Syöminen juhlissa ilman raskauden paljastamista
Edessä häämöttää useampi juhla, mutta vielä ei olla valmiita kertomaan läheisille raskaudesta. Haluaisinkin kysyä kuinka olette juhlissa syöneet, kun ei oikein voi kysyä jokaisesta tarjottavasta mitä sisältää? Osa juhlista pieniä synttärijuhlia kahvittelun kesken eli syömättömyyden näkee.
Alkoholi puoli on helpommin piilotettavissa, mutta olisin kiinnostunut kuulemaan kuinka olette tuon syömisen ratkaisseet.
Kiitos jo etukäteen!
Tilannetta ei siis helpota se, että ennen tuli käytettyä hyvin erilaisia vaatteita ja nykyään joutuu laittamaan hieman väljempää päälle, jotta turvotus/ pieni masu ei näkyisi.
Kommentit (86)
Tuskinpa synttärikahveilla ihan kaikki on sellaista, joka edes teoreettisesti sisältää jotain "kiellettyä". En näe tuossa mitään ongelmaa.
"Onpa tänään maha turvoksissa ja vähän huono olo kun kävin lounaslla, otan vain tämän keksin tästä."
Kai sen nyt näkee jos jossakin on salmiakkia tai homejuustoa. Ja ei ota niitä. Uunissa käyneet ruuat yleisesti turvallisia.
Ota lautaselle ja lasiin, mutta sovi etukäteen mitä mies syö ja juo. Kippistin lasi huulillani ja mies joi. Mies söi graavilohet.
Kaikesta saa ihan saatanan vaikeeta kun oikein yrittää.
Vaihda miehen kanssa lautasta ja lasia laskemalla ne ensin pöydälle. Sinulle tyhjät.
Jos on buffettarjoilu otat sieltä mitä haluat.
Hyvin voi kysyä esim voileipäkakusta onko se lämmin- vai kylmäsavulohta. Tosin itse söin molempia. En ymmärrä tuota tuorejuustoakaan, nehän on useimmat ihan vaan levitteitä - jos haluaa olla oikein tarkka niin pastöroimattomat juustot on niitä mitä ei suositella. Ja ne löytyy juustotarjottimelta. Kävelet vain ohi.
Älä turhaan stressaa. Ota niitä, jotka näyttää sopivilta ja jos sattuu jotain väärää menemään niin aikamoinen huono tuuri saa olla, että jotain saat.
Vierailija kirjoitti:
En kyllä miettinyt syömistä raskaana ollessa. Kunhan tuorejuuston jättää pois.
Se on helppoa, siitä ei muutenkaan kaikki pidä, esim. minä, enkä ole raskaana. En tiedä onko joku epäillyt mutta sitten olen ollut koko ikäni raskaana :D
Ap, mainitsit että alkoholin kanssa helpompi. Mites se käytännössä, näytteletkö huppelissa olevaa? :D Sitten puhutaan 9kk jälkeen että siellä se Minttukin rälläsi kännissä ja olikin raskaana! Mietihän tämäkin puoli asiasta. Anoppisi voisi olla kauhuissaan, nyt lähimpänä tulee hän mieleen.
Tietääkö miehesi että olet raskaana?
Vierailija kirjoitti:
Hyvin voi kysyä esim voileipäkakusta onko se lämmin- vai kylmäsavulohta. Tosin itse söin molempia. En ymmärrä tuota tuorejuustoakaan, nehän on useimmat ihan vaan levitteitä - jos haluaa olla oikein tarkka niin pastöroimattomat juustot on niitä mitä ei suositella. Ja ne löytyy juustotarjottimelta. Kävelet vain ohi.
Tuorejuustoissa on nimenomaan se ongelma, että ne ovat usein pastöroimattomia. Ei kaikki toki.
Kiitos paljon jo näin nopeasti saapuneista vastauksista! Neuvolasta saatujen ruokaohjeiden mukaan tuntuu lähes kaikki olevan kiellettyä, vaikka hieman on jossain tullut joustettua. Itselle ihan eka kerta tämän kokemisessa, joten kaikki ihanat vastaukset olivat oikein tervetulleita, kiitos :)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se on helppoa, siitä ei muutenkaan kaikki pidä, esim. minä, enkä ole raskaana. En tiedä onko joku epäillyt mutta sitten olen ollut koko ikäni raskaana :D
Ap, mainitsit että alkoholin kanssa helpompi. Mites se käytännössä, näytteletkö huppelissa olevaa? :D Sitten puhutaan 9kk jälkeen että siellä se Minttukin rälläsi kännissä ja olikin raskaana! Mietihän tämäkin puoli asiasta. Anoppisi voisi olla kauhuissaan, nyt lähimpänä tulee hän mieleen.
Etkö osaa tehdä eroa onnittelumaljan ja humalajuomisen välillä?
https://www.terveyskirjasto.fi/dlk00581
2020 todettu vain yksi listerioosi raskaana olevalla. Eli hyvin harvinaista, että sen saisit.
Vierailija kirjoitti:
Ota lautaselle ja lasiin, mutta sovi etukäteen mitä mies syö ja juo. Kippistin lasi huulillani ja mies joi. Mies söi graavilohet.
Toinen vaihtoehto on ottaa suosilla alkoholiton booli. Esim. tipattomia tammikuita sun muita porukka pitelee, ja tällöin pyydetään holiton vaihtoehto. Jos joku kyselee niin sanot ettei nyt maistu. Älä ala selitellä mistään mahanpuruista, porukka pelkää että sulla on tarttuva mahatauti tai jos jostain turvotuksista puhut, niin luulevat että alat kohta piereen jos juntimpi seurue kyseessä. Voivat saada siitä kokoillan hohotuksen aiheen. Kerran ollut tällaisissa juhlissa ja joo, ei todella ollut mun sukua, mutta koko ilta hohottivat että kohta se Ellu alkaa piereen kun on maha turvoksissa, hohhoh. Tosi hauskaa. Not.
Ei minusta juuri mikään ollut kiellettyä raskaana. En kyllä muutenkaan syö mitään raakaa kun en vaan tykkää. Kahvikutsuilla ei ole mitään rajoituksia syödä kakkua ja leivoksia. Ei kukaan huomaa kun et tee numeroa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuorejuustoissa on nimenomaan se ongelma, että ne ovat usein pastöroimattomia. Ei kaikki toki.
Ikään kuin sillä nyt oikeasti olisi merkitystä tässä?
Välttelet vaan erikoisia himoyhdistelmiä, kuten suklaata suolakurkun kanssa. Tavallisista ruoista ei tarvitse olla huolissaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Etkö osaa tehdä eroa onnittelumaljan ja humalajuomisen välillä?
Osaan mutta käsitin että kyseessä olisi railakkaampikin biletys :) Yksi onnittelumaljahan nyt ei venettä kaada, sen voi ottaa, ei siitä ole sikiölle haittaa. Siksi luulin että nyt on isommatkin keppalot kyseessä.
Ja toisaalta, jos on niin tarkkaa touhua/sukua, ettei onnittelumaljaakaan saa ottaa niin sama logiikkani pätee sitten siihen yhteen "näyteltyyn" onnittelumaljan juontiinkin. Tarkkasilmäinen anoppi muistaa että niinhän se Minttu kippisti niissä juhlissa vaikka oli pieniin päin jo tuolloin.
Eli otahan suosista alkoholiton alkudrinkki.
Alkoholin voit välttää, kun sanot olevasi jollain lääkekuurilla, ellei sukusi/tuttavasi ole ylettömän kiinnostuneita kaikista sairauksista. Minä käytän korvatulehdusta syynä, jos en halua juoda. Ei ole tuputettu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Toinen vaihtoehto on ottaa suosilla alkoholiton booli. Esim. tipattomia tammikuita sun muita porukka pitelee, ja tällöin pyydetään holiton vaihtoehto. Jos joku kyselee niin sanot ettei nyt maistu. Älä ala selitellä mistään mahanpuruista, porukka pelkää että sulla on tarttuva mahatauti tai jos jostain turvotuksista puhut, niin luulevat että alat kohta piereen jos juntimpi seurue kyseessä. Voivat saada siitä kokoillan hohotuksen aiheen. Kerran ollut tällaisissa juhlissa ja joo, ei todella ollut mun sukua, mutta koko ilta hohottivat että kohta se Ellu alkaa piereen kun on maha turvoksissa, hohhoh. Tosi hauskaa. Not.
Joo ei kannata ehkä noista puhua. Itse aikoinaan valittelin vatsavaivoja, kun piti Ikeassa jatkuvasti ravata vessassa. Kuulin siitä vuosikausia. Sitten vasta paljon myöhemmin kehtasin sanoa saaneeni paniikkikohtauksia ja oli pakko päästä pois tilanteesta. Sitten vasta loppui vatsataudeista v...tuilu.