Kuukautiset muuttuneet epäsäännöllisiksi. Koska on syytä huolestua?
Olen pian 30-vuotias, synnyttämätön nainen. Painan 42kg. Olen aina ollut laiha, ihan lapsesta saakka. Työni on fyysistä ja vuoroja teen 2-6 viikossa. En harrasta raskasta urheilua. Kuukautiseni ovat muuttuneet viimeaikoina epäsäännöllisiksi. Normaalisti kiertoni on ollut 35 päivää, nykyään se vaihtelee 21-45 päivän väliin. Kävin bakteerivaginoosin takia lääkärillä 2kk sitten. Lääkäri ei mainittu mitään muuta kuin, että kohdunkaula takana. Lääkärissä en tajunnut silloin kysyä kuukautisistani. Mistä voisi olla kyse? Tarkotus mennä gynelle, mutta nyt stressaan.
Kommentit (19)
Luultavammin fyysinen työ sekä alhainen paino ovat syynä.
En ole raskaana ja olen 152cm pitkä. -Ap
Mitä tarkoittaa jos kohdunkaula on takana?
Oletko sairastanut koronan lähiaikoina?
Naisen rasvaprosentin pitää olla luokkaa 20 tai enemmän, jotta hormonitoiminta ei häiriinny. Todennäköisin syy on siis yksinkertaisesti että olet liian laiha/rasvaton.
Lisää rokotteita, niin saat loputkin asiat kehossasi sekaisin.
Vierailija kirjoitti:
Onko koronalla vaikutusta? Mietin tässä omaa tilannetta. Ohis.
Minulla oli epäsäännölliset ihan vaihdevuosiin asti. Oikeastaan vähän säännöllistyi viimeisinä vuosina. Lapset tuli tehtyä ihan perinteisesti. Olihan se lähinnä epämielyttävää, kun ei alkamisia voinut ennakoida.
Alhainen rasvaprosentti, kun se laskee alle 20% voivat ongelmat alkaa lisääntyä.
Koronarokotusta en ole ottanut. Koronan olen sairastanut 2 kertaa. Viimeisen joulukuussa ja ensimmäisen kerran vuonna 2020. -Ap
Vierailija kirjoitti:
Mitä tarkoittaa jos kohdunkaula on takana?
Minuakin kiinnostaa!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko koronalla vaikutusta? Mietin tässä omaa tilannetta. Ohis.
Ei varmaan sairastetulla koronalla ole, mutta rokotuksilla on todettu olevan. Ja juurikin tuota epäsäännöllisyyttä.
Mutta sinulla kuitenkin on vielä kuukautiset, eli eivät ole kokonaan lakanneet painon takia. Toisaalta kyllähän viikonkin vaihteluväli voi olla vielä normaalia. Menisin gynelle varalta tutkimuksiin.
Vierailija kirjoitti:
Koronarokotusta en ole ottanut. Koronan olen sairastanut 2 kertaa. Viimeisen joulukuussa ja ensimmäisen kerran vuonna 2020. -Ap
Voisiko olla koronan jälkipyykkiä kuukautisten epäsäännöllisyys?
Veikkaan myös alhaista painoa. Itse olin pitkään alle 30-vuotiaana painossa 50-52 (pituutta 160 cm). Kuukautiset saattoivat tulla kerran kolmessa kuukaudessa, pisin kierto taisi olla lähemmäs puoli vuotta. Kun painoa on tullut lisää, hormonitoiminta muuttui normaaliksi. Kehosi on yksinkertaisesti niin kovilla, että ei jaksa enää ylläpitää kuukautisia. Niiden pohjimmainen tarkoitus on kuitenkin raskaus, ja koska kroppasi on ylirasittunut, elimistö ei halua kuormittaa sitä raskauden mahdollisuudella = kuukautisilla.
Outoa, että kohdunkaulasta on maininta vaikket ole synnyttänyt. Oletko raskaana?