Pitäisikö 7-vuotiaan pystyä pukemaan kaikki ulkovaatekappaleet itse?
Mitäs mieltä olette? Pitääkö jossain kohtaa autella vielä?
Kommentit (106)
Vierailija kirjoitti:
Kyllä oman lapsen koululla ainakin ekalla ja tokallakin monet vanhemmat tulivat aamulla naulakoille auttamaan ulkovaatteiden riisumisessa, että lapsi ehti ripeämmin luokkaan. Samoin iltapäivällä hakiessa autettiin pukemisessa. Useimmat lapset osaavat kyllä, mutta moni voi olla aika hidas. Joissakin vaatteissa voi olla vähän hankalampi vetskari tms. Minusta ihan normaalia ja kohteliasta, että autetaan, jos tarve on, ja turha sitä sen enempää ihmetellä.
Entä välitunneille lähtemiset? Oliko ne mammat joka tunnin jälkeen kullannuppujaan pukemassa ja riisumassa siellä koululla? Eivät siis käyneet töissä lainkaan?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä oman lapsen koululla ainakin ekalla ja tokallakin monet vanhemmat tulivat aamulla naulakoille auttamaan ulkovaatteiden riisumisessa, että lapsi ehti ripeämmin luokkaan. Samoin iltapäivällä hakiessa autettiin pukemisessa. Useimmat lapset osaavat kyllä, mutta moni voi olla aika hidas. Joissakin vaatteissa voi olla vähän hankalampi vetskari tms. Minusta ihan normaalia ja kohteliasta, että autetaan, jos tarve on, ja turha sitä sen enempää ihmetellä.
Mitä helvettiä? Meillä koulutaksi vie lapset. Ei ole mammat koululla pukemassa.
Myös lähempänä asuvat lapset kävelee kyllä yleensä ihan itse kouluun. Ehkä tää, missä vanhemmat saattaa, on joku Helsingin ydinkeskusta, missä ei ehkä uskalla päästää 7-vuotiasta yksin liikenteeseen?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Myös lähempänä asuvat lapset kävelee kyllä yleensä ihan itse kouluun. Ehkä tää, missä vanhemmat saattaa, on joku Helsingin ydinkeskusta, missä ei ehkä uskalla päästää 7-vuotiasta yksin liikenteeseen?
Aika monen vanhempien pitää lähteä töihin ennen kuin lapsi lähtee kouluun, jotenkin nämäkin vaan selviää. Luulisi tuon ikäistä jo nolottavan jos vanhemmat paapoo tuolla lailla.
Vierailija kirjoitti:
Korona aikana vanhempia ei päästetty koulun sisätiloihin kuin ihan poikkeustilanteessa. Itsekin soitin koulun pihalta opettajalle, kun hain koulupäivän aikana sairastuneen lapsen kotiin kesken päivän. Opettaja saattoi lapsen autoni luokse.
Koululainen pukee vaatteensa itse. Jos joku hiha ei mene juuri toivotulla tavalla kintaan päälle, sitten se menee ei-toivotulla tavalla. Siitä motivoituneena voi sitten harjoitella kotona hihojen laittamista. Lapsi nauttii, kun osaa itse ja on iso.
Luistimissa muistan itsekin saaneeni apua ensimmäisillä luokilla. Omaa ekaluokkalaista saatan joskus auttaa, jos on hankala vaikka saada vetskaria kiinni paksut rukkaset kädessä. Saa sen kyllä itsekin, mutta eipä tuo minulta pois ole, jos välillä olen apuna.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oli minun viestini. Kyllä, nimenomaan Helsingin kantakaupungin alueen koulu kyseessä ja erittäin vilkas liikenne ympärillä.
Vierailija kirjoitti:
Mitkä niitä erityisen hankalia on hanskojen lisäksi?
Lahkeiden laittaminen kunnolla, eli kengän päälle ja lenkki alle. Tämä ei vaan oikein suju. Kouluhousuissa ei noita nyt olekaan, joten ei siellä tarvitse auttaa, mutta kotona haalarissa ja kuriksissa tuo on se, missä autan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lahkeiden laittaminen kunnolla, eli kengän päälle ja lenkki alle. Tämä ei vaan oikein suju. Kouluhousuissa ei noita nyt olekaan, joten ei siellä tarvitse auttaa, mutta kotona haalarissa ja kuriksissa tuo on se, missä autan.
Onko turhan tiukat lahkeet? Tuo opitaan jo hoidossa kunhan on sellaiset tamineet.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko turhan tiukat lahkeet? Tuo opitaan jo hoidossa kunhan on sellaiset tamineet.
Mun tuttu laittaa niin, että pistää kurahousut valmiiksi kiinni saappaisiin ja lapsi hyppää sitten niihin.
MitäHHHH????????? Mun tyttö harrastaa ratsastusta, on 8v ja on jo 5v osannut laittaa ponin ratsastuskuntoon puhumattakaan itsestään. Siis en voi käsittää , anteeksi vaan, onko tää joku kaupunkilaisten ongelma että 7v ei osaa pukea kunnolla? En voi aidosti edes käsittää missä kuplassa tuollainen lapsi elää.
Onko kysymys lapsen pukemistaidon vai -motivaation puutteesta?
Meillä tuon ikäinen mieluusti regressoituu pieneksi ja passauttaa itseään ja pyytää pukemaan. Isoksi kehuminen ja taitojen esille nostaminen on motivoinut pukemaan ihan itse. Hoivaa ja huolenpitoa voi antaa muissa kohtaa arkea sitten.
"Normaali" 7-vuotias osaa kyllä pukea kaikki ulkovaatteet itse. Hanskojen/rukkasten kanssa olen katsonut sellaisia lyhyt vartisia, jotka helppo saada käteen. Pitkävartiset rukkaset on hankalia ylipäätänsä. Ulkovaatteiden pukemista itsekseen ruvetaan kyllä harjoittelemaan pienestä pitäen itse ja hiljalleen sitten taito hallussa jo kauan ennen 7-vuotis synttäreitä. Ei koulussa ole opettajilla aikaa auttaa pukeutumaan.
7 vuotias on jo koululainen eli todellakin pitää osata pukea itse. Luuletko että sitä koulussa joku auttaa pukemisessa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Höh, mä olen ihan fiksunpuoleinen aikuinen ja kyllä mullakin on joskus vaikeuksia saada jotkut rukkaset hyvin hihojen kanssa. Taas hirveä alapeukutus, jos joki tarvii apuja sellaisessa. Kyllä mäkin joskus kysyn joltain, et voiko laittaa sen viimeisen hihan kunnolla rukkasen kanssa, kun on sellaisten paksujen rukkasten kanssa vaikea saada.
Ja joo, mun eskarissa oleva lapsi ei osaa solmia kengännauhoja vielä. Pitäis vissiin ennen koulua opetella, että selviää sitten luistimista ja sisäpelikengistä. Muissa lastenkengissä harvemmin on nauhoja.
Luistimia ei kyllä taida moni isompikaan lapsi saada itse jalkaan kunnolla, ne pitäis kuitenkin olla tiukalla että pystyy kunnolla luistelemaan. Itse muistelen että vielä vitosellakin opet auttoi luistimissa.
Voi jessus. Miten sitä ennen pärjättiinkään. Ei olleet vanhemmat eikä opet laittamassa luistimia jalkaan, kun kavereiden kanssa ensin käveltiin pari kilometriä luistinkentälle (siis ulkokentälle luonnollisesti) ja kentän laidalla vaihdettiin luistimet jalkaan ihan itse.
Vierailija kirjoitti:
Haalarin jalkalenkit.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä kulkee ekaluokkalaisetkin ihan itse kouluun kävellen ja pyörällä. Ei koulu ole päiväkoti.
Meillä on ainakin sellaiset haaalarit jossa on lahkeessa vetoketju, ja se lenkki siellä vähän taaempana ja kun sen vetoketjun avaa saa lenkin helposti kenkään. Tämän tekee tosin jo ihan 3v.
Muistan omasta lapsuudestani, että kouluun tutustuttaessa saatiin lista, mitä pitää osata, kun aloittaa koulun. Kengännauhojen sitominen oli tuolla listalla.
Edelleenkin, jos lapsella on nauhakengät koulussa, ne nauhat pitää osata solmia itse.
Luistimen nauhoja ei tarvitse osata itse kiristää vielä alaluokilla.