Syöminen juhlissa ilman raskauden paljastamista
Edessä häämöttää useampi juhla, mutta vielä ei olla valmiita kertomaan läheisille raskaudesta. Haluaisinkin kysyä kuinka olette juhlissa syöneet, kun ei oikein voi kysyä jokaisesta tarjottavasta mitä sisältää? Osa juhlista pieniä synttärijuhlia kahvittelun kesken eli syömättömyyden näkee.
Alkoholi puoli on helpommin piilotettavissa, mutta olisin kiinnostunut kuulemaan kuinka olette tuon syömisen ratkaisseet.
Kiitos jo etukäteen!
Tilannetta ei siis helpota se, että ennen tuli käytettyä hyvin erilaisia vaatteita ja nykyään joutuu laittamaan hieman väljempää päälle, jotta turvotus/ pieni masu ei näkyisi.
Kommentit (86)
Vierailija kirjoitti:
Alkoholin voit välttää, kun sanot olevasi jollain lääkekuurilla, ellei sukusi/tuttavasi ole ylettömän kiinnostuneita kaikista sairauksista. Minä käytän korvatulehdusta syynä, jos en halua juoda. Ei ole tuputettu.
Antibioottikuuri käy myöskin tekosyyksi.
Miten ihmeessä ihminen on lajina säilynyt hengissä ja lisääntynyt liiaksi asti, kun jo raskausaika on näin vaikeaa.
Apua kaipaava kirjoitti:
Kiitos paljon jo näin nopeasti saapuneista vastauksista! Neuvolasta saatujen ruokaohjeiden mukaan tuntuu lähes kaikki olevan kiellettyä, vaikka hieman on jossain tullut joustettua. Itselle ihan eka kerta tämän kokemisessa, joten kaikki ihanat vastaukset olivat oikein tervetulleita, kiitos :)
Tässäkin perinteiset raikkaat voileivät olisivat sallittuja. Mutta voileipäkakku ehkä ei.
Mietin makean puolelta, onhan siellä paljonkin sallittua: pulla, kuivat kakut, viinerit, munkit, kermakakku, keksit, jäde.... En keksi äkkiseltään kuin sen tuorejuustokakun mikä olisi kiellettyä?
Onnittelumaljan kanssa:
Ota malja itsellesi ja oma mukamas hörppy skoolaamisen jälkeen. Vähän ajan päästä laske lasi johonkin pöydälle, hyllyn reunalle tms. Tätä moni tekee juhlissa muutenkin. Harva kiinnittää toisten juomiseen/juomattomuuteen huomiota.
Ainakin makeissa tarjottavissa on paljon vaihtoehtoja, mitä voi syödä. Jos suolaisissa tarjottavissa on sopimattomia ruokia, niin keskity makeaan. Jos joku ihmettelee, niin kerro syöneesi lämpimän ruoan ennen juhlia ja nyt keskityt jälkiruokiin. :)
Mitä te tuosta tuorejuustostakin hömpötätte? Suomalaiset kotileipurit luultavasti käyttää Valion tai Creme Bonjourin tuorejuustoa kun niitä on joka kaupassa tyrkyllä. Ja ne on tehty pastöroidusta maidosta! Voi syödä raskaanakin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Alkoholin voit välttää, kun sanot olevasi jollain lääkekuurilla, ellei sukusi/tuttavasi ole ylettömän kiinnostuneita kaikista sairauksista. Minä käytän korvatulehdusta syynä, jos en halua juoda. Ei ole tuputettu.
Antibioottikuuri käy myöskin tekosyyksi.
Kannattaa etukäteen selvittää minkä antibiootin kanssa ei saa ottaa edes sitä yhtä lasillista. Nimittäin melkein kaikkien antibioottien kanssa saa ottaa, jopa enempikin, saati sitten se 1 vaivainen lasi. Suurin vaara on siinä että potilas unohtaa ottaa lääkkeet tahi oksentaa pillerit. Ja jos oikein käsitin niin näitä vaaroja ei ole siisteissä juhlissa.
- farmaseutin mökkinaapuri
Ei yksi känni mitään haittaa ja jos siitä keskenmeno tulee, niin eipä tarvitse raskautta enää salailla. Voithan myös kertoa avoimesti, että olet pieniin päin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En kyllä miettinyt syömistä raskaana ollessa. Kunhan tuorejuuston jättää pois.
Se on helppoa, siitä ei muutenkaan kaikki pidä, esim. minä, enkä ole raskaana. En tiedä onko joku epäillyt mutta sitten olen ollut koko ikäni raskaana :D
Ap, mainitsit että alkoholin kanssa helpompi. Mites se käytännössä, näytteletkö huppelissa olevaa? :D Sitten puhutaan 9kk jälkeen että siellä se Minttukin rälläsi kännissä ja olikin raskaana! Mietihän tämäkin puoli asiasta. Anoppisi voisi olla kauhuissaan, nyt lähimpänä tulee hän mieleen.
Tietääkö miehesi että olet raskaana?
Etkö osaa tehdä eroa onnittelumaljan ja humalajuomisen välillä?
Osaan mutta käsitin että kyseessä olisi railakkaampikin biletys :) Yksi onnittelumaljahan nyt ei venettä kaada, sen voi ottaa, ei siitä ole sikiölle haittaa. Siksi luulin että nyt on isommatkin keppalot kyseessä.
Ja toisaalta, jos on niin tarkkaa touhua/sukua, ettei onnittelumaljaakaan saa ottaa niin sama logiikkani pätee sitten siihen yhteen "näyteltyyn" onnittelumaljan juontiinkin. Tarkkasilmäinen anoppi muistaa että niinhän se Minttu kippisti niissä juhlissa vaikka oli pieniin päin jo tuolloin.
Eli otahan suosista alkoholiton alkudrinkki.
Aina voi sanoa myös, että olen lopettanut alkoholin juonnin, tai pidän tipattoman tammikuun sijaan vaikka kokonaan tipattoman vuoden jne. Sanoo vaikka, että aiheuttaa vatsavaivoja, turvottaa, tai haluat nähdä terveysvaikutukset.
Meillä mies lopetti ihan puskista kahvinjuonnin. Joi sitä varmaan 1,5 litraa päivässä (kolme isoa puolen litran mukillista). Ei kelvannut, että vähentäisi niin, että juo kahdesti päivässä 2dl, vaan lopetti vaan puskista. Yleensä nämä vimmat kestää just sen puoli vuotta, kunnes aloittaa taas. Samalla lailla sillä on muitakin hairahduksia, että pitäisi yhtäkkiä välttää kaikkea missä on lektiiniä, tai syödä pelkkää proteiinia, tai että yhtäkkiä sitä proteiinia ei tarviikaan mihinkään ja että banaanista ja maapähkinöistä saa kaiken tarvittavan.
Jos ihmisillä on ihan oikeasti kaiken maailman itse keksittyjä/aiheutettuja ruokavaliorajoitteita, ei varmaan ole vaikeaa vakuuttaa ihmisiä siitä, että pidän taukoa jostain tietystä ruoka-aineesta/juomasta jostain syystä XX.
Voi hyvänen aika, olen kaikkien raskauksien aikana käyttänyt pastöroimattomia tuotteita, graavikalaa ynnä muuta. Lapset jo aikuisia terveitä ja allergittomia .
Millaisissa porukoissa liikutte, jos jotkut kyttää ja kommentoi syömisiänne ja juomisianne? En minä ainakaan kiinnitä mitään huomiota mitä kukakin söi juhlissa. Ehkä jos ääneen ilmoittaa ettei syö mitään, silloin saatan miettiä mistähän se johtuu.
Vierailija kirjoitti:
Ei minusta juuri mikään ollut kiellettyä raskaana. En kyllä muutenkaan syö mitään raakaa kun en vaan tykkää. Kahvikutsuilla ei ole mitään rajoituksia syödä kakkua ja leivoksia. Ei kukaan huomaa kun et tee numeroa.
Ei ollut silloinkaan 15v sitten kun odotin. Se lista on venynyt ja muuttunut vuosien varrella.
Vierailija kirjoitti:
Onnittelumaljan kanssa:
Ota malja itsellesi ja oma mukamas hörppy skoolaamisen jälkeen. Vähän ajan päästä laske lasi johonkin pöydälle, hyllyn reunalle tms. Tätä moni tekee juhlissa muutenkin. Harva kiinnittää toisten juomiseen/juomattomuuteen huomiota.
Jos on pieni pöytäseurue, esim. 4 hengen pöytäkunnat, jossa istutaan, niin siinä kyllä huomaa. Itse ollut tällaisessa tilanteessa. En ollut raskaana mutta muusta syystä ei maistunut tarjoilut, niin johan kyseltiin miks et syö? En kehdannut sanoa että en pitänyt niistä tarjoiluista.
Joo, olen kranttu enkä haluaisi sitä korostaa, mutta muut pitävät huolen että asiasta tulee numero. Mulle kelpaisi monestiihan vaan kuppi kahvia ja vissy mutta tuputetaan erinäisiä leivonnaisia ja alkoholeja.
Tämä oli ehkä hieman aiheeton. Lapsi voi olla haluttu, vaikka siitä ei heti haluaisi kertoa muille. Taustalla voi olla vaikka mitä syitä miksi haluaa tiedon ensin pitää itsellään - se ei tarkoita etteikö lapsi olisi toivottu. Keskenmenosta puhuminen tuohon tyyliin ei ole kauhean mukavaa.
Täh.. kyllä raskaana saa syödä suht normaalisti. Miten tuollaisesta saa väännettyä ongelman.
Vierailija kirjoitti:
Ainakin makeissa tarjottavissa on paljon vaihtoehtoja, mitä voi syödä. Jos suolaisissa tarjottavissa on sopimattomia ruokia, niin keskity makeaan. Jos joku ihmettelee, niin kerro syöneesi lämpimän ruoan ennen juhlia ja nyt keskityt jälkiruokiin. :)
Sitten taas ihmetellään ja arvostellaan että siinä on joku herkkurohmu! Että kunnon ruoka ei kelpaa mutta jälkkäripöydässä ahmittiin 2 käsin. Kyllä täytyy syödä perunaa, leipää ja kastikettakin eikä vain napsia herkkuja. Niin on juhlien emäntä laskenut tarjoilun menekin ja riittävyyden.
Vrt. feta/lohirohmu -> täytekakkurohmu. Häät joissa täytekakku loppu kesken etc.
Noudatan 60-luvun ohjeita, silloin lapset syntyivät terveempinä. Eli ihan kaikkea voi syödä, kunhan mitään ei syö määräänsä enempää.
Vauvalla on suurempi todennäköisyys vammautua synnytyksessä voi syömisteni takia, joten miten olette ajatelleet mahdollistaa lapselle turvallisen syntymän? Katkennus solisluu, vakava hapenpuute, niskaan kohdistunut venytys ja siitä seuranneet ongelmat jne. alkavat pian olla yleisempi kuin terve lapsi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En kyllä miettinyt syömistä raskaana ollessa. Kunhan tuorejuuston jättää pois.
Se on helppoa, siitä ei muutenkaan kaikki pidä, esim. minä, enkä ole raskaana. En tiedä onko joku epäillyt mutta sitten olen ollut koko ikäni raskaana :D
Ap, mainitsit että alkoholin kanssa helpompi. Mites se käytännössä, näytteletkö huppelissa olevaa? :D Sitten puhutaan 9kk jälkeen että siellä se Minttukin rälläsi kännissä ja olikin raskaana! Mietihän tämäkin puoli asiasta. Anoppisi voisi olla kauhuissaan, nyt lähimpänä tulee hän mieleen.
Tietääkö miehesi että olet raskaana?
Mitä mä just luin?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei minusta juuri mikään ollut kiellettyä raskaana. En kyllä muutenkaan syö mitään raakaa kun en vaan tykkää. Kahvikutsuilla ei ole mitään rajoituksia syödä kakkua ja leivoksia. Ei kukaan huomaa kun et tee numeroa.
Ei ollut silloinkaan 15v sitten kun odotin. Se lista on venynyt ja muuttunut vuosien varrella.
Suurin osa kiellettyjen listan tuotteista ei koske suomalaisia oikeastaan lainkaan, mutta kun otetaan hygieniasäännöistä piittaamattomien maiden tutkimustuloksia ja sovelletaan ne sellaisenaan Suomeen, niin esim. vadelmat ja mustikat päätyvät kiellettyjen listalle, samoin kaikki juurekset.
Ei ole kiellettyjä ruokia,ohjeet on suosituksia. Eikä yksi kerta mitään haittaa.