Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onko ajokortin saaminen 70-vuotiaana helppoa? Tarkoitan sitä lääkäriin menemistä ja niitä testejä?

Vierailija
03.02.2023 |

Sehän tulee eteen sitten 75-vuotiaana ja 80-vuotiaana jne.

Kommentit (45)

Vierailija
21/45 |
03.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lähikahvilassa näin kun papat yhdessä harjoitteli sen kellotaulun piirtämistä.

Vähän hassu tuo tehtävä kun kaikki tietää sen ennalta ja treenaavat sitten.

Ei siinä ole mitään hassua. Normaalijärkinen osaa sen ilman opetteluakin, muistisairas ei vaikka treenaisikin.

Vierailija
22/45 |
03.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä näkyy aika helposti saavan kortin pidettyä, kun katsoo minkälaisia iäkkäitä kuskeja tuolla liikenteen seassa seilaa.

Nuoret minua hirvittää. Montako vanhusta tappaa kyydissään olevia nuoria 2- 3 kerralla ?

Kaupunkialueella 40 kmn alueella kaahataan ohitse keski-iljanteista välittämättä niin että perävalot vaan vilahtaa .

Vanhusten autoja vähemmän on poliusinauha ympärillä lähiön pusikoissa maanantai- aamuisin.

Terveisin paljon ajava mummu, 76, ajokortti 45 vuotta.

Yleensä tappaa sen toisen kyydissä olevan vanhuksen ja mahdollisesti pari nuortakin autossa, jonka eteen vanhus tulee kolmion takaa. Motarilla väärään suuntaan ajelevat ovat yleensä myös vanhuksia, niistä voi tulla pahaa jälkeä välillä. Samoin sairauskohtauksia riittää ratissa ja samalla menee usein muitakin, kun ajaudutaan väärällä kaistalle vastaantulijoita vastaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/45 |
03.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihan vain tiedoksi, että 70-kymppisenä ei tarvitse lääkärintodistusta silloin, kun terveys on normaali, ja

hakee sitä kortin uudistamista ENNEN KUIN ON 70-VUOTISPÄIVÄ.  Pitää vain lukea tarkkaan se Trafilta

tullut ilmoitus.  Minulla on tässä edessäni se paperi, kun hain uudistamista taannoin itse ja samoin

eräs sukulaiseni.

Eri asia on sitten, jos kortti ei ole ollut jostain syystä voimassa tai olet jo ehtinyt täyttää tuon 70 vuotta.

Kyllä minulla on kortti ollut voimassa ja noiden puheiden takia tarkistanut trafilta. Vastaus: lääkärintodistus toimitettava. Kummallakin kerralla käynyt lääkärissä kuukauuta ennen 70- vuotispäivää.

Siis on joku erikoisryhmä jolta vaan uusitaan kortti vaikkeivat kelloa tunne ja huristelevat sitten liittymistä väärään suu taan kun eivät näe ees ohjauskylttejä lukea

Vierailija
24/45 |
03.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kävin korona-aikaan lääkärissä ajokortin takia. Olipa hyvä kokemus. sillä lääkärillä oli aikaa katsoa kaikki terveystietoni ja jopa vaihtoi joitain ikuisesti uusittuja lääkeitä parempiin ja halvempiin.

Kuunteli keuhkot ja sydämen ja näkö ja kuulo tarkastettiin. Silmälasit unohtui kotiin, mutta ilman niitäkin näin tarpeeksi hyvin.

Ei muuten taravinnut mitään kellotauluja katsella.

Vierailija
25/45 |
03.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä näkyy aika helposti saavan kortin pidettyä, kun katsoo minkälaisia iäkkäitä kuskeja tuolla liikenteen seassa seilaa.

Nuoret minua hirvittää. Montako vanhusta tappaa kyydissään olevia nuoria 2- 3 kerralla ?

Kaupunkialueella 40 kmn alueella kaahataan ohitse keski-iljanteista välittämättä niin että perävalot vaan vilahtaa .

Vanhusten autoja vähemmän on poliusinauha ympärillä lähiön pusikoissa maanantai- aamuisin.

Yleensä tappaa sen toisen kyydissä olevan vanhuksen ja mahdollisesti pari nuortakin autossa, jonka eteen vanhus tulee kolmion takaa. Motarilla väärään suuntaan ajelevat ovat yleensä myös vanhuksia, niistä voi tulla pahaa jälkeä välillä. Samoin sairauskohtauksia riittää ratissa ja samalla menee usein muitakin, kun ajaudutaan väärällä kaistalle vastaantulijoita vastaan.

Kuitenkin ihan sanomalehtien luku osoittas että nuoret niitä tappokolareita ajaa. Tuhoisia. Luetko lehtiä?

Vierailija
26/45 |
03.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kävin korona-aikaan lääkärissä ajokortin takia. Olipa hyvä kokemus. sillä lääkärillä oli aikaa katsoa kaikki terveystietoni ja jopa vaihtoi joitain ikuisesti uusittuja lääkeitä parempiin ja halvempiin.

Kuunteli keuhkot ja sydämen ja näkö ja kuulo tarkastettiin. Silmälasit unohtui kotiin, mutta ilman niitäkin näin tarpeeksi hyvin.

Ei muuten taravinnut mitään kellotauluja katsella.

Jopas löpsö lääkäri. Tietysti jos jostain muusta syystä kävit, kortti ollut jäähyllä.

Vierailija
27/45 |
03.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuitenkin ihan sanomalehtien luku osoittas että nuoret niitä tappokolareita ajaa. Tuhoisia. Luetko lehtiä?

Ei tässä nyt ole kyse siitä kuka tappaa vähiten ja kellä on siten eniten oikeus ajokorttiin. Iäkkäiden ajo-oikeudesta keskustellaan nyt. -eri

Vierailija
28/45 |
03.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Appiukko selitti jokunen vuosi sitten papparaisista, jotka kiersivät lääkäriltä toiselle, kunnes sitten joltakin saivat hyväksytyn paperin. En tiedä onnistuuko nykyään, miten lääkärien pitää ilmoitella ajokyvyttömyydestä eteenpäin.

Jos lääkäri toimii niinkuin pitää ilmoittaa trafille havainneensa vaarin ajokelvottomaksi. Tai korjattavat asiat: uudet lasit tai mitä noita on.

Mitä merkitystä on lääkäreillä jos eivät täytä virkavelvollisuuttaan.

Vierailija
29/45 |
03.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuvitteletko tosissasi, että niillä kaikilla on ajokortti voimassa? Viidessä vuodessa  saattaa ajokykykin kyllä heikentyä tai kadota kokonaan korkean iän myötä.

Vierailija
30/45 |
03.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minun ei muuten 65- vuotiaana tarvinnut tehdä mitään ajokortin eteen, viiskymppisenä lääkärintodistus.

Mutta on aivan hirveää ajatella että 70- vuotiaan kortti uusitaan ilman lääkärintarkastusta. Monethan höpisee jo hoitolaitoksissa tai kotona puoliso vahtii.

Tuo väli 65 -70 on tavallinen väli demontoitua.

Terveisin mummu, kohta 77. Lääkäri todennut täyspäuseksi 70 ja 75- vuotiaana.

Olenko just jotenkin jonkun ajokorttisäännöksen väliinputoaja, sen pari vuotta?

Vierailija
31/45 |
03.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä suvun vanhus on katkera, kun lääkäri vei ajokortin.

Pää toimii, mut kyllä autolla ajamiseen tarvitaan muutakin. Lisäksi hitaat refleksit jne, eikä auta, tuttuja teitä näennäisen varovasti koettaisi ajella.

Itse olen tyytyväinen, lääkäri toimi. Olin jo pitkään miettinyt, mikä on oma vastuuni, jos tiedän henkilön ajokyvyn olevan hatara.

Kääntöpuolena asiassa on, että ikäihmiset ei ehkä uskalla käydä lääkärissä, jos pelkäävät, lääkäri ottaa puheeksi ajokortin.

Vierailija
32/45 |
03.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ajokortista luopuvien pitäisi saada korvauksena 4-6 ajokertaa palvelutaksilla, ja näiden kyytien pitäisi olla voimassa välittömästi.

Ikäihminen tottuisi käyttämään palvelutaksia.

Tällä hetkellä on 4 - 6 kuukauden (!) jono siinä, että saisi oikeuden palvelukyyteihin.

Moni ikäihminen mökkiytyy odottaessaan oikeutta palvelukyytiin. Siitä ei enää helposti nousta ulos asunnon ulkopuolella liikkumaan.

4-6 ajokertaa palvelutaksilla madaltaisi kynnystä ajokortista luopumiseen. Ja auttaisi jonossa olemiseen. Kuka muu on kotonaan 4- 6 kk liikkumatta juurikaan kodin ulkopuolella ('kun veivät ajokortin')?

Vierailija
33/45 |
03.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Luen. Siellä juuri kerrotaan näistä väärään suuntaan motaria ajavista vanhuksista. Lööppeihin pääsevät nämä nuorten tapaukset, ovat parempia klikki-otsikoita kuin jonkun vanhuksen kolari. Vuodelta 2021 löytyi tilastoa liikenneonnettomuuksissa kuolleista https://tieliikenneonnettomuudet.stat.fi/tieliikenneonnettomuudet_fi.ht… Onnettomuuteen syyllisiä siinä ei eritellä, mutta kyllä vanhuksia kuolee enemmän kuin nuoria tuossa tilastossa.

Etenkin iltapäivälehtiä lukiessa vääristää niiden antamaa mielikuvaa paljonkin se, kun samaa onnettomuutta vatvotaan useaan eri otteeseen. Ensin heti onnettomuuden tapahduttua, sitten poliisin tutkimusten jälkeen uudestaan, seuraavaksi oikeuteen päädyttyä, sitten taas oikeuden päätöksen tultua, mahdollisesti seuraavaan oikeusasteeseen menon jälkeen jne. Monesti tulee lukiessa tunne, ettei taas tällainen onnettomuus, ennenkuin tarkemmin lukiessa selviää, että tämähän oli se vanha juttu uudestaan. Jostain vanhuksenaiheuttamasta onnettomuudesta ei niin moneen kertaan kirjoitella, jos hän itsekin menehtyy onnettomuudessa.

Vierailija
34/45 |
03.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Noinkin kyllä mutta ne taas on olleet useammin vanhuksia jotka lähtee ajamaan moottoritietä väärään suuntaan tai tapahtuu esim. tällaisia

https://www.hs.fi/kotimaa/art-2000009351167.html

https://www.keski-uusimaa.fi/paikalliset/5570853

https://yle.fi/a/3-9764055

https://www.ts.fi/uutiset/3491494

Vierailija
35/45 |
03.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ajokortista luopuvien pitäisi saada korvauksena 4-6 ajokertaa palvelutaksilla, ja näiden kyytien pitäisi olla voimassa välittömästi.

Ikäihminen tottuisi käyttämään palvelutaksia.

Tällä hetkellä on 4 - 6 kuukauden (!) jono siinä, että saisi oikeuden palvelukyyteihin.

Moni ikäihminen mökkiytyy odottaessaan oikeutta palvelukyytiin. Siitä ei enää helposti nousta ulos asunnon ulkopuolella liikkumaan.

4-6 ajokertaa palvelutaksilla madaltaisi kynnystä ajokortista luopumiseen. Ja auttaisi jonossa olemiseen. Kuka muu on kotonaan 4- 6 kk liikkumatta juurikaan kodin ulkopuolella ('kun veivät ajokortin')?

Pidän kaupunkialueella autoa, tosin kesällä ajan mökille (50 km) ja joskus pitempiäkin matkoja.

Olen harkinnut autosta luopumista. Taksikorttia en saisi, täällä kyllä kulkee palvelu tilausbussi. Paikallisbussin hinnalla. Tuntuu vastenmieliseltä ajatella, vaikka se hakee kotiovelta, kiemurrella monen muun vanhuksen kautta päästäkseni keskustaan, terveyskeskukseen tai kirjastoon. Sama paluumatkalla.

Hyvästi "peltomarkettien" käyttö, kukkien hoito hautausmaalla, virkistysajelut.

Vierailija
36/45 |
03.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihan vain tiedoksi, että 70-kymppisenä ei tarvitse lääkärintodistusta silloin, kun terveys on normaali, ja

hakee sitä kortin uudistamista ENNEN KUIN ON 70-VUOTISPÄIVÄ.  Pitää vain lukea tarkkaan se Trafilta

tullut ilmoitus.  Minulla on tässä edessäni se paperi, kun hain uudistamista taannoin itse ja samoin

eräs sukulaiseni.

Eri asia on sitten, jos kortti ei ole ollut jostain syystä voimassa tai olet jo ehtinyt täyttää tuon 70 vuotta.

Tämä on se totuus asiasta. Ei tarvi mennä lääkäriin kun uusii oikeaan aikaan. Katsokaa ohjeet Trafin sivuilta.

Vierailija
37/45 |
03.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käyn vuosittain diabetestarkastuksessa. Hoitaja ruksii sellaista lomaketta tietokoneeltaan jonka tulostaa myös minulle.

Onko ajokortti, miten paljon ajat?

Ajattelin eikö hoitaja usko kun olen ikäistäni vanhemman näköinen mummunrupukka, nyt se puhuu omiaan, koska kysyi, onko sulla kortti mukanaan, katson siitä onko a, b , kortti vai mikä. Olihan minulla .

Vierailija
38/45 |
03.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

eräs sukulaiseni.

Tämä on se totuus asiasta. Ei tarvi mennä lääkäriin kun uusii oikeaan aikaan. Katsokaa ohjeet Trafin sivuilta.

Järkyttävää. Monet seisenkymppiset jo ihan ulalla. Tästäkin talosta pari hoitokotikunnossa ennen 70- vuotispäiväänsä . Kyllä minusta se on ikä jolloin on terveys ja se kello tsekattava.

Vierailija
39/45 |
04.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos alentaa ajokorttiluokitusta, ei tarvita lääkärintodistusta. Esim. luopuu E-kortista ja ottaa alemman luokan. 

Jöpö höpö. En tiiä noista kirjaimista, kyllä tavallinen henkilöautokortti vaatii lääkörintodistuksen trafille.

Jöpö höpö itellesi. Tutustupa ensin asiaan ja kirjoita vasta sitten.

Itselläni oli ABCE-kortti ja kun 70-vuotispäivä läheni, kortti piti uusia. 

Päätin luopua ammattimaisesta "rekkakortista", kun olen jo eläkkeellä. Minulle jäi AB-kortti (nuo nimikkeetkin on vaihtuneet vuosien varrella). Katsoin, että minulle riittää kun saan ajaa autoa ja m-pyörää. Homma hoitui Trafin asiointipisteellä, eikä lääkärintodistusta vaadittu. 

Että siinä sinulle jöpöä ja höpöä. 

Vierailija
40/45 |
04.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lähikahvilassa näin kun papat yhdessä harjoitteli sen kellotaulun piirtämistä.

Vähän hassu tuo tehtävä kun kaikki tietää sen ennalta ja treenaavat sitten.

Jos on oikeasti dementiaa, ei treenaaminen auta. Siinä kun tahtoo unohtua uusimmat asiat. Silti umpidementoitunut rekkakuski voi onnistua peruuttamaan täysperävaunuyhdistelmää, kun on sitä koko ikänsä tehnyt.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kaksi kaksi