Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Pitäisikö 7-vuotiaan pystyä pukemaan kaikki ulkovaatekappaleet itse?

Vierailija
01.02.2023 |

Mitäs mieltä olette? Pitääkö jossain kohtaa autella vielä?

Kommentit (106)

Vierailija
81/106 |
02.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tiedättekö että sukulaistäti ( nyt puhutaan 20- luvusta 100 vuotta sitten) oli töissä jo 7 vuotiaana hoitamassa itsenäisesti pientä vauvaa. Muistan kun kertoi, että voimat eivät lapsen kasvaessa meinannut riittää sylissä kantamiseen. Nyt täällä puhutaan osaako 7 vuotias pukea ulkovaatteet?! Kyllä osaa.

Voi vauva parka. Ja lapsi parka.

Vierailija
82/106 |
02.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

MitäHHHH????????? Mun tyttö harrastaa ratsastusta, on 8v ja on jo 5v osannut laittaa ponin ratsastuskuntoon puhumattakaan itsestään. Siis en voi käsittää , anteeksi vaan, onko tää joku kaupunkilaisten ongelma että 7v ei osaa pukea kunnolla? En voi aidosti edes käsittää missä kuplassa tuollainen lapsi elää.

Miten sä sait tähän kaupunkilaisuuden liitettyä?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/106 |
02.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Höh, mä olen ihan fiksunpuoleinen aikuinen ja kyllä mullakin on joskus vaikeuksia saada jotkut rukkaset hyvin hihojen kanssa. Taas hirveä alapeukutus, jos joki tarvii apuja sellaisessa. Kyllä mäkin joskus kysyn joltain, et voiko laittaa sen viimeisen hihan kunnolla rukkasen kanssa, kun on sellaisten paksujen rukkasten kanssa vaikea saada.

Ja joo, mun eskarissa oleva lapsi ei osaa solmia kengännauhoja vielä. Pitäis vissiin ennen koulua opetella, että selviää sitten luistimista ja sisäpelikengistä. Muissa lastenkengissä harvemmin on nauhoja.

Luistimia ei kyllä taida moni isompikaan lapsi saada itse jalkaan kunnolla, ne pitäis kuitenkin olla tiukalla että pystyy kunnolla luistelemaan. Itse muistelen että vielä vitosellakin opet auttoi luistimissa.

Voi jessus. Miten sitä ennen pärjättiinkään. Ei olleet vanhemmat eikä opet laittamassa luistimia jalkaan, kun kavereiden kanssa ensin käveltiin pari kilometriä luistinkentälle (siis ulkokentälle luonnollisesti) ja kentän laidalla vaihdettiin luistimet jalkaan ihan itse.

No ne on olleet luistimet löysällä sitten, ei kai siinä muuta. Kivempi on luistella jos on kireällä. Tosin silloin "ennen vanhaan" on muutenkin välineet olleet mitä sattuu joten ei varmaan niin väliä... Siitä on kuitenkin jo useampi vuosikymmen kun olin itse viidennellä luokalla ja sain apua luistinten pukemisessa.

Vierailija
84/106 |
02.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen opettanut alaluokkia niin ainoat asiat, joissa olen auttanut ekaluokkalaisia, ovat olleet luistinten nauhojen kiristys ja monojen ja siteiden laittaminen. Muuten ovat kaikki osanneet pukea itse päälle. Nauhojen kiristyksessä ongelma on voiman puutteessa eikä siinä etteikö lapsi osaisi.

Vierailija
85/106 |
02.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kannattaa ostaa lapselle vaatteita, mitä lapsi osaa pukea tai voi opetella pukemaan itse.

Mistä löydät takin ilman vetoketjua?

Vetoketjuko se ongelma on? Ei luulis.

Vetoketju on ongelma, jos on kömpelö sormistaan. Joskus osuu oikein, useimmiten ei. Tuloksena kulkee välitunneilla takki auki myös 20 asteen pakkasessa.

No sit kyllä kannattais hankkia se haalari, sen vetoketjua ei tarvitse asetella ja on siis helpompi kuin takki. On meilläkin ollut joitain takkeja joissa on tosi hankalat vetoketjut, mutta ei sellaisia kouluun laiteta.

Vierailija
86/106 |
02.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tiedättekö että sukulaistäti ( nyt puhutaan 20- luvusta 100 vuotta sitten) oli töissä jo 7 vuotiaana hoitamassa itsenäisesti pientä vauvaa. Muistan kun kertoi, että voimat eivät lapsen kasvaessa meinannut riittää sylissä kantamiseen. Nyt täällä puhutaan osaako 7 vuotias pukea ulkovaatteet?! Kyllä osaa.

Lapsia nyt kaltoinkohdeltiin muutenkin sata vuotta sitten monin tavoin. Ei liity asiaan mitenkään.

Vierailija
87/106 |
02.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Yks mamma osti kymmenvuotiaalleen talvihaalarit ja selitti, miten ne on niin helppo pukea!  🤦

Mitä vikaa talvihaalarissa on 10v?

Lasten talvihaalareita on kuitenkin kaupassa myynnissä 150-160cm asti.

Tuskin niitä yhden mamman takia valmistetaan ja kauppa ottaisi myyntiin..

Vierailija
88/106 |
02.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kannattaa ostaa lapselle vaatteita, mitä lapsi osaa pukea tai voi opetella pukemaan itse.

Vetoketju on ongelma, jos on kömpelö sormistaan. Joskus osuu oikein, useimmiten ei. Tuloksena kulkee välitunneilla takki auki myös 20 asteen pakkasessa.

No sit kyllä kannattais hankkia se haalari, sen vetoketjua ei tarvitse asetella ja on siis helpompi kuin takki. On meilläkin ollut joitain takkeja joissa on tosi hankalat vetoketjut, mutta ei sellaisia kouluun laiteta.

Ei halua haalaria, sillä ei halua erottua enempää porukasta. Kiusataan jo muutenkin tarpeeksi. Siihen vielä sitten lällätys, sulla on pikkulasten haalari.

Vierailija
89/106 |
02.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä autan 7-vuotiasta joskus, jos satun olemaan siinä vieressä ja joku homma näyttää hankalalle. Esim tänä aamuna lapselle tuli vähän kiire kouluun niin autoin kenkien ja hanskojen kanssa että pääsee nopeammin lähtemään. Muuten on osannut pukea sujuvasti itse jo ainakin jostain 5-vuotiaasta, myös kurikset, ja jos ei mene hanskat täydellisesti hihojen kanssa niin sit ei mene. Laskettelumonoissa ja luistimissa autan, että ne tulee kunnolla kiinni, lapsella ei riitä voimat laittaa tarpeeksi napakalle.

Vierailija
90/106 |
02.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lapsillekin on myynnissä talvianorakkeja.

Miksi alapeukku? Vaihtoehtoina se että lapsi ei osaa ja kulkee takki levällään tai takki jonka pystyy pukemaan itse kunnes vetskarit alkavat sujua.

Vierailija
91/106 |
02.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei halua haalaria, sillä ei halua erottua enempää porukasta. Kiusataan jo muutenkin tarpeeksi. Siihen vielä sitten lällätys, sulla on pikkulasten haalari.

Mun lapsen koulussa (1-2 luokat) on suunnilleen puolet lapsista toppahaalareissa talvella. Oma oikein erikseen halusi sen just siks että ehtii nopeammin välkälle sen kanssa.

Vierailija
92/106 |
02.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sata vuotta sitten, tuon ikäisiä köyhien perheiden lapsia huutokaupattiin julkisilla toreilla ja se, joka maksoi lapsesta valtiolle eniten, sai itselleen ja perheelleen lapsipiian, renkin tai kyökkiin piian. Lapsen kohtalo oli kova ja orjan asemassa ja työskentelivät ruokapalkalla. Jopa 4v huutokaupattiin töihin, lapsityövoimaksi.

Eli kertoo enemmän lapsen asemasta ja oikeudesta, ei suinkaan lapsen osaamisesta, taidoista ja itsenäistymisestä.

Lapsia huutokaupattiin Suomessa vielä 30-luvulla, jonka jälkeen se kiellettiin.

Ja jo 1920-luvulla varakkaissa perheissä lapset saivat olla lapsia, heillä oli imettäjät, hoitajat jne. vanhempien lisäksi. Ja saivat leikkiä, eikä ollut työvelvoitetta.

Vierailija
93/106 |
02.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos ap:n lapsi ei osaa pukea päälleen niin laita ihmeessä sille kouluun vaipat.

Vierailija
94/106 |
02.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mun lapsen koulussa (1-2 luokat) on suunnilleen puolet lapsista toppahaalareissa talvella. Oma oikein erikseen halusi sen just siks että ehtii nopeammin välkälle sen kanssa.

Haalarit on koulussa just parhaat, kun puetaan ja riisutaan monta kertaa päivässä ja alla voi olla sisähousut.

Vierailija
95/106 |
02.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä pitää koululaisen jo osata.

Mutta saa sitä joskus vielä auttaakin, jos lapsi kokee sen miellyttävänä.

Ihan kuten joskus myös kannan 7veen aamulla sylissä sängystä vessaan, vaikka on se osannut kävellä jo 9kk ikäisestä. Joskus voi väsyttää, joskus saa hemmotella.

Just näin, tuli ihana olo tästä kommentista. Lapsesi varmasti oppii tärkeän taidon, josta on apua läpi elämän - aina ei tarvitse selvitä yksin.

Vierailija
96/106 |
02.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos ap:n lapsi ei osaa pukea päälleen niin laita ihmeessä sille kouluun vaipat.

Ajattelitko olevasti jotenkin hauska vai miten tälläinen kommentti tuli mieleen ja vieläpä sieltä ulos?

Vierailija
97/106 |
02.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomessa on jostakin syystä yksin pärjäämisen kulttuuri, lapset pitää jo varhain pärjätä yksin.

Jopa vanhemmat ylpeilevät sillä, kuinka vasta syntynyt nukkuu yksin omassa huoneessa, yksi vuotias osaa ottaa ruokansa jääkaapista ja lämmittää sen mikrossa, pukea itse jne. Ja vanhemmat sillä vielä ylpeilevät.

Kun vastaavasti Euroopassa, vanhemmat pitävät lapsia lapsina ja auttamista pitävät itsestään selvänä. Esim. Ranskassa jos käytäisi vastaavaa keskustelua kuin tämä, niin äidit pyörittelisivät vain silmiään, eikä ymmärtäisi aloitusta ja kysyisivät, niin miksi? Tai minkä takia. Siellä kun saatetaan pukea 10v ihan vain osoitetaan välittämistä ja rakkautta lapselle.

Jostakin syystä lapsen pitää pärjätä kaikessa yksin, mutta aikuiset saavat hemmotella toisiin. Ja tuntuu mukavalta, kun puoliso tuo kahvit sohvalle tai tekee valmiiksi iltavoileivät ja hemmottelee, mutta lapsille se tuntuu olevan kielletty ja suuresti paheksuttu.

Vierailija
98/106 |
02.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yleensä kaupunkilaiskakarat ovat maalaislapsiin verrattuna todella avuttomia monessa asiassa, näkee hyvin eron kyllä lapsen serkuissa.

Kyllä kännykkää osataan käyttää ja tiedetään kaikki TV sarjat ja muuta turhaa mutta ei tiedetä mistä maito tulee, tai mistä liha tulee , tai osata edes itse pukea niitä vaatteita oikein päälle.

Meillä on täällä maalaismammojen kesken ihan oma nimitys näille lapsille, tosin eihän se heidän vika ole etteivät mitään osaa vaan vanhempien, mutta jos vanhemmatkaan ei osaa muuta kuin määritellä lastensa sukupuolia uudelleen niin pysykää vain siellä kaupunkikuplassa.

Niille keiden lapset ei oikeasti osaa pukea päälle 7v vaatteita niin se ei ole lapsen vika, vaan teidän vika.

Vierailija
99/106 |
02.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

97, kerrotko miten voit perustella väitteesi ? Olen asunut monessa maassa ja lapseni myös, ja pikemmenkin päinvastoin, suomessa paapotaan lapset täysin avuttomiksi vanhemmat jatkeeksi.

Vierailija
100/106 |
02.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

7vuotiaana oma lapseni osasi pukea kaikki vaatteet ihan itse päälle, hän osasi myös laittaa ne pesukoneeseen sekä laittaa koneen päälle.

Ei lapset ole tyhmiä ja avuttomia , vanhemmat usein on ja saamattomia. 7v ei ole mikään taapero .

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän yhdeksän yksi