Vuokranantajien alamäki jatkuu: Kokoomus aikoo poistaa opiskelijoiden asumistuen
Onko Kokoomuksen ilmoittava miljardin euron säästötoimi asumistuessa tuen poistaminen opiskelijoilta?
Kokoomuksen mielestä tulisi myös harkita opiskelijoiden rajaamista yleisen asumistuen piiristä takaisin opintotuen asumislisän piiriin.
Miljardin säästö asumistuessa tulee vaikuttamaan asuntojen vuokriin, jotka ovat olleet koronan jälkeen laskusuunnassa. Kannattaako asunnon vuokraaminen enää tulevaisuudessa? Vastikkeet ja korot nousevat. Asumistuki on tärkeä tulonsiirto ja apu valtiolta vuokranantajille.
Kommentit (770)
Vierailija kirjoitti:
Mistähän tulee se ajatus ihmisten päähän, että opiskelijoiden on tarkoitus olla köyhiä, tehdä opiskelijana pitkää päivää ja siihen päälle käydä viikonloput töissä toimeentulonsa vuoksi? Miksi normaali työssäkäyvä ihminen saa vapaat arki-illat ja viikonloput ilman koulun tuomia velvollisuuksia? Miksi opiskelijoiden ei anneta OPISKELLA päätyönään tässä maassa? Miten helvetin paljon oppimistulokset paranisivat, jos opiskelijoille luotaisiin tukimalli, jonka kautta he oikeasti saisivat PÄÄTYÖNÄÄN OPISKELLA sitä tulevaisuuden ammattia?
Tämän hetkinen tukimalli palvelee ainakin itseäni parhaiten tällä hetkellä. Erillään opintotuki, asumistuki ja opintolaina hyvityksineen. Lisäksi joudun kuitenkin käymään töissä. Valmistun ammattiin, josta saa noin 4000 euron kuukausipalkan ja loistava työllisyystilanne. Miksi opiskeluajalta ei voisi saada ns. palkkaa, jotta voisi oikeasti keskittyä omaksumaan asiat ja sitä kautta suorittamaan tulevat työtehtävät parhaalla mahdollisella osaamisella. Turhauttaa.
Ei tässä ole opiskelijoista kysymys. Kokoomus ryssi opiskelijatukimuutoksen myötä koko asumistukijärjestelmän ja nyt yrittävät paikata omaa virhettään.
Opiskelijat tässä ovat syyttömänä kärsimässä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nuori ei mene rikki siitä, että muutaman vuoden elää vähän kapeammin. Katto pään päällä ja halvat opiskelijaruoat ovat tarpeeksi. Katon suhteen ei tulisi olla vaatimuksia niin kauan kuin siitä ei itse käytännössä maksa. Muissa maissa jaetaan huone tuntemattoman kanssa, eikä valiteta. Suomessa on selvästi totuttu siihen että yhteiskunta hoitaa ihmisen puolesta suurin piirtein kaiken, se ei tee hyvää kenellekään.
Kouluilla voisi olla omat asuntolat, joissa saa asua ilmaiseksi, mutta vaatimattomasti. Käymällä töissä tai vanhempien tuella sitten mahdollisuus suurempaan valikoimaan, tai sitten kesätyörahat fiksu laittaa säästöön.
Aikuiselta uudelleenkouluttautujalta voi jo vaatia enemmän omaa vastuuta elämästään. Jos kouluttautuu alalle, jossa on suuri työvoimapula ja yhteiskunnallisesti tärkeä työ, voi toki tukea hyvin runsaallakin kädellä (esim. sairaanhoitaja).
Jännä ajatus,että jos on opiskelija, pitää elää vaatimattomasti ja mahdollisimman köyhästi. Miten se opiskelijana olo eroaa niin paljon pienituloisista,työttömistä,äitiyslomalla/vanhempainvapaalla olijasta?Tai vaikka eläkeläisestä. Siksi että ovat nuoria?Yhteiskunnan ei tarvitse auttaa nyt,kun ei se auttanut sillloin,kun itse olit nuori?Kun itsellä oli nuorena tiukkaa,on vain oikeus ja kohtuus,että nykypäivän nuoretkin kokee saman kurjuuden?
Nuorena ihminen on joustavimmillaan. Elämä on myös luultavasti hyvin paljon kodin ulkopuolella ja siellä käydään lähinnä nukkumassa. Vanhana alkaa olla myös erilaisia sairausrajoitteita. Kyllä toi musta vaan on eri asia.
Niin,nuoret voi huonommin,kuin koskaan,mutta ehkä sielä sinun pumpulimaailmassa nuorilla riittää joustavuutta ja jaksamista tehdä ensin täysi päivä opiskelujen parissa ja illalla sama rupeama vielä töissä.
Ei se nuorten pahoinvointi sillä parane, että jokainen kykkii omassa Marimekolla ja designilla vuoratulla yksiössään neljän seinän sisällä.
Mutta pitkäaikaistyöttömänä tai soluasunossa paranee? 🤔Työttömyyshän se lienee vaihtoehto sille,jos ei ole koulutusta,eikä varaa opiskella.
Ei vaan paranee sillä, että vähät rahat laitetaan niihin asioihin jotka parantavat oikeasti mielenterveyttä. Esimerkiksi mielenterveyspalveluita on hyvin vaikea saada tällä hetkellä.
Toki se, että on ylipäätään katto pään päällä on oleellista mielenterveyden kannalta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Opiskelijoiden saamat asumisen tuet ovat kasvaneet vuodesta 2016 noin 260 miljoonalla eurolla vuoteen 2020 mennessä. Kokoomuksen mielestä on vaikea perustella, miksi neljännesmiljardin tuki opiskelijoiden asumiseen olisi muita keinoja parempaa yhteiskunnan tukea laadukkaaseen koulutukseen.
Yksiöissä asuminen on yleistynyt voimakkaasti samalla, kun soluasuntojen asumispaikkoja on vapaana ympäri Suomen. Tukimenojen kasvu on kohdistunut yksiöissä asuville, kun opiskelijapariskunnille tai yhteisöllisissä asumismuodoissa asuvilla se on jopa pienentynyt, kokoomus toteaa.
Kokoomus esittää useita muutoksia asumistukeen.
Mihin hikisissä ja kalliissa yksiöissä asuvat opiskelijat aiotaan tunkea?
Soluasuntojen asumispaikkoja on vapaana ympäri Suomen.
Minä asuin koko yliopistossa opiskeluajan 3 hengen soluhuoneistossa, jossa oli oman soluhuoneen ohella yhteistilat keittiön, kylpyhuoneen ja vessan osalta. Minulla on pääosin mukavia kämppäkavereita, joiden kanssa kokoonnumme keittiön pöydän ääreen. Myös pääosa minun aikaisista opiskelukavereistani asui soluhuoneistoissa. Se oli miellyttävämpi asumismuoto kuin varuskunnan tuvassa, jossa ei ollut omaa huonetta. Muutin omaan 43 neliön asuntoon vasta valmistettuani maisteriksi.
Opiskelijatukiahan voisi leikata niin, että:
1. Asumistukea eivät saa alle 25v opiskelijat, joiden vanhemmat asuvat samalla paikkakunnalla
2. Asumistukea eivät saa alle 25v opiskelijat, joiden vanhempien palkka on vaikka yhteensä 6000e kuussa.
Jaa. Se tarkoittai sitä että meillä jäisi autistinen nuori asumaan kotiin ja syrjäytyisi lisää huoneeseensa kun ei ole pakko yrittää pärjätä. Missään solussa ei voi asua kun ei kykene peseytymään edes toisen vanhempansa luona ja vessassa ei voi käydä kuin kotona.
Vierailija kirjoitti:
1. Asumistukea eivät saa alle 25v opiskelijat, joiden vanhemmat asuvat samalla paikkakunnalla
2. Asumistukea eivät saa alle 25v opiskelijat, joiden vanhempien palkka on vaikka yhteensä 6000e kuussa.
Eli jos vanhemmat ovat hyvätuloisia, kannattaa elää sossumasseilla 25v asti ja aloittaa vasta sitten opiskelut? Tällä Suomi nousuun.
Olen opiskelija ja teen samalla kohtuullisesti työtä, niin että kuitenkin jää myös terveellinen määrä vapaa-aikaa. Ympärilläni näen aivan uskomatonta käytöstä (pumpulissa kasvatetuilta?) opiskelijatovereiltani.
Eräs esimerkiksi valitti että on kohtuutonta vaatia yhtä aikaa opiskelemaan ja etsimään työharjoittelupaikkaa, koska siinä on liikaa työtä. Normaali opiskelukin tuntuu olevan liian rankkaa, vaikka ala ei ole mitenkään rankimmasta päästä.
Ongelma on todellinen, mutta tuntuu että se on enemmänkin näiden ihmisten stressinhallintataidoissa kuin ympäristössä. Ei ole olemassa yhteiskuntaa, joka pystyisi olemaan tarpeeksi pehmeä jotta nämä tapaukset pysyisivät tolpillaan. Heitä on aivan liikaa, luokastamme ehkä noin 75% on tämänsuuntaisia ajattelultaan.
Mikä tähän on johtanut? Olen itse muuttanut etelän kaupunkiin Lapista, ja siellä saman ikäisten mielenlaatu on aivan toinen. Onko kyse kasvatuksesta vai jostain muusta? Aidosti ihmettelen, tuntuu kuin eläisin jossain piilokamerassa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä eroa on, jos vaihdetaan asumistuesta asumislisään?
Serkun lapset, noin kymmenen vuotta sitten, asuivat opiskeluaikana ensin soluasunnossa ja myöhemmin käpäsessä yksiössä, kun opiskelun ohessa tekivät töitä ja maksoivat asuntoa. Lainaa ottivat niin vähän kuin mahdollsta.
Omat lapseni ovat nyt valmistumassa ja ovat asumistuen avulla asuneet melko hulppiessa asunnoissa. Halpakorkoisessa opintolainassa on ollut hyvä diili, valmistu aikataulussa ja saat kolmanneksen anteeksi.
Niin, jos otat maksimisumman opintolainaa ja vaikka saisit siitä 1/3 anteeksi, puhutaan silti kymppitonneista+ korot,jotka nyt ovat nousussa.Pikkusummia,pikkusummia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos pikkuyksiössä asuminen ja työttömyystukea pienemmällä opintotuella kitkuttelu on keskiluokkaista elämää, niin ketkä oikein tässä maassa ovat köyhiä ja miten he elävät?
ohis
Luultavasti viittaus tässä keskustelussa näkyneeseen ajatteluun, että keskituloisten vanhempien elämäntyyliin tottuneelta ei voi odottaa normaalia opiskelijan köyhäilyä. Kenties porvoolaisten ajatuksia. -Eri
Ilmeisesti. En muutenkaan ymmärrä miten yleistä asumistukea saava opiskelija olisi jotenkin varoissaan, kun opintotuki on pienempi kuin tt-tuki. Toki bussilipun saa vähän halvemmalla ja opiskelijaruuan kolmella eurolla, mikä sekin on selvästi enemmän kuin jos kotona kokkaisi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eli jos vanhemmat ovat hyvätuloisia, kannattaa elää sossumasseilla 25v asti ja aloittaa vasta sitten opiskelut? Tällä Suomi nousuun.
Täh? Mikä ihmeen logiikka tuo on? Eihän mitään "sossumasseja" tuollainen henkilö saisi, joka elää kotona tekemättä mitään.
Ideana on, että tuollainen henkilö voi asua kotona opiskelujen ajan tai jos vanhemmat ovat tarpeeksi rikkaita, niin rikkaat vanhemmat kustantavat asumiskulut opiskelijalle ja ovat siitä vastuussa.
Vierailija kirjoitti:
Olen opiskelija ja teen samalla kohtuullisesti työtä, niin että kuitenkin jää myös terveellinen määrä vapaa-aikaa. Ympärilläni näen aivan uskomatonta käytöstä (pumpulissa kasvatetuilta?) opiskelijatovereiltani.
Eräs esimerkiksi valitti että on kohtuutonta vaatia yhtä aikaa opiskelemaan ja etsimään työharjoittelupaikkaa, koska siinä on liikaa työtä. Normaali opiskelukin tuntuu olevan liian rankkaa, vaikka ala ei ole mitenkään rankimmasta päästä.
Ongelma on todellinen, mutta tuntuu että se on enemmänkin näiden ihmisten stressinhallintataidoissa kuin ympäristössä. Ei ole olemassa yhteiskuntaa, joka pystyisi olemaan tarpeeksi pehmeä jotta nämä tapaukset pysyisivät tolpillaan. Heitä on aivan liikaa, luokastamme ehkä noin 75% on tämänsuuntaisia ajattelultaan.
Mikä tähän on johtanut? Olen itse muuttanut etelän kaupunkiin Lapista, ja siellä saman ikäisten mielenlaatu on aivan toinen. Onko kyse kasvatuksesta vai jostain muusta? Aidosti ihmettelen, tuntuu kuin eläisin jossain piilokamerassa.
Olen itse AMK opiskelija ja itselleni ei ainakaan jää paljoa yhtään aikaa opiskelujen ja liikunnan välille. En yksinkertaisesti millään kerkeisi tällä hetkellä tekemään vielä töitä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Täh? Mikä ihmeen logiikka tuo on? Eihän mitään "sossumasseja" tuollainen henkilö saisi, joka elää kotona tekemättä mitään.
Ideana on, että tuollainen henkilö voi asua kotona opiskelujen ajan tai jos vanhemmat ovat tarpeeksi rikkaita, niin rikkaat vanhemmat kustantavat asumiskulut opiskelijalle ja ovat siitä vastuussa.
Eivät kaikki rikkaat vanhemmat jaa rahojaan jälkikasvulleen. On paljon kovia ja kylmiä vanhempia.Tämä jättäisi tällaiset nuoret täysin heitteille.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen itse AMK opiskelija ja itselleni ei ainakaan jää paljoa yhtään aikaa opiskelujen ja liikunnan välille. En yksinkertaisesti millään kerkeisi tällä hetkellä tekemään vielä töitä.
Jokainen ehtii tehdä hieman töitä, jos haluaa. Kyse on siitä, että halua tehdä töitä vaan haluat mieluummin käyttää aikasi muuhun, koska se on mahdollista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eivät kaikki rikkaat vanhemmat jaa rahojaan jälkikasvulleen. On paljon kovia ja kylmiä vanhempia.Tämä jättäisi tällaiset nuoret täysin heitteille.
Jos lakisääteisesti vanhemmat olisivat vastuussa näistä kustannuksista, niin ei voisi jättää maksamatta.
Ja enpä ole itse kuullut yhdestäkään tälläisestä tapauksesta. Kaikki ne maksaa pöydän alla lapsille "opiskelurahaa"
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jokainen ehtii tehdä hieman töitä, jos haluaa. Kyse on siitä, että halua tehdä töitä vaan haluat mieluummin käyttää aikasi muuhun, koska se on mahdollista.
Se pitäisi silloin lähteä joko liikunnasta (mitä tarvitsen selän kuntoutumiseen) tai opiskelusta. Tai vastaavasti jostain pitäisi saada rahat autoon, että kulkemisiin ei menisi joka päivä 2 tuntia.
Katsos kaikki ei asu siellä keskustassa tai omista autoa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten niin voi asua? Ei voi asua, jos vanhemmat heittävät pihalle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten niin voi asua? Ei voi asua, jos vanhemmat heittävät pihalle.
Eivät heitä jos ovat vastuussa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nuori ei mene rikki siitä, että muutaman vuoden elää vähän kapeammin. Katto pään päällä ja halvat opiskelijaruoat ovat tarpeeksi. Katon suhteen ei tulisi olla vaatimuksia niin kauan kuin siitä ei itse käytännössä maksa. Muissa maissa jaetaan huone tuntemattoman kanssa, eikä valiteta. Suomessa on selvästi totuttu siihen että yhteiskunta hoitaa ihmisen puolesta suurin piirtein kaiken, se ei tee hyvää kenellekään.
Kouluilla voisi olla omat asuntolat, joissa saa asua ilmaiseksi, mutta vaatimattomasti. Käymällä töissä tai vanhempien tuella sitten mahdollisuus suurempaan valikoimaan, tai sitten kesätyörahat fiksu laittaa säästöön.
Aikuiselta uudelleenkouluttautujalta voi jo vaatia enemmän omaa vastuuta elämästään. Jos kouluttautuu alalle, jossa on suuri työvoimapula ja yhteiskunnallisesti tärkeä työ, voi toki tukea hyvin runsaallakin kädellä (esim. sairaanhoitaja).
Jännä ajatus,että jos on opiskelija, pitää elää vaatimattomasti ja mahdollisimman köyhästi. Miten se opiskelijana olo eroaa niin paljon pienituloisista,työttömistä,äitiyslomalla/vanhempainvapaalla olijasta?Tai vaikka eläkeläisestä. Siksi että ovat nuoria?Yhteiskunnan ei tarvitse auttaa nyt,kun ei se auttanut sillloin,kun itse olit nuori?Kun itsellä oli nuorena tiukkaa,on vain oikeus ja kohtuus,että nykypäivän nuoretkin kokee saman kurjuuden?
Nuorena ihminen on joustavimmillaan. Elämä on myös luultavasti hyvin paljon kodin ulkopuolella ja siellä käydään lähinnä nukkumassa. Vanhana alkaa olla myös erilaisia sairausrajoitteita. Kyllä toi musta vaan on eri asia.
Niin,nuoret voi huonommin,kuin koskaan,mutta ehkä sielä sinun pumpulimaailmassa nuorilla riittää joustavuutta ja jaksamista tehdä ensin täysi päivä opiskelujen parissa ja illalla sama rupeama vielä töissä.
Ei se nuorten pahoinvointi sillä parane, että jokainen kykkii omassa Marimekolla ja designilla vuoratulla yksiössään neljän seinän sisällä.
Mutta pitkäaikaistyöttömänä tai soluasunossa paranee? 🤔Työttömyyshän se lienee vaihtoehto sille,jos ei ole koulutusta,eikä varaa opiskella.
Ei vaan paranee sillä, että vähät rahat laitetaan niihin asioihin jotka parantavat oikeasti mielenterveyttä. Esimerkiksi mielenterveyspalveluita on hyvin vaikea saada tällä hetkellä.
Toki se, että on ylipäätään katto pään päällä on oleellista mielenterveyden kannalta.
Se mielenterveyspalvelu ei silti nosta sitä nuorta sieltä suosta,jos ei hän muuten pääse elämänsyrjään kiinni.Se,että leikataan nuorten tukija ja siirretään ne mielenrerveyspalveluun,ei ole mikään ratkaisu, vaan sysää entistä enemmän nuoria sinne mielenterveyspalvelujen asiakkaaksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mistä toi kokoomuspoliitikkojen inho ja viha köyhiä kohtaan on alunperin saanut alkunsa?
En ymmärrä. [raapii päätänsä]
Miksi oletat, että kyseessä on inho ja viha? En siis tiedä onko. Oletan että enemmänkin on kyse kuplassa elämisestä johtuvasta ymmärtämättömyydessä tai erilaisissa näkemyksissä siitä, mikä on reilua.
Olisiko yleinen elämänkokemus taustalla tuossa oletuksessa?
Itselleni on lapsenhankinta näin 27-vuotiaana ajankohtainen ja jotenkin naurattaa, kun some on täynnä juuri näitä nelikymppisiä itkemässä, kun tuleekin vaan keskenmeno toisensa jälkeen eikä esikoista enää saakaan. Eikö kouluissa opetettu biologiaa ennen 2000-lukua?