Onko ajokortin saaminen 70-vuotiaana helppoa? Tarkoitan sitä lääkäriin menemistä ja niitä testejä?
Sehän tulee eteen sitten 75-vuotiaana ja 80-vuotiaana jne.
Kommentit (45)
Kyllä kai minulle tuli ohjeet sekä 70 että 75- vuotiaana toimittaa lääkörintodistus.
Mistä tuo on lähtöisin ettei muka tarvitsisi? Mukanahan tuli se esitietolomake lääkärille vietäväksi.
Mitään vaikeuksia ei olkut, tilasin lääkärin ja kävin siellä. Toisella kertaa meni muistaakseni sähköisesti, viimeisellä kerralla vein katsastuskonttorille ja maksoin samalla. Ajokortti tuli postissa.
Jos et osaa kellotaulua piirtää, ei kannata mennä vaan jättää kortti pois. Tutulle kävi niin, 75, ei onnistunut kellotaulun piirtäminen.
Vierailija kirjoitti:
Jos tarkoitat kortin uusimista, niin lääkärintodistusta ei tarvita, jos terveydentila vain on normaali.
Jos on täyttänyt 70 niin ajokortin uusimiseen tarvitaan aina lääkärintodistus.
Vierailija kirjoitti:
Jos tarkoitat kortin uusimista, niin lääkärintodistusta ei tarvita, jos terveydentila vain on normaali.
Kyllä tarvitsee. Lääkäri sen toteaa onko terveydentila normaali ja äly tallella.
Lähikahvilassa näin kun papat yhdessä harjoitteli sen kellotaulun piirtämistä.
Vähän hassu tuo tehtävä kun kaikki tietää sen ennalta ja treenaavat sitten.
Mun äidillä on todella huono näkö mutta silti sai pitää kortin nipin napin.
Vierailija kirjoitti:
Mutta jos sen oppii ri ihan toivoton tapaus ole.
Dementikko ei pysty tai ainakaan enää muista seuraavana päivänä.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä mulla on pari tuttua joille on annettu määräys uusia lasit ja sitten saavat puoltavan todistuksen.
Näkökykyhän testataan laseilla, ei ilman laseja. Lasien kanssa on oltava riittävä näkökyky.
Netissä on ajoterveyden esitietokaavake. Sen voi aluksi täyttää ja katsoa miltä tulevaisuus näyttää. Huom! muista vastata rehellisesti esim. kysymyksiin alkoholin käytöstä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä mulla on pari tuttua joille on annettu määräys uusia lasit ja sitten saavat puoltavan todistuksen.
Näkökykyhän testataan laseilla, ei ilman laseja. Lasien kanssa on oltava riittävä näkökyky.
Kyllä kyllä, mutta aina näköä ei saa korjattua paremmaksi edes uusilla laseilla.
Toisaalta, toinen silmä saa olla puolisokea eikä haittaa kortin saamista. Syvyysnäkö siinä kärsii, esimerkiksi.
Kyllä näkyy aika helposti saavan kortin pidettyä, kun katsoo minkälaisia iäkkäitä kuskeja tuolla liikenteen seassa seilaa.
Vierailija kirjoitti:
Se kellotaulun piirtäminen kuuluu muistitestin perustehtäviin. Jos on muistisairas, niin todennäköisesti ehtii jo unohtamaan harjoittelun testiin mennessä.
Jos alentaa ajokorttiluokitusta, ei tarvita lääkärintodistusta. Esim. luopuu E-kortista ja ottaa alemman luokan.
Vierailija kirjoitti:
Jaa, jaa. No, eipä sitten ihme, että niitä moottoritiellä tai valtatiellä vastaantulevien kaistalla ajavia ukkoja uutisoidaan.
Ei kannata sinnikkäästi yrittää, jos ei pää tai silmät kestä!
Vierailija kirjoitti:
Kyllä näkyy aika helposti saavan kortin pidettyä, kun katsoo minkälaisia iäkkäitä kuskeja tuolla liikenteen seassa seilaa.
Nuoret minua hirvittää. Montako vanhusta tappaa kyydissään olevia nuoria 2- 3 kerralla ?
Kaupunkialueella 40 kmn alueella kaahataan ohitse keski-iljanteista välittämättä niin että perävalot vaan vilahtaa .
Vanhusten autoja vähemmän on poliusinauha ympärillä lähiön pusikoissa maanantai- aamuisin.
Terveisin paljon ajava mummu, 76, ajokortti 45 vuotta.
Ei näe, ei kuule, ei niska käänny, ei osaa uusia liikennemerkkejä/ajosääntöjä, hitaat refleksit, kroonisia sairauksia pysyviä lääkityksiä.... tällaisia pommeja on teillä keskuudessamme. Eivät itse ymmärrä jäädä pois ratista.
Vierailija kirjoitti:
Jos alentaa ajokorttiluokitusta, ei tarvita lääkärintodistusta. Esim. luopuu E-kortista ja ottaa alemman luokan.
Jöpö höpö. En tiiä noista kirjaimista, kyllä tavallinen henkilöautokortti vaatii lääkörintodistuksen trafille.
Vierailija kirjoitti:
Appiukko selitti jokunen vuosi sitten papparaisista, jotka kiersivät lääkäriltä toiselle, kunnes sitten joltakin saivat hyväksytyn paperin. En tiedä onnistuuko nykyään, miten lääkärien pitää ilmoitella ajokyvyttömyydestä eteenpäin.
Ihan vain tiedoksi, että 70-kymppisenä ei tarvitse lääkärintodistusta silloin, kun terveys on normaali, ja
hakee sitä kortin uudistamista ENNEN KUIN ON 70-VUOTISPÄIVÄ. Pitää vain lukea tarkkaan se Trafilta
tullut ilmoitus. Minulla on tässä edessäni se paperi, kun hain uudistamista taannoin itse ja samoin
eräs sukulaiseni.
Eri asia on sitten, jos kortti ei ole ollut jostain syystä voimassa tai olet jo ehtinyt täyttää tuon 70 vuotta.
Vierailija kirjoitti:
Ei näe, ei kuule, ei niska käänny, ei osaa uusia liikennemerkkejä/ajosääntöjä, hitaat refleksit, kroonisia sairauksia pysyviä lääkityksiä.... tällaisia pommeja on teillä keskuudessamme. Eivät itse ymmärrä jäädä pois ratista.
Kyllä, nuoret eivät osaa liikennemerkkejä, kolmion, nopeusrajoituksen yms tunnistaminen jo hukassa.
Näin kun nuori nainen oikaisi kolmion vastasuuntaan eli ei kiertänyt vasemmalle kääntyäkseen vaan tuli vastakarvaan ympyrässä