Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Pojan kaverit elää meillä kuin kotonaan. Ärsyttää mutta en halua pahoittaa kenenkään mieltä.

Vierailija
02.02.2023 |

Syövät mitä löytävät ja joskus olen nähnyt, että kaverit ovat keskenään hakemassa ruokaa keittiostä, siis ilman omaa poikaani. Yksi tulee meille usein treeneistä ja käy meillä aina suihkussa. Välillä nämä kaverit on meillä yötäkin ja lähtevät meiltä kouluun. Saan sitten omani lisäksi patistella muidenkin muksuja ylös. Joskus olen poikani kanssa puhunut tästä ja hän on sanonut että yhdellä kaverilla on paha olo eikä hän haluais olla himassa. Olen sitten ajatellut, että en halua ketään meiltä häätää ja etenkin kun olen itsekin sanonut että meille saa aina tulla. En vain aina jaksaisi tätä. Nytkin kuuluu sellainen pulina ja naurunremakka että en ollenkaan jaksaisi..

Kommentit (108)

Vierailija
41/108 |
02.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ne teillä montaa vuotta jaksa aikaansa viettää. Ei mene kauaa siihen, kun näet omaa poikaasikin max pari kertaa vuodessa, jos se muuttaa toiselle paikkakunnalle.

Ja aika hienoa, jos pahoinvoivan kaverin mielestä teidän koti on turvallinen paikka!

Kotitöihin voisit kyllä osallistaa jokaisen. Viekööt vaikka roskat silloin tällöin.

Vierailija
42/108 |
02.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mustakin on vähän ahdistavaa kun tyttären 8v. uusi luokkakaveri on ovella joka päivä tulossa kylään. Laitoin sen tytön äidille jo ajat sitten viestiä että ensin vois tyttö käydä kotonaan viemässä repun ja syömässä ja tulla sitten meille. Ei reagoi eikä vastaa mitään. Se tyttö on meillä melkein joka päivä. Joskus sekin sai jotain ruokaa ja namuja mutta en anna enään kun heittää meillä roskat lattialle ja takin nakkaa vaan käytävälle kun tulee kylään. Kun yritän olla rauhassa omassa makuuhuoneessa niin änkevät sinnekkin leikkimään eikä lähde kotia kun vasta ilta seiskan, kasin jälkeen! Kyllä hermo on menny kun lapselle ei oo opetettu mitään tapoja, eikä vanhemmat reagoi tai välitä? Mun lapsi ei koskaan voi niille mennä kylään ja jos menee niin käytävässä saa odottaa kun kaveri syö!? Toisaalta mietin että parempi että tytöt on meillä kun jossain tuola ulkona ties keiden kanssa. Tuntuu vaan ettei oo enää oma koti vaan kerhohuone. Nyt hankin töitä jotka alkaa keskipäivällä ja loppuu illalla että saa tulla kotiin kun se tyttö lähtee omaansa.

Ei sitten sääntöjä löydy teidänkään huushollissa. Hommaa omalle tytöllesi harrastus. Miksi tyttösi päästäisit ulos ties keiden kanssa? En minä ole päästänyt minne vaan milloin vaan ja kenen kanssa vaan. Mikä siinä on vaikeaa vanhempana määrätä, mikä on sopivaa ja mikä ei.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/108 |
02.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ovatko aina olleet läheisiä vai onko tämä lapsi huomannut että lapsesi kautta saa ruokaa ja katon pään päälle?

Nukkuvatko pojat yhdessä, samassa huoneessa tai peräti samassa sängyssä?

Vierailija
44/108 |
02.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ymmärrän mitä tarkoitat. Kun toisaalta ei haluaisi ketään häätää pois, mutta toisaalta omassa kodissa kuuluu olla jonkinlainen rauhakin.

Meille saa melkein aina tulla kylään, ja viikottain täällä onkin lapsen kavereita arkisin. Sitä kuitenkin ihmettelen, että vaikka samat naamat viihtyvät meillä ahkerasti, heidän kotonaan ei tunnu olevan mitään vastavuoroisuutta hommalle: yleensä ei pääse kylään, ei tarjota edes vettä jne. Törkein juttu oli ehkä se, että eräänä päivänä lapsen kaveri ilmestyi meille päivällä, ja kun koitin häntä häätää päivällisaikaan kotiinsa, kertoi ettei kotona ole ketään ennen kahdeksaa! Pikkukoululainen kyseessä. Annoin sitten toki jäädä, ruokin myös. Kello tuli kahdeksan, isänsä haki hänet pihalta ilman että tuli edes kiittämään tai esittäytymään. Jos homma toistuu, soitan sossulle ensi kerralla.

Vierailija
45/108 |
02.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mustakin on vähän ahdistavaa kun tyttären 8v. uusi luokkakaveri on ovella joka päivä tulossa kylään. Laitoin sen tytön äidille jo ajat sitten viestiä että ensin vois tyttö käydä kotonaan viemässä repun ja syömässä ja tulla sitten meille. Ei reagoi eikä vastaa mitään. Se tyttö on meillä melkein joka päivä. Joskus sekin sai jotain ruokaa ja namuja mutta en anna enään kun heittää meillä roskat lattialle ja takin nakkaa vaan käytävälle kun tulee kylään. Kun yritän olla rauhassa omassa makuuhuoneessa niin änkevät sinnekkin leikkimään eikä lähde kotia kun vasta ilta seiskan, kasin jälkeen! Kyllä hermo on menny kun lapselle ei oo opetettu mitään tapoja, eikä vanhemmat reagoi tai välitä? Mun lapsi ei koskaan voi niille mennä kylään ja jos menee niin käytävässä saa odottaa kun kaveri syö!? Toisaalta mietin että parempi että tytöt on meillä kun jossain tuola ulkona ties keiden kanssa. Tuntuu vaan ettei oo enää oma koti vaan kerhohuone. Nyt hankin töitä jotka alkaa keskipäivällä ja loppuu illalla että saa tulla kotiin kun se tyttö lähtee omaansa.

Onko sun 8- vuotiaalle hoitaja illoiksi, kun olet töissä. Alle 10- vuotiaat ei voi olla ilman huoltajaa kotona.

Vierailija
46/108 |
02.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

N..ssi niitä. Siis oletan, että kyse teineistä, yli 16-v.

Lerppamulkku herännyt.

Vierailija
47/108 |
02.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tulee tietenkin ne teille, kun teillä on ilmainen buffetti ja majatalo.

Vierailija
48/108 |
02.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toivottavasti on provo.

Vierailija
49/108 |
02.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Teillä syö vieraitten kasvavat nuoret. Ne syö enemmän kuin aikuiset miehet. On tyhmää ruokkia koko kylän nuoret miehet.

Vierailija
50/108 |
02.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Teillä viihtyvien lasten vanhemmille maittaa kyllä lapsilisät, mutta ei edes viitsitä ruokaa laittaa!

Nehän pitäs ap:lle maksaa.

Vierailija
51/108 |
02.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Moneltako teillä ap rauhoitutaan iltatoimille ja iltapalalle?

Kaverit passitetaan kotiinsa tai sano että menevät sinne sen toisen kaverin kotiin jatkoille.

Oma poikasi varmaan haluaa kotonansa tehdä iltatoimet.

Vierailija
52/108 |
02.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olet antanut oman kotisi seutukunnan nuorten kerhotiloiksi.

No kukin tyylillään. Et sitten arvosta omaa rauhaa ollenkaan. Huono homma sulle.

Vierailija
53/108 |
02.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ne käyttää sua hyväksi niin kauan kuin pystyvät. Kiitokseksi saat jonain päivänä roskasankon niskaan.

Sanoisin, että jopa roskasanko niskaan olisi pientä verrattuna siihen, miltä tuntuisi, jos kuulisin että on tapahtunut jotain pojalle, josta sen seurauksena paljastuu että olin oikeasti hänelle läheisin turvallinen aikuinen.

Jotenkin tällaista kuvatun kaltaista tilannetta on lähdettävä ratkaisemaan, olkoon se ratkaisuyrityksen saama muoto sitten lasu tai joku muu.

Vierailija
54/108 |
02.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

En lukenut kaikkia, mutta itse olin kiitollinen kun aikoinaan pojalla oli kavereita ja he olivat aina tervetulleita meille. Jos oli ruokailuaika ilman muuta tarjosin pojan kaverille. Yleensä heitä oli kerrallaan yksi mut joskus kaksi. Yökyläily oli myös tuttua puolin ja toisin.

Monilla pojilla on ongelma ettei ole ns oikeita kavereita ja/tai heitä ei saa tuoda kotiin. Missä he tapaisivat, kun ns yleisiä ajanviettopaikkoja ei ole.? Tulee yksinäisiä ja ongelmaisia nuoria.

Nyt kun poika on aikuinen ja hyvässä ammatissa, hän tapaa edelleen vuosittain 1- 2 kertaa lapsuuden ja nuoruuden aikaisia kavereitaan. Kokoontuvat yhteen jonnekin päin suomea, yleensä mökille viikonlopuksi. Lapsuuden kaverit ( viisi) ovat olleet tärkeitä ja ovat edelleenkin vaikka kaikki yhtä lukuunottamatta ovat nykyisin perheellisiä ja lapsiakin on.

Vierailija
55/108 |
02.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei lapsia voi harrastuksiin pakottaa ja kenellä on edes varaa nykyään moneen harrastukseen? Ne on kalliita eikä lapset niihin välttämättä edes suostu menemään.

Vierailija
56/108 |
02.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Antaisin mitä tahansa että omalla lapsellani olisi kavereita, edes yksi. 

Vierailija
57/108 |
02.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei lapsia voi harrastuksiin pakottaa ja kenellä on edes varaa nykyään moneen harrastukseen? Ne on kalliita eikä lapset niihin välttämättä edes suostu menemään.

Lapset osaa itse sanoa, mikä harrastus kiinnostaa. Ei tietenkään ole kyse pakottamisesta.

Mun nuoret olisi halunneet lisäharrastuksen jo olemassa oleville harrastuksille, mutta jouduin sanomaan, että en minä jaksa koko viikkoa kuljettaa teitä kaikki illat jonnekin harrastukseen, ja odottaa siellä sen ajan, että päästään ajamaan takaisin kotiin. Välimatkat oli sen verran pitkät.

Vierailija
58/108 |
02.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Antaisin mitä tahansa että omalla lapsellani olisi kavereita, edes yksi. 

Hommatkaa joku harrastus lapselle, missä tapaa kavereita.

Vierailija
59/108 |
02.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuli mieleen se tarina, kun korona tuli ja yksikin pariskunta oli rakentanut miehelle oikein etätyöpisteen sinne kotiin, mutta hänen duunikaverinsa alkoi vallan miehensä kanssa yhdessä niitä etätöitä siellä tekemään ja kuluttamaan vessapaperia ja oli rouvan eväätkin syönyt ja makaronilaatikostakin suuren osa.

Emme löytäneet ratkaisua silloinkaan.

Teillä pojilla taitaa olla tylsää, kun keksitte tänne aina uusia vetäviä alotuksia.

Vierailija
60/108 |
02.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ne käyttää sua hyväksi niin kauan kuin pystyvät. Kiitokseksi saat jonain päivänä roskasankon niskaan.

Sanoisin, että jopa roskasanko niskaan olisi pientä verrattuna siihen, miltä tuntuisi, jos kuulisin että on tapahtunut jotain pojalle, josta sen seurauksena paljastuu että olin oikeasti hänelle läheisin turvallinen aikuinen.

Jotenkin tällaista kuvatun kaltaista tilannetta on lähdettävä ratkaisemaan, olkoon se ratkaisuyrityksen saama muoto sitten lasu tai joku muu.

Mikä se muu vaihtoehto on kuin lasu? Adoptio? Ilmaisen ylläpidon mahdollistaminen nuorelle vieraalle pojalle? Sehän mahdollistaa sen ongelmapojan vanhemman käyttämään lapsilisätkin kaljaan.