Yle: 27-vuotias Nita katuu sukupuolensa korjaamista mieheksi
https://yle.fi/aihe/artikkeli/2019/12/08/27-vuotias-nita-katuu-sukupuol…
"27-vuotias Nita kokee, että hänen mielenterveysongelmiaan ei otettu huomioon ennen sukupuolenkorjausprosessin aloittamista."
Yle: 27-vuotias Nita katuu sukupuolensa korjaamista mieheksi
Kommentit (775)
Hyvä Nita. Joskus olisi ehkä hyvä mennä koululle puhumaan. Tosiaan se , että ei lähdetä liian aikaisin muuttamaan kroppaa.
Vierailija kirjoitti:
Näitä tulee lisää tulevaisuudessa. Ditten ihmetellään tätä aikaa, jota elämme.
Ollaan niinku Kiinassa. Missäs meidän naiset on?
Ai niin ne abortoiiin, kun haluttiin synnyttää vaan poikia turvaamaan vanhempien vanhuus.😳
Oho.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aivot kehittyvät 25-vuotiaaksi asti. Ennen sitä ei pitäisi antaa yhdellekään lupaa sterilisaatioon, sukupuolen korjaukseen yms. peruuttamattomaan. Tai ei ainakaan yhteiskunnan piikkiin. Eikä edes takas veivaamista koskaan yhteiskunnan maksettavaksi. Kun aikuinen on tehnyt valinnan, pysyköön siinä sitten tai maksakoot sirkuksensa itse.
Kuinka moni transsukupuolinen elää 25-vuotiaaksi ilman hoitoa? Aika riskitutkimus lähteä kokeilemaan. Näitä Nitoja on tosi vähän, hänen vuokseen koko systeemin uusiminen olisi aikamoinen ylilyönti.
Kun näkisikin sen päivän että joku postailee avlle ne onnistuneet transprosessit. Niitä nyt on kuitenkin pikkasen enemmän kun näitä, jotka hoitaa itsensä ensin mieheksi, sit naiseksi ja sit vielä kerran mieheksi.
Näytä mulle yksikin onnistunut transprosessi missä nainen muuttui mieheksi, tai toisinpäin.
Kirkkoherra Marja-sisko
Urheilija Jade Nyström.
Tubettaja Henny Harjusola
Kaikki entisiä miehiä
Ainakin Marja-Siskosta näkee kilometrin päähän, että kyse on autogynefiliasta. Papiksi kouluttautuminen ei varmaan ollut sattumaa, vaan yritys hoidattaa omaa seksuaalista parafiliaa. Sitä en tiedä, mikä tai mitkä tapahtumat hänellä ovat tähän johtaneet. Lapsuusiän traumat kai yleensä näitä laukaisevat. Jade taas oli ihan oman itsensä oloinen, naisellinen homopoika ja näyttäisi vähän siltä, että transpo rno tai transaktivistit on saaneet otteen hänestäkin. Ainakin huulitäytteiden perusteella. Kolmatta en tiedä, mutta ainahan näillä on joku seksuaalisuuteen liittyvä vamma siellä taustalla. Olen myös kuunnellut joitakin detransmiesten (onko tämä sana?) haastatteluita ja karmeita tapahtumia heillä ollut taustalla, esim. monen lapsen kuolema, seksuaalista hyväksikäyttöä lapsena, sitten po rno johdattaa transasioiden äärelle lopulta. Muutama vuosi transnaisena ja sitten silmät aukeaa ja kuvio alkaa paljastua. Ja huom. kukaan lääkäri tai viranomainen tai mikään transjärjestö ei ole koskaan auttanut näissä mielenterveysasioissa. Kaikki ovat vaan tuupanneet transtielle.
Brittitutkimuksen mukaan sukupuolenvaihdosleikkaukset eivät edes vähennä ítsemurhariskiä, vaan itse asiassa lisäävät niitä. Useampi kuin kaksi viidestä lopulta päättää elämänsä oman käden kautta.
Ai niin, Suomeenhan nämä ulkomaiset tilastot eivät päde. Meillä kun on tapana lopettaa tilastointi heti, kun tulokset näyttävät epämiellyttäviltä.
Sitäkään ei saisi kertoa, että miehestä naiseksi sukupuolensa vaihtaneet syyllistyvät seksuaalìrikoksiin noin kaksi kertaa keskivertomiesväestöä useammin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pahinta on se, että vika on edelleen muissa eli yhteiskunta ei tarjonnut apua, jota hän ei halunnut. Hän halusi prosessin leikkauksineen ja nyt (2019) kun oma päätös osoittautui vääräksi, ei vieläkään ole kykyä ottaa vastuuta itsestään.
Kyseessä on vakavasti mieleltään järkkynyt henkilö, jonka ongelmia lääkärit eivät ole tunnistaneet. Eikö kyseessä ole silloin hoitovirhe? Transhoitoihin ei pääse omalla ilmoituksella.
Miten niin tunnistaneet? Tunnistihan. Millä sä erotat transdiagnoosin 100% varmuudella? Henkilö itse oli päättänyt diagnoosin saada ja korosti kaikkea sitä millä sen saa. Oma moka, jos se ei ollut aitoa. Ihan itse päätti ettei asiaa tutki aidosti. Eikä kyseessä ollut mikään teini vaan 20-vuotias ihminen.
"Nita oli oireillut psyykkisesti murrosiästä lähtien. Hänellä on ollut vakavaa masennusta ja dissosiaatio-oireilua sekä ahdistusta, syömishäiriötä ja itsetuhoisuutta. Teinivuosina hänellä oli myös päihdeongelmia." Vaikuttaako tällainen listaus siltä, että tyyppi on niin tasapainossa, että voi tehdä tuollaisia lopun ikää vaikuttavia päätöksiä?
Mikäli henkilö vakuuttaa, että tuo kaikki on johtunut siitä, että hän kokee olevansa väärässä sukupuolessa, niin miksi hänen ei annettaisi saada haluamaansa hoitoa?
Koska miksi emme hyväksy, että luonto on tarkoittanut, että on olemassa myös ihmisiä, jotka ovat ns. eriparia ajatusten ja vartalon kanssa? Me laskemme sen sairaudeksi, joka pitää hoitaa ja korjata. Mutta se voisi ihan hyvin nyt vaan olla, että tällainenkin ilmiö löytyy ja sekin on ihan normaalia biologiaa. Kuten taudit, virukset tai kromosomipoikkeudet ovat. Kun miljardeja ihmisiä syntyy, niin erikoisjuttuja tulee väistämättä, eikä niitä kuuluu korjata vaan hyväksyä monimuotoisuuden ilmentymänä. Ne kun eivät ole suoranaisesti sairauksia, vaan poikkeamia.
Puhut nyt selvästi eri asiasta eli olet kokonaan sukupuolenkorjausta vastaan, vaikka se monen elämää ihan aidosti myös parantaa.
Edellä kuitenkin syytetään hoitohenkilökuntaa virheestä, joten kysymys liittyi siihen, että koska ihmisillä on ihan laillinen oikeus sukupuolenkorjaukseen, niin eihän hoitohenkilökunta käytännössä olisi voinut tätä laillista oikeutta estää jos/kun henkilö on osannut oikein sanoittamalla sitä hoitoa vaatia.
Vierailija kirjoitti:
Tottakai mt-ongelmat olis pitänyt saada hyvään hoitotasapainoon ennen ajatustakaan mistään sukupuolenkorjauksesta.
Se näis jutus on ikävää, kun sellaiset jotka ei mistään mitään tiedä eikä ymmärrä, väittävät että "tässä sen näkee, kaikki transihmiset on mt-ongelmaisia" tai että "sillon on pääs vikaa jos tahtoo muuttaa sukupuoltaan". Näinhän asia ei tietenkään ole.
Ymmärrän, että se kuulostaa pahalta, kun sanotaan että päässä on vikaa. Mutta kirjaimellisestihan näillä henkilöillä on "päässä vikaa". Eli vika on päässä, jos henkilö kuvittelee olevansa vastakkaista sukupuolta. Se on se vika, joka pitäisi hoitaa. Ei voi lisätä sitä ahdistusta ja masennusta silpomalla kehoa. Saatika syöttämällä vastakkaisen sukupuolen hormoneita.
-eri
Tää teidän hehkuttama Hesarissa haastateltu lastenpsykiatrikin on sanonut, että vain pieni osa katuu sukupuolenkorjaustaan myöhemmin. Todella suurelle osalle se on harkittu ja oikea päätös.
Ihmettelen miksi hänen lausuntonsa ei saa nyt kuitenkaan hyväksyntää!
Koulussa järjestetään paja tapahtuma. Olisi hyvä myös , että Nitan kaltaiset myös kertoisi oman tarinan. Nyt vaan hoetaan jokaisella olla oikeus millainen haluaa olla tai tuntee olevansa. Olkoot kuka vaan lesbo tai homo niin sitä ei tarvitse hävetä. Nyt paja tapahtumassa on kuuntelemassa LAPSET .
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tässä ketjussa unohdetaan nyt täysin ne jotka ovat vaihtaneet sukupuoltaan eivätkä kadu.
Ongelma on vain että pitäisi löytää neulat heinäsuovasta. Tässä tapauksessa neula on ihminen jolle transhoito on oikea, toimiva ratkaisu. Varmasti masentaa jos tuntee olevansa mies ja peilistä katsoo nainen, mutta miten nämä tapaukset saisi seulottua kaikkien masentuneiden, sukupuolensa korjausta vaativien joukosta.
Minua ja monia muita masentaa ettei ole rikas. Voisiko valtio antaa niin paljon rahaa, että muutun rikkaaksi? Minulla nimittäin on todella vahva rikkaan ihmisen identiteetti, mutta tällä hetkellä ulkoiset puitteet eivät vaan ole ihan kohdalla. Mutta onneksi tämäkin ongelma on ratkaistavissa suht helposti. Ihan vaan tilinsiirolla ja masennukseni katoaa heti ja kokemukseni itsestäni vastaa todellisuutta.
Samaa vaadin itselleni. Ensin ajattekin, että haluan Marilynin ulkonäön, koska olen aina tuntenut itseni marilyniksi. Mutta kun minusta tehdään rikas, ei ulkonäöllä olekaan niin väliä.
Seta ajoi tuota oikeutta korjata sukupuolensa myös alaikäisille.
Vierailija kirjoitti:
Brittitutkimuksen mukaan sukupuolenvaihdosleikkaukset eivät edes vähennä ítsemurhariskiä, vaan itse asiassa lisäävät niitä. Useampi kuin kaksi viidestä lopulta päättää elämänsä oman käden kautta.
Ai niin, Suomeenhan nämä ulkomaiset tilastot eivät päde. Meillä kun on tapana lopettaa tilastointi heti, kun tulokset näyttävät epämiellyttäviltä.
Sitäkään ei saisi kertoa, että miehestä naiseksi sukupuolensa vaihtaneet syyllistyvät seksuaalìrikoksiin noin kaksi kertaa keskivertomiesväestöä useammin.
Luku tulisi saada 5/5
Vierailija kirjoitti:
Tää teidän hehkuttama Hesarissa haastateltu lastenpsykiatrikin on sanonut, että vain pieni osa katuu sukupuolenkorjaustaan myöhemmin. Todella suurelle osalle se on harkittu ja oikea päätös.
Ihmettelen miksi hänen lausuntonsa ei saa nyt kuitenkaan hyväksyntää!
Miksi ei saisi?
Siitä huolimatta tulee antaa tilaa myös keskustelulle, ettei ne ongelmat välttämättä katoa sukupuolta vaihtamalla ja on myös ihmisiä, jotka peruuttamatonta päätöstä myöhemmin katuvat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pahinta on se, että vika on edelleen muissa eli yhteiskunta ei tarjonnut apua, jota hän ei halunnut. Hän halusi prosessin leikkauksineen ja nyt (2019) kun oma päätös osoittautui vääräksi, ei vieläkään ole kykyä ottaa vastuuta itsestään.
Kyseessä on vakavasti mieleltään järkkynyt henkilö, jonka ongelmia lääkärit eivät ole tunnistaneet. Eikö kyseessä ole silloin hoitovirhe? Transhoitoihin ei pääse omalla ilmoituksella.
Miten se voi olla hoitovirhe, kun itse on sukupuolenkorjausta halunnut ja hakenut vertaistukea jopa siihen, mitä tutkimuksissa pitää sanoa tai jättää sanomatta hoitoa saadakseen?
En itse vänkää siitä tapahtuiko kohdallani hoitovirhe vai ei enkä esimerkiksi ole koskaan vaatinut mitään korvauksia hoitovirheestä tms. Tiedostan myös oman vastuuni.
Olen kuitenkin jälkeenpäin välillä ihmetellyt sitä, että kuinka minun oli mahdollista saada diagnoosi oikeastaan niin nopeasti kuin se vaan on mahdollista saada ilman, että minua missään vaiheessa mitenkään haastettiin tai kyseenalaistettiin. Olin ollut psykiatrisessa hoitojärjestelmässä potilaana aikalailla yhtäjaksoisesti noin 12-vuotiaasta saakka, joten potilaskertomuksia oli kertynyt erittäin pitkältä ajalta. Nämä kaikki aiemmat hoitokertomukseni olivat diagnoosin tekevän lääkärin saatavilla. Kaikki psyykkinen oireiluni oli siis siellä hyvin tiedossa.
Olen jälkeenpäin tutkinut transpolikäynneistäni tehtyjä merkintöjä. Se on ihan mustana valkoisella, että traumataustastani ja dissosiaatio-oireistani on yhdellä (ja siis vain yhdellä) sairaanhoitajakäynnillä lyhyesti kyselty, eikä asiaan palattu millään tavoin myöhemmin tai mietitty voisiko sukupuolidysforialla ja noilla asioilla olla jokin yhteys... Siinä näen tapahtuneen jonkinlaisen virheen. Minua ja kaikkia muita tuntemiani detrans-naisia yhdistää traumatausta ja dissosiaatiohäiriö. Tuo on siis selkeästi sellainen asia, johon pitäisi enemmän kiinnittää huomiota ja luultavasti (toivottavasti!) nykyään näin tehdäänkin.
Yhden toisen detrans-naisen kohdalla lääkäri oli todennut, että luettuaan tämän naisen aiemmat potilaskertomukset hän oli ajatellut, ettei tämä ole psyykkisesti tarpeeksi vakaa transprossia aloittamaan, mutta tämän naisen olemus vastaanotolla vuorovaikutustilanteissa oli saanut lääkärin puoltamaan transdiagnoosia. Onko silloin psykiatri toiminut aivan ammattimaisesti? Luulen omalla kohdallani käyneen myös näin. Osaan ilmaista itseäni hyvin ja vaikutin varmasti ihan täyspäiseltä siellä jutellessani.
Mutta totta sekin, että jos en olisi saanut diagnoosia, olisin varmasti pyytänyt kaikki transaktivistiystäväni, transetujärjestöjen ihmiset ynnä muut vaatimaan itselleni "oikeutta", koska olin niin täysin aivopesty siihen, että transhoitojen evääminen keltään on suuri ihmisoikeusrikkomus vaikka syy "hylylle" olisikin selvästi liian epävakaa psyyke. Ja tähän vielä lisäys, että en ollut vain "aivopesu uhri" vaan myös aktiivinen ja ärhäkkä "aivopesijä" itsekin tuohon aikaan. Nämä sanomani asiat eivät siis ole syyttelyä ja vastuun muille siirtämistä vaan ITSEREFLEKTIOTA. Olinhan itse transyhteisön jäsen.
Täältä ketjusta poistellaan täysin asiallisia kommentteja.
Vierailija kirjoitti:
4 vuotta wanha juttu.
Eikö kadu enää?
Se Jade urheilija näyttää kyllä ihan kundilta. Haluaa olla nainen ? On kyllä vieläkin miehekkäät kasvon piirteet. Kuinka monilla lähtee miesten vehkeet pois ? Onko niin , että ihminen ei halua munia pois sillä on varmaan aika iso leikkaus.
Nitalla on sirot kasvot ja näyttää edelleen naiselta, joten hänen tapauksessa ei onneksi mennyt koko elämä pilalle. Toki aika kauheaa jos ääni on möreä ja parta kasvaa. Kuitenkin muistuttaa edelleen naista ja jos näkisin jossain niin naiseksi ajattelisin.
Vähän ot, mutta onko sukupuolen korjaaminen sitten takaisin enää mahdollista vai onko se sitten vaan elettävä siinä korjatussa sukupuolensa?
Hulluksi on mennyt. Vaihtakaa nyt sitten nimellisesti sukupuoli ja käyttätykää kaikkialla kuten toivomanne "sukupuoli" ainakin vuoden, nyt kun se on vain ilmoituasia.
Koska miksi emme hyväksy, että luonto on tarkoittanut, että on olemassa myös ihmisiä, jotka ovat ns. eriparia ajatusten ja vartalon kanssa? Me laskemme sen sairaudeksi, joka pitää hoitaa ja korjata. Mutta se voisi ihan hyvin nyt vaan olla, että tällainenkin ilmiö löytyy ja sekin on ihan normaalia biologiaa. Kuten taudit, virukset tai kromosomipoikkeudet ovat. Kun miljardeja ihmisiä syntyy, niin erikoisjuttuja tulee väistämättä, eikä niitä kuuluu korjata vaan hyväksyä monimuotoisuuden ilmentymänä. Ne kun eivät ole suoranaisesti sairauksia, vaan poikkeamia.