Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi koirat halutaan nykyään ottaa mukaan kaikkialle?

Vierailija
03.02.2023 |

Heti alkuun: osa koiranomistajista on fiksua väkeä, eivätkä kaikki toimi tällä tavalla. Kiitos siis sinulle, joka toimit fiksusti koirasi kanssa! <3

Aikaisemmin ei ollut minusta tällaista ilmiötä. Nyt on jo vuosia ollut tavallista, että koira halutaan ottaa mukaan joka paikkaan kauppakeskuksista ja leikkipuistoista uimarannoille. Jos näissä tilanteissa menee huomauttamaan, että koiraa ei saisi tuoda ko. paikkaan, niin loukkaannutaan ja ryhdytään pahimmillaan inttämään, että ei tämä meidän Herttaliisa-Rottweiler ketään häiritse. Monissa paikoissa on siis koiran kieltävät kyltit, mutta omistajat eivät välitä näistä. Joka kesä joudun sanomaan lukuisille ohikulkijoille, että talonyhtiömme lasten leikkipaikalle ei saa tuoda koiria. Aina vain sanotaan, että eikö voitaisi olla tässä ja kun on niin kätevää käyttää samalla koira pitkällä lenkillä, kun tuo lapset leikkimään.

Työssämme vuokraamme ulkopuolisille käyttäjille tilaa, johon ei saa tuoda lemmikkejä (tyyliin koulun liikuntasali). Silti osa vuokraajista ottaa koiran tilaan mukaan ja kun asiasta huomauttaa, niin sanotaan ei kukaan ole kieltänyt. Kyllä on kielletty kirjallisena siellä vuokraehdoissa ja ihan perusasia, että koiria ei tuoda kouluun. Niskoja nakellen omistaja vie koiran autoon odottamaan salin käytön ajaksi ja mutistaan, miten väärin on, kun koiraa ei saa tuoda joka paikkaan. Miksi se koira ei pärjää kotona paria tuntia, jonka omistaja on poissa harrastuksensa takia?

Minusta koirat ovat kivoja, mutta eivät kuulu joka paikkaan. Lisäksi käy sääli kaikkia allergisia tai koirapelkoisia, jotka joutuvat törmäämään koiriin paikoissa, joissa ei pitäisi.

Kommentit (165)

Vierailija
121/165 |
03.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Te jotka haluaisitte kieltää lemmikkikoirat kokonaan, miten hoitaisitte työ- ja virkakoirien saatavuuden? Pitäisikö vaikka Suomen valtiolla olla verorahoilla ylläpidettäviä kenneleitä joissa koiria kasvatettaisiin?

Nythän lähestulkoon kaikki työkoirat ostetaan yksityisiltä kasvattajilta jotka kasvattaa lemmikkikoiria. Pentueista valitaan sopivimmat yksilöt koulutettaviksi. Opaskoirakoulu taitaa olla ainut jolla on enää omaa kasvatustoimintaa.

Opaskoirakoulustakin suurin osa pennuista päättyy lemmikeiksi koteihin. Kaikilla ei riitä ominaisuuden työkoiriksi.

Vierailija
122/165 |
03.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen miettinyt ihan samaa. Touhu on mennyt tosi omituiseksi. Nykyään moneen ravintolaankin saa viedä koiria. Käännyn aina ovella ympäri jos näen että sisällä on koira.

Ihanat lapinreissut ystävien kanssa ovat jääneet siitä asti välistä, kun pari kaveria sekosi koirien omistamiseen ja niiden kanssa harrastamiseen. 12 tuntia henkilöautossa suuntaansa kolmen koiran kanssa on yksinkertaisesti liikaa, mutta eihän niitä pikkuisia mamman karvaperseitä voi kotiin jättää puolison hoitoon. Lisäksi siellä reissussa sitten koirat raahataan mukaan kaikkialle muualle paitsi rinteeseen. Siis myös baariin. Häpesin silmät päästäni.

Miksi häpesit? Ihan normaalia ulkomailla ainakin. Suomalaiset häpeävät ihan liikaa. 

No ulkomaalainen porukka siellä baarissa äänekkäimmin hämmästeli, että kenen idea tuoda koiria sinne jytkeeseen ja välkkeeseen. Olisivatko olleet itävaltalaisia.

Mutta aina voi vedota tuohon että muualla kyllä aina mutta Suomessa ei mitään hyväksytä tai saa tehdä. Eläin ei kuulu baariin, piste. Aivan sama miten jossain Nigeriassa toimitaan.

Täällä eteläisessa Euroopassa on täysin normaalia, että koirat ovat mukana kaikkialla. Menit vaate- tai ruokakauppaan, baariin, bussiin, mihin vaan, koirat on mukana. Ruokakaupoissa on jopa erillisiä lemmikkikärryjä, joihin lemmikin voi laittaa ostosten ajaksi. 

Kammottavaa. Täytyy yrittää huolehtia ettei Suomesta tule samanlaista eläintarhaa.

Toivottavasti tulee joku päivä. Sitten voisi harkita takaisin Suomeen muuttoa ainakin osittain. Nyt Suomi on niin koiraepäystävällinen, ettei voi edes harkita.

Jos kaikki koiranomistajat olisivat edes vähän sellaisia kuin sinä, pitäisin varmasti koirista.

Mutta kun.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
123/165 |
03.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vähän ohis, mutta on hölmöä miten Suomessa ei saa ottaa koiria rannalle mukaan. Muuten olen kyllä samaa mieltä aloittajan kanssa. Koiran paikka ei ole joka paikassa.

Joo, ihanaa, sallitaan koirat uimarannoille. On ihanaa viettää kesäinen vapaapäivä koiranpaskassa maaten ja koiran paskalillussa pulikoiden. 

Koirat ulostaa suunnilleen yhtä monta kertaa päivässä kuin ihminenkin. Eli siellä rannoilla ja vedessä on taatusti enemmän ihmispaskaa. Lisäksi ihmisulosteen bakteerit ovat ihmiselle haitallisempia... Noronoronorooo.... uimauimarannalla...

Vierailija
124/165 |
03.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vähän ohis, mutta on hölmöä miten Suomessa ei saa ottaa koiria rannalle mukaan. Muuten olen kyllä samaa mieltä aloittajan kanssa. Koiran paikka ei ole joka paikassa.

Joo, ihanaa, sallitaan koirat uimarannoille. On ihanaa viettää kesäinen vapaapäivä koiranpaskassa maaten ja koiran paskalillussa pulikoiden. 

Koirat ulostaa suunnilleen yhtä monta kertaa päivässä kuin ihminenkin. Eli siellä rannoilla ja vedessä on taatusti enemmän ihmispaskaa. Lisäksi ihmisulosteen bakteerit ovat ihmiselle haitallisempia... Noronoronorooo.... uimauimarannalla...

Ihmiset eivät useinkaan pasko siihen paikkaan missä paskahätä iskee, ihan pieniä lapsia lukuunottamatta (ja heillä on usein vaipat).

Vierailija
125/165 |
03.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihmiset eivät useinkaan pasko siihen paikkaan missä paskahätä iskee, ihan pieniä lapsia lukuunottamatta (ja heillä on usein vaipat).

Niin, vaipat siellä vedessä ja sitten kaikilla onkin oksupoksu. Koirat eivät ulosta veteen. Monet ihmiset kusevat ja menevät uimaan pesemättä peräpäätään.

Vierailija
126/165 |
03.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olin kerran kirkkohäissä, jossa pappi pyysi, että häävieraana oleva koira poistuu ennenkuin hän aloittaa vihkitoimituksen. Häätoimituksen aloittaminen viivästyi, kun omistajat veivät lemmikkinsä jollekin kirkon lähellä asuvalle tuttavalleen hoitoon.

Miksi se toimitus viivästyi? Oliko morsian tai sulhanen sen koiran omistaja? Miksi koko toimitus keskeytettäisiin jonku vieraan takia? 

Pappi ei hyväksynyt koiraa kirkkoon. Toimitusta ei keskeytetty, vaan pappi ei suostunut aloittamaan koko vihkitoimitusta ennen koiran poistumista. - Luetun ymmärtäminen?

Vierailija
127/165 |
03.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koirat ovat syyttömiä, mutta koirien omistajat ovat etupäässä varsin itsekästä porukkaa.

Näin ainakin kaupungissa nähtynä.

Vierailija
128/165 |
03.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niin, vaipat siellä vedessä ja sitten kaikilla onkin oksupoksu. Koirat eivät ulosta veteen. Monet ihmiset kusevat ja menevät uimaan pesemättä peräpäätään.

Sitä suuremmalla syyllä koirat on pidettävä poissa uimarannoilta. Paskaa ei tarvita sinne enää yhtään lisää. P.S. Koira todellakin paskoo veteen.

Vierailija
129/165 |
03.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ymmärrän tuonkin näkökulman. Ihan likkaa on omistajia, jotka eivät huolehdi koiriensa jätöksistä. Aika paljon tuo sapettaa myös meitä vastuullisia koiranomistajia.

Muotoillaan uudestaan. Koiran pääsy rannalle pitäisi sallia sellaisen omistajan kanssa, joka huolehtii, ettei koiran jätökset saastuta rantaa tai koira häiriköi muita.

T. Tuo jota lainasit

Minäkään en ymmärrä ettei niitä jätöksiä korjata. Aamulenkillä korjasin koirani kakan ja samaan pussiin laitoin myös kolme muuta kakkapökälettä siinä vieressä. Teen aina näin, jos on muitakin kakkoja näkyvillä. Ensinnäkin en halua, että koirani astuu vahingossa joku päivä oman kakkansa saatikka toisen koiran kakan päälle. 

Uskon, että suurin osa ei kerää koiriensa jätöksiä. Niin paljon niitä näkyy. Ällöttää kyllä.

Vierailija
130/165 |
03.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö koirille ole ihan omia uimarantoja varattuna? Ainakin pääkaupunkiseudulla on.

Vierailija
131/165 |
03.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olin kerran kirkkohäissä, jossa pappi pyysi, että häävieraana oleva koira poistuu ennenkuin hän aloittaa vihkitoimituksen. Häätoimituksen aloittaminen viivästyi, kun omistajat veivät lemmikkinsä jollekin kirkon lähellä asuvalle tuttavalleen hoitoon.

Miksi se toimitus viivästyi? Oliko morsian tai sulhanen sen koiran omistaja? Miksi koko toimitus keskeytettäisiin jonku vieraan takia? 

Pappi ei hyväksynyt koiraa kirkkoon. Toimitusta ei keskeytetty, vaan pappi ei suostunut aloittamaan koko vihkitoimitusta ennen koiran poistumista. - Luetun ymmärtäminen?

No tuosta saa sen kuvan, että häätoimitus viivästyi, kun omistajat veivät lemmikkinsä jolllekin kirkon lähelle asuvalle tuttavalleen hoitoon. Eli tuon ajan se toimitus viivästyi. Eihän sen olisi tarvinnut viivästyä kuin sen verran, että koira vietiin ulos kirkonovesta. 

Vierailija
132/165 |
03.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eräällä äänestyspaikalla kuulin, kuinka nainen perusteli vaalitoimitsijalle pitkään ja vuolaasti, miksi hänen puudelinsä olisi pitänyt päästä mukaan äänestämään. Se muija puhui koirasta kuin sille olisi juuri syntynyt vauva 🤮

Vierailija
133/165 |
03.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tietenkin ulkoilutan koiran samalla kuin lapsenkin. Joskus ollaan metsässä, joskus leikkipuistossa ja joskus rannalla. Miksei koiraa saisi ottaa näihin paikkoihin? Ai kun kyltti kieltää? No miksi se kyltti on siellä? Siivoan koiran paskat, vaikka ei se ole toki vielä koskaan paskonut sinne leikkipuistoon vaan tekee paskat matkalla. Koira ei häiritse ketään ja käyttäytyy paremmin kuin ihmislapseni.

Vierailija
134/165 |
03.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näin vähän ohi aiheen, olen kiinnittänyt viime aikoina huomiota, miten koirat päästetään ulkonakin surutta muiden luokse. Muita ihmisiä ei jotenkin edes huomata, kun koiran annetaan seilata vapaasti toisen tiellä ja ihan jaloissa. Jopa ruuhkaisemmassa paikassa voidaan mennä flexin mitalla antaen toisten väistellä sekä koiraa että narua. Tämä on yllätys, kun itse pidän jotenkin kunnia-asiana olla itsekin esimerkkinä koiranomistajien vastuullisuudesta ja muiden huomioon ottamisesta.

Tällä hetkellä minulla on koirat, joita saa halutessaan mielellään tervehtiä niin ihmiset kuin toiset koiratkin, mutta ihan yhtä suuri oikeus on kenellä tahansa saada pitää hajurakoa. En edes uskaltaisi päästää omiani vieraiden ohikulkijoiden jalkoihin, koska jos joku siinä reagoisi vaikka potkulla joko inhosta tai pelosta, olisi se kyllä ihan minun oma syyni. (Jos joku tulee varta vasten koiraa potkimaan, on asia eri, minkä tietysti kaikki ymmärtävät.)

Vierailija
135/165 |
03.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Koira on monille perheenjäsen ja ajatellaan, että tottakai perheenjäsen pääsee joka paikkaan. Ei tajuta, että toiset ovat asiasta eri mieltä.

Vain koiraperheiden perheenjäsenet kuseksivat postilaatikoiden juureen.

Vierailija
136/165 |
03.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei minua haittaa koirat yleisillä paikoilla, oli se kiellettyä tai ei. Olisi mukavaa jos muitakin eläimiä näkyisi. Se missä vaikka minipossu kauppakeskuksessa voi aiheuttaa ihastusta, niin koiran kohdalla joillakin vihastusta. Koirakieltokyltti rannalla, mutta mitä jos olen liikenteessä jonkun muun eläimen kanssa. Luulisi että olisi lemmikkikieltokyltti. Hankalia tulkita tätä Sääntö-Suomea.

Vierailija
137/165 |
03.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No tuosta saa sen kuvan, että häätoimitus viivästyi, kun omistajat veivät lemmikkinsä jolllekin kirkon lähelle asuvalle tuttavalleen hoitoon. Eli tuon ajan se toimitus viivästyi. Eihän sen olisi tarvinnut viivästyä kuin sen verran, että koira vietiin ulos kirkonovesta. 

No mihin se olisi siellä pihalla laitettu? Kesäkuumaan autoon vai hihnasta kiinni johonkin ulvomaan? Kirkkojen pihapiirissä ei taida olla koiraparkkeja.

Vierailija
138/165 |
03.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihminen luulee tietävänsä koiransa tarpeet. Se koira ihmistetään. Olet koiravihaaja jos sanot se etkä hän.

Vierailija
139/165 |
03.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Menee toisinkin päin: minulta eräs sukulainen kysyi ihmetellen, miksi en ottanut koiraa mukaan konfirmaatiokirkkoon. Kurjaahan sen on kotona kun muut juhlivat. Just joo. Kurjempi sen siellä kirkossa olisi. Ei itselle tulisi mieleenkään ottaa koiraa sukujuhliin.

Miksi siellä kirkossa olisi kurjempaa? Ainakin oma koirani ihan tyytyväisenä istuisi sylissäni ja ihmettelisi mitä täällä oikein tapahtuu ja seuraisi mielenkiintoisena tapahtumaa. 

Järjestyssäännöt kieltävät koiran viemisen kirkkoon. Kirkossa olisi luultavasti allergisiakin vieraita konfirmaatiossa. Kivat heille.

Saahan lentokoneeseenkin ottaa lemmikin. Jää kotiin, jos olet niin herkkä.

Lemmikin saa ottaa lentokoneeseen tietyin ehdoin. Opaskoirat ovat koulutettuja nämä kulkevat sokeiden kanssa aika ajoin. Pienet koirat täytyy pitää kassissa koko lennon ajan, niitä ei saa ottaa syliin. Kassin tulee olla sijoitettuna penkin alle ja koira ei saa häiritä muita matkustajia. Jos koirasta on häiriötä tai omistaja ei käyttäydy asianmukaisesti, tulee lentoemäntä paikalle huomauttamaan. Jos omistaja ryhtyy hankalaksi tehdään välilasku ja omistaja maksaa tuon välilaskun koirineen päivineen.

Terveisin Lentoemäntä

Onhan siinä kassissa reikiä, joten varmasti joku karva tai hilse siitäkin lentää. Samassa koneessa voi olla jopa kaksi koiraa tai kissaa. Joku allerginen voi sattua vierustoveriksi. 

Allergisia ei sijoiteta istumaan näiden lemmikkien ja omistajien viereen.

Terveisin Lentoemäntä

Ilmoittaako matkustajat etukäteen allergioista tuon varalle? Itse en ole koskaan ilmoittanut ja varmaan ihan hyvin voisi joku koira tulla viereiselle penkille. Ei ole edes tullut mieleen varoittaa tuosta etukäteen. 

Allergisia ei sijoiteta koirien viereen istumaan lentokoneessa. Koiran pitää olla koko matkan ajan laukussaan, sitä ei saa ottaa syliin eikä se saa juoksennella käytävillä. Olemme joutuneet monta kertaa huomauttamaan asiasta, kun tyhmät omistajat ottavat koiransa tuosta kassista ulos. Nämä säännöt kerrotaan kyllä moneen kertaan näille, mutta kun MINÄ MINÄ MINÄ MINÄ. Jos haluaa matkustaa koiransa kanssa omilla ehdoilla, pitää vuokrata oma lentokone eikä kulkea reittilennoilla.

Terveisin Lentoemäntä

Kuulehan emo, mä lennän paljon. Kukaan ei ole ikinä kysynyt multa, onko mulla jotain allergiaa. Jos jollain olisi koneessa koira, et sinä tai sun työkaverit osaisi sijoittaa mua alun perin varatun paikan sijaan pois koiran vierestä, ellen erikseen tulisi sitä pyytämään. Missään ei lippuja tai paikkoja varatessa kysytä mahdollisista allergioista. 

Jos se koira nyt silti olisi siinä mun vieressä, olisin enemmän kuin iloinen. En juuri tämän matkustamisen takia pysty ottamaan koiraa itselleni, joten ilahdun (lähes) jokaisesta hännänheiluttajasta, joka vastaan tulee. 

Sinun pitää avata suusi porttivirkailijalle. Porttivirkailija ja lentokoneen henkilöstö sitten järjestävät paikan allergiselle. Kannattaa ihan itse avata suu siellä portilla viimeistään, emme ole ajatusten lukijoita.

Vierailija
140/165 |
03.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jaa-a, hyvä kysymys. Itse kyllä haluan mennä ilman koiria muihin kuin paikkoihin, joihin mennään varta vasten koiran kanssa. Ehkä jotkut potee huonoa omaatuntoa, jos koirat on pitkää päivää yksin? Itse taas työskentelen kotona 4 pv/vko, niin ei mulla ole pienintäkään halua ottaa niitä mukaan joka paikkaan.