Pitäisikö 7-vuotiaan pystyä pukemaan kaikki ulkovaatekappaleet itse?
Mitäs mieltä olette? Pitääkö jossain kohtaa autella vielä?
Kommentit (106)
Luuletko, että se ope kerkeää autella luokallista 7-vuotiaita? Eli kaikki täytyy kyllä osata tuossa kohtaa (ja aiemmin jo) pukea itse.
Kyllä. Hanskoissa toki joskus voi jeesata, ne on vaikeat saada hihan sisään.
Jos on motorista ongelmaa. Siihen saa toimintaterapiaa.
Jos on kömpelyyttä muuten ei niitä vaatteita kannata vaikeimpia puettavia ostaa.
Lapset on erilaisia. Mut kyllä sen pitäs koulussa saada itse ulkovaatteet päälle.
Meillä pukee joo, mutta joskus saatan auttaa esim. kurahanskoissa, koska ne on vähän hankalat itse laittaa, kun on lapaset käsissä tai jää sitten myttyyn.
Vierailija kirjoitti:
Luuletko, että se ope kerkeää autella luokallista 7-vuotiaita? Eli kaikki täytyy kyllä osata tuossa kohtaa (ja aiemmin jo) pukea itse.
Saattaahan se olla eskarikin, jos on alkuvuodesta syntynyt.
Kouluikäisen? Tietenkin osaa pukea itse.
Pikkuhiljaa kohti koulua opettelevat laittamaan ne viimeisimmätkin hihat ja lahkeet itse. Kyse ei ole enemmänkään ikäkysymys vaan identiteettikysymys, ja lähes kaikki sitten pukevat kyllä itse. Esim. jos lapsesi on nyt eskarissa, niin rauhassa harjoittelee itsenäistymistä kevään ja kesän. Pukeminen tulee sitten koulussa ajankohtaiseksi kun tulee välikausikelit ja on jo paljon isompi ja ennen kaikkea ajatusmaailmaltaan isompi lapsi. Varmasti sujuu pukeutuminen siellä sitten.
Eikä täydy olla mikään vammainen, että tuottaa vaikeuksia vielä ekoilla luokilla (saati sitten vasta eskarissa). Ihan ADHD, autismikirjo, motoriikan viive tai harjoittelun puute voi sitä vaikeuttaa ja silloin kannattaakin miettiä, että vaatteet ovat mahdollisimman helpot pukea. Ottaa erityiseksi tavoitteeksi keväälle. Ja eskarin kertausta tietysti kannattaa harkita, jos omatoimisuustaidot ovat paljon jäljessä.
Ihan normaalisti kehittyneet 7-vuotiaat pyysivät minulta vielä apua lahkeisiin ja hanskojen hihoihin huhtikuun aikoihin. Kyse ei ollut siitä, etteivätkö olisi oppineet tai olisivat piloille passattuja. Kyse oli siitä, että halusivat olla vielä hetken pieniä.
Eniten näissä ketjuissa huutavat haukkuja ne, jotka eivät ymmärrä eskari-ikäisenä "iso vai pieni" tunnemaailman dilemmaa.
T. Eskariope
Kannattaa ostaa lapselle vaatteita, mitä lapsi osaa pukea tai voi opetella pukemaan itse.
Höh, mä olen ihan fiksunpuoleinen aikuinen ja kyllä mullakin on joskus vaikeuksia saada jotkut rukkaset hyvin hihojen kanssa. Taas hirveä alapeukutus, jos joki tarvii apuja sellaisessa. Kyllä mäkin joskus kysyn joltain, et voiko laittaa sen viimeisen hihan kunnolla rukkasen kanssa, kun on sellaisten paksujen rukkasten kanssa vaikea saada.
Ja joo, mun eskarissa oleva lapsi ei osaa solmia kengännauhoja vielä. Pitäis vissiin ennen koulua opetella, että selviää sitten luistimista ja sisäpelikengistä. Muissa lastenkengissä harvemmin on nauhoja.
Kyllä pitää koululaisen jo osata.
Mutta saa sitä joskus vielä auttaakin, jos lapsi kokee sen miellyttävänä.
Ihan kuten joskus myös kannan 7veen aamulla sylissä sängystä vessaan, vaikka on se osannut kävellä jo 9kk ikäisestä. Joskus voi väsyttää, joskus saa hemmotella.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä pitää koululaisen jo osata.
Mutta saa sitä joskus vielä auttaakin, jos lapsi kokee sen miellyttävänä.
Ihan kuten joskus myös kannan 7veen aamulla sylissä sängystä vessaan, vaikka on se osannut kävellä jo 9kk ikäisestä. Joskus voi väsyttää, joskus saa hemmotella.
Ihan sama meillä, että 7v osaa kyllä pukea, mutta jos olen samaan aikaan eteisessä, ihan hyvin siinä voin ohimennen auttaa, juuri jonkun pitkien rukkasten laittaamisessa tai laitan kurahousujen henkselit kiinni tai vastaavaa pientä nopeutusta pukemiseen. Ei se mielestäni ole vielä liikaa paapomista, jos vähän auttaa.
Vierailija kirjoitti:
Mun ope auttoi 90-luvulla. Muistan kun ekaluokan opettajat yhdessä auttoivat niitä, jotka eivät vielä osanneet. Ne jotka osasivat sitten hyppivät edeltä ulos. Ei se hirveä vaiva ollut, jos kahden luokan oppilaista viisi tarvitsi apua kengissä tai jossain muussa. Oli myös yksi tyttö, joka tarvitsi kädestä pitäen apua kaikessa. Hänen oma opettaja tai koulun yleinen avustaja (tai miksi sitä silloin kutsuttiin) auttoi häntä kaikessa. Nykykoulussa olisi ollut pienryhmissä/erityiskoulussa kaupungista riippuen, mutta meidän tienoolla ei sellaisia ollut helposti saatavilla niille, jotka oppivat normaalisti NS. akateemisesti.
Olen itse yläkoulun opettaja ja naurattaa lähes kun päivitellään ettei 7-vuotias osaa tai muista kaikkea itse. Tietäisittepä kuinka kädestä pitäen opastusta teinitkin vielä tarvitsevat koulussa! Ainakin nykyään. Kirjoista ei osata oikeita kappaleita löytää, tehtävistä ollaan pihalla vaikka ne olisi annettu suullisena, kirjallisena ja vielä wilmassa päälle. Ainetta pystytään kirjoittamaan itsenäisesti ehkä yksi lause. Siihen nähden mun mielestä kuulostaa aivan normaalilta, että 7-vuotiaalle autetaan vielä jotain pientä vaatteissa. Ehkä kannattaisi enemmän keskittyä muutenkin siihen, että opetetaan konkreettisesti ajattelemaan itse ja toimimaan itse ajatuksella kuin kiirehtiä, jos lapsi ei ole vielä valmis johonkin. 7-vuotias on vielä pieni, vaikka se vanhemmasta voi tuntua kovin isolta.
Monet eivät myöskään ymmärrä, että se välitunti ei ole ns. tauko opettajalle vaan ihan työaikaa. Tauko otetaan siinä välissä kun se on järkevää ottaa. 1-2-luokan opettajat ovat aika kiinni oppilaissa koulupäivän ajan. Toisaalta sen ikäisillä on lyhyet koulupäivät, joten iltapäivällä on aikaa tehdä muut työt.
Vierailija kirjoitti:
Höh, mä olen ihan fiksunpuoleinen aikuinen ja kyllä mullakin on joskus vaikeuksia saada jotkut rukkaset hyvin hihojen kanssa. Taas hirveä alapeukutus, jos joki tarvii apuja sellaisessa. Kyllä mäkin joskus kysyn joltain, et voiko laittaa sen viimeisen hihan kunnolla rukkasen kanssa, kun on sellaisten paksujen rukkasten kanssa vaikea saada.
Ja joo, mun eskarissa oleva lapsi ei osaa solmia kengännauhoja vielä. Pitäis vissiin ennen koulua opetella, että selviää sitten luistimista ja sisäpelikengistä. Muissa lastenkengissä harvemmin on nauhoja.
Luistimia ei kyllä taida moni isompikaan lapsi saada itse jalkaan kunnolla, ne pitäis kuitenkin olla tiukalla että pystyy kunnolla luistelemaan. Itse muistelen että vielä vitosellakin opet auttoi luistimissa.
Kyllä oman lapsen koululla ainakin ekalla ja tokallakin monet vanhemmat tulivat aamulla naulakoille auttamaan ulkovaatteiden riisumisessa, että lapsi ehti ripeämmin luokkaan. Samoin iltapäivällä hakiessa autettiin pukemisessa. Useimmat lapset osaavat kyllä, mutta moni voi olla aika hidas. Joissakin vaatteissa voi olla vähän hankalampi vetskari tms. Minusta ihan normaalia ja kohteliasta, että autetaan, jos tarve on, ja turha sitä sen enempää ihmetellä.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä oman lapsen koululla ainakin ekalla ja tokallakin monet vanhemmat tulivat aamulla naulakoille auttamaan ulkovaatteiden riisumisessa, että lapsi ehti ripeämmin luokkaan. Samoin iltapäivällä hakiessa autettiin pukemisessa. Useimmat lapset osaavat kyllä, mutta moni voi olla aika hidas. Joissakin vaatteissa voi olla vähän hankalampi vetskari tms. Minusta ihan normaalia ja kohteliasta, että autetaan, jos tarve on, ja turha sitä sen enempää ihmetellä.
Mitä helvettiä? Meillä koulutaksi vie lapset. Ei ole mammat koululla pukemassa.
Jännä juttu, kyllä mun kouluaikana kaikki puki itse. Myös se kaveri, joka jäi luokalle kun lukemista ja laskemista oli vielä vaikea oppia. Esikoulua ei siihen aikaan 70-luvun alkupuolella ollut ollenkaan, jotain kerhoa oli jotkut käyneet.
Mitkä niitä erityisen hankalia on hanskojen lisäksi?
Tietenkin.