Riittääkö 400€ ruokaan helmikuussa kahden hengen taloudessa?
Äkkiseltään tuntuu isolta summalta, mutta jos on yhtään koskaan laskenut paljon ruokaan menee rahaa, niin ei olekaan niin iso summa. Varsinkin jos haluaa syödä terveellisesti
Kommentit (101)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Easysti. Minä pyrin pitämään kuukauden ruokalaskun alle 250 eurossa, ja sillä syö kaksi ihmistä hyvin.
Olisi kyllä tosiaan kiva kuulla mitä kaksi ihmistä tällä hinnalla syö kuukaudessa. Tuo ei mitenkään voi riittää täysipainoiseen ruokaan. Saatko proteiinia, vitamiineja, kuituja, hivenaineita? Tuskin
Perusjuttuja eli vihanneksia, hedelmiä, pähkinöitä, papuja, linssejä, kalaa, marjoja jne.
Hmm, mitä kalaa?
Lohi maksaa vähintään n. 20€/kg, ja muut kalat on kalliimpia.
Meidän prismassa on usein 15 e kilo ja sitä tarvii kahdelle vain 400 g.
- eri
Kahdelle 400g päivässäkö? Ihminen tarvitsee kaksi lämmintä ateriaa päivässä, joten vähintään 500g lohta päivässä kahdelle ihmiselle, jos kala se pääraaka-aine. Tekee jo siis 15 euroa kahdessa päivässä. Ja helmikuussa on 28 päivää, eli lohi tulisi maksamaan 210€ kuukaudessa.
Oikeasti, älä tule tänne sönkkäämään asioista joista et tiedä.
Tuossa jää muuhun käyttöön 40€, jos budjetti se 250€. Silläkö ostat marjat, hedelmät, vihannekset jne? :D
Mitä mä oikein juuri luin?
Oikeasti tekisi mieli kuulla tarkat määrät mitä ostetaan ja mitä syödään näiltä palstan karpaaseilta jotka tulevat aina keskenään kilpailemaan näihin ketjuihin yhä pienemmillä ruokasummilla.
Hyvin riittää, meillä menee kahdella henkilöllä 400e ruokaan kuukaudessa
Meillä riittää hyvin 300
Kahden henkilön viikon ruuat maksoi 50e
HYVIN vahvasti epäilen, että joko he eivät laske oikeasti hirveän tarkasti menoja, tai jätetään jotain kertomatta esim. töissä saadaan ilmaiset lounaat, käydään viikonloppuna vanhemmilla ja lähdetään kotiin ruokakassin kanssa tms.
Tai sitten nämä ihmiset ovat todella pieniruokaisia.
Tai sitten syödään oikeasti tosi paljon hiilari ja tärkkelyspainotteisesti eikä syödä tarpeeksi monipuolisesti.
Näin 90 kiloisena ja paljon liikkuvana miehenä on todella vaikeaa syödä edullisesti ja monipuolisesti, niin paljon ruuan hinta on noussut.
Vierailija kirjoitti:
Oikeasti tekisi mieli kuulla tarkat määrät mitä ostetaan ja mitä syödään näiltä palstan karpaaseilta jotka tulevat aina keskenään kilpailemaan näihin ketjuihin yhä pienemmillä ruokasummilla.
Hyvin riittää, meillä menee kahdella henkilöllä 400e ruokaan kuukaudessa
Meillä riittää hyvin 300
Kahden henkilön viikon ruuat maksoi 50e
HYVIN vahvasti epäilen, että joko he eivät laske oikeasti hirveän tarkasti menoja, tai jätetään jotain kertomatta esim. töissä saadaan ilmaiset lounaat, käydään viikonloppuna vanhemmilla ja lähdetään kotiin ruokakassin kanssa tms.
Tai sitten nämä ihmiset ovat todella pieniruokaisia.
Tai sitten syödään oikeasti tosi paljon hiilari ja tärkkelyspainotteisesti eikä syödä tarpeeksi monipuolisesti.
Näin 90 kiloisena ja paljon liikkuvana miehenä on todella vaikeaa syödä edullisesti ja monipuolisesti, niin paljon ruuan hinta on noussut.
Minä olen koko korona-ajan seurannut kuitti kuitilta paljonko menee rahaa mihinkin. Tiedän ihan tasan tarkkaan kaiken kulutuksen, koska näen myös puolison ostokset verkkopankista ja kuiteista (ei käytä käteistä; puolison luvalla näen hänen tietonsa). En unohda kodin ulkopuolella syötyjä ruokia, en aina jaksa mainita, että koululaiset tottakai syövät koulussa lounaan koulupäivinä, ja puolisolla on aina kotona tehdyt eväät töissä, ja itse olen 100% etätyössä kotona.
Meill menee ruokaan ja päivittäisiin muihin tarvikkeisiin viikossa noin 220€ kuudelle hengelle. Syömme lihaa, kalaa, sieniä, hedelmiä, marjoja, vihanneksia, leipää, juustoa ja muita maitotuotteita, satunnaisesti on herkkuja kuten sipsejä, popkornia, suklaata, limonadeja. Eineksiä ei allergioiden vuoksi syö kuin pari teiniä, ruuanlaitto aloitetaan usein sillä, että pesen itsekasvatetut perunat. Ja porkkanat. Ja punajuuret. Lantut ja kaalit ostan, ristikukkaiset eivät oikein menesty kasvimaallamme (punajuuri poikkeus).
Perheessä siis kaksi aikuista ja kaksi teini-ikäistä poikaa sekä kaksi nuorta aikuista (tyttä ja poika), joten ruokamäärät ovat vähintäänkin kohtuullisia, pieniruokaisia taitavat olla lähinnä perheen kissat. Viimeksi on syöty jossain muualla kuin kotona (emme käy isovanhemmilla syömässä) minun 50v juhlien merkeissä paikallisessa ravintolassa vuosi sitten. Koululaisten ostokset ovat tuossa summassa mukana, jostain syystä säntillisesti raportoivat minulle, mitä ovat milloinkin ostaneet, vaikka käyttävät omia (kesätyö)rahojaan. En ole raportointia vaatinut.
Että joku voi ihan OIKEASTI tietää sen, paljonko rahaa kuukaudessa mihinkin kuluu.
Pelkkään kalakauppaan menee satanen kuussa. Joskus enemmän jos ostaa mätiä, simpukoita ja scampeja.
Nythän on blinikausi parhaimmillaan.
Jos shampanjat laskee ruokamenoihin mukaan niin siitä satanen tai pari lisää.
Minä tein tammikuun ostokset odalta ja katsoin paljonko meni, aika tarkkaan 300e sisältäen vessapaperin ja saippuaa. Lisäksi mies kävi pari kertaa kaupassa hakemassa limpparia tms turhaa eli olisiko 350e mennyt yhteensä. Ostin tarjoustuotteita, mm. Sitä lohta pari kertaa kun oli alle 20e/kg. Marjoja meillä on pakkasessa ja leivät leivoin itse, ei käytetä leikkeleitä. Tein isoja annoksia joista söi seuraavan päivän lounaan vähintään.
Esimerkkiruokina parin viikon ajalta kaalilaatikko, kinkkukiusaus, pinaattikeitto, tonnikalapasta, rapeat kalapalat, kookoscurrykana, punajuuriaurapasta, lohikeitto, pastasalaatti, nyhtökaurakäristys, kurpitsakeitto, perunapurjokeitto, uunilohi, lammaspata (lampaan sain tutulta lammastilalliselta), wingsit, linssikeitto jne. Syön neljä kertaa päivässä, aamupalaksi puuroa tai jugurttia ja marjoja, lounaaksi yleensä keittoa, välipalaksi hedelmän ja illalliseksi tukevamman ruuan. Ruokien lisukkeina tietysti kasviksia, riisiä tai perunaa, salaattia talvella harvemmin.
Meitä siis kaksi henkilöä taloudessa ja tämä on aika normaali raha ruokiin kuukaudessa. Oda ei välttämättä ole halvin mutta olen huomannut että kun tilaa kerran viikossa ruuat kotiin niin ei tule heräteostoksia tehtyä. Jos käyn kaupassa niin katson usein punalaputetut lihat ja otan pakkaseen jos on jotain hyviä.
Minulla menee yksin jo 300 euroa ruokaan per kk. Enemmänkin jos oikein herkuttelen. Vichya ja coca colaa menee kaks koppaa kuukaudessa ja ne maksaa jo yli 50 euroa. Nyttenkin olen laihtunut 8 kiloa 2 kuukaudessa koska aloin oikein liikkumaan ja syömään terveellisesti. Viime vuoden syksyn aikana lihoin 10 kg joten otan nyt takas sen 10 kg. Terveellinen ruoka maksaa ja pitää syödä jotta jaksaa.
Riittää. Meillä syö kaksi ihmistä, kaksi kissaa ja koira alle 400 eurolla kuukaudessa. Juurekset omasta maasta, sienet ja marjat metsästä, kalaa järvestä sekä punalaputettuja tuoretuotteita kaupasta. Leivät teen itse. Vaatii viitseliäisyyttä ja tervettä kroppaa, mutta säästää rahaa. Lemmikkien ruokiin kuluu enemmän kuin ihmisten ja ne ovatkin etusijalla. Kun hinnat nousevat jatkuvasti, omavaraisuus on paras tapa selviytyä.
Vierailija kirjoitti:
VäiTÄN ETTÄ KETJUUN KIRJOITTAVAT IHMISET, joiden pääraaka-aineet koostuvat vehnästä ja sokerista.
Menkää nyt oikeasti katsomaan kauppaan liha- ja kalatuotteiden hintaa! Jauheliha n. 5€ 400g ja kala vähintään 20€ kiloa kohti.
Jos esim yksi jauhelihapaketti menee päivässä (siitä riittää kahdelle) niin tekee viikossa 35€ ja 4 viikossa jo 140€.
Joku oikeasti väittää, että kaksi ihmistä pärjää 250 eurolla. Pärjää varmaan joo, jos syö sokeria ja vehnää.
Samaa mieltä. Toki jos kala on norjalaista moskaa, jauheliha sikaa ja broileri jotain hunajamarinadia niin voi hyvällä tuurilla riittää. Mut siis oikeesti ihmiset syö nähtävästi tosi minimalistisesti, eikä käytetä paljon mausteita tai yrttejä. Syön pari kertaa päivässä ja haluan sen kerran, kun syön syödä maistuvaa ruokaa niin tuo 250 euroa kahdelle ei riittäisi meidän perheessä.
Olen kalastanut tammikuussakin siikaa monena päivänä ja sain 4 siikaa. Aion kalastaa toukokuuhun asti. Kalaa en osta vaan olen aina kalastanut itse siikaa ja ahvenia. Kyllä minä kevään aikana saan 30 kg siikaa vähintään. Ongin sitä ja verkoilla kalastan. Ilmaista ruokaa. Kesästä syksyyn kalastan ahventa ja syön sitä paljon. Ostan sitten perunaa ja syön ahven fileitä ja muusia. Rahaa säästyy kun kalastaa.
Jos on marttojen taikakaappi, jossa on kahvia, tomaattimurskaa, mausteita, sokeria, jauhoja, leivinpaperia, suodatinpusseja, pakastepusseja, korppuja ja näkkileipää rajatta, niin riittää. Nuo jos ostat ja lasket budjettiin, niin vaikeaa on.
Tee kasvissosekeittoa eurolla ja syö siitä viikko, kuten palstanaiset.
Vierailija kirjoitti:
Viisi ateriaa päivässä; aamiainen: kaurapuuro, raejuusto, marjat, kananmuna lounas: pastaa, lihaa/muu proteiini, kasviksia välipala: rahka marjoilla päivällinen: lounaan toisto iltapala leipä ja vihanneksia/hedelmiä. Tämä x 28 ja näillä hinnoilla kahdelle. En ihan lupaa että 400 riittää kahdelle.
Mihin tarvitaan rahkaa ja raejuustoa? Ja kuka syö iltapalaa jos syö kaksi lämmintä ateriaa päivässä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
VäiTÄN ETTÄ KETJUUN KIRJOITTAVAT IHMISET, joiden pääraaka-aineet koostuvat vehnästä ja sokerista.
Menkää nyt oikeasti katsomaan kauppaan liha- ja kalatuotteiden hintaa! Jauheliha n. 5€ 400g ja kala vähintään 20€ kiloa kohti.
Jos esim yksi jauhelihapaketti menee päivässä (siitä riittää kahdelle) niin tekee viikossa 35€ ja 4 viikossa jo 140€.
Joku oikeasti väittää, että kaksi ihmistä pärjää 250 eurolla. Pärjää varmaan joo, jos syö sokeria ja vehnää.
Samaa mieltä. Toki jos kala on norjalaista moskaa, jauheliha sikaa ja broileri jotain hunajamarinadia niin voi hyvällä tuurilla riittää. Mut siis oikeesti ihmiset syö nähtävästi tosi minimalistisesti, eikä käytetä paljon mausteita tai yrttejä. Syön pari kertaa päivässä ja haluan sen kerran, kun syön syödä maistuvaa ruokaa niin tuo 250 euroa kahdelle ei riittäisi meidän perheessä.
Miksi hemmetissä aterialla pitäisi syödä 200g lihaa? Se on paljon yli suositusten.
Vierailija kirjoitti:
Viisi ateriaa päivässä; aamiainen: kaurapuuro, raejuusto, marjat, kananmuna lounas: pastaa, lihaa/muu proteiini, kasviksia välipala: rahka marjoilla päivällinen: lounaan toisto iltapala leipä ja vihanneksia/hedelmiä. Tämä x 28 ja näillä hinnoilla kahdelle. En ihan lupaa että 400 riittää kahdelle.
Ruokavalio on muuten ihan edullinen, mutta marjat maksaa. Ei riitä tuohon 400e.
Valitettavasti itselläni menee ylikin tuon yksin. Mutta on toki hyvä tunnistaa omat heikkoutensa ruokailun suhteen tai oikeastaan välipalojen suhteen, joita voi päivässä olla useampiakin. Eli jos leikkeleet jättäisin pois, voi tuo summa riittää hyvinkin yhdelle. Eli jos lasken yhdelle 200 euroa kuukaudessa, ei sittenkään riitä, koska jo pelkkä työpaikkaruokailu verotusarvolla vie helmikuussa 160 euroa (20 arkipäivää x 8.00 euroa). Tuolla jäljellä jäävällä 40 eurolla pitäisi kattaa neljä viikonloppua ja arjen aamupalat ja iltapalat ja välipalat. Eli edes matemaattisesti laskien ei riitä.
Riittää, kun suunnittelee hyvin. Runkona kotimaiset juurekset, edullisimmat hedelmät ja perunaa kohtuudella, tarjoustuotteiden huomioiminen, edulliset maitotuotteet ja halpisjuusto.
Olen budjetoinut kesään asti ruokaan vain n.150e/kk yhdelle, koska minun on pakko saada rahaa säästöön. Iso pakastin on kylläkin täynnä marjoja, ja ruokaa on muutenkin paljon kaapeissa.
Olen laskenut viikkotasolla näin: proteiinit 15e, kasvikset ja juurekset 10e, maitotuotteet 5e. Tämä on runko, jonka päälle on varaa laittaa 10e/ vko. En juo kahvia, en syö gluteenia, en syö leipää juuri lainkaan, ja laihdutan, joten juusto ja kaikki ylimääräiset kalorit on pannassa.
- porkkana
- kaali
- peruna
- kesä/ myskikurpitsa tarjouksesta
- sipuli ja valkosipuli
- paprika
- vain satunnaisesti kurkku ja tomaatti
- satunnaisesti halpoja pakastekasviksia
- maitoa ja kermaa erittäin vähän
- rahka
- maustamaton jugurtti
- voita
- munia
- oliiviöljyä
- riisi, kuivatut herneet ja pavut, puurohiutaleita, tomaattipyree/ murska..
Ruokia:
Hernekeitto itse tehtynä, kaalilaatikko, maitoon tehty puuro, tomaattinen mausteinen papumuhennos kuivatuista pavuista, kanafilee kookoskermalla (kilo riittää lähes viikoksi), schaksuka, tomaatti/ kinkkumunakas, myskikurpitsa-porkkanakeitto, jauheliha-perunavuoka, jauheliha-kesäkurpitsavuoka, lihapullat, pyttipannu, kinkku-pekonipasta, letut/ pannari (vieraille)...
KYLLÄ ON TÖYDELLISIÄ IHMIDIÄ PALSTA TÄYNNÄ 🤡
YHTÄ ÄKKIÄ INFLAATIO EI OLEKAAN ONGELMA, KOSKA AP-MAMMA PÄRJÄÄ 50 EUROLLA KUUSSA.
Sori. En usko hetkeäkään teidän sepustuksia. Jätätte kertomatta nyt jotain, vaikkapa sen, että teillä on halpa työpaikkalounas, tai sen, että saatte energianne sokerista.
Vierailija kirjoitti:
KYLLÄ ON TÖYDELLISIÄ IHMIDIÄ PALSTA TÄYNNÄ 🤡
YHTÄ ÄKKIÄ INFLAATIO EI OLEKAAN ONGELMA, KOSKA AP-MAMMA PÄRJÄÄ 50 EUROLLA KUUSSA.
Sori. En usko hetkeäkään teidän sepustuksia. Jätätte kertomatta nyt jotain, vaikkapa sen, että teillä on halpa työpaikkalounas, tai sen, että saatte energianne sokerista.
Et sitten ole oppinut ostamaan kasviksia silloin kun ne ovat edullisia ja säilömään niitä. Metsät ja järvet ovat pullollaan ilmaista ruokaa, marjoja jopa mätänee paikoilleen, kun laiskat ihmiset keskittyvät noukkimisen sijaan valittamaan hinnoista. Sokeria marjoissa ja sienissä toki on, mutta niin on paljon muutakin. Moni syö eväät työpaikalla, joten marinasi on siltäkin osin turhaa.
Meillä viikon ostokset kuudelle hengelle plus neljälle lemmikille maksavat noin 220€. (kolmen vuoden keskiarvo - sisältävät vessapaperit, hammastahant, dödöt, sukat, kissanhiekat jne)
Syödään hyvin, ei ehkä niin monipuolisesti mitä toiset (koska ei tykätä ihan kaikesta ruuasta, wokit jää vähiin, mutta syödään sushia, pizzaa, keittoja, laatikoita, tortillalätyistä tehtyjä burritoita/qesadilloja jne, curryjä) ja kasvisvalikoima on hieman rajallinen, koska emme käytä sipuleita, chilejä tai eksoottisia hedelmiä allergioiden takia (mitä enemmän happoja/entsyymejä sitä varmemmin se ei jollekin sovi, esim. ananas ja kiivi on kokonaan pois).
Että jos neljälläsadalla ei kahdelle hengelle saa monipuolista ja terveellistä ruokaa, niin silloin vika on ostajassa ja ruuanlaittajassa, ei budjetissa.