Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Vuokranantajien alamäki jatkuu: Kokoomus aikoo poistaa opiskelijoiden asumistuen

Vierailija
03.02.2023 |

Onko Kokoomuksen ilmoittava miljardin euron säästötoimi asumistuessa tuen poistaminen opiskelijoilta?

Kokoomuksen mielestä tulisi myös harkita opiskelijoiden rajaamista yleisen asumistuen piiristä takaisin opintotuen asumislisän piiriin.

Miljardin säästö asumistuessa tulee vaikuttamaan asuntojen vuokriin, jotka ovat olleet koronan jälkeen laskusuunnassa. Kannattaako asunnon vuokraaminen enää tulevaisuudessa? Vastikkeet ja korot nousevat. Asumistuki on tärkeä tulonsiirto ja apu valtiolta vuokranantajille.

https://www.salkunrakentaja.fi/2021/11/asumistuki-kokoomus/

Kommentit (770)

Vierailija
61/770 |
03.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mielestäni hyvä idea. Opiskelijoille voisi maksaa pientä asumistukea opintotuen mukana, mutta aivan max. 250 €/kk. Samalla soluasunnot voisi halventaa niin, että huoneessa saisi asua vaikka nimellisellä 100 €/kk hinnalla. Uskon, että soluasuminen alkaisi jälleen kiinnostamaan.

Olen ihmetellyt että miksi nuorten, kotoa muuttavien opiskelijoiden pitäisi saada asua yksiössä ja sisustaa se kuin varakas keskiluokkainen ihminen aina design-huonekaluja ja isoa TV:tä myöten.

Kaikki opiskelijat ei ole nuoria. Esim minä olen 26 vuotias ja opiskelen nyt toista tutkintoa.

Etpä sinä vanhakaan ole. Ja jos saat yhteiskunnalta tukea opintoihisi, niin ei parane valittaa.

Vierailija
62/770 |
03.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Syökää (opiskelijat) silakoita!

20€ ostaa monen kk ruuat?

Kuka muka tienaa alle 4000€?

T. Kokoomus talousosaajapuolue

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/770 |
03.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mielestäni hyvä idea. Opiskelijoille voisi maksaa pientä asumistukea opintotuen mukana, mutta aivan max. 250 €/kk. Samalla soluasunnot voisi halventaa niin, että huoneessa saisi asua vaikka nimellisellä 100 €/kk hinnalla. Uskon, että soluasuminen alkaisi jälleen kiinnostamaan.

Olen ihmetellyt että miksi nuorten, kotoa muuttavien opiskelijoiden pitäisi saada asua yksiössä ja sisustaa se kuin varakas keskiluokkainen ihminen aina design-huonekaluja ja isoa TV:tä myöten.

Kaikki opiskelijat ei ole nuoria. Esim minä olen 26 vuotias ja opiskelen nyt toista tutkintoa.

Opiskelija kuin opiskelija niin samat tuet. Miksi sinä olisit jotenkin erityisasemassa ikäsi vuoksi?

Eri

Vierailija
64/770 |
03.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jalähtisinpois kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tämä on hyvä uudistus. Ihmettelinkin, miksi opiskelijat siirrettiin asumistuen piiriin.

Koska Kokoomuksen mielestä he olivat epätasa-arvoisessa asemassa esimerkiksi työttömiin verrattuna. Tottahan se olikin, työtön tienaa tuilla paljon enemmän kuin opiskelija.

Niinpä. Ennen sai opiskelijana tehdä aika paljon töitä opiskelun lisäksi, jos halusi saada saman elintason kuin mitään tekemätön työtön :D

Mitään tekemätön työtön?

Minä autan vanhaa omaistani, että voi asua kotonaan. Laitospaikka maksaisi sinulle 10 kuukaudessa ja lisäksi olen omaishoitaja työmarkkinatuella. Näistä säästö yhteiskunnalle 20 tonnia kuukaudessa, minun tulo 595 työmarkkinatukea.

Jos en välittäisi näistä ihmisistä, työntäisin ne mihin tahansa.

Kaikki työttömät auttavat vanhoja omaisia? Onko työmarkkinatuki sidottu omaishoitajuuteen?

On. Jos kunnan sossu ei myönnä omaishoidontukea.

Pelkällä lääkärinlausunnolla ei saa omaishoidontukea ja omainen ei voi olla henkilökohtainenavustaja. Laki muuttui 2017, moni hoitaa omaisiaan ilman mitään tukia.

Vierailija
65/770 |
03.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

No yksi syy lisää äänestää persuja, eikä kokoomusta

Vierailija
66/770 |
03.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Opiskelija kuin opiskelija niin samat tuet. Miksi sinä olisit jotenkin erityisasemassa ikäsi vuoksi?

Eri

Varmaan pointtina oli, että opiskelijat ovat nykyään aika moninainen joukko. Aiempi kommentoijahan oli sitä mieltä, että juuri kotoa muuttavien opiskelijoiden sietääkin asua ahtaasti ja ikävästi. Mutta mites sitten esim. keski-ikäinen alanvaihtaja, jolla mahdollisesti perhettäkin? Soluun vaan parikymppisten kanssa?

En kyllä muutenkaan ymmärrä tätä solupakottamista. Nykyään opiskelija-asuntosäätiötkin ovat ymmärtäneet, etteivät ihmiset halua asua soluissa, ja vanhoja soluja muutetaan yksiöiksi. Harva opiskelija oikeasti asuu missään valtavassa yksiössä uusiokohteessa ja jostain design-huonekaluista nyt on ihan turha keksiä mitään olkiukkoja. Kaikki tuntemani opiskelijat sisustavat lähinnä Ikealla, käytetyillä tai ilmaiseksi saaduilla edullisilla huonekaluilla. Monilla televisioksikin riittää nykyään vain läppärin ruutu.

Toisekseen, Kela on oikeasti aika hankala nykyään mitä tulee kämppiksen kanssa asumiseen. Tiedän lukuisia esimerkkejä, joissa tuet on evätty sillä perusteella, että kämppikset olisivat muka avoliitossa. Jos oikeasti halutaan, että opiskelijat asuvat kämppisten kanssa, tämän epäkohdan pitäisi olla ensimmäisenä korjauslistalla.

Vierailija
67/770 |
03.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eri

Olen siinä mielessä että minä esimerkiksi työskentelen opintojen ohella koska se on mahdollista. Kaikilla aloilla se ei ole. Nykyään tosiaan 40 tai 50 vuotiaskin voi olla opiskelija. Perustulo olisi parempi koska nykyinen malli kannustaa istumaan per sellään. Tai sitten leikataan työttömiltä.

N26

Vierailija
68/770 |
03.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Myös muilta pitää laskea asumislisää ja varsinkin muilta.

Kuinka yksinkertainen olet? Kun vuokrataso laskee yleisesti niin kaikkien tarve asumistuille laskee. Joten kyllä, kun opiskelijat poistetaan yleisen asumistuen piiristä niin sitä ei tarvitsekaan enää muillekaan niin paljon maksaa koska vuokrat alenevat.

Vierailija
69/770 |
03.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Puoli miljardia (tai miljardi euroa) on todella iso lovi vuokranantajien kukkaroon. Vuokrat tulevat tippumaan, se on selvä.

Hyvä juttu kun saadaan pienituloisille halpoja vuokrayksiöitä!

Kuka edes kaksi asettaa opiskelijat yleisen asumistuen piiriin?

Mistä se halpuus muodostuu jos yksiön, jossa on esim. putki- tai julkisivuremonttilaina maksettava, parhaimmillaan kumpikin, vastikkeet voivat olla korkeimmillaan jopa 500 euroa kulujen noustessa - jopa enemmän? Eli luuletko, että se vuokranantaja alkaa vuokraamaan opiskelijalle hyväkuntoista keskustayksiötä 350 euroa kuussa kyseisillä kuluilla? Suosittelen tutustumaan alkeelliseen kulut-tuotot-laskelmaan. En myöskään usko, että nuo vahvasti tuetut asuntosäätiöt alkavat yks kaks tiputtaa vuokria dramaattisesti, mikä järki siinä olisi. Tarjonnan ja kysynnän laithan tässä ratkaisevat.

Mene asumaan sinne soluasuntoon, ai niin mutta eihän se kelpaa.

Sinä et selvästi ymmärrä alkeellisimpiakaan asioita kysynnästä ja tarjonnasta. Kysyntä vuokra-asunnoille putoaa heti dramaattisesti kun opiskelijat poistuvat markkinoilta. Ja tietysti ne poistuvat kun eivät enää saa yleistä asumistukea. Joten vuokrat laskevat automaattisesti. Siinä ei vuokranantajalla ole mitään sanansijaa vuokran tasoon koska sen määrittävät markkinat.

Vierailija
70/770 |
03.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis mitä v***ua oikeasti :D Itse edellisellä hallituskaudellaan siirsivät opiskelijat tuon yleisen tuen piiriin :D

Vierailija
71/770 |
03.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tämä nykyinen tukijärjestelmä on aivan kestämätön. Ei ollut minun nuoruudessani opiskelijan mahdollista asua uudiskohteen yksiössä pelkän opintotuen ja asumislisän avulla. Nykyinen tukimalli mahdollistaa tämän asumismuodon ja sitä asuntosijoittajat käyttävät hyväkseen. Kaikki veronmaksajat siirtävät osan tuloistaan asuntosijoittajien tileille. Kun vuokraa on pakko nostaa, KELA kompensoi antamalla lisää tukea. 

"Ei ollut minun nuoruudessani..."

Millainen on yhteiskunta joka ei halua tuleville sukupolville parempaa eli haluaa jämähtää muinaisiin aikoihin ja millainen on tällaisen yhteiskunnan tulevaisuus? Kuka sinne enää haluaa jäädä? Kuten kaikki tiedämme, Suomellahan on hyvin varaa menettää kouluttautuvia ja kouluttautuneita nuoria.

Aikoinaan, ei edes kovin kauaa sitten, Suomessa on asuttu maakuopissa yksilön koko elinikä. Miksi et asu maakuopassa? Moni taho on saanut voittoa koska et asu itse tekemässäsi maakuopassa. Äläkä vetoa siihen, että maksat asumisesi itse sillä niin maksoivat myös ne maakuopissa asuneet.

"Kuten kaikki tiedämme, Suomellahan on hyvin varaa menettää kouluttautuvia ja kouluttautuneita nuoria."

No totta puhuen, mieluummin työpaikoille otetaan huippukoulutettuja intialaisia kuin kaltaisia asennevammaisia.

Vierailija
72/770 |
03.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Soluasuminen ei ole paha asia, jos asuntoon sattuu suurin piirtein täysipäiset naapurit. Oli näiden kanssa hauskaakin, katsottiin joskus elokuvia ja juhlittiin/juopoteltiin.

Meinasi yhdestä tulla elinikäinen ystävä, mutta työn perässä muutin toiselle puolen Suomea. Loppui yhteydenpito pikkuhiljaa.

Vierailija
73/770 |
03.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ja Helsingissä niiden yksiöiden pitää myös olla kaikkein kalleimmilla paikoilla: Töölö, Ullanlinna, jne.

Missään maailmassa ei ole tuollaista. USA:ssa yliopisto maksaa 50 000 USD per vuosi ja se sisältää vain tasan tarkkaan asumisen asuntolassa, yleensä jaetuissa huoneissa. Ruokailun yhteisissä ruokaloissa. Sama muualla maailmassa. Aivan sairasta Suomessa, että elämänsä köyhimmässä ja tuottamattomimmassa vaiheessa olevat ihmiset asuvat kaikkein leveimmin muiden rahoilla.

Vierailija
74/770 |
03.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Toisen tutkinnon opiskeleminen muiden rahoilla pitäisi sekin kieltää. Yhteiskunnan pitäisi kustantaa vain yksi tutkinto ja jos haluaa jatkaa haahuilua niin se pitäisi tehdä omilla rahoilla.

Vierailija
75/770 |
03.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Puoli miljardia (tai miljardi euroa) on todella iso lovi vuokranantajien kukkaroon. Vuokrat tulevat tippumaan, se on selvä.

Hyvä juttu kun saadaan pienituloisille halpoja vuokrayksiöitä!

Kuka edes kaksi asettaa opiskelijat yleisen asumistuen piiriin?

Kokoomus :D

Kokoomus perumassa itse läpiajamaansa "uudistusta"? Tuli ihanan kalliiksi:D

Vierailija
76/770 |
03.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuinka yksinkertainen olet? Kun vuokrataso laskee yleisesti niin kaikkien tarve asumistuille laskee. Joten kyllä, kun opiskelijat poistetaan yleisen asumistuen piiristä niin sitä ei tarvitsekaan enää muillekaan niin paljon maksaa koska vuokrat alenevat.

Aiheuttiko asumislisästä luopuminen sitten jonkun massiivisen hintapiikin vuokra-asuntoihin? En ole ainakaan kuullut tai huomannut, että näin olisi tapahtunut. Olisihan se kivaa jos vuokrat alenisivat, mutta vähän epäilen että noin todella kävisi.

Vierailija
77/770 |
03.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Toisen tutkinnon opiskeleminen muiden rahoilla pitäisi sekin kieltää. Yhteiskunnan pitäisi kustantaa vain yksi tutkinto ja jos haluaa jatkaa haahuilua niin se pitäisi tehdä omilla rahoilla.

No niinhän se käytännössä meneekin. Vain yhteen korkeakoulututkintoon saa opintotukea. Toisen asteen tutkintoja saa tehdä ilmaiseksi, mutta tästä luopuminen olisi hulluutta. Käytännössä aiheuttaisi sen, että iso osa jäisi vain työttömäksi eikä voisi enää parantaa tilannettaan opiskelemalla järkevää ammattia, jos se ensimmäinen tutkinto ei työllistänytkään, eikä halua jäädä siivojaksi tai kaupan kassaksi loppuiäkseen. Kaikkien ei ole mahdollista opiskella työn ohessa.

Vierailija
78/770 |
03.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tässä on kuotenkin joku siirtymävaihe, missä jengi sit asuu sen aikaa, kun odotellaan pari, vuotta vuokrien alentumista? Ja otettakoon huomioon, että opiskelijat voivat myös olla aikuisia, jopa iäkkäitä nykyään.

Vierailija
79/770 |
03.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

ENSIMMÄINEN OIKEIN TEHTY PÄÄTÖS  (Pois asumistuet opiskelijoilta)  NYT KOKOOMUSLAISILTA, JOS EIVÄT PUHU PASKAA  NIINKUIN YLEENSÄ JOKA ASIASTA...

Vierailija
80/770 |
03.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Opiskelijoiden saamat asumisen tuet ovat kasvaneet vuodesta 2016 noin 260 miljoonalla eurolla vuoteen 2020 mennessä. Kokoomuksen mielestä on vaikea perustella, miksi neljännesmiljardin tuki opiskelijoiden asumiseen olisi muita keinoja parempaa yhteiskunnan tukea laadukkaaseen koulutukseen.

Yksiöissä asuminen on yleistynyt voimakkaasti samalla, kun soluasuntojen asumispaikkoja on vapaana ympäri Suomen. Tukimenojen kasvu on kohdistunut yksiöissä asuville, kun opiskelijapariskunnille tai yhteisöllisissä asumismuodoissa asuvilla se on jopa pienentynyt, kokoomus toteaa.

Kokoomus esittää useita muutoksia asumistukeen.

Mihin hikisissä ja kalliissa yksiöissä asuvat opiskelijat aiotaan tunkea?

Moni on asunut alivuokralaisena tai asuntoloissa. Nykyään asutaan keskustan yksiöissä ja matkustellaan kesät

Asuntoloita ei tietysti voi perustaa kun vuokramarkkinat menee sekaisin

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän yksi yksi