Pitäisikö 7-vuotiaan pystyä pukemaan kaikki ulkovaatekappaleet itse?
Mitäs mieltä olette? Pitääkö jossain kohtaa autella vielä?
Kommentit (106)
48, voi ei anteeksi, olikin kamala kirjoitusvirhe tullut, unohdin että se on täällä pahempaa kuin mikään, kaikki muu unohtuu jos vain pääsee bongaamaan jonkin kirjoitusvirheen vapaamielisellä kirjoituspalstalla, hyvä tyttö👍 Nyt voit taputtaa itseäsi selkään hyvästä työstä....vai pitäskö mennä vaikka opettamaan niille lapsillesi vaikka sitä pukemista?
Muistatko omia kouluaikojasi? Puitko itse vai tarvitsitko apua?
Vierailija kirjoitti:
Kyllä 2-vuotiaskin osaa jo pukea pääpiirteissään itse. 4v. viimeistään pitäisi osata oikea kaikki itse.
30v pienten puolella päiväkodissa...älä puhu paskaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä osaa pukea itse meidän 7v, osaa myös tehdä paljon muitakin asioita, kuten syödä itse, käydä vessassa itse, nukahtaa itse, osaa myös lukea ja kirjoittaa, ja osaa jopa itse tehdä makaronilaatikon ruuaksi ilman valvontaa. Osaa toki paljon muitakin asioita, kuten käyttää kompanssia ja kartan avulla suunnistaa, osaa hiihtää, luistella ja uida jne... Onko lapsella jokin kehitysvamma jos ei pukeminen onnistu? Niihin kai saa apua toivottavasti .
KompaNssi?
Niin, sehän on kompassin ja simpanssin risteytys.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
K
KompaNssi?
Niin, sehän on kompassin ja simpanssin risteytys.
Mikä on TV-kokki Kape Aihisen lemmikkiapinan nimi?
-Ape Kaihinen
Tsissus tää palsta välillä ylittää itsensä!
Vierailija kirjoitti:
"Normaali" 7-vuotias osaa kyllä pukea kaikki ulkovaatteet itse. Hanskojen/rukkasten kanssa olen katsonut sellaisia lyhyt vartisia, jotka helppo saada käteen. Pitkävartiset rukkaset on hankalia ylipäätänsä. Ulkovaatteiden pukemista itsekseen ruvetaan kyllä harjoittelemaan pienestä pitäen itse ja hiljalleen sitten taito hallussa jo kauan ennen 7-vuotis synttäreitä. Ei koulussa ole opettajilla aikaa auttaa pukeutumaan.
Kurarukkasia ei saa lyhyinä versioina ja siinä lisänä se hankaluus, että ne laitetaan aluslapasten päälle ja hihojen päälle. Kyllä "normaalia" voi auttaa tuollaisessa.
Kuka se oli se nuori jalkapalloilija, ulkomaalainen, joka ei osannut solmis nappistensa nauhoja?
Tuli vaan mieleen, että tarrakengissä on tulevaisuus. Kohta ei aikuiset osaa solmia nauhoja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Normaali" 7-vuotias osaa kyllä pukea kaikki ulkovaatteet itse. Hanskojen/rukkasten kanssa olen katsonut sellaisia lyhyt vartisia, jotka helppo saada käteen. Pitkävartiset rukkaset on hankalia ylipäätänsä. Ulkovaatteiden pukemista itsekseen ruvetaan kyllä harjoittelemaan pienestä pitäen itse ja hiljalleen sitten taito hallussa jo kauan ennen 7-vuotis synttäreitä. Ei koulussa ole opettajilla aikaa auttaa pukeutumaan.
Kurarukkasia ei saa lyhyinä versioina ja siinä lisänä se hankaluus, että ne laitetaan aluslapasten päälle ja hihojen päälle. Kyllä "normaalia" voi auttaa tuollaisessa.
Koululaisella kurarukkaset??? Kyllä luulis lasta nolottavan.
Kyllä ne muksut oppii kaiken ajallaan. Ei kannata ottaa paineita jos ei jotain juttuja heti opi tai osaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Esikoululaisilla kyllä on ja ne on jo osa 7 v.
Normaalisti kehittynyt 7-vuotias, jolla on perusvaatteet joissa ei ole mitään ihmeellisiä kommervenkkejä, pystyy mielestäni pukeutumaan itse. Tarvitseeko aina välttämättä? Jos tuntuu vaikka että hanska on paremmin kädessä kun vanhempi vetää siihen takin hihan hyvin päälle tms., niin mikä jottei. Ja aikuisillakin tulee eteen tilanteita ja vaatekappaleita joissa vaikka vetoketju reistailee. Hyvä jos lapsi pyytää apua sitä halutessaan. Suurin osa koulun aloittaneista tuskin TARVITSEE apua siinä mielessä, etteivät jotenkin tyydyttävästi itsekin saisi vaatteita päälleen.
Ekaluokkalaisen pitää osata pukea itse ( jos kurarukkadet hankalat, otetaan muut käsineet käyttöön). Ja vessa-asiat on osattava hoitaa. Ja odottaa vuoroaan.
Tuossa iässä jo odotettiin koulussa että osasi sitoa jo kengännauhat.
Olin itse lapsena se, jolle kaveri ala-asteella auttoi lapasen käteen ja luistimet jalkaan. Minua ei ollut paapottu eikä äiti pukenut. Olin vain tarkka siitä, että vaatteet on hyvin päällä. Jotkut toiset pystyivät huitaisemaan hanskat puoliksi päälle niin, että olivat minuutin päästä täynnä lunta tai sohjoa eikä se haitannut yhtään. Toista ei haitannut, jos luistimet oli niin löysällä, että nilkat taipui ulospäin. Minulla ne piti olla tiukalla ja tukevasti. Minusta kasvoi tarkka, jämäkkä ja tehokas aikuinen, joka tekee asiat kunnolla eikä puoliksi hutaisten.
Oma lapsi on ihan samanlainen. On tarvinnut paljon apua kengissä, lahkeissa, hanskoissa, vetoketjuissa ja niissä luistimissa. Kaveri pystyy sitten vetämään räkä poskella takki auki, jokainen tyylillään. Kohdelkaa lapsia ihmisinä. Kaikki eivät ole samanlaisia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Koulukiusaajan äitikö se siellä? :(
Kurarukkaset ????? Meillä ei ole koskaan ollut kurarukkasia eikä kurahaalareita, nykyajan ulkovaatteet kestää todella hyvin vettä kyllä.
Vierailija kirjoitti:
Kurarukkaset ????? Meillä ei ole koskaan ollut kurarukkasia eikä kurahaalareita, nykyajan ulkovaatteet kestää todella hyvin vettä kyllä.
Vähempikin määrä huutomerkkejä riittää. Se on varmaan ihan makuasia onko välikausirukkaset vai kurarukkaset. Samaltahan ne näyttää. Toiset tykkää siitä, että on helppo kuivattaa, kun kurarukkaset ja alla olevat lapaset saa erikseen kuivamaan.
Vierailija kirjoitti:
Kannattaa ostaa lapselle vaatteita, mitä lapsi osaa pukea tai voi opetella pukemaan itse.
Mistä löydät takin ilman vetoketjua?
3v yleensä osaa pukea itse, kuka heikommin kuka paremmin, eli kyllä 7v pitäisi osata pukea.
Jaa että vuoden ikäisenä on jo pukenut pikkusiskonsakin? Ja välipalan yhteydessä arvatenkin sävelsi oopperan?