoja ja sairauksia. Keliakian kanssa pystyy elämään hyvin, jos haluaa, eikä asiassa ole mitään noloa tietenkään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä gluteenillista hän koulussa syö, leipääkö?
Koeta sovitella että ei syö mitään viljatuotteita. Jos vaikka kaveriporukka menee mäkkäriin, niin syö siellä vaikka vaan jäätelön tms.
Ranskanperunat.
On gluteenitonta vain, jos paistoöljy on puhdasta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voihan se olla tyttökin.
Tai muun sukupuolinen
Tekisin lasun itsetuhoisuudesta. Sitähän tuo on. Kipuja itselleen aiheittamalla hän saa myös huomiota.
jos tahallaan aiheuttaa mahakipuja en lähtisi hakemaan, ja kertoisin paljosta poissaoloista koulussa saa lastensuojeluilmoituksen
Voisiko kouluterveydenhoitaja tms. auttaa juttelemalla lapsesi kanssa oikean ruokavalion tärkeydestä. Sekä siitä, mitä haittaa gluteiinin syöminen aiheuttaa lapsellesi pitkällä aikavälillä.
Vierailija kirjoitti:
Jotainhan tuossa nyt on taustalla. Vaihtoiko koulua? Yläkoulussa gluteeniton pitäisi hakea jotenkin niin että koko ruokala tuijottaa?
Ei ilmeisesti ko. mestassa paljon tapahdu, jos erilaisen ruokavalion takia "koko ruokala" tuijottaa.
Minä sanoisin että itse olet valintasi tehnyt, olet koulussa päivän loppuun ja keliakia ei ole syy lintsata, kun itsehän on mennyt gluteenia syömään. En myöskään enää lähtisi kaupungilta pelastamaan, vaan sanoisin että tulet kotiin jahka pystyt kävelemään, koska edelleen, oma vika.
Tuntuu että teini ihan tahallaan siis hakee syyn päästä koulusta tai kaupungilta pois
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jotainhan tuossa nyt on taustalla. Vaihtoiko koulua? Yläkoulussa gluteeniton pitäisi hakea jotenkin niin että koko ruokala tuijottaa?
Ei ilmeisesti ko. mestassa paljon tapahdu, jos erilaisen ruokavalion takia "koko ruokala" tuijottaa.
Vaikka ei okeasti tuijottaisi, niin sellainen tunne voi olla ja se on ihan aito.
Vierailija kirjoitti:
Voisiko kouluterveydenhoitaja tms. auttaa juttelemalla lapsesi kanssa oikean ruokavalion tärkeydestä. Sekä siitä, mitä haittaa gluteiinin syöminen aiheuttaa lapsellesi pitkällä aikavälillä.
Mikä ihmeen pakkomielle vanhemmilla on sysätä kaikki terveydenhoitajan niskaan, ei ne mitään yleisterapeutteja ole! Vika löytyy kotoa jos teini on noin tyhmä.
Ihme ettei koulu ole jo ollut yhteydessä jatkuvien poissaolojen takia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikä ihmeen pakkomielle vanhemmilla on sysätä kaikki terveydenhoitajan niskaan, ei ne mitään yleisterapeutteja ole! Vika löytyy kotoa jos teini on noin tyhmä.
Jos vanhemmat on niin tyhmiä, etteivät osaa tyhmän teinin ongelmaa itse ratkaista, on hyvä hakea apua. Vai pitääkö teinin vaan antaa kärsiä tyhmien vanhempien ja huonojen geenien takia 🤔