Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi koirat halutaan nykyään ottaa mukaan kaikkialle?

Vierailija
03.02.2023 |

Heti alkuun: osa koiranomistajista on fiksua väkeä, eivätkä kaikki toimi tällä tavalla. Kiitos siis sinulle, joka toimit fiksusti koirasi kanssa! <3

Aikaisemmin ei ollut minusta tällaista ilmiötä. Nyt on jo vuosia ollut tavallista, että koira halutaan ottaa mukaan joka paikkaan kauppakeskuksista ja leikkipuistoista uimarannoille. Jos näissä tilanteissa menee huomauttamaan, että koiraa ei saisi tuoda ko. paikkaan, niin loukkaannutaan ja ryhdytään pahimmillaan inttämään, että ei tämä meidän Herttaliisa-Rottweiler ketään häiritse. Monissa paikoissa on siis koiran kieltävät kyltit, mutta omistajat eivät välitä näistä. Joka kesä joudun sanomaan lukuisille ohikulkijoille, että talonyhtiömme lasten leikkipaikalle ei saa tuoda koiria. Aina vain sanotaan, että eikö voitaisi olla tässä ja kun on niin kätevää käyttää samalla koira pitkällä lenkillä, kun tuo lapset leikkimään.

Työssämme vuokraamme ulkopuolisille käyttäjille tilaa, johon ei saa tuoda lemmikkejä (tyyliin koulun liikuntasali). Silti osa vuokraajista ottaa koiran tilaan mukaan ja kun asiasta huomauttaa, niin sanotaan ei kukaan ole kieltänyt. Kyllä on kielletty kirjallisena siellä vuokraehdoissa ja ihan perusasia, että koiria ei tuoda kouluun. Niskoja nakellen omistaja vie koiran autoon odottamaan salin käytön ajaksi ja mutistaan, miten väärin on, kun koiraa ei saa tuoda joka paikkaan. Miksi se koira ei pärjää kotona paria tuntia, jonka omistaja on poissa harrastuksensa takia?

Minusta koirat ovat kivoja, mutta eivät kuulu joka paikkaan. Lisäksi käy sääli kaikkia allergisia tai koirapelkoisia, jotka joutuvat törmäämään koiriin paikoissa, joissa ei pitäisi.

Kommentit (165)

Vierailija
141/165 |
03.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tietenkin ulkoilutan koiran samalla kuin lapsenkin. Joskus ollaan metsässä, joskus leikkipuistossa ja joskus rannalla. Miksei koiraa saisi ottaa näihin paikkoihin? Ai kun kyltti kieltää? No miksi se kyltti on siellä? Siivoan koiran paskat, vaikka ei se ole toki vielä koskaan paskonut sinne leikkipuistoon vaan tekee paskat matkalla. Koira ei häiritse ketään ja käyttäytyy paremmin kuin ihmislapseni.

Niin no leikkipuiston alueelle ei koiraa tietenkään saa viedä lainkaan, eikä sellainen tulisi mieleenkään ihan jo siksi, että saamme muutenkin riittävästi kuraa niskaan. Mutta minulle on kyllä yritetty huomauttaa siitäkin, kun koira on odottanut kiinni leikkipaikan rajalla. En tiedä olivatko sitten ärsyyntyneet johonkin muuhun koiraan joskus aiemmin ja siksi niin kismitti.

Vierailija
142/165 |
03.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Menee toisinkin päin: minulta eräs sukulainen kysyi ihmetellen, miksi en ottanut koiraa mukaan konfirmaatiokirkkoon. Kurjaahan sen on kotona kun muut juhlivat. Just joo. Kurjempi sen siellä kirkossa olisi. Ei itselle tulisi mieleenkään ottaa koiraa sukujuhliin.

Miksi siellä kirkossa olisi kurjempaa? Ainakin oma koirani ihan tyytyväisenä istuisi sylissäni ja ihmettelisi mitä täällä oikein tapahtuu ja seuraisi mielenkiintoisena tapahtumaa. 

Järjestyssäännöt kieltävät koiran viemisen kirkkoon. Kirkossa olisi luultavasti allergisiakin vieraita konfirmaatiossa. Kivat heille.

Saahan lentokoneeseenkin ottaa lemmikin. Jää kotiin, jos olet niin herkkä.

Lemmikin saa ottaa lentokoneeseen tietyin ehdoin. Opaskoirat ovat koulutettuja nämä kulkevat sokeiden kanssa aika ajoin. Pienet koirat täytyy pitää kassissa koko lennon ajan, niitä ei saa ottaa syliin. Kassin tulee olla sijoitettuna penkin alle ja koira ei saa häiritä muita matkustajia. Jos koirasta on häiriötä tai omistaja ei käyttäydy asianmukaisesti, tulee lentoemäntä paikalle huomauttamaan. Jos omistaja ryhtyy hankalaksi tehdään välilasku ja omistaja maksaa tuon välilaskun koirineen päivineen.

Terveisin Lentoemäntä

Onhan siinä kassissa reikiä, joten varmasti joku karva tai hilse siitäkin lentää. Samassa koneessa voi olla jopa kaksi koiraa tai kissaa. Joku allerginen voi sattua vierustoveriksi. 

Allergisia ei sijoiteta istumaan näiden lemmikkien ja omistajien viereen.

Terveisin Lentoemäntä

Ilmoittaako matkustajat etukäteen allergioista tuon varalle? Itse en ole koskaan ilmoittanut ja varmaan ihan hyvin voisi joku koira tulla viereiselle penkille. Ei ole edes tullut mieleen varoittaa tuosta etukäteen. 

Allergisia ei sijoiteta koirien viereen istumaan lentokoneessa. Koiran pitää olla koko matkan ajan laukussaan, sitä ei saa ottaa syliin eikä se saa juoksennella käytävillä. Olemme joutuneet monta kertaa huomauttamaan asiasta, kun tyhmät omistajat ottavat koiransa tuosta kassista ulos. Nämä säännöt kerrotaan kyllä moneen kertaan näille, mutta kun MINÄ MINÄ MINÄ MINÄ. Jos haluaa matkustaa koiransa kanssa omilla ehdoilla, pitää vuokrata oma lentokone eikä kulkea reittilennoilla.

Terveisin Lentoemäntä

Kuulehan emo, mä lennän paljon. Kukaan ei ole ikinä kysynyt multa, onko mulla jotain allergiaa. Jos jollain olisi koneessa koira, et sinä tai sun työkaverit osaisi sijoittaa mua alun perin varatun paikan sijaan pois koiran vierestä, ellen erikseen tulisi sitä pyytämään. Missään ei lippuja tai paikkoja varatessa kysytä mahdollisista allergioista. 

Jos se koira nyt silti olisi siinä mun vieressä, olisin enemmän kuin iloinen. En juuri tämän matkustamisen takia pysty ottamaan koiraa itselleni, joten ilahdun (lähes) jokaisesta hännänheiluttajasta, joka vastaan tulee. 

Sinun pitää avata suusi porttivirkailijalle. Porttivirkailija ja lentokoneen henkilöstö sitten järjestävät paikan allergiselle. Kannattaa ihan itse avata suu siellä portilla viimeistään, emme ole ajatusten lukijoita.

Mistä se allergikko tietää koneeseen noustessaan, että hänen viereensä on tulossa koira? Vieruskaveri usein selviää vasta siinä, kun istuu paikoillaan. Ja mikäli yhtään ymmärsit lukemaasi, en ole allerginen ja olen mielelläni sen koiran vieressä koneessa. 

Sä et kyllä oo lentoemo. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
143/165 |
03.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tietenkin ulkoilutan koiran samalla kuin lapsenkin. Joskus ollaan metsässä, joskus leikkipuistossa ja joskus rannalla. Miksei koiraa saisi ottaa näihin paikkoihin? Ai kun kyltti kieltää? No miksi se kyltti on siellä? Siivoan koiran paskat, vaikka ei se ole toki vielä koskaan paskonut sinne leikkipuistoon vaan tekee paskat matkalla. Koira ei häiritse ketään ja käyttäytyy paremmin kuin ihmislapseni.

Minua häiritsee. Onneksi poliisi hoitaa järjestyshäiriöt tarvittaessa.

Vierailija
144/165 |
03.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuo on muuten tosi yleinen argumentti, että "ei häiritse ketään". Hitostako sen voi tietää paljonko häiritsee. Vai luuleeko joku todella, että jokaisen jota joku asia häiritsee, velvollisuutena on asiasta erikseen huomauttaa. Koskee kaikkea muutakin, mutta koira-asia on siinä mielessä tosi hyvä, että esim. pelkääjä ei edes tule lähelle vaan kääntyy kannoillaan jo aiemmin. Noudatetaan edes lakia, vaikka muuten päätettäisiinkin muiden puolesta ettei voi haitata.

Vierailija
145/165 |
03.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vähän ohis, mutta on hölmöä miten Suomessa ei saa ottaa koiria rannalle mukaan. Muuten olen kyllä samaa mieltä aloittajan kanssa. Koiran paikka ei ole joka paikassa.

Joo, ihanaa, sallitaan koirat uimarannoille. On ihanaa viettää kesäinen vapaapäivä koiranpaskassa maaten ja koiran paskalillussa pulikoiden. 

Koirat ulostaa suunnilleen yhtä monta kertaa päivässä kuin ihminenkin. Eli siellä rannoilla ja vedessä on taatusti enemmän ihmispaskaa. Lisäksi ihmisulosteen bakteerit ovat ihmiselle haitallisempia... Noronoronorooo.... uimauimarannalla...

Ihmiset eivät useinkaan pasko siihen paikkaan missä paskahätä iskee, ihan pieniä lapsia lukuunottamatta (ja heillä on usein vaipat).

Et ole ilmeisesti käynyt Vuosaaren rannoilla. Tosin onhan noita rantoja vähän väliä ympäri Suomen suljettu juuri siksi kun ihmiset ovat paskoneet liikaa joko suoraan veteen tai ihan sen lähelle.

Vierailija
146/165 |
03.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koirien eroahdistusoireet ja niiden mukanaan tuomat käytöshäiriöt ovat ilmeisesti lisääntyneet reippaasti viimeisten vuosien aikana. Johtuuko se siitä, että pennusta asti koira totutetaan siihen, että sillä on koko ajan ihmisseuraa?

Vierailija
147/165 |
03.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Narsistit kaipaavat hännystelijää kaikkialla. Koira on niille henkinen orjapalvelija, mielistelijä.

Vierailija
148/165 |
03.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pidän koiraani vapaana metsässä, mutta tarkkailen ympäristöä ja laitan kiinni heti, jos tulee toisia vastaan. Tässä yksi päivä tuli vastaan nainen kolmen koiran kanssa. Yksikään ei totellut omistajaa eikä omistaja edes yrittänyt ottaa niitä hihnaan. Huuteli vaan, että varokaa sitä mustaa, se ei tykkää vieraista koirista ja voi purra. Se musta oli noin labbiksen kokoinen ja omani on toyvillakoira. Koirani selvisi onneksi ehjin nahoin. Mutta näiden koirien omistaja oli kohdalle tullessaan niin onnessaan, kun metsässä voi antaa olla koirien vapaana, kun ei ole ketään missään. En tiedä eikö ajatellut meidän olevan ketään. Hänen koiransa oli varmaan 100m päässä meistä tässä kohtaa, kun juttelimme.

Koiranomistajissa on paljon ääliöitä.

Vierailija
149/165 |
03.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vähän ohis, mutta on hölmöä miten Suomessa ei saa ottaa koiria rannalle mukaan. Muuten olen kyllä samaa mieltä aloittajan kanssa. Koiran paikka ei ole joka paikassa.

Joo, ihanaa, sallitaan koirat uimarannoille. On ihanaa viettää kesäinen vapaapäivä koiranpaskassa maaten ja koiran paskalillussa pulikoiden. 

Koirat ulostaa suunnilleen yhtä monta kertaa päivässä kuin ihminenkin. Eli siellä rannoilla ja vedessä on taatusti enemmän ihmispaskaa. Lisäksi ihmisulosteen bakteerit ovat ihmiselle haitallisempia... Noronoronorooo.... uimauimarannalla...

Ihmiset eivät useinkaan pasko siihen paikkaan missä paskahätä iskee, ihan pieniä lapsia lukuunottamatta (ja heillä on usein vaipat).

Et ole ilmeisesti käynyt Vuosaaren rannoilla. Tosin onhan noita rantoja vähän väliä ympäri Suomen suljettu juuri siksi kun ihmiset ovat paskoneet liikaa joko suoraan veteen tai ihan sen lähelle.

Ks. kommenttini 131.

Vierailija
150/165 |
03.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Koira on monille perheenjäsen ja ajatellaan, että tottakai perheenjäsen pääsee joka paikkaan. Ei tajuta, että toiset ovat asiasta eri mieltä.

Vain koiraperheiden perheenjäsenet kuseksivat postilaatikoiden juureen.

Näinkö on? Itse näen lähinnä miesten tekevän tuollaista.

Vierailija
151/165 |
03.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Näin vähän ohi aiheen, olen kiinnittänyt viime aikoina huomiota, miten koirat päästetään ulkonakin surutta muiden luokse. Muita ihmisiä ei jotenkin edes huomata, kun koiran annetaan seilata vapaasti toisen tiellä ja ihan jaloissa. Jopa ruuhkaisemmassa paikassa voidaan mennä flexin mitalla antaen toisten väistellä sekä koiraa että narua. Tämä on yllätys, kun itse pidän jotenkin kunnia-asiana olla itsekin esimerkkinä koiranomistajien vastuullisuudesta ja muiden huomioon ottamisesta.

Tällä hetkellä minulla on koirat, joita saa halutessaan mielellään tervehtiä niin ihmiset kuin toiset koiratkin, mutta ihan yhtä suuri oikeus on kenellä tahansa saada pitää hajurakoa. En edes uskaltaisi päästää omiani vieraiden ohikulkijoiden jalkoihin, koska jos joku siinä reagoisi vaikka potkulla joko inhosta tai pelosta, olisi se kyllä ihan minun oma syyni. (Jos joku tulee varta vasten koiraa potkimaan, on asia eri, minkä tietysti kaikki ymmärtävät.)

Asun alueella, jossa on erinomaiset lenkkeilymaastot. Olen myös kiinnittänyt huomiota, miten monet koiran omistajat eivät näytä välittävän tuon taivaallista muista ulkoilijoista. Pelkään koiria, joten jouduin hommaamaan kotiini juoksumaton, jotta voin kuntoilla rauhassa.

Vierailija
152/165 |
03.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koira on vahvasti laumaeläin. Siksi tajuan sen mukaan oton. Mutta moni koiranomistaja ei takia, ettei kaikki halua eläimiä pöytiin tai penkeille istumaan . Toisille se on eläin vaikka se itselle olis lapsi. Osa koirapmistajista ei tosiaan tajua pitää koiraa erossa ihmisistä paitsi jos joku tulee ja haluaa paijata tms. Ja pois penkeillä yms.

Vierailija
153/165 |
03.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jotkut ovat sellaisia, etteivät opeta (eivät osaa/"raaski") koiraa lainkaan olemaan yksin, joten koira kulkee mukana työpaikalle ja ties minne.

Meidän on todella vaikea opettaa koiraa tähän, koska joutuu olemaan todella vähän yksin. Jätetään kyllä välillä tarkoituksella yksin, mutta ei läheskään viikottain. Arkemme on sellaista, että koiralle ei tule tilaisuuksia olla yksin.

Tämä onnistunee vain, jos olosuhteet pysyvät samana eli elämäntilanne ei koskaan muutu sellaiseksi, että koira joutuisikin olemaan yksin.

Vierailija
154/165 |
03.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Koira on vahvasti laumaeläin. Siksi tajuan sen mukaan oton. Mutta moni koiranomistaja ei takia, ettei kaikki halua eläimiä pöytiin tai penkeille istumaan . Toisille se on eläin vaikka se itselle olis lapsi. Osa koirapmistajista ei tosiaan tajua pitää koiraa erossa ihmisistä paitsi jos joku tulee ja haluaa paijata tms. Ja pois penkeillä yms.

En koskaan antaisi koirani istua missään julkisella penkillä saati pöydällä. Hyi. Koiraystävällisten ravintoloiden ja kahviloiden terassille se pääsee ja sielläkin sen paikka on joko pöydän alla tai siinä sivussa, jos ei ole kenenkään tiellä.

Vierailija
155/165 |
03.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pidän koiraani vapaana metsässä, mutta tarkkailen ympäristöä ja laitan kiinni heti, jos tulee toisia vastaan. Tässä yksi päivä tuli vastaan nainen kolmen koiran kanssa. Yksikään ei totellut omistajaa eikä omistaja edes yrittänyt ottaa niitä hihnaan. Huuteli vaan, että varokaa sitä mustaa, se ei tykkää vieraista koirista ja voi purra. Se musta oli noin labbiksen kokoinen ja omani on toyvillakoira. Koirani selvisi onneksi ehjin nahoin. Mutta näiden koirien omistaja oli kohdalle tullessaan niin onnessaan, kun metsässä voi antaa olla koirien vapaana, kun ei ole ketään missään. En tiedä eikö ajatellut meidän olevan ketään. Hänen koiransa oli varmaan 100m päässä meistä tässä kohtaa, kun juttelimme.

No minä menin kerran koira hihnassa sellaiseen lähiöpusikkoon ja "kimppuun" hyökkäsi useamman koiran lauma. Eivät siis onneksi aggressiivisia olleet, mutta en siinä tilanteessa olisi halunnut meidän ympärille hyörimään. Omistajan mielestä minun vikani, koska minä menin sinne nähden että he olivat siellä. Joo en nähnyt, että ovat irti/tiennyt, että päästää irti.

Vierailija
156/165 |
03.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja isot kaupunkitapahtumat. Vaunuja ja koiria tiiviissä ihmispaljoudessa. Lasten kasvot koirien tasolla. Koirat räksyttävät, tempovat, hyppivät, niitä ei ole koulutettu tuommoisiin tapahtumiin, joten koirat jääköön kotiin.

Vierailija
157/165 |
03.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No minä menin kerran koira hihnassa sellaiseen lähiöpusikkoon ja "kimppuun" hyökkäsi useamman koiran lauma. Eivät siis onneksi aggressiivisia olleet, mutta en siinä tilanteessa olisi halunnut meidän ympärille hyörimään. Omistajan mielestä minun vikani, koska minä menin sinne nähden että he olivat siellä. Joo en nähnyt, että ovat irti/tiennyt, että päästää irti.

Minä ulkoilutin kissaa hihnassa metsässä, kun paikalle pölähtää täyttä vauhtia labradori ja perässä toinen. Omistaja karjui kurkku suorana koirilleen mutta eiväthän ne mitään kuunnelleet. Mieheni nappasi vaistomaisesti kissan syliinsä ja minä näytin koiralle että hus, mene pois. Yllättävää kyllä, koira lähti kohti omistajaansa eikä varmaan edes huomannut kissaa. Toinen koira kääntyi takaisin jo muutamaa metriä aiemmin.

Loppu hyvin kaikki hyvin siis, mutta muistan sen tunteen kun koira juoksee kohti ja tiedän ettei kissa pääse pakoon flexi perässään jos koira käy siihen kiinni. Ajattelin aika rauhallisesti silloin että minä tapan sen koiran jos se koskee kissaani. Se ajatus ja päätöksen tyyneys yllätti itsenikin.

Vierailija
158/165 |
03.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nykyään saa viedä koiran liikkeisiin ja kauppoihin jos sitä ei erikseen kiellettä. Pienet rotukoirat pummitaan vilkasliikenteiden kaupan edestä joten jos on pakko/kätevää lenkin aikana käydä kaupassa otan sen pienen koiran kainaloon kaupassa käynnin ajaksi. Eli koiran kanssa en tee mitään megaostoksia vaan yhdellä kädellä operoitavissa olevan tuoreen leivän tai maitopurkin tai pyykkipulverin haun. Ei tulisi mieleenikään antaa koiran nuuhkia ruokahyllyjen välissä tai laittaa ostoskärriin. Eli niissä kaupoissa annan kävellä jos on erikseen kyltti että koirat tervetuloa. Jos kielto en vie edes kainalossa jos ei lue mitään niin kainalossa mutta ehdoin tahdoin en shoppailemaan lähde koiran kanssa.

Vierailija
159/165 |
03.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset
Vierailija
160/165 |
03.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulle joskus sukulainen erikseen pyytänyt, että ottaisin koirani sukujuhliin mukaan. Myös töihin on joskus pyydetty tuomaan. Ei se aina ole omistajan idea.