Vuokranantajien alamäki jatkuu: Kokoomus aikoo poistaa opiskelijoiden asumistuen
Onko Kokoomuksen ilmoittava miljardin euron säästötoimi asumistuessa tuen poistaminen opiskelijoilta?
Kokoomuksen mielestä tulisi myös harkita opiskelijoiden rajaamista yleisen asumistuen piiristä takaisin opintotuen asumislisän piiriin.
Miljardin säästö asumistuessa tulee vaikuttamaan asuntojen vuokriin, jotka ovat olleet koronan jälkeen laskusuunnassa. Kannattaako asunnon vuokraaminen enää tulevaisuudessa? Vastikkeet ja korot nousevat. Asumistuki on tärkeä tulonsiirto ja apu valtiolta vuokranantajille.
Kommentit (770)
Gugguriguuuu, ei kaikki opiskelijat "vaadi/edellytä" uutta ja uutuuttaan hohtavaa yksiötä huippusijainnilla.
T. Yliopistossa opiskelevan (ei ole ketjussa mainittu huuhaakäsienheiluttelutiedekunta) nuoren äiti joka itse halusi tyyliin 40v vanhaan opiskelija-asuntoon jossa ei edes pyykkikoneelle paikkaa, mutta vuokraan sisältyy nettiyhteys, sähkö+vesi. Toki olisi yksiön ottanut, mutta eipä ollut jäljellä, otti siis tarjotun kaksion. Asumistuki menee kokonaan vuokraan.
On ollut hyvin tyytyväinen, yliopistolle 2+km eli haluamansa määrän verran, jotta "tulee liikuttua edes sen verran, jos ei muuten".
Ei kaikki nuoret vaadi/halua ns priimaa, yleistys johon törmää säännöllisesti, ikävä asia.
Vierailija kirjoitti:
Aika moni opiskelee amk-tutkinnot ja hakee sen jälkeen yliopistoon.
Itse tiedän monta tällaista tapausta. Siinä menee 8-10 vuotta opiskellessa. Eikä työura ole kovin pitkä.
Olen suoraan lukiosta päässyt AMK:iin, valmistunut tavoiteajassa, minkä perään suorittanut toisen AMK-tutkinnon osin työn ohella, ja työskennellessäni aloittanut maisteriopinnot. Kyllä, sain opiskeluihin kulumaan useamman vuoden, mutta tein samalla myös töitä ja työuraa on silti joku 30 vuotta jäljellä, joten en puhuisi lyhyestä työurasta.
Vierailija kirjoitti:
Gugguriguuuu, ei kaikki opiskelijat "vaadi/edellytä" uutta ja uutuuttaan hohtavaa yksiötä huippusijainnilla.
T. Yliopistossa opiskelevan (ei ole ketjussa mainittu huuhaakäsienheiluttelutiedekunta) nuoren äiti joka itse halusi tyyliin 40v vanhaan opiskelija-asuntoon jossa ei edes pyykkikoneelle paikkaa, mutta vuokraan sisältyy nettiyhteys, sähkö+vesi. Toki olisi yksiön ottanut, mutta eipä ollut jäljellä, otti siis tarjotun kaksion. Asumistuki menee kokonaan vuokraan.
On ollut hyvin tyytyväinen, yliopistolle 2+km eli haluamansa määrän verran, jotta "tulee liikuttua edes sen verran, jos ei muuten".
Ei kaikki nuoret vaadi/halua ns priimaa, yleistys johon törmää säännöllisesti, ikävä asia.
Juuri näin! Ja priimaa saa rahalla. Yhteiskunnan tulee kustantaa vai kohtuullinen asuminen, ei mitään luksusta.
Vierailija kirjoitti:
Aika monella nykyään ei ole ole sisaruksia, tai on vain yksi sisko/veli. Missä opitaan elämään muiden kanssa, jos ei koskaan ole edes kämppiksiä? Yhteiskunnasta tulee itsekkäämpi, sisarusten kanssa jakamista ja diplomatiaa oppii parhaiten, kämppisten kanssa sitten on toinen mahdollisuus aikuisena.
Tämä yhdistettynä narsistiseen somekulttuuriin...
Vierailija kirjoitti:
On valitettavaa, että nykynuoria kasvatetaan ja valtion taholta erinäisten tukien muodossa taloudellisesti ohjataan siihen, että kaikki pitää saada aivan liian helposti. Mitään ei tarvitse itse yrittää. Ja kun joku asia ei nappaa tai tuntuu raskaalta, niin vaan silitellään ja voivotellaan ettei vaan tule mielenterveydellisiä ongelmia. Tämä näkyy jo työelämässä eri aloilla. Monella pari-kolmekympisellä on ihan selkeä asennevamma annettua työtehtävää kohtaa. Jos alkaa tuntua liian raskaalta tai jonkin homma ei vaan miellytä, valitetaan ja vaihdetaan työpaikkaa. Ei ymmärretä sitä, että aina työnteko ei ole kivaa ja välillä joutuu tekemään hommia, jotka ei miellytä.
Ja jotenkin kuvitellaan, että se on ansaittua saada valtion tukea jotta voi asua tasokkaasti, kun opiskellaan tutkintoa varten. Jos joku 26v suorittaa toista tutkintoa, niin eikö sitten jostain löytyisi ensimmäiseen tutkintoon liittyviä töitä. Moni käy ihan töissä ja opiskelee siinä ohessa.
Sitten on näitä ns. sohvalla makoilijoita tukiviidakon asiantuntijoita, joilla ei ole edes aikomustakaan saada töitä. Kelan tuet kannustavat jatkamaan tätä elämäntyyliä, jossa he kokevat tulleensa kaltoin kohdelluksi.
Ihan ensimmäisenä, tiukemmat rajat asumistukiin. Ei koske pelkästään opiskelijoita. Jos itse tienaan 60000€, niin miksi jonkun, joka ei käy töissä pitäisi saada asua yhtä tasokkaasti? Miksi minun veronmaksajana pitää itse maksaa hajalle mennyt pesutorni, kun työtön perheellinen saa sen ilmaiseksi. jne.
Lähtökohtaisesti joku, joka ei käyt töissä, ei asu yhtä tasokkaasti kuin sinä. Tuo on ihan keksitty juttu, siksi sitä on turhaa vetää tähän mukaan. Tottakai poikkeuksia aina on, mutta ihan oikeasti, turha ajatella että varsinkaan opiskelijat ovat niitä, jotka asuisivat jossain luksusyksiöissä. Jos opiskelijoita aletaan painostaa soluasumiseen, niin sitten tasapuolisuuden nimissä myös kaikkia muita tuensaajia pitää alkaa painostaa kolhoosiasumiseen. Ihan yhtä lailla eläkeläiset voivat sitten muuttaa soluihin, siinähän saavat sitten mukavasti toisistaan seuraa, yksinäisyys on kuulemma iso ongelma vanhuksilla. Työttömille sama homma.
Esim. mun tutkintoon kuuluu niin paljon pakollista läsnäoloa, että työnteko kouluaikana on lähes mahdotonta. Viikonloppuisinkin ihminen tarvitsee myös lepoa, vaikka usein silloinkin pitää tehdä kouluhommia. Ihminen tarvitsee myös lepoa ja aikaa sosiaalisiin suhteisiin. Itse tiedän myös, että menneiden mielenterveysongelmien vuoksi en halua asettaa itseäni asemaan, jossa joutuisin käyttämään viikonloput ja illat töihin. Siinä on riskinä uupumus ja opintojen viivästyminen. Kesällä toki tahdon tehdä töitä ja harjoitteluja, ja toivottavasti tulevaisuudessa myös jotain epäsäännöllistä keikkatyötä muulloinkin. Opiskelu on kuitenkin Kelankin näkökulmasta opiskelijan täysipäiväinen "työ", joten ei pitäisi olla ihme, että opiskelijat haluavat keskittyä siihen. Tottakai monet myös tekevät opintojen ohella töitä, mutta kaikille se ei syystä tai toisest ole mahdollista, eikä ketään mielestäni tulisi sen takia halveksua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mihin hikisissä ja kalliissa yksiöissä asuvat opiskelijat aiotaan tunkea?
Olen itse opiskelija ja pidän naurettavana oletuksena, että opiskelijalla pitäisi olla varaa asua yksiössä. Soluasuminen riittää opiskelijalle ihan hyvin, yksiö on luksusta. Jos haluaa yksiön, ei yhteiskunnan tule sitä kustantaa. Sen sijaan soluasumista voisi tukea enemmänkin.
Voi nyt hyvänen aika. Otammeko me perheelliset sitten lapsemme sinne soluun vai?
Meitä aikuisia alanvaihtajia on hurja määrä. Itsekin opiskelen työvoimapula-alalle, enkä TODELLAKAAN jatkaisi opintojani ilman asumistukea.
Stereotyyppinen kuva 20 v opiskelijasta ei vaan enää pidä paikkaansa. Työvoimapula-aloille on saatava koulutettua porukkaa myös jatkossakin, eikä aikuisia ihmisiä voi perheineen ja lemmikkeineen tunkea soluhuoneeseen. Meillä aikuisilla on jo koko elämä kaikkine oheisjuttuineen tässä opiskelun lomassa. Eihän kukaan enää lähtisi opiskelemaan, vaikka tarvetta olisi!
Varsinainen aivopieru.
Vanhassa systeemissä perheelliset opiskelijat (oma tai puolison lapsi) kuuluivat automaattisesti yleisen asumistuen piiriin.
Vierailija kirjoitti:
Puoli miljardia (tai miljardi euroa) on todella iso lovi vuokranantajien kukkaroon. Vuokrat tulevat tippumaan, se on selvä.
Hyvä juttu kun saadaan pienituloisille halpoja vuokrayksiöitä!
Kuka edes kaksi asettaa opiskelijat yleisen asumistuen piiriin?
Mulla on kaksi sijoitusyksiötä, kumpaakaan en eläessäni ole vuokrannut opiskelijoille, tietenkään. Ei vuokranantaja näistä kärsi.
Vierailija kirjoitti:
Olisikin paljon järkevämpi, että opiskelija saa asumistukea VAIN opiskelija-asuntolaan tai kimppakämppään. Eli pieniin neliöihin. Järkevää olisi myös, että ihmiset ostaisivat asunnon omaksi kuin että maksetaan kauheita vuokria-eli suoraa rahansiirtoa rikkaille sijoittajille. Ennen oli ARAVA-asuntoja joihin sai valtion halpakorkoista ja pitkäaikaista lainaa. Sai asua omassa kodissa, laittaa omat tapetit ja ei uhannut irtisanominen. Asuminen oli halpaa ja jokainen huolehtii omastaan paremmin kuin jonkun muun. Laina oli todella halpaa ja sitä sai vain omaan asumiskäyttöön ja siinä oli myös tulorajat.
Tämä olisi todella hyvä muutos niin, että asumistukea voisi ylipäänsä saada opiskelija-asuntoihin tai kaupungin laidalla oleviin kaupungin vuokra-asuntoihin. Ei todellakaan minnekään Pikku-Huopalahteen tai Töölöön.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
On valitettavaa, että nykynuoria kasvatetaan ja valtion taholta erinäisten tukien muodossa taloudellisesti ohjataan siihen, että kaikki pitää saada aivan liian helposti. Mitään ei tarvitse itse yrittää. Ja kun joku asia ei nappaa tai tuntuu raskaalta, niin vaan silitellään ja voivotellaan ettei vaan tule mielenterveydellisiä ongelmia. Tämä näkyy jo työelämässä eri aloilla. Monella pari-kolmekympisellä on ihan selkeä asennevamma annettua työtehtävää kohtaa. Jos alkaa tuntua liian raskaalta tai jonkin homma ei vaan miellytä, valitetaan ja vaihdetaan työpaikkaa. Ei ymmärretä sitä, että aina työnteko ei ole kivaa ja välillä joutuu tekemään hommia, jotka ei miellytä.
Ja jotenkin kuvitellaan, että se on ansaittua saada valtion tukea jotta voi asua tasokkaasti, kun opiskellaan tutkintoa varten. Jos joku 26v suorittaa toista tutkintoa, niin eikö sitten jostain löytyisi ensimmäiseen tutkintoon liittyviä töitä. Moni käy ihan töissä ja opiskelee siinä ohessa.
Sitten on näitä ns. sohvalla makoilijoita tukiviidakon asiantuntijoita, joilla ei ole edes aikomustakaan saada töitä. Kelan tuet kannustavat jatkamaan tätä elämäntyyliä, jossa he kokevat tulleensa kaltoin kohdelluksi.
Ihan ensimmäisenä, tiukemmat rajat asumistukiin. Ei koske pelkästään opiskelijoita. Jos itse tienaan 60000€, niin miksi jonkun, joka ei käy töissä pitäisi saada asua yhtä tasokkaasti? Miksi minun veronmaksajana pitää itse maksaa hajalle mennyt pesutorni, kun työtön perheellinen saa sen ilmaiseksi. jne.
Lähtökohtaisesti joku, joka ei käyt töissä, ei asu yhtä tasokkaasti kuin sinä. Tuo on ihan keksitty juttu, siksi sitä on turhaa vetää tähän mukaan. Tottakai poikkeuksia aina on, mutta ihan oikeasti, turha ajatella että varsinkaan opiskelijat ovat niitä, jotka asuisivat jossain luksusyksiöissä. Jos opiskelijoita aletaan painostaa soluasumiseen, niin sitten tasapuolisuuden nimissä myös kaikkia muita tuensaajia pitää alkaa painostaa kolhoosiasumiseen. Ihan yhtä lailla eläkeläiset voivat sitten muuttaa soluihin, siinähän saavat sitten mukavasti toisistaan seuraa, yksinäisyys on kuulemma iso ongelma vanhuksilla. Työttömille sama homma.
Esim. mun tutkintoon kuuluu niin paljon pakollista läsnäoloa, että työnteko kouluaikana on lähes mahdotonta. Viikonloppuisinkin ihminen tarvitsee myös lepoa, vaikka usein silloinkin pitää tehdä kouluhommia. Ihminen tarvitsee myös lepoa ja aikaa sosiaalisiin suhteisiin. Itse tiedän myös, että menneiden mielenterveysongelmien vuoksi en halua asettaa itseäni asemaan, jossa joutuisin käyttämään viikonloput ja illat töihin. Siinä on riskinä uupumus ja opintojen viivästyminen. Kesällä toki tahdon tehdä töitä ja harjoitteluja, ja toivottavasti tulevaisuudessa myös jotain epäsäännöllistä keikkatyötä muulloinkin. Opiskelu on kuitenkin Kelankin näkökulmasta opiskelijan täysipäiväinen "työ", joten ei pitäisi olla ihme, että opiskelijat haluavat keskittyä siihen. Tottakai monet myös tekevät opintojen ohella töitä, mutta kaikille se ei syystä tai toisest ole mahdollista, eikä ketään mielestäni tulisi sen takia halveksua.
Kautta aikain opiskelijat ovat tehneet viikonloput ja kesät töitä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen itse opiskelija ja pidän naurettavana oletuksena, että opiskelijalla pitäisi olla varaa asua yksiössä. Soluasuminen riittää opiskelijalle ihan hyvin, yksiö on luksusta. Jos haluaa yksiön, ei yhteiskunnan tule sitä kustantaa. Sen sijaan soluasumista voisi tukea enemmänkin.
Ja lisään tähän, että kimppakämpän saa tehtyä mistä tahansa asunnosta, joka ei ole yksiö. En sulje pois myöskään samassa huoneessa asumista, jos asuminen olisi tällöin ilmaista.
Ei todellakaan saa kimppakämppää mistä tahansa asunnosta. Ei ole harvinaista, että asunnossa ei esim. ole ovea keittiön ja olohuoneen välissä, mikä tekee kaksiosta kämppiksille huonon ratkaisun. Tai että toinen huone on kolme kertaa isompi kuin toinen, kun makuuhuoneen kooksi riittää nykyasunnoissa se, että sinne juuri ja juuri saa sängyn mahdutettua. Tosi kiva sitten asua tällaisessa ratkaisussa, jossa toinen kämppis saa 30 neliön huoneen ja toinen 10 neliön, ei muuta yhteistä tilaa jonkun postimerkin kokoisen keittiön lisäksi. Ja edelleen, siinä saa sitten arvuutella, myöntääkö kela edes asumistukea, kun siinä katsotaan myös asunnon kokoa ja pohjapiirrustusta. Varsinkin jos kämppis on vastakkaista sukupuolta, tulee hyvin herkästi hylky sillä perusteella, että kyseessä on avopuoliso, ainakin jos kaksiossa asuu. Kokemusta on.
Olen itse asunut todella paljon kämppisten kanssa, ja yllättävän vähän on loppujen lopuksi sellaisia asuntoja, joista saa järkevän kimppakämpän. Kolmioihin ja neliöihin ei usein edes haluta ottaa opiskelijoita, vaan perheet menevät (ymmärrettävästi) edelle, joten käytännössä sitten pitää koittaa etsiä niiden kaksioiden joukosta sellainen, jonka pohja on edes jotenkuten järkevä kimppa-asumiseen.
En muuten hetkeäkään usko, että olet oikeasti mikään opiskelija.
Olet vain nirso. Olen asunut lukemattomissa kuvaamasi kaltaisissa asunnoissa kämppisten kanssa. Täydellistä on paha vaatia opiskelijan budjetilla, mutta aika monet olivat todella hyvillä paikoilla esimerkiksi kaupungin keskustassa.
Mitäpä minä teen tiedolla siitä mihin uskot tai et, itse tiedän olevani opiskelija.
No sulla on sitten todella alhaiset standardit, joita ei kuulu yleistää koskettamaan kaikkia opiskelijoita. Kyllä ihmisen kuuluu saada asua asunnossa, jossa on edes suljettava ovi omassa huoneessa.
Vierailija kirjoitti:
Mitä eroa on, jos vaihdetaan asumistuesta asumislisään?
No vajaa 10 vuotta sitten itse sain tuota asumislisää opiskelijana, joka oli n. 100e/kk. Sitten piti nostaa joko opintolainaa tai käydä opintojen ohella töissä että sai edes vuokran maksettua. Itse jaoin yöt lehtiä, päivät lukiossa.
Nyt opiskelijat saa normiasumistuen, joka yksinasuvalle n. 400e/kk tai enemmän. Huomattava ero siis.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kautta aikain opiskelijat ovat tehneet viikonloput ja kesät töitä.
Eli mielestäsi kaikkien kuuluu pystyä tähän. Uutinen: kaikki eivät pysty, ja joskus on vain järkevää ymmärtää ja hyväksyä omat rajoitteensa. Kaikille ei myöskään löydy sopivaa työtä. Mites ratkaiset tämän dilemman?
Monessa maassa opiskelijat asuvat asuntoloissa jakaen huoneen kaverin kanssa. Mitäs kermaperseitä täällä Suomessa on maa pullollaan?
Minusta voisi hyvin mennä lähemmäs tuollaista systeemiä, vaikka niin että asuminen tuoetaan kokonaisuudessaan valtion kukkarosta. Jää enemmän aikaa opiskelulle, mutta järkevällä rahan käytöllä.
Muistakaa että ne kalliit yksiöt, joita vaaditte itsellenne ja kullanmuruillenne ovat pois muusta. Nyt on vähän tärkeämpiäkin rahareikiä tässä maassa, kuin opiskelijoiden pyörittely pumpulissa. Vaikkapa opiskelijoiden terveydenhuolto ja mielenterveysongelmat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä eroa on, jos vaihdetaan asumistuesta asumislisään?
No vajaa 10 vuotta sitten itse sain tuota asumislisää opiskelijana, joka oli n. 100e/kk. Sitten piti nostaa joko opintolainaa tai käydä opintojen ohella töissä että sai edes vuokran maksettua. Itse jaoin yöt lehtiä, päivät lukiossa.
Nyt opiskelijat saa normiasumistuen, joka yksinasuvalle n. 400e/kk tai enemmän. Huomattava ero siis.
Sinulla on ollut tosi edullinen vuokra, jos sait vain 100e asumislisää.
Vierailija kirjoitti:
Eli mielestäsi kaikkien kuuluu pystyä tähän. Uutinen: kaikki eivät pysty, ja joskus on vain järkevää ymmärtää ja hyväksyä omat rajoitteensa. Kaikille ei myöskään löydy sopivaa työtä. Mites ratkaiset tämän dilemman?
Mielestäni tilanteessa, jossa et pysty tekemään töitä, toki yhteiskunnan tulee tulla vastaan ja tukea. Mutta vain minimaalisen verran. Esimerkiksi yksiön vaatiminen tilanteessa, jossa ei pysty itse kantamaan korttaan kekoon, olisi aika paljon.
Vierailija kirjoitti:
Käsi pystyyn, minä.
Paras uudistus kokoomukselta ikinä. Asun vanhempieni omistamassa asunnossa vaikka olen aikuisopiskelija, no enemmänkin työtön. Näennäisen 700 euron vuokran isäni X-pankin tilille, jonka tosiasiallinen hallitsija olen. Heille ei teetä ongelmaa maksaa veroja 2000 vuodessa.
Onko muuten hesan vuokrissa mimmonen ero yksityisillä vs kaupungilla..? Jos on samalla alueella?..
Vierailija kirjoitti:
Onko muuten hesan vuokrissa mimmonen ero yksityisillä vs kaupungilla..? Jos on samalla alueella?..
Hekan vuokrat löytyvät kohdesivuilta, jos haluat vertailla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja lisään tähän, että kimppakämpän saa tehtyä mistä tahansa asunnosta, joka ei ole yksiö. En sulje pois myöskään samassa huoneessa asumista, jos asuminen olisi tällöin ilmaista.
Ei todellakaan saa kimppakämppää mistä tahansa asunnosta. Ei ole harvinaista, että asunnossa ei esim. ole ovea keittiön ja olohuoneen välissä, mikä tekee kaksiosta kämppiksille huonon ratkaisun. Tai että toinen huone on kolme kertaa isompi kuin toinen, kun makuuhuoneen kooksi riittää nykyasunnoissa se, että sinne juuri ja juuri saa sängyn mahdutettua. Tosi kiva sitten asua tällaisessa ratkaisussa, jossa toinen kämppis saa 30 neliön huoneen ja toinen 10 neliön, ei muuta yhteistä tilaa jonkun postimerkin kokoisen keittiön lisäksi. Ja edelleen, siinä saa sitten arvuutella, myöntääkö kela edes asumistukea, kun siinä katsotaan myös asunnon kokoa ja pohjapiirrustusta. Varsinkin jos kämppis on vastakkaista sukupuolta, tulee hyvin herkästi hylky sillä perusteella, että kyseessä on avopuoliso, ainakin jos kaksiossa asuu. Kokemusta on.
Olen itse asunut todella paljon kämppisten kanssa, ja yllättävän vähän on loppujen lopuksi sellaisia asuntoja, joista saa järkevän kimppakämpän. Kolmioihin ja neliöihin ei usein edes haluta ottaa opiskelijoita, vaan perheet menevät (ymmärrettävästi) edelle, joten käytännössä sitten pitää koittaa etsiä niiden kaksioiden joukosta sellainen, jonka pohja on edes jotenkuten järkevä kimppa-asumiseen.
En muuten hetkeäkään usko, että olet oikeasti mikään opiskelija.
Olet vain nirso. Olen asunut lukemattomissa kuvaamasi kaltaisissa asunnoissa kämppisten kanssa. Täydellistä on paha vaatia opiskelijan budjetilla, mutta aika monet olivat todella hyvillä paikoilla esimerkiksi kaupungin keskustassa.
Mitäpä minä teen tiedolla siitä mihin uskot tai et, itse tiedän olevani opiskelija.
Jaa, mites asut siinä kaksiossa, kun kela sanoo, että asunnon pohjaratkaisusta johtuen he eivät pidä uskottavana, että et ole kämppiksesi avopuoliso, ja saatte yhteistä asumistukea, joka on yleensä pienempi kuin se olisi yksilöllisenä? Nimittäin tuollaisiin kuvatunlaisiin asuntoihin ei välttämättä asumistukea erillisenä saa. Nykyään ei auta, vaikka olisitte samaa sukupuolta, silti voi tulla hylky. Jos kämppis on vastakkaista sukupuolta, on lähes mahdotonta saada asumistukea kaksioon, jossa ei toisessa huoneessa ole ovea ja huoneiden pinta-alassa on noin suuri ero.
Ajatus lähtee holhousyhteiskunnasta, jossa on totuttu hyvälle. Valitettavasti välttämättä tälläiseen ei tule aina olemaan varaa ja enempää ei voi antaa, kuin mitä kukkaro antaa myöten.